Toon posts:

IDE en Sata goed aangesloten?

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Even snel een vraagje, anders ga ik straks allerlei dingen proberen die achteraf onodig blijken.
Ik heb net een sata schijf gekocht (diamondmax 10 / 200 GB), nu is de situatie als volgt.

Moederbord:

865PE MSI neo 2 series

Nu heb ik de sata schijf aangesloten op de sata controller van het moederbord.
De IDE schijf is ingesteld als master IDE 0.

XP geinstalleerd en nu zie ik in XP dus ook een c:\ (de sata schijf) en dus de d:\ (IDE schijf).

Nu is mijn vraag, omdat ik tijdens de installatie van xp geen raid driver e.d. heb geinstalleerd (Press F6 for .....) of de SATA schijf dus nu wel gewoon werkt als een sata, qua snelheid etc.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Kan je benchen met atto of sysoft sandra.

SATA werkt altijd op de goede snelheid omdat het maar 1 soort kabel is.

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Ik zou niet weten wat het al dan niet installeren van RAID te maken heeft met de gewone snelheid van een SATA schijf. Een SATA-schijf heeft een hogere doorvoersnelheid dan een IDE schijf (150 Mbps t.o.v. 133Mbps), maar heeft in principe niks te maken met RAID. Als je echter twee schijven in RAID 0 aansluit, dan worden ze nog sneller, omdat de data op twee schijven tegelijkertijd wordt weggeschreven (dus theoretisch 2*150Mbps bij SATA of 2*133 bij IDE), dus als je schijf het doet dan lijkt het me dat je hem goed hebt aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
Bierkameel schreef op 05 november 2004 @ 18:43:
Kan je benchen met atto of sysoft sandra.

SATA werkt altijd op de goede snelheid omdat het maar 1 soort kabel is.
Met sandra geeft die 49MB/s aan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 18:47:
Ik zou niet weten wat het al dan niet installeren van RAID te maken heeft met de gewone snelheid van een SATA schijf. Een SATA-schijf heeft een hogere doorvoersnelheid dan een IDE schijf (150 Mbps t.o.v. 133Mbps), maar heeft in principe niks te maken met RAID. Als je echter twee schijven in RAID 0 aansluit, dan worden ze nog sneller, omdat de data op twee schijven tegelijkertijd wordt weggeschreven (dus theoretisch 2*150Mbps bij SATA of 2*133 bij IDE), dus als je schijf het doet dan lijkt het me dat je hem goed hebt aangesloten.
Ok dus dat installleren van raid drivers etc tijdens de installatie van XP, is alleen van toepassing met een raid systeem of een losse SATA controller?

• Remko_
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-02 12:19

Remko_

[IRF]

Nou nee somigge sata controlles vragen wel heel lief om drivertjes (F6) anders werken ze mooi niet :)

Verwijderd

Dat wist ik niet (@Remco), dat RAID-drivers nodig waren om sommige SATA controllers te installeren (ik neem aan dat dat dan nodig is omdat het behalve SATA-controller ook een RAID controller is, maar dat weet ik niet). Maar sowieso, als je SATA harde schijf het doet, dan doet ie het op SATA snelheid, dus je kan er vanuit gaan dat het goed werkt. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat ie zonder RAID drivers ineens op 133Mbps zou werken.

Verwijderd

Topicstarter
Remko_ schreef op 05 november 2004 @ 18:52:
Nou nee somigge sata controlles vragen wel heel lief om drivertjes (F6) anders werken ze mooi niet :)
Dus ik kan er vanuit gaan dat het bij mij werkt zoals het zou moeten. (Het moet namelijk allemaal snel en goed draaien). vandaar dat ik zsm antwoord moest hebben op deze brandende vraag :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 19:00:
Dat wist ik niet (@Remco), dat RAID-drivers nodig waren om sommige SATA controllers te installeren (ik neem aan dat dat dan nodig is omdat het behalve SATA-controller ook een RAID controller is, maar dat weet ik niet). Maar sowieso, als je SATA harde schijf het doet, dan doet ie het op SATA snelheid, dus je kan er vanuit gaan dat het goed werkt. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat ie zonder RAID drivers ineens op 133Mbps zou werken.
Nee inderdaad dat lijkt me ook raar. Dus die raid drivers zijn alleen voor het gebruik van (hoe kan het ook anders) 2 HD's in raid opstelling.
Dus een single sata werkt ook gewoon op sata snelheid, nog matter what.?

• Remko_

Remko_

[IRF]

dat neem ik aan van wel de nieuwe intel controllers worden ook standaart gezien maar mijn eigen via controller bv word niet gezien dus dan moet je een driver flop make

• Remko_

Remko_

[IRF]

Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 19:14:
[...]

Nee inderdaad dat lijkt me ook raar. Dus die raid drivers zijn alleen voor het gebruik van (hoe kan het ook anders) 2 HD's in raid opstelling.
Dus een single sata werkt ook gewoon op sata snelheid, nog matter what.?
Nee vaak zit er bij de RAID drivers ook een mapje S-ATA met een makedisk file
of copy de mappen en oemsetup.txt

Verwijderd

Topicstarter
Remko_ schreef op 05 november 2004 @ 19:14:
dat neem ik aan van wel de nieuwe intel controllers worden ook standaart gezien maar mijn eigen via controller bv word niet gezien dus dan moet je een driver flop make
ah ok, das duidelijk. dus als de schijf totaal niet gezien zou worden zou die gewoonweg niet werken? (zonder driver).

• Remko_

Remko_

[IRF]

Juist en werken ze wel dan is er niks aan de hand kan je altijd achteraf in windows nog juiste drivers installe (als je dat wil :)

[ Voor 8% gewijzigd door Remko_ op 05-11-2004 19:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Remko_ schreef op 05 november 2004 @ 19:17:
Juist en werken ze wel dan is er niks aan de hand kan je altijd achteraf in windows nog juiste drivers installe (als je dat wil :)
Dus ik heb nu gewoon een 200 gb HD op sata werkende snelheid en een aparte master IDE HD + de cd-rom en brander.

Niks meer aan doen dus?

• Remko_

Remko_

[IRF]

niks meer aan doen :) :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoon schijf aankoppelen en drivers voor de controller installeren. Klaar :) Het maakt geen donder uit of je ze tijdens de XP setup installeert of pas achteraf. Het zijn immers dezelfde drivers.

Als je nou gronden had om aan te nemen dat je SATA schijf niet naar behoren werkt, eventueel ondersteund met benchmarks, bevindingen, etc, oké. Maar hier leg je totaal niks voor. Nogal een overbodig en kansloos topic dus, dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.