Toon posts:

DVD Speler gaat vanzelf op AV kanaal

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
ik heb net een sony home cinema gekocht (htp3200). De DVD speler hiervan probeer ik aan te sluiten op een oud tv-tje (Onbekend merk, Philips beeldbuis)

Maar ik heb een probleempje met de DVD-speler, of eigenlijk de scartkabel. Nu is het namelijk dat als ik bijv. mn tv aan heb op TMF, en ik druk op Play, dan springt hij automatisch naar het beeld van de DVD- speler. Dit terwijl de TV niet op het AV kanaals taat. Het geluid wat dan uit de tv komt is ook van de DVD (of cd, of mp3-cd)

Dat kwam door pinnetje 8 in de scartkabel vertelde de verkoper mij. Ik heb dus dat draadje doorgeknipt en het pinnetje verwijderd. Als ik de tv nu bijvoorbeeld op TMF heb en ik druk op play, dan zie ik het beeld van de DVD-speler met strepen erdoorheen. Het geluid DVDspeler komt niet meer uit de tv, ik hoor nu het geluid van de geselecteerde TV-zender. Ook doet teletext van de betreffende zender het wel. Een kleine vooruitgang dus, maar neit wat ik wil.
Alleen heb ik nog geen gewone zenders als de ik DVD speler aan heb staan. Als ik de TV handmatig op AV zet dan heb ik goed beeld en geluid. Ik kan alleen gewone tv-zenders kijken als ik de DVD-heb (voor bijv. muziekcd) als ik de scartkabel eruit trek.

Ik krijg dus altijd het beeld van de DVD speler te zien op mn gewone televisiekanalen

Wie weet raadt?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2004 18:10 ]

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 18:47

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Ik vrees dat je het verkeerde pinnetje 8 hebt doorgeknipt (die van het geluid haal ik uit je verhaal). Oftewel: je scartkabel is vern*ukt :{

Meer info:
Afbeeldingslocatie: http://images.digitalspy.co.uk/library/scart.gif
van: http://www.digitalspy.co.uk/satellite/scart/

[ Voor 32% gewijzigd door Wacky op 05-11-2004 18:02 ]

Nu ook met Flickr account

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me sterk, er is toch maar 1 soort kabeltje 8, en ik heb zeker weten de goede eruit.. aan beide kanten (omdat 1 kant niet werkte, maar alletwee de kanten bleken dus ook niet te werken)

Verwijderd

Er worden 2 pinnen gebruikt om de Scart om te schakelen naar RGB/AV: pin 8 en pin 16
Meestal wordt dat geregeld door de DVD/PS2 een spanning op pin 8 te zetten en een weerstandje van pin 8 naar pin 16. Onderbreken van de spanning of het onderbreken van beiden pins (8 en 16) is dan de oplossing.

Zie ter referentie zoals het wordt gebruikt bij de PS2: Verwijderd in "Het Grote PS2 Topic - Part IV"

Verwijderd

Topicstarter
Verrek, kabeltje 16 doorgeknipt en het werkt :P

Danku!

Verwijderd

d:)b

Let er wel op dat de DVD speler nu met de TV is aangesloten middels Composiet over SCART. Dat is een behoorlijk stuk kwaliteit minder als RGB. Om RGB terug te krijgen dien je die verbroken pins weer aan te sluiten (vandaar ook dat ik dat toendertijd had opgelost met een schakelaar - tegenwoordig heb ik die schakelaar geintregeerd in mijn SCART selector-box).

Bovenstaande is niet van toepassing als je op een andere wijze RGB kan forceren (bij zowel DVD als TV).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 18:35:
d:)b

Let er wel op dat de DVD speler nu met de TV is aangesloten middels Composiet over SCART. Dat is een behoorlijk stuk kwaliteit minder als RGB. Om RGB terug te krijgen dien je die verbroken pins weer aan te sluiten (vandaar ook dat ik dat toendertijd had opgelost met een schakelaar - tegenwoordig heb ik die schakelaar geintregeerd in mijn SCART selector-box).

Bovenstaande is niet van toepassing als je op een andere wijze RGB kan forceren (bij zowel DVD als TV).
Dat vind ik niet zo erg.. want ik heb toch een slecht tv. Die wordt binnenkort ook wel vervangen en dan schooi ik gelijk een nieuwe scartkabel erbij 8)
Pagina: 1