Toon posts:

Handleiding digitale muziek maken ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik wil op mijn pc muziek gaan maken (via software). Weet iemand waar ik een goede handleiding kan vinden ? Dus een basisuitleg hoe ik dit het beste aan kan pakken (welke proggies en hoe ze werken). Ik wil mezelf gaan verdiepen in de dance, trance en house. Het mag een goede site zijn maar ook een boek is welkom. Wie kan me iets aanbevelen ?

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 17:06:
Hallo, ik wil op mijn pc muziek gaan maken (via software).
Da's mooi :)
Weet iemand waar ik een goede handleiding kan vinden ? Dus een basisuitleg hoe ik dit het beste aan kan pakken (welke proggies en hoe ze werken).
Hele vreemde vraag, maar da's natuurlijk van mij uit gezien. Je kunt het beter zien als een orkest - je hebt een dirigent die geen muziek maakt maar een beetje de orders ronddeelt (een sequencer) en een muzikant die 1 instrument bespeelt (software synthesizer). Wil je een ander instrument, dan pak je er een tweede muzikant bij, of (eigenlijk logischer) het instrument van de eerste maar met andere instellingen.

Daar komt nog bij dat je een goede geluidskaart nodig hebt, en als het even kan, een controller. Dat eerste zorgt ervoor dat je bij een softsynth gelijk geluid te horen krijgt (lage latency zoals dat dan heet, zonder eerst een duidelijk merkbare stilte) en het tweede zorgt ervoor dat je je niet helemaal kapotklikt aan de RSI. Je kunt bijvoorbeeld het draaien van een knop op een softsynth om iets in te stellen ook opnemen; da's natuurlijk makkelijker en intuitiever te doen met een fysieke knop die je draait dan te priegelen met je muis. Ook helpt het als je even een melodie wil inspelen en daarvoor dan gewoon een keyboard kan gebruiken. Omdat je toch alles op de computer doet qua geluid hoeft dat keyboard zelf geen geluid te maken, en dat heet dus een controller (keyboard) :).

Sequencers en software synths zijn er in vele smaken en soorten. Handleidingen krijg je er alleen bij als je exemplaren koopt, anders had iedereen met Kazaa of zo vrij makkelijk. Of iets je bevalt kun je uitvinden door een trialversie te downloaden, een universele handleiding is er niet. Maar het concept zoals boven geschetst is in vrijwel alle gevallen op die manier toepasbaar.
Ik wil mezelf gaan verdiepen in de dance, trance en house. Het mag een goede site zijn maar ook een boek is welkom. Wie kan me iets aanbevelen ?
www.synthforum.nl. Eerst zoeken en even rondneuzen wordt aanbevolen :) Anders : How to become a Producer al is dat topic wel onvolledig, ik moet ooit nog eens een hele dikke FAQ hiervoor schrijven :).

De belangrijkste vraag is : wat heb je te besteden?

En nog iets raars : hier ben je al een hele tijd mee bezig, zo te zien. Waarom kom je dan nu pas met een dergelijke vraag aan, me dunkt dat je gelijk zou gaan zoeken als je je hardware binnenhebt. Of heb je 't druk gehad? :)

[ Voor 21% gewijzigd door Yoozer op 06-11-2004 17:05 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het inderdaad erg druk gehad de afgelopen periode; ben verhuisd en heb nu een vriendin...
Thnx voor je uitgebreide reply !

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 15:47
Als je echt begint kijk eens naar Reason. propellerhead heeft een goede inleidingscd gemaakt, ik weet niet of hij nog beschikbaar is, maar ik heb er veel plezier aan gehad. Is geloof ik voor versie 2, verschilt klein beetje met 2.5, maar niet al te veel :)

|>