PC Start niet meer op, ook geen BIOS

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Larshil482
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Goedendag,

sinds gisteren heb ik een probleem met de computer. Ik heb de faq en de search al gebruikt maar hiermee is het niet opgelost.

Specs:
MSI K7T266 Pro v. 1.0
AMD Athlon 1400
256 DDR ram
geforce 2 mx 64mb video kaart
1 hd Seagate op primary ide
2 cdrom drives, beiden op secundary ide, waarbij de brander slave is.
ethernet 100mbit kaartje
Voeding 300 W output (350 W nieuwe voeding)

Probleem:
Gistermorgen wilde mijn moeder de computer aanzetten, maar er kwam een (voor haar) een rare tekst in beeld. Ze heeft ook niet opgeschrijven of onthouden wat er voor tekst stond. Afsluiten lukte niet (met de knop die voorop zit) dus heeft ze de monitor alleen uit gedaan.

Toen ik thuis kwam heb ik eerst de computer uit gezet door de stroomkabel eraf te halen en vervolgens opnieuw op te starten. Dit lukte niet. Het beeld bleef zwart, ik heb niks vervangen of aangepast aan het systeem. Het systeem draait al twee jaar zonder hardware problemen (schoonmaak elke 6 maanden, laatste 2 maanden geleden). Ik heb vervolgens de kast geopend en zag dat de processorkoeler niet meer helemaal goed vast zat en aanliep/veel geluid maakte. Ook zag ik dat de koelfan van de voeding niet meer draaide, de voeding heb ik vervangen door een nieuwe. Tevens heb ik de cpu-koeler vervangen door een nieuwe.

Vervolgens heb ik geprobeerd om de computer opnieuw op te starten. Nu begon de computer constant te kieken met 2 tonen (politietoon) en er kwam nog steeds geen beeld. Ik heb gemeten aan de voeding en hiervan waren alle spanningen goed.

Ik probeerde daarnet weer te kijken of de PC wel wilde starten met alleen een mobo, cpu, geheugen, hd, cd, monitor en toetsenbord. Maar nu gebeurde er helemaal niks meer (behalve de cpu-koeler die een klein tikje gaf en daarna stil bleeg staan). Als ik nu meet aan de voeding dan meet ik overal 0 Volt.

Op het mobo zit wel een punt voor de D-Led's maar deze ontbreken bij mijn mobo. En als er geen spanning is dan gaan deze ook niet branden. Ik weet dat het mobo bekend staat om zijn lekkende elco's maar deze zien er nog helemaal goed uit.

Ik heb nu geen idee wat ik moet vervangen, repareren of aanpassen. De mobo, de cpu of iets anders.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Heb je je bios al gereset? Heb je je cpu koeler wel op de cpu-fanaansluiting op het moederbord geprikt?

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 17:43
Larshil,

ikdenk dat je cpu doorgebrand is, dit denk ik naar aanleiding van je melding dat de cpu koeler scheef zat en ook niet meer draaide.

In het boekje van je mobo, staat daar niet wat die tonen betekenen? lijkt mij de makkelijkste manier of ff te checken.

Heb je btw het bios van je mobo al eens gereset door bijv. de battery eruit te halen ?

succes iig :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Verwijderd

kijk eens op de site van msi en zoek naar beep codes:

http://www.msicomputer.com/support/sup_tshoot.asp

Verify POST beep codes
Continues beeps or 1long 2short beeps = possible memory error
• Try re-seating memory or test with different memory
1long 2short or 8short beeps = possible video card problem
• Try re-seating video card, test system with known good video card
High/Low tone (siren sound)= CPU is overheating.
• Verify that CPU heatsink is properly installed and power connected

vooral het onderste puntje is geen goed teken

misschien heb je er wat aan

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2004 16:13 ]

• Larshil482
Turkish schreef op 05 november 2004 @ 16:09:
Heb je je bios al gereset? Heb je je cpu koeler wel op de cpu-fanaansluiting op het moederbord geprikt?
Ja, ik het batterijtje eruit gehaald en heb de cpu-koeler op het moederboard geprikt (zowel de oude als de nieuwe hadden dat).
Cybersijp schreef op 05 november 2004 @ 16:11:
Larshil,

ikdenk dat je cpu doorgebrand is, dit denk ik naar aanleiding van je melding dat de cpu koeler scheef zat en ook niet meer draaide.

In het boekje van je mobo, staat daar niet wat die tonen betekenen? lijkt mij de makkelijkste manier of ff te checken.

Heb je btw het bios van je mobo al eens gereset door bijv. de battery eruit te halen ?

succes iig :)
De cpu-koeler draaide wel maar niet meer op het juiste toerental.

In het boekje staan wel een aantal betekenissen van de piepjes. Deze heb ik ook op het internet al gevonden.
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 16:12:
kijk eens op de site van msi en zoek naar beep codes:

http://www.msicomputer.com/support/sup_tshoot.asp

Verify POST beep codes
Continues beeps or 1long 2short beeps = possible memory error
• Try re-seating memory or test with different memory
1long 2short or 8short beeps = possible video card problem
• Try re-seating video card, test system with known good video card
High/Low tone (siren sound)= CPU is overheating.
• Verify that CPU heatsink is properly installed and power connected

vooral het onderste puntje is geen goed teken

misschien heb je er wat aan
Ik denk dat het steeds waarschijnlijker is dat de cpu het heeft begeven. Mede doordat de cpu-koeler niet goed draaide en los zat.

Verwijderd

Het kan toch je voeding zijn
vandaag is hier een pc gerepareerd waarvan ik alle spanningen doorgemeten had
daarna moederbord 2x vervangen eind van verhaal was dat het dus toch de voeding was dus probeer dat eerst eens.
succes

• Larshil482
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 16:35:
Het kan toch je voeding zijn
vandaag is hier een pc gerepareerd waarvan ik alle spanningen doorgemeten had
daarna moederbord 2x vervangen eind van verhaal was dat het dus toch de voeding was dus probeer dat eerst eens.
succes
Ik kan proberen de oude voeding te maken. Maar ik heb 2 jaar garantie op de nieuwe voeding en heb deze in totaal 30 sec aan gehad. Ik denk dat het toch de cpu is en heb ook al een nieuwe besteld mede vanwege de sirene toon (hoge en lage toon) dan is het volgens MSI de cpu overheated.

• whackerjack
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09-2025
Ik heb tot 3x toe een q-tec voeding van 300 en 350 watt gehad waarmee mijn systeem niet aan de praat te krijgen was. Op mijn oude 270 W aopen voeding werkte hij wel gewoon.
Hetzelfde als jij beschrijft, even een kort tikje van de cpu fan en verder helemaal dood.

probeer het eens met je oude voeding, die kan best een paar seconden zonder koeling. Als hij werkt ff een andere fan inzetten.

Je zou kunnen proberen even de cpu en de fan opnieuw erop te zetten, dus oude koelprut eraf. De kans bestaat inderdaad dat je cpu overleden is, want die oude athlons draaien niet echt lekker zonder fan. Toch liep blijkbaar de fan nog, duz zo erg kan dat niet zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door whackerjack op 05-11-2004 17:00 ]

It takes 2 2 make 1

• Larshil482
whackerjack schreef op 05 november 2004 @ 16:58:
Ik heb tot 3x toe een q-tec voeding van 300 en 350 watt gehad waarmee mijn systeem niet aan de praat te krijgen was. Op mijn oude 270 W aopen voeding werkte hij wel gewoon.
Hetzelfde als jij beschrijft, even een kort tikje van de cpu fan en verder helemaal dood.

probeer het eens met je oude voeding, die kan best een paar seconden zonder koeling. Als hij werkt ff een andere fan inzetten.

Je zou kunnen proberen even de cpu en de fan opnieuw erop te zetten, dus oude koelprut eraf. De kans bestaat inderdaad dat je cpu overleden is, want die oude athlons draaien niet echt lekker zonder fan. Toch liep blijkbaar de fan nog, duz zo erg kan dat niet zijn.
Net weer de oude voeding geprobeerd maar niks zelfs geen tikje.
Ik wacht gewoon de nieuwe cpu af en kijken of dan alles weer tot leven komt.

Met de nieuwe voeding heeft het wel zo'n 15 seconden gewerkt (fan's draaien, hd en cd komen op toeren). Maar bij een tweede test was er niks meer.

We wachten het af.

Up-date:
Ik heb het al gevonden waarom hij het niet deed omdat ik een aantal kabeltjes eraf had gehaald, waaronder het kabeltje dat naar de knop aan de voorkant gaat.
Na deze jumper te hebben doorverbonden werkt het systeem weer zoals daarvoor (slecht maar met piepjes).

[ Voor 12% gewijzigd door Larshil482 op 05-11-2004 17:56 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-08 11:05

TommyGun

Stik er maar in!

Als je overal 0 volt meet wat denk je dan waar 't aan ligt? Nogal logisch he imo?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Whoohoo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-08 03:30
hoe heb je gemeten hoeveel volt erop staat? (heb zelf ook soort gelijk probleem) B)

• Larshil482
TweakingPro schreef op 05 november 2004 @ 18:05:
Als je overal 0 volt meet wat denk je dan waar 't aan ligt? Nogal logisch he imo?
Ik was vergeten de groene met een zwarte draad door te verbinden om het te testen. Maar de spanningen die ik kreeg waren te laag van de oude voeding.

+12 V = +10,5 Volt
+5V = 3,8 Volt

Ik heb het al gevonden waarom hij het "opeens" niet meer deed (zelf een kabeltje weg gehaald). Met de oude voeding draaien de fans wel alleen zijn de spanningen fout dus moest ik een nieuwe plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Larshil482 op 05-11-2004 19:43 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-08 11:05

TommyGun

Stik er maar in!

De volt lijnen zijn wel erg...... slecht. Zou toch 's een andere PSU proberen.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

TweakingPro schreef op 05 november 2004 @ 19:45:
De volt lijnen zijn wel erg...... slecht. Zou toch 's een andere PSU proberen.
offtopic:
Kan ook zijn dat ie een aldi Multi-meter heeft :P.

Heb je al geprobeerd om alle hardware los te koppelen (VGA kaart eruit, hdd's los enz.) ?
Let wel op dat je hierbij geaard bent, en dat je er wat vanaf weet, anders haal je je alleen maar meer problemen op de hals :P

• Larshil482
Nee, de meter is goed (Fluke).

De nieuwe voeding is goed.

De CPU is zeer waarschijnlijk overleden door oververhitting. Ik wacht de nieuwe CPU af en kijk of het probleem dan is verholpen.

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

Tot zover ik weet: als je cpu is doorgebrand krijg je ook geen beepcodes te horen.

Verwijderd

Hoodlum2000 schreef op 05 november 2004 @ 23:11:
Tot zover ik weet: als je cpu is doorgebrand krijg je ook geen beepcodes te horen.
Volgens de site va msi wel, en laat ie daar nu net en mobo van hebben ;)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Kijk es of de elco's op je bord nog wel goed zijn. Dit is 1 van de rampen borden.
Voor hier ze er niet uit moeten zien: MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

@ Turkish: dit had jij ook moeten zien :> :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Pagina: 1