Toon posts:

[Wireless AP] WAP54G

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk een heel domme vraag maar ik ben ff de draad kwijt. Ik heb gegoogled en de search gebruikt maar kom nergens een uitleg tegen.

Ik ben zo goed als zeker dat ik ergens compleet de mist ingaat, maar als er iemand de moeite wil doen met me terug op het goede spoor te zetten...

Ik onderhoud al een hele tijd een wired netwerkje op een klein bedrijfje. Werkt al die tijd zonder enig probleem. Nu is er een nieuwe laptop aangeschaft die ze graag draadloos op hun netwerkje willen hangen.

Mijn eerste idee was dat het gewoon aankoppelen van een AP dit zonder al te veel problemen oplost.

Nu ben ik ff snel de install-guide van die AP aan het doornemen en zie dat zelfs die AP een ip en dergelijke nodig heeft.

Nu ben ik ff de draad kwijt dan. Ik ging er van uit dat een AP niet meer was als een bridge tussen het wired en wireless gedeelte en dat je enkel eventuele security settings moest instellen via de wired kant.

Hoe zit dat dan met die IP instellingen ?

Dienen die enkel maar om wired toegang te krijgen tot dat toestel en moet ik me daar verder niets van aantrekken ?

Het netwerk ginder loopt in zen geheel op de 10.0.0.0/24 range, en die AP zit default op een 192.168.1.0/24 adres. Maakt niet uit, ik plaats een systeem wel ff in die range om eraan te kunnen, maar toch had ik graag eens gehoord wat nu wel of niet belangrijk is bij het instellen van een AP.

Vraag ik nu iets heel simpel, mijn excuses dan :-) Maar met het lezen van die install guide ben ik ff verward... :(

Verwijderd

Nee, je hebt het goede apparaat. Dat IP-adres dient inderdaad voor beheersdoeleinden en je kunt het ding meestal ook zelf IP-adressen uit laten delen indien gewenst.

Maar het ding is ook prima geschikt om enkel een brug te zijn tussen bedraad en draadloos :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 15:48:
Nee, je hebt het goede apparaat. Dat IP-adres dient inderdaad voor beheersdoeleinden en je kunt het ding meestal ook zelf IP-adressen uit laten delen indien gewenst.

Maar het ding is ook prima geschikt om enkel een brug te zijn tussen bedraad en draadloos :)
Maar hij moet wel degelijk in AP mode staan veronderstel ik, en het ip dat hij heeft is onbelangrijk of moet dat wel degelijk in dezelfde range zitten als het netwerk waar hij aanhangt ?

Of kan ik die domweg op zijn default 192.168.1.245 laten staan voor het beheer, via daar WEP en SSID instellen en doet dat ding dan zondermeer zijn werk als AP ?

Zoiets dom, en toch ben ik ineens de draad kwijt... Grrrrrrrrrr

Verwijderd

Hoeft niet in dezelfde range maar is wel makkelijk natuurlijk.....
Als je een bepaalde range op het werk gebruikt is het natuurlijk juist fijner om die zelfde erbij te pakken. En je moet natuurlijk wel dezelfde subnetmask pakken wil je alles volledig kunnen benutten. Kortom ik zou de zelfde range pakken want dit is toch instelbaar op de AP

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Je kan die beheer site ook gewoon aanpassen naar een 10.0.0.x adres voor de rest ook het subnet en gateway evt.
Als je normaalgesproken intern een DHCP server hebt draaien krijgt de laptop van die server z'n ipadres ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 16:03:
Hoeft niet in dezelfde range maar is wel makkelijk natuurlijk.....
Als je een bepaalde range op het werk gebruikt is het natuurlijk juist fijner om die zelfde erbij te pakken. En je moet natuurlijk wel dezelfde subnetmask pakken wil je alles volledig kunnen benutten. Kortom ik zou de zelfde range pakken want dit is toch instelbaar op de AP
Geen probleem... nog wel ip's over in die range :-)

Maar het klopt dus dat die ip instellingen infeite los staan van zijn fuctie als AP. ?

Als ik het goed doorheb werkt zo een AP dus wel degelijk in Promiscuous Mode en dumpt alles van het wired deel in het wireless deel en omgekeerd ?

Ik zie anders niet in hoe het kan werken...

Verwijderd

Topicstarter
De eigenaar belde me net op en stelde voor van maandag nog een draadloze router/accespoint bij te kopen om het huidige (wired) routertje te vervangen.

Zo veronderstelt hij dat hij op de 1ste verdieping ook zonder probleem met die laptop kan connecten, en zou het losse accespoint met een utp op de beneden verdieping geplaatst worden. Hij meent zo een groter bereik te kunnen hebben.

En dat lijkt me inderdaad ook geen slecht idee.

Nu alleen mijn vraag :)

Kan ik zowel doe router als dat AP zonder probleem configureren als ik die AP met de kabel aan die router hang ? En zo ja, is het dan mogelijk om in het Linksys tooltje manueel te kiezen met welk device ik een verbinding maak ? Danwel de router of het accesspoint. Dit om het testen en het opzetten te vergemakkelijken.

Dat lijkt me gewoon mogelijk want zelfs als dat AP beneden staat dan veronderstel ik dat het bereik van de router en het AP sowieso nog kunnen overlappen.

Sorry voor het mogelijke newbie gehalte van de vraag maar het is de eerste maal dat ik ben zo een (simpele) constructie op te zetten en ik informeer me graag voor ik eraan begin :)
Pagina: 1