Toon posts:

Netwerkkaart installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Nou ik heb een HP Brio BA D75xx staan en wil deze in het netwerk opnemen.
Ik heb dus een netwerkkaartje gekocht (Sweex) maar deze kreeg ik niet aan de praat.
Ik heb nu een andere (Realtek) gekocht en ook deze wordt niet herkend door Win XP Professional. Ik heb de defaults in het bios terug gezet en daarna ook alle PCI (het is een PCI kaart ;)) BUS master op enabled gezet, maar het dingetje wordt maar niet herkend. Als ik een kabel erin steek gaat op de kaart wel een lampje branden, maar deze is echter oranje (ipv groen??).
Ik heb de pc nieuwe hardware laten zoeken maar hij vind niks en ook als ik de drivers pak om die te installeren zegt windows dat de kaart er niet in zit.
Ik heb hem upgegrade naar SP2, maar nog steeds niks.

Heeft iemand een id wat het kan zijn of is het weer net zoiets iets als Compaq dat je echt van die speciale troep moet hebben? Het is wel een oude pc.

Een celeron 367 @ 64 MB.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zou bijna verwachten dat je met PCI 2.0 sloten zit en daar een PCI 2.1 compliant kaartje in probeert te vrotten, of dat die HP gewoon eigenwijs is (net als compaqs).

mijn tip. Pak een 3com 10/100 PCI ding, die worden over het algemeen door HP en Compaq (en nog wat andere OEMS) gebruikt en de kans dat die werken is wel wat groter, mocht het idd liggen aan een bak die niet echt compatible is met niet HP hardware.

/wild guess :+

• dokasensai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-03-2025
word hij wel tijdens het booten gezien betreft irq

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:37
geen interne conflicten ?

Kleur van het lampje zegt in principe niet zoveel. Als mijn pc uit staat brand mijn gigabit-NIC lampje ook (rood) . Het is verschillend hoe een kaartje reageert.

Ik zou de manier van Terw_Dan proberen.

Jan-Willem

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:06

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

jee-weetje schreef op 05 november 2004 @ 15:43:
Ik zou de manier van Terw_Dan proberen.
Met een hamer :? :+

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

MBT de kleur van het lampje, bij de meeste kaarten is groen 10Mbit en oranje 100Mbit. Op Gigabit kaarten is geel dan 1Gbit.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Met dit soort dingen is mijn ervaring: inprikken, opstarten, XP ziet het gewoon of zeurt om een driver, driver geven, werken.

Werkt het niet dan kun je er van uitgaan dat óf:

- De driver niet de goede is,
- Je netwerkkaartje niet goed is.

Heeeel af en toe wil een Bios upgrade nog wel es helpen

Sign here against sigs

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:37
Dit probleem zal wel niet met de chip te maken hebben, maar sweex heeft ook een realtek ingebakken !

Jan-Willem

• Marlibica

Marlibica

Zie je in apparaatbeheer (device manager) een 'pci ethernet controller' met een vraagteken erin? Of staat hij gewoon tussen de netwerkadapters? Of staat hij er helemaal niet tussen

Sign here against sigs

Verwijderd

Device Manager schreef op 05 november 2004 @ 15:50:
MBT de kleur van het lampje, bij de meeste kaarten is groen 10Mbit en oranje 100Mbit. Op Gigabit kaarten is geel dan 1Gbit.
100mbit groen, en 10 mbit oranje bedoel je denk ik.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:11
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 16:00:
[...]

100mbit groen, en 10 mbit oranje bedoel je denk ik
wou net zeggen... bij mij evenzo namelijk...

hoe zit het met lampje op je switch? (als je die gebruikt)

Even niets...

Verwijderd

Heb je je kaart al is in een ander systeem geprobeert?

Verwijderd

Topicstarter
Zo gaat hard met de replies hier.

Ik zal eens ff reageren:

Nee hij staat er niet tussen en via config scherm-> hardware krijgt hij hem niet gevonden. Als het aan de chip ligt moet ik idd maar een 3com gaan proberen is een optie. Ik ga eerst eens ff een bios update proberen.

De driver en netwerkkaart(en) zijn wel goed want in andere pc's werken ze wel (ps: voor netwerkkaart heb je in de meeste gevallen voor XP geen drivers nodig ;))

Wat betreft lampjes. Het is een oude pc dus geen stroom op mobo als pc uit, dus ook geen lampje. Als die kleuren zo zouden zijn weer wat geleerd, maar helpt helaas niet mee aan de topic.

Tijdens booten wordt niks weergegeven over irq's. Alleen de HD en Cd-roms autodetect hij en dan komt meteen windows scherm (en helaas niet zoals op NORMALE pc's idd een IRQ lijstje).

Nou bedankt tot nu toe. Ga nu eerst bios updaten proberen en anders een 3com ding. En anders moet ik mij gaan richten tot de rubriek: Hoeveel is dit nog waard ;)

• Marlibica

Marlibica

Probeer es in je BIOS te zoeken naar de optie Plug and Play OS. Misschien staat ie op no. Of kijk es naar het handmatig toewijzen van IRQ's. Dit moet je in principe door het OS laten uitzoeken dus op AUTO zetten. Is alleen voor heel oude ISA kaarten

Sign here against sigs

Verwijderd

Topicstarter
Plug & Play OS staat op Yes. Is geen ISA kaart, maar gewoon PCI
(PC heeft 3 PCI sloten en 1 ISA en daarvan is nu dus alleen 1 PCI slot bezet vanwege netwerkkaart??).

Verder is alles onboard, dus VGA en Sound etc.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 16:50:
Plug & Play OS staat op Yes. Is geen ISA kaart, maar gewoon PCI
(PC heeft 3 PCI sloten en 1 ISA en daarvan is nu dus alleen 1 PCI slot bezet vanwege netwerkkaart??).

Verder is alles onboard, dus VGA en Sound etc.
Beetje stom maar heb je misschien als eens geprobeerd de kaart op een ander PCI slot te steken?

Verwijderd

Topicstarter
Hehehe, ja hoor, dat soort dingen heb ik ook allemaal geprobeerd. Ga nu ff een ghost image maken, dan kijken of het met win98 werkt en anders nog eenkeer win xp installen kijken of het dan wel werkt. Werkt dat niet dan ga ik 3com kaartje proberen en werkt dat niet dan kan ik m beter bij het grofvuil zetten denk ik ;)

• Marlibica

Marlibica

En? Moet ik al bij je in de vuilnisbak komen kijken??

Sign here against sigs

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Boot die bak eens met een Knoppix live CD en kijk of die de nic wel wil herkennen. Zo kun je gemakkelijk vaststellen of het een hard- of software probleem betreft.

Verwijderd

Topicstarter
Lol @ Marlibica

Nou ik ga die knoppix cd eens proberen. Toch alles uit de kast halen en ander maandag maar bij mycom kijken voor een 3com kaartje, kon er hier in de buurt geen vinden.

ps: ik :r al op Compaq maar komt nu ook HP bij denk ik.
(wat betreft PC's dan, Printers en All-In-One's roeleerd HP)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Terw_Dan schreef op 05 november 2004 @ 15:39:
Je zou bijna verwachten dat je met PCI 2.0 sloten zit en daar een PCI 2.1 compliant kaartje in probeert te vrotten, of dat die HP gewoon eigenwijs is (net als compaqs).
Volgens mij is dit wel het probleem.

Zijn die realtek kaartjes die je geprobeerd hebt toevallig allemaal RTL8139D chips? Die zijn namelijk PCI2.2....

PCI 2.0 sloten lijkt me wel erg oud, denk wel dat TS PCI 2.1 heeft, alleen zijn die nieuwe sweex kaartjes iig PCI 2.2

Verwijderd

Topicstarter
Henk007 schreef op 06 november 2004 @ 15:13:
Boot die bak eens met een Knoppix live CD en kijk of die de nic wel wil herkennen. Zo kun je gemakkelijk vaststellen of het een hard- of software probleem betreft.
Helaas, knoppix herkent het apparaat niet. (Ik weet niet veel van Linux maar iig ifconfig gaf aan geen apparaat en ook tijdens booten zij hij niet dat er een netwerkkaart in zat, alleen maar geluids en videokaart.

Wat betreft het realteak kaartje, bedankt voor de info, ik kan het echter niet meer controleren. Heb dat kaartje in een andere pc gestopt en die heb ik niet meer thuis. Ik heb nu een E-tech kaartje waarmee ik het probeer (pff blijf bezig, nu alleen 3Com nog :D).

Daarvan is de chip: RTL8100C en het type nummer van de kaart ETPI01.
Verder weinig info over de kaartjes. Sorry, bedankt voor de hulp tot nu toe, ik ga nog ff verder proberen en anders van de week met 3com.

Offtopic: WOW, KNOPPIX ROELEERD! _/-\o_

• Marlibica

Marlibica

Ik deel je mening over oude HP PC's, printers e.d. zijn super. Na de fusie hebben ze echt het beste van twee werelden gecombineerd, printers van HP en PC's/servers van Compaq. Ik deel duidelijk dus niet je mening omtrent Compaq PC's.. (behalve Presahahaha :( :( riooooo's :r )

Geef niet teveel geld uit aan een 3com nic, nieuw zijn ze duur, 2ehands kosten ze bijna niets. Kijk es op marktplaats of zo

[ Voor 4% gewijzigd door Marlibica op 07-11-2004 21:00 ]

Sign here against sigs

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 16:00:
[...]

100mbit groen, en 10 mbit oranje bedoel je denk ik.
http://support.3com.com/i...hercd/english/usrguid.pdf

Pagina 45.

Broadcom en Intel gebruiken dezelfde kleur aanduidingen.

Dus 3 van de grotere netwerk kaart producenten gebruiken groen voor 10Mbit, oranje voor 100Mbit, en geel voor 1 Gbit.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

Pagina: 1