Acties:
  • 0 Henk 'm!
En ik heb weer eens gezeik met mijn dual bak :(

het probleem is dat mijn vidoekaart dood leek te zijn (zie ook [rml][ ATI AIW] Unable to initialise TV, no Radeon installed.[/rml] ).
Daarom had ik deze bak 1 dag uit laten staan omdat de videokaart er niet in zat en ik hem in een andere bak wilde testen. Echter, gezien er 800GB aan hdd in hangt waar nog wel data op staat die ik kan gebruiken heb ik toch die videokaart er weer in gezet daar enkel de tuner gaar was.

Dus ik start op, krijg een BSOD met de melding dat ACPI niet installed is. Vond het al vreemd maar goed, een nieuwe install is niet zo'n probleem. Dus ik flikker mijn win2k cdtje erin, reboot maar er wordt niet gevraagd naar booten vanaf de cd maar het ding start gelijk op vanaf de hdd.
Ik dacht dat het mogelijk verkeerd stond in de bios (hoewel dat vreemd is gezien ik op iedere bak de bootorder op "cdrom, hdd, usb" zet). Dus ik reboot dmv resetknopje inraggen, want CTRL-ALT-DEL reageerde dus niet. Ik loop vrolijk op DEL te rammen, maar hij boot door. USB keyboardje uit de kast getrokken, erop aangesloten, ook geen reactie. Numlock lampje gaat ook niet branden als ik daarop druk. Ik wist niet of USB legacy aanstond, dus maar een oud PS.2 bord uit de kast gepakt. Ook deze deed niets.

Vervolgens bios gereset dmv bios batterij eruit.
Ik kan in de bios komen, maar zodra ik iets veranderen dat te maken heeft met de USB legacy support gaat het ding flippen. Erg irritant als je bedenkt dat ik een USB muis heb. Maar goed, daar is eventueel nog mee te leven. Even de standaard dingen ingesteld (bootvolgorde, RAID controller op ATA modus gezet en de fdd uitgezet). Ding reboot, windows cdtje zit erin, ik kan ervoor kiezen van cd te booten, maar zodra windows de hardware gaat initialiseren gaat het fout. Comp uitgezet, radeon eruit en een Matrox G450 DH erin gezet. weer opnieuw de setup gestart, maar nog steeds een hanger bij de hardware initialisatie.

Een knoppix 3.4 cdtje gepakt, die erin geramd, ik start ermee op, boot naar knoppix, krijg 2 tuxjes te zien en systeem blijft hangen. Reageert nergens op, enkel numlock/capslock lampje gaat branden als ik op de num/caps key ram.

dus op het resetknopje gedrukt, memtest geboot vanaf het knoppix cdtje (wat dat betreft 0wnt 3.4 gewoon :D) en de memtest gaat gewoon lekker door. Dus geheugen en geheugen controller moeten goed zijn, anders was hij hier op zijn bek gegaan.

Inmiddels alle hardware eruit getrokken die niet nodig was, drives losgekoppeld en opnieuw geprobeerd, maar nog steeds niets :(. Dus even mem eruit gehaald en er 1 dimm PC2100 DDR REGGED 256MB van Crucial ingezet.
Daarna in de bios USB legacy toch maar even aangezet, zodat ik kan zien of mijn muis dus reageert (zou ik iig het optische lampje moeten zien) maar dat doet hij ook op geen manier, want de bak herkend gelijk niets meer kwa bootdevices en ik kan op geen mogelijke manier meer in de bios komen. Tot ik de bios reset en met mijn klauwen van de USB legacy afblijf.

Maar goed, gezien het wel een hele tijd lekker gewerkt heeft vraag ik me toch af waar het fout zit. Ik heb zo'n beetje alles al geprobeerd op een biosflash na. En dat durf ik met deze instabiliteit gewoon niet aan. Ben niet vies van een chippie hotflashen, maar het gaat om een mobo dat ik iets van 1 maand heb, dus mocht er iets defect bblijken te zijn kan hij terug naar de winkel. Maar als dat niet nodig is is het een beetje onnodig om dat ding weer kwijt te zijn (en nu hoop ik dat gigabyte dan sneller is dan tyan, waar mijn plank nu al 2 maanden ligt :X).

Iemand een idee. Ik word een beetje gek van deze bak.

tot slot de specs.
Gigabyte GA7DPXDW-P
2x AMD Athlon 2600+ MP
2x 512MB PC3200 OF 1x 256MB DDR PC2100 ECC REGGED
*een 6tal hdds (lijkt me weinig met het probleem te maken te hebben)
*Plextor fikker en mitsumi DVD speler
Radeon 9800SE AIW 128MB OF Matrox G450 dualhaed
*SB live 5.1 oem dingetje
*ALI USB2.0 6 poorts controller
dat alles aan een 430watt truepower, dus daar zal het probleem niet liggen.
Draai windows 2000 met servicepack 4 en DirectX 9B (de versie waarmee het altijd eerder gewerkt heeft).

spul waar een sterretje voor staat is er al eens van losgekoppeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Ik zou eigenlijk gewoon zeggen dat je moederbord gaar is :? Probeer eens alle hardware in een ander mobo te zetten ofzo :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mojo schreef op 05 november 2004 @ 23:53:
Ik zou eigenlijk gewoon zeggen dat je moederbord gaar is :? Probeer eens alle hardware in een ander mobo te zetten ofzo :)
De hardware an sich zal wel goed zijn, maar vraag me af waar het fout gaat met het mobo.
En ik heb niet echt een dual soa mobo over waar ik het spul op kan zetten. Want mijn Tyan is dus ook nog niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whoohoo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 11:41
beetje offtopic;

klopt het dat me southbridge na 30 sec aangestaan te hebben erg heet begint te worden? (het koelblokje) *epox 8dra3+*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Whoohoo schreef op 06 november 2004 @ 00:38:
beetje offtopic;

klopt het dat me southbridge na 30 sec aangestaan te hebben erg heet begint te worden? (het koelblokje) *epox 8dra3+*
Het gaat hier om een Gigabyte bord waar niet eens een heatsink op de southbridge zit, dus heb geen idee waar je het over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Whoohoo schreef op 06 november 2004 @ 00:38:
beetje offtopic;

Beetje offtopic? Dat is 100% offtopic. Zoiets zou je in een nieuw topic moeten vragen, maar dan niet vóórdat je research hebt gepleegd :)
Pagina: 1