Toon posts:

HD formatteren (win 98 sysdisk) onder XP...

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem...

Ik heb weer eens een PC van iemand anders die ik zou oplappen. Het is niet zo'n nieuw beestje, dus ik wil er Win 98 op zetten.

Het systeem is op dit moment behoorlijk gaar, omdat er een halve installatie van win 2000 op staat. Het lukt mij niet om bij een commandprompt te komen (omdat ie eerst die installatie wil afmaken waar ik de CD niet van heb), en tevens lukt het niet om in de BIOS de diskette en/of CD-rom in te stellen als opstartstation (de BIOS slaat vast zo gauw ik een toets aanraak)

Nu heb ik de harddisk maar even in mijn eigen systeem gehangen, zodat ik hem eerst maar eens schoon kan maken. Maar nu wil ik er graag een win98 systeemdisk van maken, zodat ik straks niet weer met hetzelfde BIOS-probleem te maken krijg.

Kan ik dat doen vanaf mijn eigen XP-pc? (en dat straks de 98-schijf weer probleemloos uit mijn PC kan)
Ik weet dat er wel images te verkrijgen zijn om opstartdiskettes te maken, is dit misschien ook voor HD's mogelijk?
Het gaat puur om het opstarten vanaf de HD. Ik heb de officiele cd-rom waarmee ik de installatie kan uitvoeren.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Gewoon de harddisk leeghalen, terugzetten en de Win98 setupCD uitvoeren :) De setupCD maakt de schijf wel bootable en zet er wel een partitie op.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BalusC schreef op 05 november 2004 @ 14:07:
Gewoon de harddisk leeghalen, terugzetten en de Win98 setupCD uitvoeren :) De setupCD maakt de schijf wel bootable en zet er wel een partitie op.
Persoonlijk zou ik in het geval van een 98 bakkie wel zelf even een partitie erop gooien voordat je met de setup aan de gang gaat. 98 is niet zo geweldig als NT als het aankomt op schijfbeheer vanuit de setup.

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 15:28

Opa

Nu Multifocaal!

Zou je niet eerst het BIOS probleem oplossen? (zonder stabiele hardware geen stabiele pc)
Te denken valt aan een BIOS upgrade.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 05 november 2004 @ 14:07:
De schijf is inmiddels leeg...
Maar hoe kom ik dan op de CD? In de bios staat zowel booten vanaf diskette als vanaf cd niet ingeschakeld... En het (vage) probleem van de BIOS is dat ie vastslaat zo gauw ik een toets indruk, dus het lukt mij niet om dat goed te zetten.

Als ik gewoon opstart met een lege HD zegt ie toch "geen systeemdisk, vervang.... " ?

Zou ik alle bestanden van een Win98-opstartfloppy (incl verborgen bestanden) kunnen kopieren naar de schijf, of slaat dit nergens op wat ik nu zeg?

Verwijderd

Topicstarter
victorvo schreef op 05 november 2004 @ 14:16:
Zou je niet eerst het BIOS probleem oplossen? (zonder stabiele hardware geen stabiele pc)
Te denken valt aan een BIOS upgrade.
Daar heb ik wel aan gedacht, maar daar heb ik al helemaal geen kaas van gegeten. Voordat er ooit is geprutst met die Win2000 installatie heeft heeft het systeem (op de snelheid na) altijd probleemloos gedraaid. Dus mijn idee was dat ik daar ook straks geen last mee zou hebben...

Ik wil best de Bios updaten, maar de geluiden die ik daarover hoor vind ik altijd een beetje griezelig. Voor zover ik begrepen heb zitten er nogal grote risico's aan bios-updates...
Hoe zou ik het moeten aanpakken? Via de typenummers en de site van de fabrikant neem ik aan?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Hang de schijf in je eigen PC en start de command prompt, typ in sys e: ( wel de juiste drive letter van de partitie ;) ) hang de hd vervolgens weer terug en je kan m weer starten. Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
keur0000 schreef op 05 november 2004 @ 14:22:
Hang de schijf in je eigen PC en start de command prompt, typ in sys e: ( wel de juiste drive letter van de partitie ;) ) hang de hd vervolgens weer terug en je kan m weer starten. Suc6
E:\>sys e:
SYS wordt niet herkend als een interne
of externe opdracht, programma of batchbestand.

Heeft dit ermee te maken dat ik zelf XP draai?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hm, dat verandert de zaak, je zou kunnen pogen om de schijf als een enkele schijf in jouw eigen PC te zetten (dus alle andere schijven ontkoppelen) en dan de eerste fase van win98 setup te doorlopen (tot aan de eerste reboot dus). Daarna hang je de schijf over en dan kun je de setup afwerken :)

• keur0000

keur0000

Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 14:24:
[...]

E:\>sys e:
SYS wordt niet herkend als een interne
of externe opdracht, programma of batchbestand.

Heeft dit ermee te maken dat ik zelf XP draai?
Ja dus............... wist ff niet dat je zelf XP draaide :X
Kan je je eigen PC met een WIN98 bootflop starten? zo ja, doe dit en start daarna FDISK en kijk welke HD als drive letter wordt toegekend, hierna weer het sys verhaal met de juiste drive letter, anders gaat XP niet meer werken ;) als je de verkeerde :X pakt.

[ Voor 4% gewijzigd door keur0000 op 05-11-2004 14:30 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-10-2025
Kan je niet de Win98 opstart disk starte. En dan e:\setup (of welk ander station). Dan ben je toch klaar. En partities maak je gewoon met Partition magic diskettes(kan ook op je eige pc).

• keur0000

keur0000

TIP: haal ff je kabels van je eigen HD's los , kan je nooit een foutje maken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb verscheidene tips ter harte genomen en heb nu in ieder geval een begin met de installatie kunnen maken...

De tip om in mijn eigen systeem met de opstartdiskette het commando "sys c:" uit te voeren, werkte niet...
Daarom heb ik het maar op de manier aangepakt zoals BalusC aangaf: het begin met behulp van eigen computer en cd-romspeler om vervolgens de installatie af te maken op de PC zelf.

Ik denk dat ik me verder zo wel red...

Bedankt voor de (snelle) hulp _/-\o_
Pagina: 1