[get the facts] melden bij reclame code commissie?

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 11:48
Beste mede Nos'er,

Zals we allemaal weten heeft MS het in zijn get the facts campagne gemunt op Linux en andere daarop draaienden opensource software.
Zoals we ook allemaal weten zijn zowel de banners die ze gebruiken als de onderzoeken en de bijbehorende teksten misleidend.

Wat sommige mischien niet weten is dat het misleiden van klanten verboden is in nederland.
Microsoft Nederland koopt volgens mij specifiek banner posities in op sites waar een pro linux artikel geplaats wordt, of waar de get the facts campagne slecht wordt afgeschilderd.
zoals hier: http://webwereld.nl/nieuws/19946.phtml

Ik ben van mening dat wij als Nos (de community dus, en dus de eigenlijke bron van OSS), een dosier moeten gaan maken waarin we de "get the facts" campagne op een zo secuur mogelijke manier, en zonder te misleiden uiteenzetten als misleidende reclame.

Als we dit gedaan hebben kunnen we de reclame bij de reclame code commissie melden welke (mits MS hier niet te veel in de melk brokkelt) als het goed is de hele campagne in de huidige vorm kunnen en zullen moeten verbieden.

MS zal zich niet direct schuldig maken aan het breken van wetten, maar ze hebben meer dan eens de grensen (van de wet, en het fatsoen) overschreden. En tot nog toe gaat dat dus redelijk goed omdat niemand er iets tegen kan doen.
Wij als consument kunnen hier echter wel iets aan doen, en ik stel voor dat we dat dan ook gaan doen.

Who's in?

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:38

Cyphax

Moderator LNX
Dan zul je toch feiten moeten verzamelen die de 'feiten' van MS weerleggen. Dat lijkt me nog niet zo eenvoudig.
Ik heb ook het gevoel dat MS niemand direct aanvalt, ze roepen steeds Linux vs Windows, maar vergelijken ze ook een distro met Windows?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In principe ben ik het met je eens, maar:
...Antirimpelcreme A is ook 34% effectiever. Bewezen in cliische tests...
Zolang dat soort flauwekul mag in reclame, kun je je de moeite besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 11:48
AlterEgo schreef op 05 november 2004 @ 13:21:
In principe ben ik het met je eens, maar:

[...]

Zolang dat soort flauwekul mag in reclame, kun je je de moeite besparen.
Helemaal mee eens,

maar als je naar deze pagina gaat:
http://www.reclamecode.nl/uitsprakenmenu/zoekscherm.asp

en dan kiest voor de categorie "misleiding" en aanverwanten, zie je dat er toch tegen een heleboel reclame's met minder misleidende teksten wel opgetreden wordt, ik denk dus dat al die flouwekul reclame's gewoon door het publiek gedoogt worden.
En ik ben van mening dat wij "het linux publiek" de MS reclame's niet moeten/mogen gedogen.

Tevens kunnen we bij novell vast wel een heleboel feiten vinden die de feiten van Ms weerleggen. novell info
Ook denk ik dat we niet de feiten hoefen te weerleggen, maar dat we alleen hoefen aan te tonen dat de reclame erg misleidend is.

-> PcDealer,

Ik wil in dit topic niet zo zeer een discussie opstarten over het de reclame's zelf, maar ik wil in dit topic meer een groeps project hebben waarin we er daadwerkelijk wat aan gaan doen.

[ Voor 20% gewijzigd door killercow op 05-11-2004 13:35 ]

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet zo dat wasmiddel A altijd witter wast dan wasmiddel B, volgens wasmiddel A in elk geval?

Dat de gemiddelde mensen dom zijn (inclusief ikzelf) en alles voor waar aannemen, zonder eens verder te kijken, is bekend. Dat is niet de schuld van microsoft. Tevens is het zo dat hier op veel vlakken misbruik van wordt gemaakt. Zowel in het nieuws, marketing, "voorlichting", het aanprijzen van het geloof etc. Dit is meer maatschappelijke issue. Microsoft maakt hier natuurlijk gebruik van, en ze hebben gelijk.

Hier kun je gewoon niks tegen beginnen. En ik vind het ook flauwekul om hier iets tegen te beginnen. Ik ben zelf ook een linux gebruiker, maar ik ga me echt niet druk maken over het marktaandeel dat linux heeft. (of gaat missen door deze ms commercials)

Voor mij werkt linux (als ik kijk naar performance, gebruikersgemak en het plezier dat ik weer heb terug gekregen) Als iemand anders, microsoft wil gebruiken is dat okay. Ik zie ook dat er wellicht "standaarden" worden doorgedrukt door niet open source aanbieders met monopolie, en dat is wel iets waar men voor zou moeten strijden.

Kortom, mijn mening is kies het OS dat je het meest bevalt. Ga niet lopen preken omdat MS de boel loopt voor te liegen ten koste van het "arme" linux. Dat gebeurt door elke aanbieder van een product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Misleiden? Volgens de online Van Dale, zie hier is het "(iem.) overtuigen van iets dat niet waar is".

In de Get The Facts reclame presenteert Microsoft de waarheid.

De "catch" ? Het is waar wat ze zeggen, het is alleen selectief, dus niet de gehele waarheid.

Dat Win 2k3 sneller is dan Linux, terwijl linux ongeoptimaliseerd Samba (en dus het windows protocol) moet draaien, en dat de Win 2k3 installatie geoptimaliseerd was... Dat stond er niet bij. Is de bewering van MS dan onwaar? Nee. Dat Win 2k3 een veel lagere TCO gaf dan Linux, dat klopte, omdat de hardware waarop linux draaide vele malen duurder was dan de machine waarop Win 2k3 draaide. De vergelijking is scheef maar de stelling dat Win 2k3 in dit geval een lagere TCO gaf is wel technisch correct.

Win 2k3 is veiliger omdat de tijd voor uitbrengen van security patches korter is. Dat laatste is waar, het neemt alleen niet in rekening hoe ernstig het lek is, enz. enz. Maar deze laatste opmerking komt uit de mond van meneer Balmer, die is niet gebruikt in de Get The Facts reclame.

Zie SuSE's weerlegging van de feiten:

http://www.suse.com/us/co...s/archive04/response.html

Ditto, NOVELL:

http://www.novell.com/lin...nt=homepage_announcement1

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het grote probleem is denk ik dat het niet "misleidend" is. Microsoft weet zelf ook wel dat het scherp in de gaten wordt gehouden en houden daar rekening mee als ze reclame maken.

Waarschijnlijk hebben ze allemaal "onafhankelijke" onderzoeksbureaus testen laten doen: kwam er een negatief resultaat uit, dan ging men naar het volgende onderzoeksinstituut.
Gevolg: Microsoft kan reclame maken die niet misleidend kan zijn, omdat er een onafhankelijk onderzoek achter zit.

Wat ook kan is dat ze alleen maar adverteren met de onderdelen waarop Microsoft positief naar voren kwam.

Er is zo goed als niets dat je hier tegen kan doen. Zelfs al zou je iets hebben, dan wordt het zo door het advocatenleger van Microsoft onderuit geschoffeld.

Verder ben ik het ook eens met deNitro. Dit is helemaal niet iets dat alleen Microsoft doet. Omdat MS 1 bedrijf is, kan het veel makkelijker adverteren dan een verdeelde alternatieve OS-groep die bestaat uit allemaal onafhankelijke bedrijfjes die samen (naar mijn inschatting) nog steeds veel minder geld verdienen dan MS.

Lopen er op GoT geen juristen e.d. rond die hier misschien hun licht over kunnen laten schijnen?

edit:
Spuit 11 enzo...

[ Voor 3% gewijzigd door -Lars- op 05-11-2004 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog eentje van Novell (kwam net op de NLLGG lijst voorbij):

http://www.novell.com/linux/truth/

Maargoed, ik zie niet in waarom wij, gebruikers, hie iets aan zouden doen. Je wilt toch niet werkelijk tegen het geld van Microsoft vechten? Laat dat lekker aan de PR-mensen van IBM, Novell en Red Hat over. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mjah, we hebben geen zin in dit soort discussies omdat ze wel heel erg flamewar gevoelig zijn, daarnaast is er al eerder een poging gedaan om dit soort topics open te houden. Het werd ons echter duidelijk dat het te veel moderators tijd kost om zo'n draad flamewar vrij te houden. De enige draad die er nog over open is is [rml][ microsoft reclame] windows vs linux[/rml]. Deze draad mag je rustig gebruiken om verder te discussieren. Let wel even op! Wordt die draad een flame draad op MS, Novell of what so ever, dan is het de laatste keer dat zo'n draad mogelijk is in NOS!

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kleine toevoeging hierop is:

Dit soort initatieven kun je beter in het vervolg eerst even voorleggen aan de moderatoren van nos (nosmod [at] tweakers [dot] net) om te voorkomen dat er direct een slotje opgaat.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.