Toon posts:

radeon 9800 platinium edition vs radeon 9800 pro EZ/lite

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Yo

kzit met een vraagje heb heel t forum al zitten afschuimen naar een antwoord maar vind niet zo direct iets.

Ik heb de keuze tussen 2 videokaarten :

ati radeon 9800 platinium edition 128 bits 8 pipelines 166,84 euro
Radeon 9800 Pro EZ 164,90 euro

Beide zijn 128mb. Aangezien het geringe prijsverschil weet ik helemaal niet wat te kopen. Wat zijn de voor en nadelen ? ...

laat maar horen

grtz

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:56

MaDLiVe

.-Observer-.

Die platinum is iig 128 bits, wat een stuk langzamer is dan een vergelijkbare r9800 256bits.
Ik kan niets vinden van de rd 9800 pro EZ. Ik vraag me af waar die EZ voor staat.

Iig, een 128bits radeon9800 kaart is voor die prijs zelfs niet de moeite waard.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Die EZ zal dan ook wel zoiets in de aard zijn van een Platinum edition, met 128bits dus, aangezien een echte 9800PRO 256bits nog altijd +/- 200€ kost en geen 165€

Verwijderd

Topicstarter
de ez versie wordt ook al wel eens een lite pro genoemd dus een afgezwakte versie van de pro en die bevind zich tussen de gewone 9800 en de pro
dus beter dan de stnd 9800 maar niet zo goed als de 9800 pro

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 12:57:
de ez versie wordt ook al wel eens een lite pro genoemd dus een afgezwakte versie van de pro en die bevind zich tussen de gewone 9800 en de pro
dus beter dan de stnd 9800 maar niet zo goed als de 9800 pro
Maar de vraag is of hij een 256-bit brede bus heeft of een 128-bit bus.

• MelvinvdC
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 15:22
Zoek ff uit of die Radeon 9800 pro EZ 256 bits is of 128 bits. Als hij 256 bits is zou ik zeker die nemen, zo niet, geef dan 30 euro meer uit en koop een echte 9800 pro. Is iets duurder maar is veel sneller dan die 128 bits versie!

Verwijderd

Topicstarter
de ez heeft dus blijkbaar een 128 bus
iemand ervaringen met die platinium edition ofzo ? ....

Verwijderd

Topicstarter
niemand ????

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Je antwoord staat eral. Het is doodzonde om 1 van die 2 kaarten te kopen die jij daar aangeeft. Dit omdat ze HALF zo snel zijn (ja echt), als de normale 9800pro.

Dit omdat de geheugenbus gekrompen is bij de platininum edition van 256 naar 128bit. De snelheid neemt hierdoor met 40% af ongeveer. Lees de reviews er maar op na.

Dus geef 30 euro meer uit en koop de 9800 pro - 128 mb met 256 bit geheugen. :)

Overigens voor ervaringen gebruik je maar de search van het forum, ik denk niet dat je overigens veel positieve ervaringen gaat vinden, die 128bit kaart is puur oplichterij! Want het staat vaak slecht aangegeven dat die kaart een uitgeklede versie is

[ Voor 24% gewijzigd door Race Eend op 05-11-2004 16:21 ]

Verwijderd

EZ = lite versie :o geen platinum :9

• Admiral Freebee
  • Niet online
Race Eend schreef op 05 november 2004 @ 16:20:
Je antwoord staat eral. Het is doodzonde om 1 van die 2 kaarten te kopen die jij daar aangeeft. Dit omdat ze HALF zo snel zijn (ja echt), als de normale 9800pro.

Dit omdat de geheugenbus gekrompen is bij de platininum edition van 256 naar 128bit. De snelheid neemt hierdoor met 40% af ongeveer. Lees de reviews er maar op na.

Dus geef 30 euro meer uit en koop de 9800 pro - 128 mb met 256 bit geheugen. :)

Overigens voor ervaringen gebruik je maar de search van het forum, ik denk niet dat je overigens veel positieve ervaringen gaat vinden, die 128bit kaart is puur oplichterij! Want het staat vaak slecht aangegeven dat die kaart een uitgeklede versie is
^^Met stom

Geef gewoon een beetje meer uit voor een echte 9800 Pro in plaats van zo'n gecastreerde versie want anders zijn de prestaties echt om te huilen.

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 08:21
Weet iemand misschien hoe je een 9800pro met 128bit en 256bit geheugeninterface van elkaar kan onderscheiden?

Op de kaart zelf bedoel ik dan, staat het ergens op een chipje? of misschien een sticker?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Lawtje.com schreef op 05 november 2004 @ 20:35:
Weet iemand misschien hoe je een 9800pro met 128bit en 256bit geheugeninterface van elkaar kan onderscheiden?

Op de kaart zelf bedoel ik dan, staat het ergens op een chipje? of misschien een sticker?
Wel deze EZ en Platinium versies en weet ik veel wat allemaal zijn al zeker met een 128bit bus. Vroeger was er wel verwarring door winkels die niet duidelijk aangaven ofdat het om een 256-bit of 128-bit 9800 Pro ging maar deze problemen zijn nu uit de wereld geholpen omdat er zoveel klachten binnenkwamen.

Nu moeten winkeliers duidelijk aangeven dat het om een 128-bit versie gaat.

Op de kaart kun je het zien aan het afwijkende PCB dan het referentiemodel. Verder kun je het ook softwarematig zien met een programma zoals Everest.

[ Voor 10% gewijzigd door Admiral Freebee op 05-11-2004 23:41 ]

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-08 23:53
Overigens is het kopen van een 9800pro op het moment ook doodzonde van je geld hoor! Ik kan je wel wat aanraden, maar als je mijn posts van vandaag even leest dan zul je er wel achter komen. :)

pepernooot

Verwijderd

Ik heb eind 2003 eens een Powercolor Radeon 9700 Pro gekocht in de USA. Dezs was omgerekend toen echt een koopje nl. € 160,-

Helaas is deze 9700 Pro een maand geleden gesneuveld, artifacts, en ik heb er van Powercolor, omdat ze geen 9700 Pro's meer hadden, een 9800 Pro EZ voor teruggekregen.

Ik kan dus van beide kaarten iets zeggen:
Mijn (oude) systeem:
Athlon Slot A 950 Mhz / MSI MS6167 / 448 MB

3dMark2003 met 9700 Pro op default clockspeed: 4200
3dMark2003 met 9800 Pro EZ op default clockspeed: 3575

Kortom, de 9800 Pro EZ is in 3dMark2003 absoluut trager. Echter, in FarCry merk ik geen verschil. Voor de duidelijkheid, de default clockspeed van de EZ is 380 core en 300 mem (=600 als je het door DDR-ogen ziet ;) )

WEET IEMAND OF HET MOGELIJK IS DE 128BIT te MODDEN NAAR 256Bit?? Zou mooi zijn.

Verwijderd

Het modden van 128 bit naar 256 bit zal niet lukken, tenzij je er een compleet andere PCB op zet. Overigens zou ik nu geen Radeon 9800(pro) voor 200 euro kopen, voor 260 euro heb je al een ASUS Geforce 6800 welke niet alleen 2x zo snel is, maar ook nog eens een duidelijk lager stroom verbruik heeft. Mocht je minder geld uit willen geven, in deze maand zullen de eerste AGP versies van de Geforce 6600GT en Radeon 7000 serie verschijnen welke voor hetzelfde geld sneller zijn. En dan kan het alsnog interessant zijn om een 9800 Pro te kopen, aangezien het verleden leert dat oudere topmodellen dan nog wel eens voor een dumpprijs te koop zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Daar dan misschien beter op wachten ...

Verwijderd

Topicstarter
dinkelover schreef op 05 november 2004 @ 23:43:
Overigens is het kopen van een 9800pro op het moment ook doodzonde van je geld hoor! Ik kan je wel wat aanraden, maar als je mijn posts van vandaag even leest dan zul je er wel achter komen. :)
En wat bedoel je hierdan mee? IK heb het over een prijsklasse van +/- 150 -160 euro

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
Eerdere reactie van doodzonde voor je geld. Ja er zijn natuurlijk altijd betere kaarten te krijgen koop geen 6800 voor 260 dat is doodzonde koop een 6800 ultra deze is veel sneller en kost iets meer rond de 530 euro.

Zo kun je wel door blijven praten.

De pro is een goede oplossing voor hedendaagse games met een laag budget. Verder de 128 bit is zonde van je geld draaid alles niet of nog maar net. De score is nog iets hoger dan mijn 9800 SE die haalt 3800 in 3dmark03. En hier iriteer ik mij al rot aan de fps in far cry bevoorbleed. ( zeer iritant ).

Zorg als je het geld niet heb de 200 euro dat je wacht of meer geld spaart. Het kopen hiervan is totaal nutteloos. ( nou ja, als je van een geforce 2 32 mb naar de 9800 ez of pe gaat niet natuurlijk maar je snapt mij wel ).

[ Voor 6% gewijzigd door Gatygun op 06-11-2004 17:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
en om even moeilijk te doen what about de Ati Radeon 9800se 128mb

• Gatygun
de 9800se hebben wel een 256 bit bus alleen hebben maar 4 pipelines. Deze is te unlocken wat bij mij overigens niet gelukt is maar bij mijn buurjongen wel. naar een volledig werkende 9800pro gewoon een software aanpassing. Werkt het niet zet je het gewoon weer terug eenvoudig.

Deze draait alleen wel een stuk langzamer op zijn standaard snelheden dan een pro ongeveer de helft.

Maar de prijs is dan ook de helft :P

in iedergeval het is een gokje waard

verder op default snelheden draaid deze nog maar net alles ( wel op zijn hoogst maar ja het is een goede budget kaart ).

[ Voor 12% gewijzigd door Gatygun op 06-11-2004 17:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
pc is niet voor mij ik moet de pc wel bouwen uc dus sparen is geen optie kmoet gewoon de dingen tegen elkaar afwegen en hed eindbudget van heel de pc in de gaten houden

trouwens pc is geen rasechte game pc maar ik wil toch dat er een beetje deftige videokaart insteekt zonder hier 100 den euro's aan te spenderen

Verwijderd

Topicstarter
trouwens de resterende pipelines activeren houdt dit geen risico's in? Dacht ergens gelezen te hebben dat de non-active pipelines soms wel eens defecte pipelines zijn of dat een van deze pipeline's deffect kan zijn en dat de toewijzing van de pipelines willekeurig is. Samengevat je activeerd 8 pipelines maar nr 7 is stuk je gaat terug naar 4 pipelines maar de defecte nr 7 wordt opgenomen in de 4 pipelines en zo heb je in principe een pipeline vergooid of ben ik hier nu helemaal verkeerd?

• Gatygun
dan is de 9800se een goede optie waar je nog wel even mee kan.

Zelf wacht ik nog een jaartje met een nieuwe kaart hij trekt alles wel.

Als je toch moet afwegen dat kun je beter op een processor besparen en vervolgens dat op een 3dkaart gooien ( misschien een hint ).

Als je nog lang games wil spelen op goede kwaliteit moet je voor de pro gaan maar als je gewoon een computer hebt voor andere dingen en af en toe is cs of far cry of doom III dan kun je hier nog goed mee af.

Doom 3 draait bij mij overigens aardig goed heel af en toe kleine vertraging maar zeeeeeer speelbaar.

En je hebt ook nog kans dat je een ras echte pro hebt als het unlocken luckt.
Lukt het niet zet de kaart dan gewoon op 9800xt speeds en game maar. Dit helpt ook een stuk.

Ik zou voor de SE gaan in jou situatie. Dan bespaar je een kun je eventueel nog een dvd brandertje aanschaffen. :P

• Gatygun
Verwijderd schreef op 06 november 2004 @ 17:47:
trouwens de resterende pipelines activeren houdt dit geen risico's in? Dacht ergens gelezen te hebben dat de non-active pipelines soms wel eens defecte pipelines zijn of dat een van deze pipeline's deffect kan zijn en dat de toewijzing van de pipelines willekeurig is. Samengevat je activeerd 8 pipelines maar nr 7 is stuk je gaat terug naar 4 pipelines maar de defecte nr 7 wordt opgenomen in de 4 pipelines en zo heb je in principe een pipeline vergooid of ben ik hier nu helemaal verkeerd?
Dit slaat nergens op volgens mij. Ik heb zelf ook een defecte pipeline die wordt alleen vertoont waar een ps2.0 wordt gebruikt of een ps1.1 heel vervelend in doom 3 dus.

Maar na het terug zetten heb ik gewoon weer 4 nette pipelines.
Dit is onzin. ( ik heb mijn kaart zo vaak geunlockt dan zou er zeker wel een keer deze pipeline in mijn kaart voor oeten komen ) maar niet dus.

Verder als hij dat ook daadwerkelijk opneemt ( wat mij dus echt heel erg sterk lijkt tot bijna onmogelijk). ga je toch gewoon terug naar het bedrijf waar je hem gekocht hebt met de melding dat je kaart stuk is en een nieuwe wilt. Heb je nog een kans dat je een goedkope pro hebt.

edit

Dit is allemaal software matig en niet hardware matig er kan gewoon niks kapot gaan op je kaart je kunt het gewoon proberen.

Unlocken is niet overclocken ( met unlocken sloop je de kaart niet ) dit kan bij overclocken wel. Dus wees gerust.

edit2

Ik heb hier nog is over nagedacht dat opnemen van de defecte pixelshader. ( maar als dit toch zo blijft te zijn ( wat niet in deze realiteit zal gebeuren ) dan unlock je de pipelines weer en zet je het weer terug. Dit doe je netzolang totdat de defecte erweer uitgekickt is.

Of je brengt hem terug })

[ Voor 20% gewijzigd door Gatygun op 06-11-2004 18:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
wel waar maar is dit net niet een beetje veel moeite die je tenslotte steekt in iemand anders pc ? mij lijkt t meer op : wil je een pro ... moet je er maar ook voor betalen ...
Pagina: 1