Toon posts:

.tar.gz uitpakken

Pagina: 1
Acties:
  • 89 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag begonnen met linux.. en nu moet ik een .tar.gz bestand openen, maar als ik rechtermuisknop en dan extraxt here doe dan doet ie dat niet, kan iemand me zeggen hoe ik het bestand kan uitpakken en instaleren? en als het kan in begrijpelijke taal, ben een negte linux n00b

• Stubby
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
- console openen
- cd ~/pad_waar_de_file_staat
- gzip -d filename.tar.gz
- tar xvf filename.tar

klaar!

(over de gzip parameter ben ik niet zo zeker, maar om daar nou een putty voor op te starten, dat kan je zelf ook wel uitvinden met "man gzip"

[ Voor 5% gewijzigd door Stubby op 05-11-2004 11:51 . Reden: Syntaxtische schoonheidsfoutjes ]

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:12

Tjark

DON'T PANIC

'unzippen':
gunzip <file> of gzip -d <file>
'uitpakken':
tar xvf <file>

*insert signature here

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 22:14
Ik weet niet wat voor een gui je gebruikt.

Maar ik doe het altijd command line:

tar -xzf blaat.tar.gz

Dan zal hij de tar.gz in de zelfde dir uitpakken als in de dir waar je staat.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Heb je meer informatie? Waarin doe je "extract here"? Waar komt het bestand vandaan, zou het corrupt kunnen zijn?

(Overigens kun je ook "tar -zxvf bestandsnaam.tar.gz" doen in een console of xterm, maar dat is misschien nog even iets te lastig voor je :) )

Verwijderd

Topicstarter
MamboV4.5.1a-Stable.tar.gz zo heet het bestand, als ik in de map zit waar ie staat dan probeer in em te extracten, maar dat doet ie dus niet, zal alvast even proberen wat jullie hebben gepost:) thnx!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Heb je trouwens geprobeerd om het bestand gewoon opnieuw te downloaden?

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Er zijn verschillende redenen waarom het fout kan gaan
-je kan het bestand niet lezen
-je kan in de map waar je bent niet schrijven
-het bestand is corrupt.
-Er is niet genoeg ruimte (voor een eventueel tijdelijk bestand)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het bestand al opniew gedownload, maar ik weet niet zeker of ik em moet extracte, want ik kan de map trouwens ook gewoon openen, en dan staat er een installation map, maar nerges staan een exe(weet nie of dat bij linux ook zon bestand is :?...
hoe kan ik dat dan instaleren?

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-12 21:09
sorry dat ik het zo grof zeg mischien maar RTFM ofwel lees de ***king handleiding

[ Voor 7% gewijzigd door lordgandalf op 05-11-2004 12:07 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Topicstarter
zou kunnen als ik eem FM heb, maar ik heb geen FM dus daarom vraag ik het hier...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 12:14:
zou kunnen als ik eem FM heb, maar ik heb geen FM dus daarom vraag ik het hier...
Je kan hier posten, dat impliceert dat je op internet zit, wat impliceert dat je op 1000000 plekken in basisguides voor linux kunt lezen hoe je een .tar.gz kunt uitpakken, dat je geen manual hebt is dus onzin, hoogstwaarschijnlijk heb je ook gewoon een man tar.
Dit is echt basiskennis.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.