[Luidsprekers]Magnat All Ribbon 6 tweeters vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.068 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-12 15:14
Ik heb een paar Magnat All Ribbon 6 luidsprekers (H x B x D : 58 x 32 x 27 cm) , waarvan één tweeter helemaal niets meer doet, en de andere ook niet echt meer geweldig is volgens mij. Ik heb dit hele forum al afgestruind, bij Conrad gekeken, bij diverse sites die als link op dit forum staan gekeken, maar ik kom er niet echt uit (o.a. wat betreft maatvoering).
De buitenmaat is 11x11 cm (vierkante tweeter), de schroefgaten zitten op 9.2 cm van elkaar. Wat ik er van begrepen heb inmiddels, gaat het om "vlakdraad dome" tweeters.

Op de achterkant zit een stickertje met de volgende tekst:

795-6417
Made in Germany
0967-8

Weerstand is 8 Ohm.

Ik heb hier met MS-Paint enzo een poging gewaagd, hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik heb al een mailtje gestuurd richting Magnat, maar aangezien dat best duur kan uitpakken, hoop ik op een goedkoop alternatief.

Tot nu toe kan ik nog niet eens de juiste maat vinden, laat staan dat ik weet welke geschikt is als alternatief.

[ Voor 3% gewijzigd door 0siris op 05-11-2004 01:26 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:25

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk hier maar eens: http://www.lautsprechershop.de/hifi/baendchen.htm . Ik denk dat de ATD redelijk in de buurt komt, maar je kunt hem zeker niet 1:1 vervangen. De zelfde tweeter vind je denk ik nergens, of je zou bij magnat zelf moeten vragen...

Ik zou als ik jou was gewoon opzoek gaan naar een "gewone" tweeter ter vervanging. Maar dan moet je wel extra specs weten: gevoeligheid en xover. lieftst nog meer.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• 0siris
ik las ook ergens dat na een jaar of 3 het sowieso verstandig is om je tweeters te vervangen, moet ik dat serieus nemen of was dat gewoon een verkoper@work? :)

@deepspace:
Die ATD heeft een impedantie van 3.9 Ohm, die van mij 8. Is dat geen probleem?

[ Voor 27% gewijzigd door 0siris op 05-11-2004 14:10 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

0siris schreef op 05 november 2004 @ 08:10:
of was dat gewoon een verkoper@work? :)
jep....

Wise enough to play the fool

• 0siris
ik heb antwoord van Magnat duitsland gehad:

please contact our dostributor in Netherlands:
WAGNER + WAGNER CO. BV
HOOISTRAAT 20-22
NL- 6651 AD DRUTEN
Tel.: +31487517000
They are able to offer you an alternative model in black plastic, called MHTL 28 M (Art.-No. 310620).

Ik ben benieuwd wat het gaat kosten allemaal ;(

• 0siris
Ik heb wat meer info over de tweeter, een plaatje en specs staan hier. Kan ik nou gewoon bij Visaton iets vergelijkbaars uitzoeken? Ik zat zelf aan deze te denken, maar een goedkoper alternatief is absoluut welkom! De originele tweeter kost met verzendkosten praktisch honderd euro.... :|

[ Voor 25% gewijzigd door 0siris op 09-11-2004 14:21 ]

• 0siris
*kick*

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

ok.. even gezocht en gekeken voor je:
Een hoogwaardige tweeter
is de focal tc90 td5b:
Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/tc90td5b.jpg
Niet duur (53 bij remo). Nadeel is een hoge FS en een beperkter inzet gebied.

Kijk anders eens naar de alcone AC 1 HAT MK II
Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/ac1hat_mk2.jpg
Ook niet te duur, (59 euro bij remo) en loop door (met een dipje op het eind) tot 30K.

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

De visaton mht12 is een ribbon tweeter van 11 x 11 cm. Deze zou moeten passen

http://www.visaton.com/english/artikel/art_684_2_83.html

Moet je wel ff kijken of de specs overeenkomen. Hij kost EUR 156.24 volgens de website.

Er staan ook veel goedkopere op de website.

Mocht er helemaal geen tweeter zijn die past, dan kan je altijd nog het gat in de kast aanpassen, door het gat op te vullen met hout en expoxy hars of als alleen de boorgaten niet goed zijn kan je ze met gewoon houtvul middel vullen en opnieuw boren.

[ Voor 40% gewijzigd door hesselim op 10-11-2004 14:59 ]

System Specs

• 0siris
ik was zeker niet van plan meer dan 100 euri neer te leggen, wat dat betreft is de alcone AC 1 HAT MK II die teacher noemde een interessante optie.

Verwijderd

teacher schreef op 10 november 2004 @ 14:32:
ok.. even gezocht en gekeken voor je:
Een hoogwaardige tweeter
is de focal tc90 td5b:
[afbeelding]
Niet duur (53 bij remo). Nadeel is een hoge FS en een beperkter inzet gebied.

Kijk anders eens naar de alcone AC 1 HAT MK II
[afbeelding]
Ook niet te duur, (59 euro bij remo) en loop door (met een dipje op het eind) tot 30K.
Je kan nog wel goedkopere tweeters vinden, persoonlijk vnd ik de Focal een lastig ding om goed te filteren. Het klinkt al snel erg scherp. Heeft Seas geen goedkope metaldome?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:25

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 11 november 2004 @ 10:47:
Je kan nog wel goedkopere tweeters vinden, persoonlijk vnd ik de Focal een lastig ding om goed te filteren. Het klinkt al snel erg scherp. Heeft Seas geen goedkope metaldome?
Waarom perse een metal dome? Seas heeft ook nog zat andere mooie tweeters! Die Visaton is denk ik ook niet verkeerd (ik heb zelf het voorgangermodel). Volgens mij kun je voor een tweeter van 50 euro al bijna geen miskoop meer doen. Het is gewoon een kwestie van smaak, en of ie bij de rest past. Die vraag kun je alleen beantwoorden door wat meer gegevens van je huidige tweeter en of luidspekers te hebben!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Wat je anders even doet..

Bel even remo, leg uit wat er aan de hand is, en vraag of je even mag komen luisteren naar een paar verschillende tweeters in jouw magnat box.

Wat je desnoods doet om de boel niet te beschadigen; schroef een plaatje voor het oude tweetergat (laat wel de draadjes naar buiten komen). De nieuwe tweeter kan je dan met een paar krokoklemsnoertjes vast maken en op je kast leggen oid.

Pagina: 1