ISDN Wandcontactdoos problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• geertb
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11-2025
Bij een kennis heb ik vanmiddag de enkele jaren geleden door KPN aangesloten ISDN lijn wat aangepast (de lijn moest een kamertje verder.) Ik netjes de CAT3 kabel teruggehaald en vervolgens de 4 adres (wit,oranje,rood,blauw) weer netjes aangesloten. Mooi niet werkend dus :) Dus ik wat lopen klooien, maar na 2 uur was ik het toch wel zat.

Wat gebeurt er:

ISDN wandcontactdoos aangesloten <--> volledige ISDN lijn dood
ISDN wandcontactdoos niet aangesloten <--> ISDN lijn werkt

Nu dacht ik te laat eraan of zo'n wandcontactdoos nou ook een terminator nodig heeft. Het heeft even gewerkt namelijk, de pc belde mijn mobiel, maar vervolgens bleef 'ie hangen met het inbellen naar de provider op 'bezig met controleren van gebruikersnaam en wachtwoord'.

Goed, kan iemand mij de *goeie* aansluitvolgorde van de 4 aders vertellen en wat meer info geven over de terminator? En wat moet ik in XP instellen? Europese ISDN (EDD1) of Nationale ISDN (?)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:10
Eerste je kabel: Als je die gewoon één op één aansluit moet het gewoon werken. Ik heb het ook werkend gehad met gewone kabel met kroonsteentjes (uiteraard tijdelijk) en dat werkt ook gewoon. Misschien idee om even door te piepen. Ik ga er vanuit dat je de middelste 4 ocntakten van de aansluitdoos hebt gebruikt (indien er 6 of 8 contakten aanwezig zijn).

Ten tweede je terminator: Dat hangt helemaal van je ISDN configuratie af. In de standaard instelling van je NT2 kun je er direct een centrale of telefoon aanhangen zonder met terminator te werken. Dit is alleen nodig als je hem als bus gebruikt (volgens mij) i.v.m. reflecties. Ik kan alle termen niet uit mijn hoofd oplepelen maar als je de doos alleen verplaatst en niet heel veel meters kabel ertussen hebt geprakt moet er geen probleem zijn.

Conclusie: Klinkt mij als een draadbreukje.

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-11-2025
Je hebt inderdaad alleen de middelste 4 contacten van de aansluiting nodig. Ik heb het dan over de middelste 4 contacten van de RJ45 connector op je NT1. Als je die 4 contacten gebruikt en 1 op 1 verbind met de wandcontactdoos moet alles gewoon werken. Een terminator is bij gebruik van NT1 naar ISDN toestel (telefoon/modem/huiscentrale) niet nodig in de normale gevallen. Ik denk dat er inderdaad een draadbreukje in je kabel zit (als je tenminste op bovenstaande manier hebt aangesloten)
Succes

http://home.wanadoo.nl/isdnterrein/tech4.htm

Edit: url toegevoegd waar de officiele aansluitschema's te vinden zijn (zie plaatjes van RJ45 aansluitingen halverwege ergens)

[ Voor 16% gewijzigd door slash24 op 05-11-2004 09:23 ]

• geertb
Bedankt, ik ga 't nog eens aansluiten vanmiddag zoals Norm 88 aangeeft. Als dat niet werkt is het waarschijnlijk een draadbreuk, maar dan moet ik maar eewns bekijken of ik aan de andere kant ook netjes nieuwe CAT5 kabel kan leggen.

(Aan de andere kant van de kabel zit ook een soort doorlus, een kpn kastje waarin je een RJ45 connector steekt, binnen zit volgens mij het ook volgens norm 88 aangesloten en die kabel loopt dus weer naar de kamer. Echter kreeg ik dat kastje niet open..)

• slash24
Ik denk dat je de norm TIA 568B norm moet hebben hoor! Als je vanuit de NT1 (wit kastje met 2 RJ45 aansluitingen) naar een ISDN wandcontactdoos gaat is die norm in Europa de standaard. Die norm 88 is alleen als je je signaal vanuit een analoge verbinding gaat omzetten naar ISDN. Je kunt de norm ook zien op het binnenwerk van de betreffende wandcontactdoos (meestal.) Als je het over een doorlus hebt, praat je dan over een Quattrovox? Als dat zo is: een quattrovox zet je signaal om naar anloog. In dat geval heb je geen ISDN meer maar gewoon een analoge lijn. Je gaat dan van de NT1 naar de ingang van de quattrovox en vanuit daar heb je 4 analoge poorten waar je dus alleen een analoog modem op kunt gebruiken. Voor de ISDN bekabeling van zowel norm 88 als TIA 568B moet je de kabel direct aansluiten op de NT1.

Resumee:
* Indien je een wandcontactdoos gebruikt, let dan op welke norm die is; A/B
* Indien directe kabel naar PC: Beide kanten van de kabel uitvoeren als norm TIA 568B
* Indien je verbinding wilt maken met een analoog modem: Alleen de middelste 2 aders van de RJ45 gebruiken, kleuren van aders en postitie niet belangrijk meer zolang je maar de middelste 2 connector punten 1 op 1 doorverbind!

• geertb
Het wandcontactdoosje heb ik hier liggen. Dit is niets anders dan 2 RJ45 poorten, met aan de andere kant 4 gaatjes (2 3 4 5 6) welke je omhoog kan duwen om de aders erin te drukken.

De bekabeling die er ligt heeft kleuraders: oranje/rood/blauw/wit. Vandaar mijn hangen naar Norm 88, welke dezelfde aansluitkleuren heeft.

Op het wandcontactdoosje (het printplaatje zelf dus) staat verder alleen maar IE86 en t1047021. Geen aansluittype dus.

Edit:

Ik kan het niet helemaal voor me halen, maar volgens mij gaat er vanuit de quattrovox een kabel in de NT1, vanaf de NT1 een kabel naar die kamer.

[ Voor 16% gewijzigd door geertb op 05-11-2004 10:51 ]

• slash24
geertb schreef op 05 november 2004 @ 10:45:
Het wandcontactdoosje heb ik hier liggen. Dit is niets anders dan 2 RJ45 poorten, met aan de andere kant 4 gaatjes (2 3 4 5 6) welke je omhoog kan duwen om de aders erin te drukken.

De bekabeling die er ligt heeft kleuraders: oranje/rood/blauw/wit. Vandaar mijn hangen naar Norm 88, welke dezelfde aansluitkleuren heeft.

Op het wandcontactdoosje (het printplaatje zelf dus) staat verder alleen maar IE86 en t1047021. Geen aansluittype dus.
Onhandig doosje dan :P
Hoe weet je dan de aansluit volgorde op het doosje? Er staan dus helemaal geen kleurcodes op? Dan moet je denk ik toch de data van dat doosje opzoeken!
Als je namelijk de norm 88 of die B norm hanteert aan de ene kant en dan het doosje willekeurig gaat aansluiten heb je grote kans dat het ook niet gaat werken.
Je moet aan die kant natuurlijk wel OOK de goede volgorde gebruiken.
Laat het nog maar eens weten...... Suc6

[EDIT] Heb het al opgezocht, kijk naar de plaatjes: als het goed is komen de nummers bij de RJ-45 Plaatjes overeen met de nummers op je Wandcontactdoosje!
nogmaals suc6

[ Voor 8% gewijzigd door slash24 op 05-11-2004 10:58 ]

• geertb
Jep, de nummers had ik al gezien :-)

Bedankt voor alle informatie. Ik heb de kabel vanmiddag aangesloten volgens de Norm 88, en dat ging dus helemaal fantastisch ;)

Toch raar dat dat dan gebruikt is, als dat geen normale standaard is.

Verwijderd

geertb schreef op 05 november 2004 @ 21:04:
Jep, de nummers had ik al gezien :-)

Bedankt voor alle informatie. Ik heb de kabel vanmiddag aangesloten volgens de Norm 88, en dat ging dus helemaal fantastisch ;)

Toch raar dat dat dan gebruikt is, als dat geen normale standaard is.
N88 wordt nog steeds gebruikt voor interne SO bus bekabeling, werkt overigens prima hoor. Als het goed is staat aan de binnenzijde van het ISDN doosje een aansluitschema ? ( KPN doosje ) maar goed oranje rood blauw wit is dus de juiste volgorde, mits het in de NT1 of de connector ook het geval is ;)
Pagina: 1