PCI riser en maximaal bruikbare PCI slots

Pagina: 1
Acties:

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:45
Ik zit hier met een 19U kast met een Asus CUV4X-DSL mobo (PIII 733). Nu wil ik een RAID1 opstelling maken en heb hiervoor een Highpoint RocketRaid 133 controller. Aangezien de kast een laag profiel heeft zit er een PCI riser (met 3 slots) in met daarin reeds geinstalleerd een videokaart en LAN kaartje.
Als ik nu de RAID controller in de 3de slot op de riser set wordt het ding niet herkend, op een andere pc werkte het ding perfect. Toen heb ik het LAN kaartje wat in het tweede slot op de riser zat vervangen door de controller. LAN kaartje in 3de slot gedaan. Nu werkt de controller dus perfect maar wordt het LAN kaartje weer niet herkend. Blijven de overige PCI slots op het mobo door de riser ongebruikt? 3 PCI apparaten lijken me niet echt teveel.

Ik krijg bij PCI Device Listing:

Device 4, Func 1, IDE Controller, IRQ 15 (Secondary enabled)
Device 4, Func 2, Serial Controller, IRQ 14 (Serial ports heb ik uitgeschakeld?)
Device 4, Func 3, Serial Controller, IRQ 14
Device 8, Func 0, Mass Storage Controller, IRQ 4
Device 8, Func 1, Mass Storage Controller, IRQ 11
Device 11, Func 0, Display Controller, IRQ 10
Device 12, Func 0, Mass Storage Controller, IRQ 11

Mass Storage Controller is de RAID controller?

Als ik het LAN kaartje in de 2de slot heb en de controller in 3de slot dan mist in de Device Listing de laatste regel ('Device 12, Func 0, Mass Storage Controller, IRQ 11').

[ Voor 7% gewijzigd door Artz op 04-11-2004 22:14 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het mobo is toch voorzien van onboard LAN? Of is deze al bezet? Wat betreft de gebrekkige functionaliteit van de riser, daarop moet ik je een antwoord schuldig blijven.

Verwijderd

je moet altijd de 1 pci slot vrij laten want die leest die als videokaart dus dan krijg je problemen als je dat ff probeerd :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 07:16:
je moet altijd de 1 pci slot vrij laten want die leest die als videokaart dus dan krijg je problemen als je dat ff probeerd :P
:?
Misschien bij bepaalde borden of in het vage verleden, maar hier heb ik altijd alle 6 PCI slots kunnen bezetten zonder problemen (met kaarten van allerhande smaak).

Of doel je op iets Riser specifieks?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2004 07:31 ]

Verwijderd

als je nouw die kaart die in de pci slot 1 zit er uit haald kijken of die het dan wel doet want die kan storing maken met alle andere kaarten

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:14
Probeer in de bios eens iets met de irq settings te rommelen? Als er geen irq meer vrij is zou dat het probleem misschien kunnen zijn? :)

-

• Artz
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 07:16:
Ik ga dat proberen, probleem is dat de kast zo is gemaakt dat de riser precies naast de AGP slot zit. Zal wel wat verzinnen.
Het mobo is toch voorzien van onboard LAN? Of is deze al bezet?
Wordt helaas al gebruikt, de simpele oplossing is het LAN kaartje weghalen, maar die is nodig.
Probeer in de bios eens iets met de irq settings te rommelen? Als er geen irq meer vrij is zou dat het probleem misschien kunnen zijn?
Zoals ik al zei, het zijn maar drie PCI apparaten, dus dat moet geen probleem zijn, board is redelijk nieuw. Maar ik zal naar de instellingen kijken.

• Artz
Probleem was simpel, van de drie PCI sloten op de riser waren er maar twee echt aangesloten. Eentje via de PCI slot waar de riser inzat en de andere via een apart kabeltje. Waarom nu de derde nooit is aangesloten is mij dan weer een raadsel maar ik zal op zoek moeten gaan naar zo'n kabeltje. Dank in ieder geval voor de antwoorden.
Pagina: 1