Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2004 23:30 ]
Lijkt me nu ook wel zinvol, omdat ze marktaandeel verliezen op AMD op dit moment
Verwijderd
Hoofdzakelijk trots.
Daarnaast is het echt een compleet ander platform: helemaal gebaseert op de P6 core die ook in de Pentium 3 zat.
Verwijderd
Dit stelt vast hoeveel CO2 er uitgestoten mag worden, en indirect (via de energiecentrale en fabriek) produceert een PC érg veel CO2.
C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8
Verwijderd
Komt nog bij dat de prescott binnenkort ook standaard 2MB krijgt.
De geheugenmodules (als je dat zo kunt noemen) waaruit een L1 en L2 cache bestaat zijn wel ongeloofelijk duur. Anders zou ons systeemgeheugen daar ook uit bestaanVerwijderd schreef op 04 november 2004 @ 23:47:
Pic_Art: onzin, vooral de dothan op 300mm wafers, en 90nm techniek neemt niet zo veel in op een wafer, en er kunnen dus lekker veel vanuit gesneden worden.
De cpu zelf zal weinig uitmaken, maar de cache die erop gevrot zit, die is zo ongelovelijk duur. Zouden we anders niet allemaal op cpus werkenv an rond de 1Ghz maar wel met ettelijke MBs aan cachegeheugen? Dat is namelijk met een goede architectuur nog een heel pak sneller.Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 23:47:
Pic_Art: onzin, vooral de dothan op 300mm wafers, en 90nm techniek neemt niet zo veel in op een wafer, en er kunnen dus lekker veel vanuit gesneden worden.
Verder presenteren ze de boel zo, dat het haast wel een stukje reclame lijkt.
Maar goed, de redenen waarom de Pentium-M vooralsnog niet door intel in het desktop segment geplaatst word zijn:
• Schaalt niet hoog genoeg. Hoewel ie snel is, zijn er hogere kloksnelheden nodig om competitief te blijven. En het beestje is al gebakken op 90nm.
• Geen marketing waarde zonder 64-bit (waar Intel op dit moment hard aan mee werkt met Nocona) De P4 is al overhaast compatible gemaakt met AMD64. Alles in het licht van: We moeten kunnen bieden wat de concurrent ook heeft (in desktop segment zowel als server segment). De aanloop tijd om een processor 64-bits geschikt te maken is zo rond de 3-5 jaar.
• Niet de juiste specificaties om over de hele range de P4/Xeon te vervangen (naast bovenstaande 2 punten): Goed in integer, slecht in FPU. Nog steeds de gedeelde FSB. Geen server platform (lees chipsets) etc. etc.
Overklokken zegt natuurlijk niets over de uiteindelijke snelheid waarop ze op de markt belanden. Over Dothan lees je zo her en der dat het bij 2,4 GHz toch echt afgelopen is. Als ie daar uiteindelijk aangekomen is (vele marketing stapjes later) is ie natuurlijk hooguit nog een concurrent van het midden gebied in het desktop segment. Allemaal redenen waarom de P-M nog niet op de desktop belandt.
Plus het feit dat ze em nu als melkkoe gebruiken d.m.v. het centrino platform.
En nogmaals: Neem de benchmarks van x86-secret met een grote korrel zout. De benchmarks van deze Franse gozers stroken niet met tientallen andere hardware-sites (plus het feit dat ze mooie foefjes toepassen om de boel mooier over te laten komen).
De Pentium-M serie is wel een mooie serie dat wel. In potentie is het echt vele malen beter dan de Netburst reeks. Maar dat Intel de Pentium-M nog niet klaar acht voor het grote werk, kan ik prima begrijpen. Dat staat pas ergens in 2006 gepland. Oh ja: Verwar de plannen van een paar moederbord fabrikanten die binnenkort met desktop Pentium-M planken op de markt komen, niet met het idee dat Intel "eindelijk" de P-M in het desktop segment gelanceerd heeft.
bs...Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 23:34:
Hoofdzakelijk trots.
marketing is de juiste term... Intel proclameert met de P4 de mega-hertz hype, maar komt daar nu stilletjes en traagjes op terug. je verliest geloofwaardigheid als je van dag 1 op dag 2 je hele marketingmachine overschakeld op wat de concurrent al een tijd beweert. zeker als je marktleider bent. Intel gaat deze overgang zeker maken (zeker nu ze met de tegenslagen met 90nm gehad hebben) maar het zal traag en stilletjes gaan.
en daarbij heeft intel al aangekondigd dat de netburst architectuur geen eindeloos lang leven beschoren is. wederom niet in 1 stap, maar geleidelijk aan. ze zullen voor zover ik weet de P4 nog even 'uitbouwen' en dan denk ik dat ze een mix van de P-M en de P4 gaan maken met het beste uit beide.
ASSUME makes an ASS out of U and ME
Meh ...
Verwijderd
R&D kosten kun je ook terugverdienen door tegen een lagere prijs een groter volume af te zetten.Pic_Art schreef op 04 november 2004 @ 23:49:
Dat is helemaal geen onzin. Het is duurder om te produceren dan een prescott. En er moeten nog R&D kosten uitgehaald worden.
- Superieure prestatie/energieverbruik verhouding
- zeer stille pc's mogelijk
- minder airco nodig in kantoren enz.
- makkelijker te koelen in 19" racks
- slechts research nodig voor 1 serie processors
Nadelen Pentium M voor de desktop / server
- geen 64 bit
- kloksnelheid is lager dus moeilijker verkoopbaar vanuit Intel standpunt
- Dual processor/core momenteel (volgens mij) onmogelijk
- Bij het mainstream maken van de Pentium M vervalt de functie van de Pentium M als energievriendelijke cpu; met andere woorden Intel zal weer een nieuwe cpu moeten bedenken die nog zuiniger is om hun Laptops aantrekkelijk te houden.
dan houden ze die pentium-m naam voor de mobile markt en hebben ze meteen een nieuwe p5. En dat die dan duur kost moet geen prob zijn want alles is in het begin duur. Zal wel niet zo simpel zijn maar ik wou het toch ff kwijt
Productie kosten:Pic_Art schreef op 04 november 2004 @ 23:49:
Dat is helemaal geen onzin. Het is duurder om te produceren dan een prescott. En er moeten nog R&D kosten uitgehaald worden.
Prescott (90nm): $39
Die Size: 112 mm2
Bron: MDR
De productiekosten voor Dothan (90nm) heb ik niet, maar de die-size wel:
Die Size: 83.6 mm2
Het lijkt me dus duidelijk dat het maken van een Dothan geen dr*l kost.
Nog wat info:
Opteron (130 nm): $79
Die-size: 194 mm2
Kun je nagaan welke marges er op die processoren zitten. En ook dat een Dothan erg goedkoop is om produceren.
De prescott heeft ook nog andere instructies. en HT erop zitten welk een groot deel van de die size vertegenwoordigd. Dit is allemaal niet zo duur. Echter de cache op de dothan is zo duur. Ookal is de diesize minder groot.
'When you're not paying for the product, you are the product!'
Verwijderd
Complete onzin. Het is waar, per MB is het immens duur geheugen, maar het wordt net zoals de rest van de CPU gebrand in die wafer, en dan kun je de kosten per chip, onafhankelijk van hoeveel cache hij heeft, afleiden aan de kosten van de wafer en de research.Pic_Art schreef op 05 november 2004 @ 00:36:
een totaal onlogische conclusie.
De prescott heeft ook nog andere instructies. en HT erop zitten welk een groot deel van de die size vertegenwoordigd. Dit is allemaal niet zo duur. Echter de cache op de dothan is zo duur. Ookal is de diesize minder groot.
Wel enig idee wat die-size is?Pic_Art schreef op 05 november 2004 @ 00:36:
een totaal onlogische conclusie.
Instructies hebben geen reet met die-size te maken. Hyperthreading vertegenwoordigt waarschijnlijk nog niet eens een paar procent van de die.De prescott heeft ook nog andere instructies. en HT erop zitten welk een groot deel van de die size vertegenwoordigd. Dit is allemaal niet zo duur. Echter de cache op de dothan is zo duur. Ookal is de diesize minder groot.
Cache kost als onderdeel van een die niets meer of minder. Het zijn de kosten van een paar vierkante millimeter op zo'n grote ronde siliconen wafer waar het om gaat. Dus het totale oppervlak van de processor.
Daar verandert de eindprijs zoals ik die gegeven ('gevonden') heb niets aan. Hoe meer vierkante millimeter op zo'n siliconen schijf gebruikt word, hoe meer het kost.
De design kosten zijn dan al lang achter de rug.
Verwijderd

Ook een heel interessant moederbord trouwens waarop dit gebenched is:
http://www.dfi.com.tw/pre...D_URL=arch333.jsp&SITE=US
http://www.ocworks.com/motherboard/dfi_855gme-mgf_spc.html
Ik gok zo dat Intel hier pas aan begint wanneer technieken als EMT64 en HT ook in deze core toegepast kunnen worden. Maar dát ze ooit de Pentium-M gaan gebruiken als uitgangspunt voor de opvolger van de P4 lijkt me persoonlijk onontkoombaar.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.

* NitroX infinity kijkt trouwens uit naar de nieuwe generatie Pentium M's met een 533MHz FSB
Zal ook wel een lekkere boost in performance leveren.
[ Voor 58% gewijzigd door NitroX infinity op 05-11-2004 10:26 ]
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Ik moest toch nog even twee keer naar de datum van deze post kijken. Intel is al over gegaan op niet-MHz gerelateerde aanduidingen. De hele naamgeving van de Pentium S775 processoren gemist? Celeron D?HIGHGuY schreef op 04 november 2004 @ 23:57:
[...]
je verliest geloofwaardigheid als je van dag 1 op dag 2 je hele marketingmachine overschakeld op wat de concurrent al een tijd beweert. zeker als je marktleider bent. Intel gaat deze overgang zeker maken (zeker nu ze met de tegenslagen met 90nm gehad hebben) maar het zal traag en stilletjes gaan.
Signatures zijn voor boomers.
ik had het op het aspect van de pentium M... en daarbij, heb jij veel media/reclame van intel gezien waar beweerd werd dat de nummering beter was etc, vergelijkbaar zoals AMD zijn ratings naar voor schuift?Maasluip schreef op 05 november 2004 @ 10:27:
[...]
Ik moest toch nog even twee keer naar de datum van deze post kijken. Intel is al over gegaan op niet-MHz gerelateerde aanduidingen. De hele naamgeving van de Pentium S775 processoren gemist? Celeron D?
ik zou zelfs verder durven gaan en zeggen dat intel zoals je zegt nu die alternatieve nummering invoert, om dan later op een andere core over te stappen met dezelfde/gelijkaardige nummering en zo slechts achter de schermen het aantal MHzen drastisch verlaagt zodat de consument (ondertussen gewoon aan de nummertjes) zich niet veel meer stoort aan de vermindering van de MHZen
[ Voor 10% gewijzigd door H!GHGuY op 05-11-2004 12:50 ]
ASSUME makes an ASS out of U and ME
Misschien dat dit ook meespeelt in Intels vertragings technieken mbt het verplaatsen van de Pentium-M naar de desktop. Als de Pentium-M echter wordt aangepast op desktop gebruik (hogere FSB, meer warmte ontwikkeling toestaan), moet deze nog wel wat harder kunnen dan dat deze overgeklokte variant nu gaat, lijkt me.
Hyperthreading is met de korte pipeline van de pentium-M niet zo interessant. Dat de pentium-M bij iets minder bandbreedte al goed presteert doet mij overigens vermoeden dat je in een multi-core opstelling ook wel eens erg goede resultaten kan gaan boeken...
Alles bij elkaar maakt dat dat er voor de toekomst van de pentium-M genoeg potentie aanwezig lijkt te zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door Luxx op 05-11-2004 13:47 ]
HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.