Waar is nog wat snelheid te behalen?

Pagina: 1
Acties:

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 19:33

Apoca

Array Technology Industry

Topicstarter
Hoi ik ben bezig om mijn pc een beetje tegen het randje aan te duwen wat normaal gesproken de mogelijkheden zijn zonder gek te moeten gaan doen kwa volt mods enzo. Ik heb eerst flink wat gelezen over hoe en wat je allemaal zou kunnen doen om je pc een beetje af te stellen.

Nou als eerste ben ik begonnen met de cpu deze heb ik op 180fsb mooi stabiel gekregen. Ga ik daarboven dan kan ik wel ff snel een Pifast draaien ofzo maar bij de eerste beste Prime test is het na 20 sec ofzo al prijs. Ik ben tot 190fsb gekomen met 1.85volt maar dat maakte allemaal niks uit tot 183 krijg ik alles mooi stabiel en daarna kun je wel snel een testje draaien maar zo snel je echt gaat benchen is het foutmeldingen. Dus ik heb de fsb mooi op 180 gezet en de volt 0.25 boven de standaard. Dit draait 24 uur zonder problemen op Prime.

Daarna heb ik flink wat gelezen over geheugen settings en las ik dat je het beste 2-2-2-5 of 2-2-2-11 kon pakken. Nou dit heb ik natuurlijk ook getest en 2-2-2-11 was de beste opstelling voor mij. Dit gaf de meeste bandbreedte in SiSoft en de "laagste" score in Pifast. Ookal maakte dat bij de laatste over 10 runs gemeten maar 0.45 sec uit maar ja je moet wat he :)

Daarna de HD ik had nog een leuk no-name raidkaartje :P liggen en aangezien mijn hd alleen een score van 42mb/s had dacht ik wat heb je te verliezen. Dus kaartje der in. Alles aansluiten en daarna gaf deze een schrijfindex aan van 69mb/s. Das toch weer een mooie winst dacht ik zo.

Als mensen nu ff kijken naar de screenshot die ik heb gemaakt van mij buroblad met wat cijfers der op van snelheden enzo kan dan nog iemand me vertellen waar ik misschien nog wat zou kunnen winnen zonder gekke dingen ( ik ga niet solderen aan mijn mobo ofzo ) te moeten doen.

http://members.home.nl/rjknoben/naamloos.JPG

Dit alles draait op een:

Asus A7N8X Deluxe V2.0
2800XP Barton ( Locked )
2 x 512mb pc3200 Infineon
2 x 120gig Maxtor 6Y120P0 7200/133 8Mb
Silicon Image SiL 0680 Ultra 133 Raid controller

Ik hoop dat nog iemand een idee heeft wat ik nog misschien zou kunnen doen om nog ergens wat eruit te persen.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 09:54
Als je een hogere FSB wil kan je beter je geheugen timings iets losser zetten bijvoorbeeld 2,5-3-3-6 of op de SPD waarden de waarden die de fabrikant opgeeft voor het geheugen. Als je dat niet wil of het helpt niet kan je extra voltage op je geheugen proberen om zo als nog hogere snelheden te halen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Apoca

Apoca

Topicstarter
Ik heb eerst de cpu afgesteld met de geheugen settings op de "default" stand zoals deze normaal staan als je niks der aan zou doen. Na het instellen op de settings zoals ze nu staan heb ik wel een winst geboekt kwa bandbreedte en dat lijkt me toch de bedoeling. En buiten dat het lijkt me toch de bedoeling dat het geheugen ook op 180fsb loopt gelijk met de cpu zoals nu het geval is. Dus dat ze dus beide gelijk lopen, async geheugen loopt toch nooit lekker las ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Apoca op 04-11-2004 21:20 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 09:54
Klopt asynchroon op een Nforce 2 moederbord werkt niet super.

Maar wat ik bedoel is dat je misschien niet verder komt door je geheugen. En dat je misschien met meer voltage (op je geheugen) of lossere timings verder kan komen. Maar dan heb je waarschijnlijk ook meer vcore nodig.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Zolang de fbus niet hoger is dan 200Mhz heeft het geen nut om het voltage van z'n ram te verhogen aangezien PC3200 geheugen bedoelt is om op deze snelheid te draaien en dus niet overclocked is of zo en geen voltage boost nodig heeft.

• Apoca

Apoca

Topicstarter
Ik ben met de vcore tot max gegaan van 1.85 en hij deed het gewoon niet. Ik kwam wel in windows enzo maar bij de Pifast gelijk foutmeldingen. Daarna kreeg ik ook gewoon spontaan foutmeldingen. Ik heb gewoon het gevoel dat de CPU niet boven een FSB van 183 stabiel wil, maakt niet uit hoeveel volt hij krijgt. Of in ieder geval niet met de vcore die ik hem kan geven normaal.

Maar ik denk dat er op dit gebied niks meer te winnen valt dus heeft nog iemand een idee op een ander gebied dan de FSB?

[ Voor 34% gewijzigd door Apoca op 04-11-2004 21:49 ]

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat voor koeler je hebt en wat je temps zijn. Volgens mij zit daar 't probleem in.

Je mem en de chipset kunnen wel de 200 halen, maar de vraag is of je cpu wel 2500 Mhz kan draaien.

Ook dat wanneer je meer Vcore heeft (dus meer warmte) en je pifast dan niet meer kan draaien wijst op een temperatuur probleem...

• Apoca

Apoca

Topicstarter
Ohh ja dat was ik vergeten sorry daarvoor. Ik heb een SP-97 koeler met een paps fan. De temps zijn 36 idle en 44 full load bij een fsb van 180. Via MBM uitgelezen. In de bios geeft hij de idle temp van 36 ook aan. Er zit artic silver tussen. Ik heb al vaker koelers geplaatst dus er zit ook niet te veel of te weinig koelpasta tussen. Ik denk dat ik gewoon niet verder kom met de cpu maar das niet zo heel erg, jammer wel maar ja. Heb je nog een ander advies waar ik eens naar zou kunnen kijken voor winst?

[ Voor 25% gewijzigd door Apoca op 04-11-2004 23:12 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:15

sapphire

Die-hard pruts0r

Als je CPU een unlocked mP heeft zou ik die eens naar beneden kunnen gooien en je FSB dan hoger kunne proberen. Dat geeft ook leuke winst :)

Gabriël AM5

• YoupY
Als je nog een oudere proc hebt van voor week 40 vorig jaar dan heb je nog kans dat je een unlockte proc hebt. In dat geval kun je een lagere multi proberen en een hogere fsb. Door fsb te overklokken en 't mem synchroon te draaien met de fsb haal je meer snelheidswinst dan door alleen de cpu harder te laten lopen. Zie net dat ie locked is in je TS dus daar valt weinig meer uit te halen.

Als ik 't zo zie dan zijn de temps van je cpu in ieder geval niet het probleem.

Je zou verder eens kunnen kijken naar de CPC setting. In de bios te vinden onder cpu interface. Door die te enablen draai je meestal wat sneller. Als cpc disabled is dan kun je de fsb meestal weer net wat hoger klokken. In sommige biossen is deze echter disabled voor die plank, dus je zal er ff een goede bios bij moeten zoeken.

Verder zou je eens kunnen kijken naar de warmte van de Northbridge. Als die mega heet word dan wil 't koelen ervan nog wel eens helpen. Zelfde geld voor de southbridge.

Ook de spanningen van je voeding hebben nog invloed. Als deze te laag worden dan kan dit crashes veroorzaken. Met een goede PSU zul je daar echter geen last van hebben. Hou vooral de 5V in de gaten aangezien de proc daar z'n prik vandaanhaalt en 't mem ook...

Ook te strakke timings kunnen problemen veroorzaken. Ze geven misschien wel wat meer bandbreedte, maar ook uit mhz-en valt bandbreedte te halen. Je zou eens kunnen kijken of je verder komt met lossere mem timings...

• Apoca

Apoca

Topicstarter
Ja de CPU is locked ja zoals ik al aangaf. De northbridge is nu gekoeld door zo een passief blokje ja. Misschien dat ik dit eens kan aanpassen door een actief blokje en, en het passief blokje op de southbridge zetten. Ik mag toch hopen dat de voeding het trekt, het is een Channel Well 480watt ( welke gelijk zou moeten zijn kwa build aan een Antec voeding ) met 38A op de +5 volt lijn. Als die het niet fatsoenlijk trekt dan weet ik het ook niet meer.

Maar ik snap het probleem met de geheugen timings eigenlijk niet. Ik heb zonder maar iets te doen aan de timings eerst de grens van de CPU opgezocht. Toen stonden de timings nog op 7-3-3-2.5T. Moet ik ze dan op 8-3-3-3T zetten en dan nog eens gaan testen volgens jou? Dit lijkt me toch een erg losse timing voor geheugen dat niet eens op de snelheid loopt waar het voor is bedoelt.

Ik heb dus pas de timing flink aangedraait toen ik niet meer verder kwam met de FSB.

• Apoca

Apoca

Topicstarter
Ik heb de CPC bios gevonden voor mijn moederbord die zal ik der morgen eens opgooien eens kijken of dat wat zal brengen, wel bedankt voor de tip. Dat was ik nog nergens tegen gekomen :)

1008mod2a.BIN, modded by trats

based on the asus bios 1008mod2 for a7n8x deluxe rev. 2

- L12 (200fsb) mod built-in
- romsips modified to fix 10x/10.5x POST issues
- higher bandwidth romsips
- xp-m cpu name included
- various bios options/settings are unhidden
- command per clock disabled

Please note: use at your own risk!!

Het komt er dus op neer dat het normaal gesproken aanstaat.
Ik kwam wel in een forum de volgende regel tegen : "It can also help you reach higher FSB overclocks, but it may not be worth the performance hit, as CPC off is slower than CPC on."

Ik heb ook maar weer eens de befaamde Uberbios van stal gehaald deze stelt me in staat om der 1.9volt op te gooien dat ga ik daarna testen. Als iemand ondertussen nog tips heeft die zijn meer dan welkom :)

[ Voor 83% gewijzigd door Apoca op 05-11-2004 01:13 ]

• YoupY
Apoca schreef op 05 november 2004 @ 00:41:
Maar ik snap het probleem met de geheugen timings eigenlijk niet. Ik heb zonder maar iets te doen aan de timings eerst de grens van de CPU opgezocht. Toen stonden de timings nog op 7-3-3-2.5T. Moet ik ze dan op 8-3-3-3T zetten en dan nog eens gaan testen volgens jou? Dit lijkt me toch een erg losse timing voor geheugen dat niet eens op de snelheid loopt waar het voor is bedoelt.

Ik heb dus pas de timing flink aangedraait toen ik niet meer verder kwam met de FSB.
Als je eerst met losse timings de max fsb en vooral memsnelheid hebt gezocht en daarna de timings hebt aangedraaid en je kunt er dezelfde snelheden mee halen dan zullen soepelere timings idd niet helpen.
Apoca schreef op 05 november 2004 @ 00:57:

Ik heb ook maar weer eens de befaamde Uberbios van stal gehaald deze stelt me in staat om der 1.9volt op te gooien dat ga ik daarna testen. Als iemand ondertussen nog tips heeft die zijn meer dan welkom :)
Die uberbios heeft geen zin als het gaat om de 1.9V op de chipset. De chipset heeft namelijk een "domme" chip die het voltage regelt en kan dus ook niet via de bios ingesteld worden. Afaik is dat nog steeds hetzelfde, maar ik gebruik deze plank al een jaartje niet meer dus weet 't ook niet helemaal zeker...

De voeding die je hebt zou inderdaad ook voldoende moeten zijn, maar hou in de gaten dat de 5V niet beneden de 4.7- 4.8V zakt...

In principe zouden je mem en de chipset de 200 fsb sync moeten kunnen draaien, dus het lijkt erop dat je proc het probleem vormt. Is er iemand van wie je even een andere proc kan lenen om mee te testen of de cpu het probleem is?

• Apoca

Apoca

Topicstarter
Ik heb vanmiddag van een vriend van me ff een XP-M op de plank gehad deze ging zonder problemen op 200fsb. Ik was zo blij dat ik hem stabiel op 200 kreeg dat ik niet eens een test heb gedraait buiten een uurtje prime. Het was een XP-M 2500.

Nu is mijn vraag voor ik weer alles los ga trekken en ga veranderen is het de moeite om voor 100 euri een Mobile te halen of geeft dat nooit zo een boost vergeleken met de brandbreedte die ik nu al heb? Ik wil der wel ff bij zeggen dat ik geen ander geheugen zal gaan halen. Om clocks boven de 200 te halen, kan dit geheugen tot bv 205FSB ben ik ook al blij.

Over een XP-M 2600 van €115 ( De XP-M 2500 is bijna niet leverbaar merk ik overal, buiten dat lees in verschillende topics dat de 2600 waarschijnlijk veel beter en sneller op de 200FSB komt ) wil ik nog wel denken als ik der ook iets van merk en aan heb. Ik ben tot nu toe erg tevreden over de winst die ik al heb gehaald met hier en daar wat instellingen veranderen. Ik ben bv bijna een dikke 8 sec met vroeger der op vooruit gegaan in Pifast, en het syteem loopt naar mijn idee veel sneller dan eerst. Dat lijkt me toch al heel wat :)

[ Voor 10% gewijzigd door Apoca op 05-11-2004 13:30 ]

Pagina: 1