subwoofer projectje...

Pagina: 1
Acties:

• Nander
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07 21:13
Geachte Tweakers

Misschien dat jullie mij kunnen helpen met het volgende probleem.

Ik van een vriend een behuizing gekregen voor een subwoofer . Het is een relatief kleine gesloten behuizing voor een 12" speaker (eigelijk voor in de auto). Bij conrad heb ik voor beina niks een 12" luidspreker aangeschaft om mijn 2 front-speakers aan te vullen. Nu ik de boel moet aansluiten vraag ik mij af hoe ik dat het beste kan doen en of het zoizo wel mogelijk het geheel een beetje fatsoenlijk aan te sluiten. Mijn opstelling is als volgt:

versterker : sony STR-DB940 (QS)
DVD : sony DVP-NS900p (QS)
luidspreker: extax symphony 4.2

Ik vraag me af of er een goedkope mogelijkheid is om de boel aan te sturen zodat mijn subwoofer alleen lage tonen te verwerken krijgt en liefst zodat ik ook de geluidssterkte onafhankelijk kan regelen. Een active versterkermodule kopen is op dit moment geen optie daar ik weer fulltime ben gaan studeren... Is het een optie om op een van de speakeraansluitingen (ik heb er nog een aantal vrij...) de sub aan te sluiten en een lowpass filter te kopen die in de box ingebouwd kan worden (zelf solderen e.d. is geen optie)?

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-07 07:49
je hebt 2 opties :

1. een aparte versterker (wat jij dus niet wilt) 8)
of wat voor jou van toepassing zal zijn:
2. een lowpass passieve scheidingsfilter ;( . Die zijn en duur en die moet je goed afstemmen op de woofer.

Aangezien je zomaar ergens een behuizing ergens vandaan hebt en je ergens maar een 12" woofer vandaan hebt gehaald (wat dus waarschijnlijk totaal niet op elkaar aansluit ...) blijft het maar gissen of het ergens naar gaat klinken :X !!!

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

Verwijderd

Een aktieve module is gewoon dé oplossing om een mooie bas eruit te halen, maar zoals Dennisch dus ook al zegt zijn de woofer en de kast voor geen meter op elkaar afgestemd.. :(
Juist dan zou ik een aktieve module gebruiken, het is helemaal niet veel werk hoor :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Klein kassie en een goedkope woofer. Ik zeg: woofer heeft ws VEEL ruimte nodig voor een gesloten kist, als het al in een gesloten kist kan dus hij gaat misschien niet eens zo diep als je gewone speakers,

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Nander, welke speaker heb je gekocht? Als er t/s parameters bekend zijn is er wel een mooi kastje te ontwerpen, zo niet: dan kan je de kast het beste zo groot mogelijk maken, en vervolgens spelen met demping en, en schotten om de kast eventueel weer te verkleinen. Voor een Bass Reflex ontwerp zou ik sowieso nooit gaan, goedkope speakers hebben vaak een kleinere magneet waardoor de Q vaak te hoog ligt.

Trouwens een submodule kost maar €50,- hoor. Ik vraag me af waarom mensen altijd voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten :/ .

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Ben jij niet net zo barry ;)

Je wilt niet weten hoe brak een overgedempte speaker klinkt. (te grote kast)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Barry|IA
Nee hoor zo ben ik niet, ik geef namelijk bijna al mijn geld uit aan Hi-Fi :) .

Een te grote kast, wat jij dus vergelijkt met overgedemt, gaat vaak erg laag. Maar de group delay is ENORM gestegen, en daarom adviseer ik de TS er een verplaatsbaar schot in te plaatsen :) .

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Nander
Bedankt voor jullie reacties!

De woofer bij CONRAD gekocht (DYH-1220) voor 14,95, jaja... we blijven natuurlijk student! De kast was zogezegd gratis, vandaar dat ik ook 50EURO redelijk veel vind. Evengoed ben ik wel benieuwd waar ik die kan krijgen (URL?)

Ook realiseer ik me dat het geluid waarschijnlijk beter kan maar voor 15euro wil ik wel concessies doen.

verder vraag ik me nog af: ik heb een goede versterker en aansluitmogelijkheden zat, kan ik niet gewoon een simpel vollumeregelaartje kopen (net als in sommige oordopjes)? Dan ben ik al een aardig eind op weg... Alleen iets wat de lagetonen filtert zou nog wel aangenaam zijn dan...

• Barry|IA
Nee, een simpel ''volumeregelaartje'' is niet mogelijk omdat dit gewoon een soort verzwakker is, en geen versterker. Zie het als een regelbare weerstand (potmeter).

Als je écht wilt gaan filteren, met onafhankelijke volumeregeling moet je voor een subamp gaan.

• Nander
Maar dat lijkt me nou juist handig Barry, als ik de speaker aansluit op een van de uitgangen van mijn versterker (5X110watt) dan is het geluid a: te hard en b: te plaatsbaar omdat de tonen te hoog zijn. Als ik het geluid af zou kunnen zwakken door b.v. een potmeter (?) dan ben ik al een goed eind op weg. Zo'n dingetje netjes inbouwen in de kast moet zelfs mij nog wel lukken. Heb je enig idee waar ik zoiets kan vinden? Wat betreft de filter voor de lage tonen, deze kan ik alleen vinden voor tussen de versterker en de (actieve) luidspreker, maar da's dus voor een onversterkt signaal. Wel heb ik ergens een D.I.Y. dingetje gezien voor een euro of 3, maar zelf zoiets solderen gaat mij echt niet lukken. Iemand misschien nog suggesties daarvoor?

Verwijderd

gewoon een subwoofer versterker uit een oud cambridge PC setje halen die dingen leveren echt veel vermogen!

• Barry|IA
Nander schreef op 06 november 2004 @ 09:15:
Maar dat lijkt me nou juist handig Barry, als ik de speaker aansluit op een van de uitgangen van mijn versterker (5X110watt) dan is het geluid a: te hard en b: te plaatsbaar omdat de tonen te hoog zijn. Als ik het geluid af zou kunnen zwakken door b.v. een potmeter (?) dan ben ik al een goed eind op weg. Zo'n dingetje netjes inbouwen in de kast moet zelfs mij nog wel lukken. Heb je enig idee waar ik zoiets kan vinden? Wat betreft de filter voor de lage tonen, deze kan ik alleen vinden voor tussen de versterker en de (actieve) luidspreker, maar da's dus voor een onversterkt signaal. Wel heb ik ergens een D.I.Y. dingetje gezien voor een euro of 3, maar zelf zoiets solderen gaat mij echt niet lukken. Iemand misschien nog suggesties daarvoor?
Ow enkel verzwakken! Tuurlijk dat kan. Toch zou ik eerst een passief filter kopen (€10,-) om te kijken hoe het dan klinkt, klinkt het nog te hard: dan moet er een flinke potmeter komen, of een vaste weerstand. Echter moet deze het vermogen wel aankunnen dat op dat moment naar je speaker gestuurd wordt.

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Nander schreef op 05 november 2004 @ 23:27:
Ook realiseer ik me dat het geluid waarschijnlijk beter kan maar voor 15euro wil ik wel concessies doen.
Concessies ? IMHO krijg je niks voor 14,95 :X Ik kan je wel vertellen dat zo een woofer in zo een klein kassie helemaal nergens naar klinkt. Ik heb wel is gesimuleerd met zo een woofer (is het zo een zwart ding met een rode rand ? ) en die curves lijken helemaal nergens op, zelfs niet met een grote kast.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op 06 november 2004 @ 13:39:Ow enkel verzwakken! Tuurlijk dat kan. Toch zou ik eerst een passief filter kopen (€10,-) om te kijken hoe het dan klinkt, klinkt het nog te hard: dan moet er een flinke potmeter komen, of een vaste weerstand. Echter moet deze het vermogen wel aankunnen dat op dat moment naar je speaker gestuurd wordt.
Enkele 100 uF elko's zouden moeten werken, parallel aan de woofer. Je kunt er een stuk of 4 kopen en dan zelf proberen wat het beste klinkt (een V of 35 is zat). Echt geweldig is het zeker niet (is maar een 1e orde filter), maar het is de goedkoopste oplossing. Slechter zal het er niet op worden

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1