Audio en jouw geschiedenis

Pagina: 1
Acties:
  • 9.802 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Welkom bij het nieuwe topic: 'Audio en jouw geschiedenis'

Veel personen kopen, kopen en kopen maar raak! Ondertussen zijn zij alang al vergeten waarmee hun eige ''Hi-fi installatie'' mee begonnen is. Patsen kunnen we wel met onze huidige set, daar is ook niks mis mee. Maar toch vraag ik mij altijd af hoe het ooit begonnen is, en vooral op welke leeftijd.

Maak er een mooi stuk tekst van. Tevens zal ik hieronder mijn ''audiogeschiedenis'' posten. Zie het ook als voorbeeld!

Het begon allemaal op mijn 13e: mijn 'Cosmel' mini-set begaf het. Ik had per ongeluk één kanaal opgeblazen. Ik had geen geld en moest toch een nieuw geluidsysteempje hebben om mijn Hardcore op de draaien. In de tv-kamer stond al een half jaartje een 'Supertech' ''alles-in-een-systeem''. Maar ik vond het geen bijzonder ding omdat het geluid erg vervormde, maarja beter dan niks! En ik koppelde de 'Supertech' van de lelijke 'Sony' speakers af, want die waren te oud voor in mijn slaapkamer. Ik dus eerst in het huis opzoek naar mooiere speakers, en trof al snel in mijn vader zijn werkhok een stel 'Philips' luidsprekers aan. Ik sjouw die krengen naar de tv-kamer om even te kijken of ze het nog deden. En ze deden het! En opeens veel beter dan met die 'Sony' speakers. Al snel had ik in de gaten dat je de 'Playstation' op de 'Supertech' kon aansluiten, dat deed ik dus. Vervolgens stelde ik de 5-band equalizer in op maximale bass, loudness aan, en de rest op neutraal. Dat klonk lekker zeg! Het videofilmpje van 'Need for speed' denderde de kamer binnen :P . De bass was in mijn maag te voelen. En ik werd letterlijk bang van het harde geluid. Ik weet nog precies hoe het voelde, ik kreeg gewoon een andrealinestoot in mijn lichaam van het geluid. Op die vrijdagavond heb ik het hele zooitje gelijk op mijn eige kamer aangesloten, helaas had ik geen cd-speler, dus mijn Aiwa discman had een nieuwe taak :D .

Na veel weken luisterplezier kreeg ik in de gaten dat de kleine speaker voor de hoge tonen waren, en de grote voor de lage. Ik vroeg aan mijn vader hoe dat dan in zijn werk ging. hij legde mij uit dat de grote speaker een woofer is, en de kleine een tweeter. Sinds dien groeide mijn intresse in 'Hi-fi' zo razend snel dat ik ook wel benieuwd was naar de binnenkant van een luidsprekerbox. ''Wat zou daar allemaal inzitten?'' ''Huh, bijna niks'' En ik schroefde de speakers weer op zijn plaats. Na het opniew aansluiten van de luidsprekers (wat toen een hele klus was) heb ik er weer een maand luisterplezier van gehad. Jaja, een maand! Geen week langer, want opeens ging de ''Supertech'' niet meer aan :/ . Ik had het apparaat gelijk aan de stoep gezet en kwam vervolgens in de schuur een vreselijk oude Sony versterker tegen :) . Na het schoonmaken van de kast had ik de 'Sony' gelijk weer in mijn eige kamer aangesloten. Dat verliep erg goed, alleen kon ik deze niet zo hard zetten als mijn overleden 'Supertech'. Zo erg vond ik het niet aangezien ik niet vaak op luid volume draaide. Totdat ik een keer bij mijn Oma op bezoek ging, in de schoonmakerskamer trof ik een stel ''Marquant 300Watt PA boxen'' aan. Die vond ik zo mooi! Ik zag het écht als professionele discotheek boxen vanwege die piézoo tweeter |:( . Nadat mijn vader zou informeren naar de eigenaar van de boxen kreeg ik te horen dat het hele feest niet doorging. Maar toen stond mijn Oma opeens voor de deur met 2 schattige Marquant boxjes :Y) . Het rendament van die dingen was zo belabbert dat mijn oude 'Sony' eigenlijk niet meer bruikbaar was op het volume dat ik behalen wou. Afijn, ik was toch bijna jarig, en bij de BCC hadden ze ''summersale''. Ik ben daar dus eens wezen kijken en trof een Tehnics, een Sony en een Pioneer versterker aan. Ik ben dus vrolijk naar huis gegaan om mijn vader te vertellen dat ik 3 mooie versterkers heb gezien. Mijn vader zag mij al mijn verjaardagsgeld al uitgeven aan een nieuwe versterker die waarschijnlijk over een paar maanden ook niet meer aan mijn eisen zou voldoen. Hij stelde mij voor om voor een 2e-hands exemplaar te gaan. Echter zag ik dat niet zitten, ik was nu al helemaal verkocht aan het uiterlijk van de (toen) nieuwe versterkers! Op mijn verjaardag ging ik samen met mijn moeder naar BCC, samen met het advies van de verkoper zouden we er wel uit moeten komen. Eerst vroeg ik naar de Technics: ''hoeveel watt is deze versterker?'' Hij bleek 40Watt te kunnen leveren aan 6Ohm. Dat leek mij meer dan zat voor in mijn kamer dus opende al bijna de geldzak :P . ''Oja, meneer? Is de versterker beveiligd tegen overbelastig en kortsluiting?'' De verkoper moest even naar de magazijn om in de handleiding te kijken, en kwam enkele minuten later terug met de mededeling dat de versterker niet beveiligd zou zijn. Met een teleurstellend gezicht keek ik verder naar de iets duurdere Sony van €155,- Al snel bleek deze 2x55Watt aan 4Ohm af te vallen omdat de afstandsbediening er niet bij zat. Met nóg meer teleurstelling keek ik naar de Pioneer A-209R versterker, die op een torenhoge stapel van dozen stond! Op het stikkertje stond dat de versterker €199,- moest kosten, dat was eigenlijk té duur omdat ik ''maar'' €165,- in mijn zak had. Maarja het was de enige versterker met een afstandsbediening én een beveiliging tegen overbelastig en kortsluiting. Het was de enige optie, dus ik sprak de verkoper aan op de prijs van de versterker: ''kan er misschien wat van af? Het is immers een showmodel''. De verkoper vertelde mij geruststellend dat hij de versterker voor €145,- weg mocht doen. Ikke blij naar huis! :) Gelijk de versterker aangesloten op de Marquant's, en spelen maar! Mijn eerste reactie was: ''Jezus, wat gaat 'ie hard!''. Opeens was een flink volume, met een harde bass, helemaal mijn smaak! Ik wilde altijd voor de fun nog een grotere basspeaker. Toen heb ik €60,- bij mekaar geraapt om zo'n Marquant ''Red-Alert 440W Boomer'' te kopen, van ''Boomer'' was wel te spreken, maar van een nette bass niet. De weergave was allesbehalve strak, en kwam qua SPL nog vér onder mijn fronts uit! Toen heb ik maar gekozen om mijn ''Boomer'' actief te gaan filteren met een 'Caliber' autoamp van ''260Watt''. Dat klonkt een maand lang erg goed, maar op écht hoge volumes schoot de 12V/20A voeding sterk tekort. Ik had dus maar besloten de subwoofer bij hogere volumes uit te schakelen. Afijn, ik had nu een lekkere dreun, en een flink volume, het werd dus eens tijd voor iets anders; een DVD-speler! :) Het lijkt nu een budgettairspelertje maar hij heeft toen de tijd écht €152,- gekost. Ook kreeg ik er 3 films bij; Driven, Perfect Storm en Red Planet. Als eerste legde ik Driven in de speler, toen liet mijn set een hele andere kant van zich horen! Het deed gewoon letterlijk pijn aan mijn oren.

Sinds dien stond het een beetje stil, ik was tevreden en patste er flink op los met mijn set! Maarja, toen schreef ik me in bij GoT :P . Na enkele gesloten topics over mijn ''geweldige'' boomboxen moesten mijn luidsprekers er toch écht aan geloven! Ik had mijn oude 2-weg Philips luidsprekers weer tevoorschijn gehaald, en oeieoeioei ik heb opeens ook hoge tonen :*) . Het klonk zuiver, ik hoorde veel meer details in de muziek. Ook de bass was klonk niet meer zo boemerig en uitgesmeerd, maar er zat echt een lekkere strakke punsch in. Enkel het midgebied ontbrak. Dit komt omdat ik de orginele woofers had vervangen wegens gescheurde foams. Toch was het geheel erg acceptabel om aan te horen, en hard ging het evengoed wel. De versterker kon ik half open draaien zonder hoorbare vervorming. Maarja, ik leerde veel op GoT, ik luisterde regelmatig naar de ''high-end'' speakers in de winkels, en kwam dus toch tot de conclussie dat mijn subwoofer vervangen moest worden. Ik kocht bij de winkel Munts een Jbl speaker van 10inch, die in plaats van rommelig en dof, juist strak en open moest klinken. Ik had alle typenummers van de speaker op GoT geplaatst, en als snel was bekend welke kastinhoud in moest gebruiken, namelijk, in verband met de ontbrekende T/S parameters, de orginele kastinhoud van de complete aktieve sub van Jbl. Eerst had ik de woofer passief aangesloten via mijn Pioneer amp. Deze kon ik erg ver open draaien, in zelfs een free-air opstelling. Maarja de orginele sub had een aktieve versterker, dus ook dat had ik nodig! Het werd (de beruchte) XXL-subamp. Toch kreeg ik het idee dat de speaker op de XXL versterker minder presteerde dan op mijn Pioneer. Ik besloot om gewoon maar de kast te gaan bouwen, zodat ik 'em dan tenminste compleet kan testen. Ook dit bleek achteraf tegen te vallen, dient de subwooferkast nu als nachttafeltje ;) . Op een dag kon ik mijn ''Red Alert'' woofer ruilen tegen een nette Jbl CS-12 speaker, een 12-incher met een(gemeten) X-max van 8mm, en een X-mech van 16mm. Deze heb ik hier nog steeds liggen omdat hij van zichzelf niet strak genoeg klinkt (toch denk ik er ooit wat leuks mee te doen).

Ik ben nog bezig met het verhaal, een goed voorbeeld kan ik het al noemen dus post er op los! :) Dit verhaal maak ik morgen nog af.

[ Voor 40% gewijzigd door Barry|IA op 04-11-2004 21:14 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

De Celestion-set van Tom Swinnen in een notendop... Op mijn 14 jaar was mijn interesse in Hi-Fi begonnen. Het allereerste wat ik kocht was een 2de hands Marantz PM-54 Stereo Integrated Amplifier. Ik had nog oude speakers, ook van Marantz, dat moest voorlopig maar goed zijn. Cd-speler was van Technics (PG-308A denk ik). Nu ja, al snel was dat niet meer goed genoeg en ging ik op zoek. Mijn eerste set speakers bestond uit Celestion 9 Fronts en JBL TLX-151 Rears (A+B Opstelling).

Maar...
we hadden ondertussen beneden een Sony Home Cinema aangekocht en zo ging er een wereld voor mij open. Ik wil dit ook, maar beter! Logische volgende aankoop: een dvd-speler. De Philips DVD-700. Een tv had ik al, een 70cm, 4:3 Sony Trinitron.

Dit alles stond op mijn slaapkamer, nog altijd in een A+B opstelling, maar nu met TV&DVD. Dit moest beter. Toen heb ik samen met mijn moeder mijn computerkamer omgetoverd tot een ware 'mediaroom': Pc & Home Cinema. Enige probleem!? Home Cinema is niet echt mogelijk met een A+B opstelling. De Marantz moest weg! Hij werd vervangen door een Marantz SR-4300 en daarbij had ik een 2de hands passieve subwoofer (Mission 73PS) & nieuwe center (JBL TLX-103) gekocht.

De 5.1 set-up was geboren. Al snel was de cd-speler niet goed genoeg meer, het was dan ook maar een budgetspeler van Technics. De vervanger!? Een Marantz CD-60. Een wereld van verschil. Deze set is lange tijd onveranderd gebleven. Maar na een aardige tijd had ik ook een aardige duit gespaard...mijn set kon beter, wat dan verbeteren? De speakers! Het merk Celestion is en was mijn eerste liefde, dus ik ging kijken bij Celestion. De C-serie: prachtige speakers! Geluid, afwerking, detail. Het enige probleem: de serie was stopgezet! Paniek! Waar vind ik ze nog? In België en Nederland zowat alle 'Celestion' verdelers afgebeld: niets, niets, niets. Dan uiteindelijk, in Duitsland, mijn redding: 'Die Celestion C-serien!'. Een koopje kunnen doen bij een winkel die ging verhuizen! Wij de auto in en naar Duitsland. Thuisgekomen met de C-3 en de C4-C. De JBL speakers mochten vertrekken en de Celestion 9 verhuisden naar de 'rear' positie.

Celestion C-3's zijn prachtige speakers, maar ze ontbreken door hun design wat aan slam in het laag. Logische oplossing: een subwoofer. Mijn budget was wat aan de lage kant, dus ik op zoek naar een vriendelijk geprijsde oplossing. De winnaar? De Magnat Motion 300. Een stevige slam, maar bitter weinig verfijning. Voorlopig moest het maar goed zijn.

Eerst wat werken aan mijn stereosound. Hoe? Nieuwe eindversterkers! Voor mijn verjaardag 2 Marantz MA-500 amps gekocht en mijn god, wat een verschil en wat een detail! Fantastisch!!!

Een maand of 2 geleden begon de Magnat mij serieus tegen te steken. Daarom ging ik op zoek naar een betere subwoofer. Welke? Vreemd genoeg, een Magnat. Maar dit keer een (veel) beter model: de Omega 300. Een gigantische sub, met meer dan genoeg slam en ook verfijning!

Zo ziet men set er nu uit en zo zal ze voorlopig wel blijven (ik ben er alleszins erg tevreden mee).

Even samenvatten:

Speakers: Celestion C-3, Celestion C4-C, Celestion 9 & Subwoofer Magnat Omega 300
Versterkers: Marantz Sr-4300 & 2x Marantz MA-500
Bekabeling: Bandridge, Kimber & Monitor Das Hifi Kabel
Bronnen: Philips DVD-700 & Marantz CD-60
TV: Sony KV-C292

Tom Swinnen

(Copy/Paste van http://audioforum.be/article111.html&mode=nested)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-06 10:32
Whaaaaa dit is nog eens een goed topic :*) .

Oke mijn Denderend verhaal :9.

Oke op mijn 11de jaaaa toen begon het ik kreeg een hele mooie radio van philips met een echt surround systeem erop :).
Ikke dus echt helemaal happy en luisterde hier een half jaar naar maar ik hield dus ook van hardcore, dus het moest gewoon harder en meer bas dus mijn volgende plan.
Ik had nog 2 hele mooie computer boxen liggen die sloot ik dus aan de koptelefoon uitgang van mijn radio aan, ja ik weet het het is heel sneu :r .
Maar wat een geluid voor mij in die tijd dan wat een bas ik dreunde helemaal van mijn bed af en ik patste er mee bij al mijn vrienden :*) .

Oke dit heeft 2 jaar zo gestaan daarna heb ik mijn geld bij elkaar gespronkeld en een aiwa torentje gekocht...
Nou in het begin was ik er heel erg blij mee maar dit werd snel minder want ik was die harde dreunende bas gewend.
Geen probleem even naar een kameraad van mij gegaan en 2 mooie jamo 80 boxen opgehaald.
En je raad het al wauw wat een bas weer :| .
Ik dus helemaal blij maar na 2 jaar waren de foam randen van de bas units verrot.
Toen baalde ik echt :'( .
Vooral omdat ik echt heel erg tevreden over deze speakers was maar ik had ze per ongeluk op een plek gezet waar de zon dus heel vaak scheen 8)7 .
Oke toch maar even verder kijken voor nieuwe speakers.
Waar stuitte ik toen op op een akai 1030 AA even snel geruild tegen mijn philips radio.
En whaaa wat klonk dat lekker zeg is trouwens direct een aparte dvd speler bij gekocht van philips.
Ik had toen Jbl sats gekregen van m'n vader en ooh wat was ik trots op die set, maar de akai versterker hield er na een jaar mee op....
Op dat moment was ik net 16 geworden en baalde dus als een stekker.
Oke maar even verder kijken dan toen heb ik dus maar een home cinema set gekocht 8)7 .
Oke schande schande maar hij staat hier nog steeds met mijn jbl sub sat system er op aangesloten en het klinkt leuk voor een film.
Maar muziek :r .
Oke daarna even goed verder gekeken en wat zag ik tot mijn verbazing bij iemand staan (Een goed kennis van me) een Sony versterker tuner en cd-speler en een geluid dat er in zat, maar dit moest dus snel weg wegens aanschaf home cinema set dus heb ik maar even snel gekocht.
Helemaal schoon gemaakt zat nog geen krasje op echt geweldig mooi gewoon :*).
Oke dat was dus 150 euro weg de perfecte prijs voor zo'n set met losse componenten.
Hierna een leuk bose setje acoustimass 6 overgekocht van m'n vader en ik maar denken dat ik ze kreeg 8)7 .
Maar anders is de trots er natuurlijk ook vanaf en ik wou er graag voor betalen.
Dit setje draai ik nu mee en ben er heel trots op want niet veel 16 jarige hebben dat ook in huis staan :) .

Pfffff wat een verhaal maar ik ben nog lang niet klaar want.

Ik ben bijna 17 dus dan komt er een nieuwe reciever + Breedbeeld tv :*) .

Marantz sr-4400
En natuurlijk een mooie breedbeeld tv waar ik lang voor heb gespaard en die ik nu straks dus eindelijk kan halen samen met de marantz :) .
Hierna volgen nog nieuwe zuilen.

Oke dit was mijn verhaal en ik hou echt van audio&hifi en ik zou nooit zonder kunnen....

(Ow ja Barry Loef ik ben benieuwd naar het einde van je verhaal)

[ Voor 3% gewijzigd door Dark Master op 04-11-2004 19:41 ]

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Mijn gedachten: less talkie, more showie! :) Maarja, zon topic is er al..

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:57

voodooless

Sound is no voodoo!

Wazig topic, maar wel leuk :)

Het begon allemaal toen deepspace niet meer was dan een klein wormholtje van een jaar op 8 oid :P... Ik had namelijk een electrische trein van de Playmobil, en daar zat een mooie trafo bij :D . Op een dag kreeg ik een oude autoradio kado, met een hele zak vol met grotere en kleine speakertjes, en ook wat elko's erbij. wat elko's waren of deeden wist ik toen nog niet. Maar goed. Die autoradio was dus wel leuk, want die kon ik op mijn treintrafo aansluiten. En met een hoop draad hab ik mijn hele kamer volhangen met allemaal speakertjes :P Echt prachtig was dat :D . Dit heeft zo een tijdje geduurt, tot ik een keer een wisselspanningstrafo van mijn Marklin trein aansloot -> autoradio kapot :( .

Enkele jaren later wilde ik een subje maken voor mijn kamer. Ik heb toen bij de lokale electroboer een speakertje gekocht, en die in een vage kast gebouwd. Van simuleren of theorie had ik geen kaas gegeten op dat moment. Klonk dus ook nergens naar :Y) . Het plezier duurde ook niet al te lang, want op een gegeven moment kwam er helemaal geen geluid uit (10 Hz op gezet :P).

Ik heb ook nog ooit zo'n ranzig vilten sat-sub setje gehad, waarvan de woofer ook kapot is gegaan. Op een gegeven moment heb ik dan heel goedkoop een Aiwa DPL receiver gekocht (3x75W, 2x15 W), en heb daar tot vorig jaar nog mee gespeelt op een Eltax 5.1 set met passive subwoofer, en een oude JVC CD-speler (die ooit veel geld heeft gekost).

En dan eindelijk, ergens vorig jaar rond deze tijd, vond ik het tijd om een wat serieuzere set te kopen. In ieder geval een nieuwe receiver. De keuze is toen gevallen op een Marantz SR-5400. Er moesten natuurlijk ook speakers bij. Na veel luisteren in winkels heb ik dan maar besloten die zelf te maken. Met een hoop hulp van o.a GoT en het Visaton forum, ben ik me gaan interesseren voor de theorie achter audio en luidsprekers, gesteund door vele dingen die ik in mijn studie al geleerd had over signale, DSP's, electronica crap, e.a. De fronts ware goed gelukt, dus ook de rest van mijn eltax set moet er aan geloven >:) . Dus er kwam een subwoofer: De Shiva met DT-300, waarna er een kleine shiva gekte onstaan is op GoT geloof ik ;) (wel vreemd, want ik was zeker niet de eerste met zo'n ding, maar ik was zo'n beetje een indirecte aanleiding voor een IA). Vervolgens moest mijn center eraan geloven. Hier ben ik op het moment ook nog mee bezig.

Ik ben natuurlijk helemaal vergeten dat ik ergens in de lente ook nog een Marantz CD-5400 heb gekocht waar ik heel blij mee ben :)

De toekomst: Als eerst ga ik voor mijn ouder voor kerst twee leuke breedbandertjes maken voor in de keuken. Dan zullen ooit mijn eltax rears eraan moeten geloven. En dan ben ik weer rond, en wil ik nieuwe fronts :Y) . Nog genoeg te doen dus!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Leuk topic, maar blaten doet niemand, dus kleine topictitel wijziging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-06 10:32
Anoniem: 50944 schreef op 04 november 2004 @ 20:22:
Horen we u geschiedenis ook nog.?

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Anoniem: 50944 schreef op 04 november 2004 @ 20:22:
Bedankt Play! :)

@iedereen:

Ik heb er weer een stukje bij getypt :) . De rest volgt nog, misschien morgen pas. Het hele Solid dilemma moet er natuurlijk ook nog bij :P . Daarna over de B&W's, en de NAD, dat lijkt mij voorlopig een goede afsluiting!

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16225

Ooit een audiosonic pickup met ingebouwde versterker and mijn ouders gekregen (zwart wit plastic met van die schuifregelaars) volgens mij was is een jaar of 8, maar ik was er erg blij mee en heb heel wat plaatjes gedraaid.

Daarna begon ik aan de eerst losse onderdelen een sony versterker 2e hands met een cassetedeck ook van sony en een paar gamele boxen, zag er leuk uit (zilver) alleen die versterker begon na een aantal dagen al te roken (niet omdat ik hem zo zwaar belaste O-) ). 2e hands cassetedeck werkte ook maar alleen het linker kanaal van. Gelukkig hadden wij een hele handige kennis die "veel" verstand had van electronica (helmaal niets dus). Achteraf weet ik dat hij er geen bal verstand van had hij zat gewoon wat met een multimeter te klooien en wat ingewikkeld te doen etc etc, enfin ik krijg die spullen via mijn ouders terug na 2 weken "reparatie" door die handige kennis, steek de stekkers in het stopcontact en zet de zooi aan, de vlammen kwamen uit het apparaat, levensgevaarlijk }:O , . Omdat mijn ouders het verdriet van hun lieve zoon O-) niet langer konden aanzien mocht ik voor 1600 gulden hifi aanschaffen. Ik heb toen een kenwood setje gekocht waar ik erg blij mee was met van die svenska blaasboxjes waarmee ik erg veel herrie heb kunnen maken.

Toen ik 17 was heb ik van mijn krantenwijk mijn eerste redelijk goede versterker gekocht een denon pma700V leuk ding alleen wilde ik ook zo groot mogelijke boxen hebben voor mijn geld, dus kocht ik jamo p555 boxen (met 5 tweeters), inmiddels woonde ik op mezelf in een aso buurt en heb daar flink van me laten horen. Ik had tevens 2 technics sl1200 en een D&M mengtafel, een onkyo integra t4087 (die het nog steeds geweldig doet) en een philips cd speler. Dit spul heb ik heel lang gehad die boxen waren echt nix maar ze waren wel groot ;) .

Ik wilde altijd al deze spullen vervangen maar ik had andere prioriteiten huis en meubels etc, dus ik heb bovenstaand spull heel lang gehad. Ik las altijd alle hifi bladen en ging ook regelmatig naar beurzen , maar alles wat ik interessant vond was altijd veel te duur, accuphase, mark levinson, etc etc, dus ik hield het gewoon bij mijn oude spullen.

Na jarenlang gezeur van mij vriendin of die lelijke boxen nou eindelijk uit de woonkamer konden worden verwijderd ging ik voor boxen kijken. Ik was natuurlijk historisch gezien altijd gefocussed op groot dus toen de verkoper zei meneer deze Nautilus 805 passen binnen uw budget en zijn beter dan die andere exemplaren (ja ze waren groot ), was ik natuurlijk erg argwanend want zo'n klein ding geeft toch helemaal geen bas. Ik moet zeggen mijn mond viel open, zo klein en toch zo groot, als ik ze nu nog beluister geloof ik het eigenlijk nog steeds niet. Ik heb ze toen in een hifizaak beluisterd op een accuphase p450 en vergeleken met een martin logan volgens mij de request (niet dat ik de request toen kon betalen maar gewoon voor de gein). De request klonk wat voller maar er was echt niet veel verschil.
Enfin nadat de boxen eindelijk binnenwaren aangesloten op mijn denon, en dan mis je toch wel wat. Ik had perfecte boxen maar die versterker......., gelukkig was mijn vriendin het met me eens dat dit geen combinatie was en kon ik een andere versterker kopen. Inmiddels verdiende ik wat meer en ik was altijd al een fan van accuphase en kocht de goedkoopste accuphase versterker (die voor mij toch heel duur was) de e211 en die heb ik nog steeds. Voor mij is dit de perfecte combinatie de kwaliteit is gewoon fenominaal en gewoon lekker keiehard muziek draaien kan ook. Verder heb ik een sony x20 es geloof ik (nu ben ik niet thuis) en nog steeds die geweldige onkyo tuner, die tuner is gewoon niet kapot te krijgen en klinkt gewoon erg goed. In de toekomst binnen nu en 5 jaar zeker, koop ik een grove accuphase eindversterker en voorversterker en de nautilus 802, een leuke cd speler en meer heb ik niet nodig die accuphase e211 verkoop ik nooit ik vind dat gewoon kunstwerken gewoon mooi om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111211

Heb je ff? :P

Ik ben pas 15 maar ik kan wel al van een soort audio-geschiedenis spreken :o :P
Het begon allemaal met een setje "thunder" computer speakertjes die ik op een portable radio aansloot (beide kreeg ik voor m'n (7e?) verjaardag van mijn vader.. _/-\o_ )
Ik echt super blij, en vond de bas die hierin zat echt helemaal prachtig (plus de bewegende lucht uit de br-poorten >:) )
Maarja, sukkel als ik was :P schroefde ik de boel uit elkaar, en kreeg het half in elkaar :( , maar ja tegen die tijd was ik toch weer jarig, en ik had al iets aan m'n vader gevraagd; jaja een nieuwe set. :9
Nouja, nieuw, 2e hands maar dit was mijn eerste stap in een min of meer audiofiel geluid; oudere houten Sony amp, met een set Videoton speakers van zo een beetje 70cm hoog :9 PRACHTIG >:) ik zat hele dagen op m'n kamer herrie te maken met die set, want het ging zo veel harder dan m'n PC setje.
Ik draaide cd'tjes op een oude aristona cd-speler.

Jaja, zoals sommige van jullie misschien wel weten zijn mijn ouders gescheiden, en twee huizen betekend 2 kamers, en dat betekend voor mij: 2 sets :)
Ik kreeg van mijn oma haar oude set:
-2 mitsubishi speakers (ook behoorlijk groot)
-een redelijk zware sony-amp.
Deze set vervormde zelfs niet op hoge volumes, en een beetje rond deze tijd kocht mijn vader nieuwe boxen (de woofers van z'n KLH's stierven), en ik mocht z'n oude hebben. (wel ff 2 marquant woofers ter vervanging ingezet }:O )

Zo ging er weer een jaar voorbij, en ik was dus weer jarig >:)
Mijn kadeautje van m'n pa: zijn "oude" JVC amp, en een marquant boom-box 8)
Dit ding beukte echt enorm, en dat is nou juist waar ik naar op zoek was :9 ..
Die marquant ging mooi onder m'n bureau, en de JVC erboven, naast m'n Aristona cd-speler :>
Met deze sets heb ik echt een hele lange tijd gedraaid, en tussen deze dingen door zijn er nog wel een aantal dingen veranderd, maar die weet ik allemaal nie meer hoor :D

Ik kreeg ook nog ergens een gloednieuwe Kenwood amp van mijn vader, en die stuurde mooi de opvolgers aan van mijn marquant; een 2e hands Eltax sub, en een set alluminium Supertechs..
Vanwaar deze ommekeer? geen idee 8)7

Toen (hehe :) ) kreeg ik een loodzware Harman/Kardon versterker van mijn opa _/-\o_
echt top.. stuurde de KLH's makkelijk aan (waar de mitsubishi's heen waren weet ik ook al niet meer |:( ) en versterkte het signaal van m'n 10euro sony cd-speler echt prachtig.

In die KLH's hebben trouwens (net zoals die videotons) wel 100 verschillende units gezeten, van piezo tot coaxiaal O-) en zijn pas de deur uitgemikt ;( goh daar heb ik echt veel plezier van gehad _/-\o_ .

Er kwam een Cyberhome DVD speler bij met een 5.1 analoge uitgang, waar ik zo een beetje 3 verschillende amps aan hing, zodat ik al iets van Dolby Digital kon beluisteren :*)
Dus speaker setup was toen:
-voor KLH's
-achter Pioneer satjes met eltax sub (wist ik veel.... 8)7 )
-center Mission M7C1 (uitverkoop :Y) )

Nou toen kocht ik een Pioneer VSX-D409 in het zwart.
Dat was wel ff een stuk praktischer O+
Niet heel lang daarna kocht ik een Marantz SR 480 (pro-logic met 6 kanaals ingang net zoals de Pioneer)
en de pioneer schoof in het plaatsje van de JVC (volgen jullie het nog?? :z ) en werd aangevuld door een Bose acoustimass 3 sub :|
Een Sony set bestaande uit 2 boekenplank speakers en een center werd aangeschaft, en ik kon dus weer een tijdje vooruit zou je denken.. nou niet dus, ik kreeg (ja kreeg) een Harman kardon Dolby digital decoder, kocht een JVC dvd speler, en ook nog een set sony "zuilen".

Toen kocht ik een Kenwood pro-logic receiver waarvan ik dacht dat ie een stuk beter was dan de Pioneer.. dat viel dus vies tegen... :(
Maar me vader was ook toe aan een nieuwe receiver, dus ik kreeg de Harman/Kardon AVR21 van hem _/-\o_

Pioneer en de Kenwood de deur uit, enne... toen ging het wel weer 2maanden :P

Afgelopen zomervakantie kocht ik aan aktieve Jamo Subwoofer, vier logitech satjes, en een enkele Sony pascal speaker als center :*)

Ook daar ben ik ff zoet mee geweest, maar toen kwam m'n Shiva O+
En pas heb ik ook nog een setje B&W DM-601 gekocht...

Pff.. nou dat was het wel zo een beetje :Z

Maarja.. er komen nog wel een aantal nieuwe dingen, maar dat is toekomst, dus dat bespaar ik je nog ff ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 111211 op 04-11-2004 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
OMG Weet je zeker dat er geen '0' achter die '15' moet!! Wat een audiogeschiedenis!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:57

voodooless

Sound is no voodoo!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Barry|IA schreef op 04 november 2004 @ 22:25:
OMG Weet je zeker dat er geen '0' achter die '15' moet!! Wat een audiogeschiedenis!! _/-\o_
Hehe.. dank :)
Staat alles er vanaf het begin op? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Barry|IA schreef op 04 november 2004 @ 22:25:
Wat een audiogeschiedenis!! _/-\o_
Wat een smileys vooral :p

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Mijn audio-geschiedenis-verhaal zal er duidelijk zowel qua apparatuur als qua muziek buiten vallen...

Mijn ouders hebben vanaf 1978 in de woonkamer een Revox B77 tapedeck gehad.
[google=Revox B77]
Ik zat alleen maar vol bewondering de hele dag naar die draaiende spoelen te kijken.

Op mijn 3de of 4de ofzo begonnen met een oude lange platte Philips radio met Philips boxjes, zodat ik voor het slapen gaan in bed naar de radio kon luisteren :*)

Omdat mijn vader die Philips terugwilde vanwege een quadrofonische opstelling in de woonkamer (denk ik ;)) kreeg ik voor mijn 4de of 5de verjaardag een draagbare Akai radio met een cassetterecorder erin.

Vervolgens werden er een paar afgeragde bandjes uit de auto gehaald die toch niet gedraaid werden, er werden een paar LP's met sprookjes van de bieb geleend en zo had ik bandjes om naar te luisteren.
Alleen stond er op de andere kant van zo'n bandje nog muziek en dat vond ik veel intressanter.

De Revox was nog steeds intressant én we hadden veel banden met muziek erop, dus de volgende stap was alle bandjes met sprookjes weer wissen en volgooien met oude rock en synthesizer zoals o.a. Yes, Emerson Lake & Palmer en REO Speedwagon. 8)

Omdat ik die Revox zo geweldig vond kreeg ik een knetteroude mono bandrecorder die mijn ouders van de buurjongen hadden gekocht in ruil voor een CD ofzo.
Toen zal ik ongeveer 6 of 7 jaar geweest zijn.
Stapeltje tapes erbij gehad, opnemen maar!

De Akai radio had ik via de koptelefoon aansluiting op de bandrecorder aangesloten, want die speaker in de bandrecorder had een volop beter geluid.

Ik raakte wel een beetje uitgekeken op die Akai radio en toen mijn tante een nieuwe stereo kocht kreeg ik voor mijn verjaardag haar oude Erres (Philips) torentje.
Zilverkleurig ding met platenspeler, cassetterecorder en in een compleet stereomeubel met grote boxen erbij.
BASS schuifje helemaal omhoog, zooooo nu klonken die cassettebandjes pas goed!! :D
Het eerste bandje dat ik draaide was volgens mij Beatles - Magical Mystery Tour B)

Alleen die bandrecorder kon helaas niet op de stereo worden aangesloten.
Toen heb ik van mijn opa in 1992 een [google=Akai GX-4400D] stereo bandrecorder gehad waar ik alle muziek mee opnam.

Omdat de Erres stereo geen line ingang had, moest daar wat op bedacht worden. Toen heeft mijn vader daar de pickup voorversterker uitgehaald en 2 tulpstekkers achterop bevestigd en dat werkte :*)

Later ongeveer in 1993 (toen was ik 10) mijn eigen Philips CD spelertje gekocht. Doorgelust via de bandrecorder en later voor 25 gulden een oud gammel mengpaneeltje gekocht B)
Zodat ik ze allebei kon aansluiten.
Kort daarna de oude bandrecorder van mijn andere opa gehad, en met een mengpaneel, CD speler én 2 bandrecorders had ik dus een mega geluidsshit staan! :9~ ;)

In 1997 mijn eerste pc gekocht, geluidskaart natuurlijk ook op het mengpaneel aangesloten, FastTracker 2.... :D

Met die Erres stereo heb ik het vrij lang volgehouden, totdat het motortje van de cassetterecorder er mee stopte.
Toen voor mijn verjaardag een nieuw Aiwa cassettedeck gehad, zal zo rond 1998 geweest zijn gok ik? Dus toen werd ik 16...
Klein Philips CD spelertje meteen geruild met mijn zus tegen een Philips CD-604, die paste beter in mijn set en klonk ook beter.

Mijn vader kwam op het idee om geen versterker te kopen maar een zelfbouwversterker in elkaar te zetten. Die heeft hij toen gebouwd en die verving de Erres stereo, die alleen nog maar als versterker werd gebruikt omdat de rest kapot was.
Toen had ik nog steeds mijn Erres speakers erop aangesloten.
Die versterker zag er mooi uit, en werkte wel, plus hij had superveel ingangen voor al mijn bandrecorders enzo :D Maar het was een enorme ruisbak. :/

Paar maanden later een set oude witte B&O speakers gekocht voor 50 gulden, die klonken veeeeel beter dan de oude. :D
De Revox B77 had ondertussen allang zijn beste tijd gehad, laten repareren en toen kwam 'ie op mijn kamer. Dus die ook nog erbij aangesloten, ik grote tapes volzetten met Top 40 meuk... wel volop goede kwaliteit.

Toen hoorde ik dat de ouders van een vriend van me hun Aiwa Dolby Prologic versterker weg deden omdat hij de speakers niet goed aan kon sturen die zij hadden, overgekocht voor iets van 300 gulden, toen was ik een jaar of 16 of 17.

B&O speakers daarop aangesloten, Aiwa surround speakers erbij en er was ineens bass hoorbaar door mijn B&O's :D
Korte tijd later een grote scheur in de woofer gemaakt met Komodo van Mauro Picotto...

Mijn ouders waren ondertussen gescheiden en in de woonkamer stonden Jamo zuilspeakers. (Voorheen VEEL betere KEF's, maar die staan nu bij m'n vader thuis)
Aangezien m'n moeder op vakantie was en mijn speaker kapot was, sleepte ik die Jamo's naar mijn kamer en sloot ze aan.

Toch weer ff een flink stuk beter! Maar die wilde m'n moeder natuurlijk terug, dus daarna heb ik JBL XL1000 zuilspeakers gekocht. Waren niet zo duur, en vullen hier de hele kamer (is ongeveer de grootte van 1,5 tweepersoonsbed...)

De Revox B77 was ondertussen alweer kapot (gammele bakken) en mijn Akai bandrecorders waren ook helemaal gesloopt, dus toen van de bandrecorders afgestapt en voornamelijk met MP3 via de pc verder gegaan.

Toen ik kopen en verkopen via internet ontdekte ging het hard, denk dat ik ondertussen een stuk of 20 bandrecorders verder ben en ze staan er dus weer. :)
Ook nog een keer een mooi mengpaneel 2de hands erbij gekocht van Alecto en de platenspeler van mijn vader geripped en ander element in gezet.
De Aiwa surround speakertjes heb ik op zolder gegooid... klinken erg gaar. Gebruik alleen maar stereo.

De huidige setup voldoet voor mijn kleine kamertje, het luisteren is niet vermoeiend of irriterend en ik hoor het verschli tussen goed en slechte bronnen.
Mocht ik nog eens gaan verhuizen dan komt er zeker weten iets anders...

Setup anno 2004:
Versterker: Aiwa AV-X100
Speakers: JBL XL1000
CD speler: Philips CD604
Platenspeler: Technics SL-3310 met Philips GP400-II
Cassettedeck: Aiwa AD-S750
Bandrecorder 1: Tandberg TD20A
Bandrecorder 2: Tandberg 10XD
Bandrecorder 3: Akai GX-4400D
Mengpaneel: Alecto Pro-177
Videorecorder: Panasonic NV-FJ620
Geluidskaart pc: Soundblaster Audigy Player
TV heb ik niet, gaat via Radeon All in Wonder op de pc.

:)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ja, toch denk ik dat 'het aantal luidsprekers' het wint tegen 'het aantal smiley's' :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TomSwinnen schreef op 04 november 2004 @ 23:02:
[...]

Wat een smileys vooral :p
Barry|IA schreef op 04 november 2004 @ 23:23:
Ja, toch denk ik dat 'het aantal luidsprekers' het wint tegen 'het aantal smiley's' :P .
Jaja... ik heb zo m'n buien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Anoniem: 111211 schreef op 04 november 2004 @ 23:27:
[...]
[...]

Jaja... ik heb zo m'n buien :)
Laat je in het vervolg een seintje? Haal ik men paraplu voor je weer een bui krijgt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Voor de critici, dit topic past prima binnen AV, het is juist leuk om te horen hoe al die nicknames nou in de wondere wereld van audio gerold zijn. Dat lijkt mij ook de algeme tendens, gezien de reacties. Het geeft dan niet dat de tech waarde wat minder is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
sja ik moet ook ffjttes diep graven hoor.

iig kan ik stellen dat mijn gevoel voor muziek (zowel spelen als luisteren) volgens mij al op mijn 2e ofzo begon. Toen stond ik nmlk al met een gitaartje te playbacken :P

Mijn hele passie voor geluid is eigenlijk gekomen daar mijn vader. Die heeft mij 'besmet' hiermee.
Dit komt vooral omdat hij schitterende KEF's CS7 (wat is de codenaam ook alweer, ben et vergeten :X ). Die hij later heeft voor een deel heeft gebruikt voor zijn rodger monitors (die dingen zou ik heeeeeel graag willen hebben :P)

Eerst luisterde ik nog met een gaar draagbaar cassetedec ding van sony gloof ik, vond ik toen al machtig mooi, en bas natuurlijk altijd op max natuurlijk :+ .

Later kocht mijn broer een geweldige samsung stereo toren woooh, dat was hele bruut waanzinnig (mijn vader wilde dat ding btw liever in de container, wat walchelijk vond hij dat :) )
en jah hoor na flink gespaard te hebben kwam ook mijn setje een samsung cd wisselaar, en daarbij moet ik er gelijk bij zeggen dat dat de slechtste koop ooit in mijn leven is geweest.

En toen verhuisde mijn oma, en mijn broer kreeg de speakers die zij had omdat ze veel te groot waren. Dit waren oude wharfdale's, ook zelfbouw van mijn pa.
Sjees dat was helemaal mooi geluid. (ik vertel maar niet dat de demping bv van oude dekens is etc :+ 8) )

Zo groeide steeds meer de snak naar betere speakers. En ik begon ook opeens de speakers van mijn vader te waarderen (dat waren toen nog de KEF's).
Ik was toen 10.

Ik verdiepte me ook steeds meer in electro want mijn broer krijg dat allemaal op school dus ik wilde ook natuurlijk meedoen :P
Ik schroefde er heftig op los en haalde van alles uitelkaar, blies hier en daar lampen op, stoppen gingen vaak door, kleine pokke speakertjes gingen rot. Mijn gare samsung setje tich keer uitelkaar gehaalt om te kijken hoe alles zat. Ik gloof dat mijn ouders niet echt blij waren :P

Toen kocht mijn pa een yamaha receiver en verbouwde zijn eigen KEF's (nouja verbouwen, noem het gerust een metamorfose) tot rodger monitors.
Woei wat was dat een geluid. Later kocht hij zelfs nog een hele goeie Marantz versterker.

Mijn broer verdiende veel, dus die besloot ook maar een beter set aan te schaffen en als extra hulpje krijg hij ook nog eens een mooi set voor zijn verjaardag (af dankertje van een kennis van ons, opzich redelijk mooi zelfbouw set, alleen min of meer merkloos )

Ik was helemaal blij, ik mocht de oude speakers die mmijn broer had overnemen (die wharlfdale's). Ze gingen goed hard en ook lekker veel bas (wel met loudness aan ;) )
Er zat ook een oude kenwood versterker bij, en dat was ook machtig mooi. Die is helaas naar wat verkeerde bewerkingen van een vriend van mij (wilde nog een line-in ipv phone-in) redelijk is afgeschreven.

Wat ik vervelend vond was dat ik altijd achter te feiten aan liep, maarja ik had weinig geld, want van mijn 13e tot mijn 16e ging ook veel geld uit naar mijn pc.

Daar ben ik een beetje mee gestopt dus had ik geld over voor een beter set, en ik kreeg ook nog een meevaller van mijn pa.

Dus kocht ik mijn nieuwe (en tevens huidige) set

Een Marantz SR5200
Quint mk2 van speaker en co
dvd737

Het liefst had ik een duurder systeem maarja het geld wat ik van mjin pa kreeg was niet meer.

Nu is de zelfbouw/kwaliteits ziekte helemaal aangeslagen. en ik ben sinds mijn 16e nergens anders meer bezig.

Heb mijn eigen rears gebouwt (zelf ontwerp, vergelijkbaar met Visaton ALTO), meegeholpen met speakers van mijn broer. En ik ben nu bezig met ontwerp voor mijn moeder.

Andere klussen te doen:

quints tweaken (het hoog is niet helemaal wat ik wil)
center speaker bouwen
subwoofer bouwen :+
goeie cd speler kopen (dvd speler is echt niets)

nou dit was mijn van de hak op de tak geschiedenis verhaaltje :)

ik ben vast zoveel andere leuke dingen vergeten, maar die post ik later nog wel bij dan :P

[ Voor 16% gewijzigd door B_FORCE op 05-11-2004 02:17 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:37

Xanax959

relax...

In de jaren '80 begonnen met een buisradio van mijn tante, mét preset equalizer :) al heette dat toen anders.
Het ding begon minder te worden en is toen weggegaan. Helaas was ik toen nog niet zo mondig om te zeggen dat ik het ding wou houden. (nu heb ik een stuk of 6 buisradio's, compensatie?)
Daarna een poos gedaan met het wereld ontvangertje van mijn vader. Ook niet echt hifi...
in 1985 of zo het "mooiste kado van mijn leven", een Audio Sonic stereo toren, zo'n plastic vierkant ding, platenspeler bovenop, handmatige tuner en een "dubbel cassettedeck". Twee minuscule boxjes erbij.

Daar heb ik behoorlijk lang mee gedaan, ondertussen ook nog een gigantische Grundig tuner versterker gehad, DIN aansluitingen, 7 voorkeuze zenders, (eigen instelwieltjes). Aangesloten op de boxen van een draagbaar stereo platenspelertje. Ook helaas overleden voor ik het knutselniveau oversteeg en écht iets kon repareren :(

Het betere Hifi gebeuren begon met een Technics SU V2a versterker, een akai cd speler en een JVC tuner. (een vroeg model digitale tuner, met 7 voorkeuze knoppen) Als boxen had ik 30 jaar oude Sony afdankertjes van mijn oma.

(De versterker en de tuner staan nu trouwens bij mijn ouders, hun 30 jaar oude solidstate Sony tuner versterker was overleden)

Momenteel heb ik een Onkyo TX-DS575 receiver, een Luxman DZ03 cdspeler, een Yamaha dvdspeler, een philips platenspeler, een Sony TC366 taperecorder en een Sony cassetterecorder.

Allemaal 2e hands, behalve de dvd speler. De taperecorder hebben mijn ouders in 1970 nieuw gekocht.

Daar moeten ook boxen bij, op de rommelmarkt twee gigantische Wharfedale Glendale 3XP boxen gekocht, jaren '70. Na vervanging van verrotte condensatoren in de filters een mooi geluid, als achter boxen nieuwere wharfedale boxen, voor een prikkie in de kringloopwinkel gekocht, (mazzel) en de sub is voor de verandering nieuw, een JBL.

Het spul geeft een (voor mij) mooi geluid, en als ik muziek luister, met de sub uitgeschakeld en de onkyo op "5 channel stereo" klinkt alles mooi helder, met niet teveel bas.

Een allegaartje, maar voorlopig ben ik tevreden. :)

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115273

lang lang geleden toen ik nog een klein jongetje was een jaar of 5 denk ik kreeg ik van mijn ouders zo'n draagbere radio met cassette recorder. en daar mocht ik eerst nog alle bandjes op luisteren die gratis bij de robijn en zo zaten.(mijn ouders hebben een "drogist" dus bandjes genoeg.
Die bandjes werden latter natuurlijk volgepompt met thunderdome 1 t/m 6 8)7 :r en de bass, trebble, en volume knop gingen altijd volluit.
Daar heb ik toen denk ik een paar jaar naar geluisterd, en toen begon ik zakgeld te krijgen. hoeveel weet ik niet meer maar het was genoeg om op de rommelmarkt op de 3e zaterdag van september. altijd wel iets te gaan kopen. Zo gebeurde het dat binnen een paar jaar mijn kamer was volgeladen met 12 paar 5 watt(sommige meer, sommige minder) boxen hingen.
Deze speakers werden aangestuurd door een mono buizen wereld ontvanger. en met 24 speakers parrallel aangesloten begaf die het natuurlijk ook ongeveer op het zelfde moment dat ik de volume knop aanraakte.
dus ik kreeg een phillips radio van me vader die zelf toen een andere stereo kocht. Hier heb en toen 2 mega grate speakers van een onbekend merk aangehangen, en een geluid dat er uit kwam. bass natuurlijk nog steeds op hard.
Toen ik een jaar of 14 was wist iedereen dat ik altijd nog wel iets er van kon gebruiken en iedereen dumpte zijn meuk bij mij neer, en ik zocht even uit wat er nog van te gebruiken was. Ik begon toen ook met feestjes draaien dus elke versterker die ik niet op me kamer nodig had werd aktief gekoeld en binnen een paar uur naar de T geholpen.
De versterkers die ik nog wel kon gebruiken gingen naar mijn kammertje toe.

Toen werdt er een nieuwe zolder gebouwd, en mocht ik daar gaan uitbrijden, dus ik kreeg 400 gulden en ging helemaal in de ban van de bose 2 201 speakers halen. dat was in 1997 want het eerste nr wat ik er op luisterde van flamman en abraxis(schrijf ik het goed??) en de resonante frequentie waar die dingen de bas mee genereerde lag zo god gelijk met de bas van dat nr, waardoor het supper speakers LEKEN en ik heb daar nog jaren naar geluisterd.

Toen vond ik op een rommelmarkt een B&O setje dat ik heb gekocht voor in de kamer beneden(we hadden helemaal geen radio meer want die was overleden door mij dus moest ik het vervangen) Met daarbij 2 beovox s75 speakers op basis van seas drivers. Dat was dus wel heel veel beter dan die bose 201 en heb toen met de zelfde verkoop praatjes die die verkoper van die bose had gebruikt die bose geruild tegen die b&o's. :*)

Toen heb ik een sb extigy gekocht en een laptop, en ik kon dvd kijken op mijn 23,5 inch breedbeeld crt die ik van me stage bedrijf heb gekregen.
mij setup anno nu is:

dvd speler : sb extigy + laptop
beeld : 23,5 inch breedbeeld crt
fronts : beo s75
rears : bose 401 (kosten 3 euro vorige week)
center : 2 keer phillips legend 1
versterker fronts en rears : 2 keer philliph fa 291
versterker center : 1 of ander microfoon mixertje met 2 * 15 watt uitgang

Later als ik weer geld heb koop ik nog een 5.1 reciever.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 115273 op 05-11-2004 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Leuke thread. :)

Bij mij begon het met een mono FM-ontvangertje (merk weet ik niet meer), een mono cassettespeler van Philips en een mono bandrecorder van Grundig met buizenversterking. Toen was ik denk ik een jaar of 5; we schrijven 1979. Ik had een paar bandjes, een paar spoelen, een luidspreker en een omgesoldeerde hoofdtelefoon en daar deed ik het jaren mee. Natuurlijk kwamen er af en toe een paar bandjes bij, maar meer ook niet eigenlijk, afgezien van een walkman die een stuk beter speelde dan mijn mono-apparaat, waarvan de koppen toch wel behoorlijk waren gesleten.
Toen kreeg ik van een kennis een zgn "alles-in-één": radio, cassette en pick-up, compleet met luidsprekers. Ik was 14 en had ineens stereo!
Probleem van dat ding was alleen dat het cassettegedeelte halfgaar was en bandjes opvrat, en dat er geen naald in de pickup zat. Op zich geen punt; ik had toch geen platen, maar toch wilde ik meer. :)

Toen ben ik langzaam verder gaan bouwen.
Van een andere kennis kreeg ik op m'n 16de een spelend Philips toploading cassettedeck; alleen de Play-knop was afgebroken. In de Metaal-klas op school kon ik een substituut-knop maken als tussenopdracht; dat deck heeft daarna nog vier jaar zonder problemen gespeeld. Rond die tijd leerde ik ook dat Akai hele goede cassettedecks maakte met keiharde koppen en goede mechanica; iets wat ik ook al bij het Akai-tapedeck van m'n ouders had gezien, en ik kocht voor 75 gulden een Akai GX-M10 van de buurman. Niet alleen had die GX-koppen, ook kon je dmv de pauzes liedjes opzoeken en zat er een redelijk betrouwbare VU-meter op. Ik heb prachtige opnamen gemaakt met dat ding; keurig op niveau. Ik heb 'm nog steeds.

Toen kreeg ik van dezelfde kennis die me dat Philips-cassettedeck gaf, een Philips verstekertje om die logge 3-in-1 bak m'n kamer uit te werken. 't Werkte als een tiet en ook met die versterker heb ik lang gedaan. Ik soldeerde m'n eigen kabels in elkaar; dat was vele malen goedkoper en ik kon zelf bepalen hoe en wat ik wilde aansluiten. :)
Twee cassettedecks en een met een elektronicadoos in elkaar gezette radio-ontvanger; mijn versterker zat vol en omprikken was noodzakelijk als ik bandjes wilde kopieren.

We schrijven 1991. Op m'n 17de verkocht ik een andere versterker die ik kreeg van een neef aan een klasgenoot voor 200 gulden en een Philips CD100 CD-speler. Nu had ik een probleem; mijn eigen versterker zat vol, en omprikken was een beetje een geklooi. Nu had ik in 1989 in Elektuur een prachtig bouwontwerp gezien: de Audio Schakel Centrale; een voorversterker met acht (!) ingangen, twee vaste en twee geregelde uitgangen, zonder bewegende delen of schakelaars in de signaallijn. Woei!
Maar de kosten ervan waren ook woei, en ik besloot om er nog maar even mee te wachten. Ik soldeerde een allerminst audiotechnisch verantwoord wisselschakelaartje in elkaar en ik kon weer even verder.

Kort daarna kreeg ik een dooie Technics tuner/versterker in handen die enkel een paar nieuwe zekeringetjes nodig had om weer tot leven te komen, zo bleek. En dus konden de Philips versterker en mijn zelfbouw mono ontvanger met pensioen en kon ik volledig in stereo luisteren en opnamen maken.
Mijn luidsprekers waren een setje Jamo's met L-pad erin en een setje onbekend. Ik vond het wel goed zo; het klonk goed, er zat laag en hoog in en nieuwe luidsprekers kon ik me sowieso niet veroorloven.

Maar ik wilde meer. :P Ook die tuner/versterker had maar een beperkt aantal in- en uitgangen, dus dat Elektuur-project moest ik maar eens aan gaan zwengelen. Met de beperkte middelen die ik had ben ik onderdelen gaan verzamelen en bouwen, op printjes die de plaatselijke elektronicashop voor me maakte. De bouw ervan heeft ongeveer twee jaar geduurd voordat ik 'm had zoals ik 'm wilde hebben, en ik heb 'm nog steeds. :)

Oude audioapparatuur fascineerde me, en zo kocht ik uit de 2dehands-krant een 8-track, nog een Akai cassettedeck om die oude Philips te vervangen en van collega's en vrienden uit de snackbar waar ik op dat moment werkte kocht ik een Akai 10"-reel tapedeck (loeizwaar), een stel Denon hi-end CD-spelers en een set Philips Motional Feedback actieve luidsprekers voor weinig, omdat het allemaal even een technisch oog nodig had voor het weer speelde.

De Denons ruilde ik weer met een andere klasgenoot voor een werkende Akai CD 75 CD-speler, omdat ik geen plek voor ze had en de loopwerken aan vervanging toe waren. De CD100 werkte ook nog steeds, maar ik wilde zo'n vintage-apparaat eigenlijk niet meer dagelijks gebruiken, dus dat moest de Akai gaan doen. Die had ook nog eens afstandsbediening overigens. Rond die tijd kreeg ik ook een Thorens platenspeler, waardoor ik de hier en daar verzamelde platen behoorlijk af kon spelen.

We maken een sprongetje naar, ik geloof, 1996; Dolby Surround werd betaalbaar, een vriend van me had het inmiddels en dat klonk wel leuk, dus dat wilde ik ook. Bij een hifi-zaak kocht ik voor het toen astronomische bedrag van 625 gulden een NAD 910 Dolby ProLogic decoder; het meeste wat ik tot dan toe ooit aan audioapparatuur heb uitgegeven. :P
De decoder in dat ding kon leuke dingen doen met de signalen die ik hem voerde, en ik was weer blij.
Ik gebruikte een oude TV-luidspreker inclusief de kast erachter als center en twee autoluidsprekers als surround-kanalen, aangestuurd door het eindversterkerdeel van een halfdode Rotel receiver. De Motional Feedback-set als front en gaan met die banaan.
Ik had niet zoveel ruimte in mijn studentenkamer, dus veel was er niet nodig en ik was tevreden met het geluid. Ondertussen werd de Akai CD-speler vervangen door een Sony, er kwam een Minidisc-recorder, een Kenwood equalizer/analyzer en een Amplimo modulaire versterkermodule die een Technics huiskamerluidspreker als sub aan ging sturen. Mijn toenmalige huisgenoten vonden dat een minder goede ontwikkeling. ;)

In 2002 kocht ik een Philips DVD622 voor €230 die ik regiovrij liet maken om een eind te maken aan het geklooi met regio's op mijn computer. Een verademing. :)

Vorig jaar heb ik de NAD en de EQ vervangen door een €400 kostende harman/kardon AVR-4500. De h/k draait voorlopig even in stereo, maar daar komt na de verhuizing die ik binnenkort hoop te maken wel verandering in. Wegens plaatsgebrek heb ik hier en daar wat spul moeten afkoppelen en bij familie ondergebracht tot ik weer wat groter kan gaan wonen.
De NAD en de EQ heb ik nog steeds overigens, maar staan nu even werkloos bij een vriend van me. Ook gekocht: een Tascam dubbele CD-speler met pitch en dergelijke, en een klein mengtafeltje daarvoor, maar ook die staat nu even in z'n doos te wachten op ruimte. :P

Op dit moment heb ik dus een hoop spullen die niet helemaal tot hun recht komen in mijn huidige kamer, waaronder voornoemde h/k. De CD100 heb ik nog steeds, en voor zover ik weet speelt ie ook nog steeds. Mijn TV is een 37cm dingetje, ook weer wegens plaatsgebrek.
De Schakelcentrale heb ik ook nog steeds en hij ziet er nog steeds perfect uit. Hij staat wel op de nominatie om omgebouwd te worden; het volumegedeelte gaat eruit en er komt een extra busprint in voor videosignalen, waarna hij dienst moet gaan doen als switchbox voor consoles en HTPC.

Op de verlanglijst staan onder meer een AE-500 en een beetje chrtistelijk luidsprekersetje om de surroundkanalen weer wat beef te geven... Komt wel een keer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116571

Gelukkig stond er achter de topic titel geen "fiel" anders had ik niet kunne posten :).
Here goes :

Na, ik begon geloof ik op mijn 7e ofzo, met zon philips wekker/wereld/klokradio ding. Stelde dus niet echt iets voor, maar zeg maar de 1e radio die ik had :).
Op mijn negende verjaardag kreeg ik eindelijk een (naar toendertijd) fatsoenlijke radio, een echte draagbare (met 12 D batterijen :P) Daewoo. Dat ding kostte indertijg iets van FL.350, en ik maakte er helemaal de Blitz Mee :*) . Toen kreeg ik een beetje een intreden in het computertijdperk, en kregen we thuis een P2 233Mhz, waar natuurlijk een PC speaker setje bij zat, maar dit was zon -noname- setje, dus ging ik op de uitkijk naar wat beters.
Na een tijdje viel het Office Center foldertje weer op de mat, en daar stond een Prachtige Logitech Soundman SR-30 in :). Een heuse quadrofonische set, van ong. 4x10watt, en sub van 1x20 (gok ik nu :P). Toen ik thuis kwam, ik vol enthiousiasme, die doos openrukken, verpakkings materiaal eraf, ouwe setje in de hoek gooien, nieuwe setje opstellen, en dan tot de conclusie komen dat ik geen 4.1 geluidskaart had. *Sigh*. Dankzij mij IT-oom, die mij een SB Live! Value schonk (op 11 jarige leeftijd :)) kon ik toch nog mijn setje in volle glorie bewonderen.

Na ong. 3 jaar met dat setje te hebben geleefd, verhuisden we, en vond ik dat het ook maar eens tijd werd voor een nieuwe "installatie". Ik schafte voor mij zelf een Yamaha AX-490 Natural Stereo Amplifier aan, waar vervolgens de welbekende Gamma "boombox" van "350 watt" op kwam, ik kwam er dus snel genoeg achter hoe het zat met de "RMS" en de "PMPO" wattages want deze gamma box, begon na een maandje toch verdacht te kraken...

Ik daarom, 2x een LIFE zuil gekocht via Marktplaats, achteraf bleek dat deze van medion komen, en in de aanbieding waren bij de Aldi een beetje een miskoop dus, alhoewel ik deze vandaag de dag nog steeds gebruik, in combinatie met een Zelf gebouwde subwoofer.

Deze subwoofer, heb ik gebouwd met behulp van alle aardige mensen hier @ tweakers en de meneer van automat in Wijchen. Ja, ik heb een autosubwoofer gebruikt, simpelweg omdat deze goedkoper zijn, en er veel stoerder uitzien ;).
Ik heb nog wel een Officiële waarschuwing overgehouden aan dit gedoe, om dat ik toen nog een beetje forum n00b was, en wat te veel haast had :P. Ik zie mijzelf tegenwoordig toch wel wat wijzer.

Dat was het eigenlijk, ik zoek alleen nog een keer vervangers voor de Life boxen,
en dan hou ik het daarbij voorlopig, want ik ben toch wel een vervent Stereo luisteraar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelkoenders
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-12-2024
Ja ik kan natuurlijk niet achterblijven met mijn geschiedenis :) ik ben begonnen met een ouden pick-up/versterker in 1 van mij vader en wat oude platen. na een paar jaar ben ik overgegaan naar een draagbare radio+cassette (ook van mij vader gekregen) toen was ik eigenlijk nogniet echt met audio bezig!! heb begon eigenlijk beetje rond mijn 10de toen had ik het geld bij elkaar gespaard voor stereo torentjede Sony MHC RX70 daar heb ik al gauw 2 jaar na geluistert want toen was mijn enigste wens het moets hard gaan en met veel bass. na de MX70 ben ik al snel overgestapt op de(ik geloof de sony MHC RX110AV) want ik had tussendoor een draagbare tv van m'n moeder te leen gekregen, en daar hoorde natuurlijk Dolby Prologic Surround bij. daarna hebik mij set uitgebreid met een sony SLV-E830 video recorder. en heb ook het al het 1 en ader aan dvd spelers gehad 3x sony en heb nu nog een sony namenlijk de DVP-NS300 wat me ook goed bevalt. rond mijn 15de heb ik de draagbare tv de deur uitgedaan en een breedbeeld gekocht (Telefunken) en ook nieuwe spakers gekocht. een paar vloerstaande speakers van Sony die al een heel stuk beter klonken dan de standaard speaker bij mijn torentje. Darana ben ik een poos aan het sparen geweest voor een PiedPiper zelfbouw pakket maar net toen ik het geld bij elkaar had vorkochten ze het pakket niet meer :'( :'( (was rond mijn 16de). Daarna heb ik mijn dolby prologic set uitgebreid met een aktieve subwoofer SW-80S. En heb rond mijn 17 de mijn hele stereotorentje verkocht en een Denon AVR 1801 Receiver gekocht wat een hele verbetring was voor het geluid en home cinema. Toen heb ikmijn speakers vervangen voor de Eltax Evolution 5.2 set. daar heb ik tot mijn 19de naar geluistert. Ik ben nu 20 en mijn set bestaad nu uit:

Receiver: Denon AVR 1801
Voorversterker (stereo): Vincent SA-31
DVD: Sony DVP NS300
Video: Sony SLV-E830
Tv: Telefunken (type weet ik zo nie :? )
Front Speakers: PiedPier Aktive MKII
Center + rears: Eltax Evolution
Sub: Pioneer SW-80S

Deze set bevalt mij echt pima het geluid is erg helder en superhoog. De Bass gaat er laag en blijft toch strak. mijn 1ste vervanging zouden de rears en center zijn. dit is mijn geschiedenis voor zover >:) ik hopop dat jullie het leuk vonden en als er iemand commentaar/reactie heeft hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Aan commentaar doen we hier niet, daar is het ''post hier je...'' topic voor :P .

Leuk trouwens hoe iedereen begonnen is, échter moet ik aan mijn verhaal het begin weer helemaal aanpassen. Het schiet mij net te binnen dat het hele gedoe véél eerder begonnen is :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Wat ook wel prettig zou zijn is als mensen zo af en toen aan een nieuwe alinea zouden beginnen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-06 17:34

Wok

Dakloos...

Mijn audiogeschiedenis is niet zo uitgebreid, maar ik vind het wel leuk om ervaringen uit te wisselen :)

Het begon in september 1987 (ik was 7), toen we net ons nieuwe huis hadden betrokken. Mijn oudere broer (hij was toen 12) kocht van zijn spaarcentjes een Philips-radio met cassettespeler en met afneembare boxjes. Stoer! 8) Hij ging toen net naar de middelbare school en als hij niet thuis was, zat ik eigenlijk altijd op zijn kamer naar cassettes te luisteren.

Ongeveer twee of drie jaar later (ik was 9 of 10, weet het niet precies meer), was hij uitgekeken op de Philips en hij kocht een setje van Sharp (met dubbel-cassettedeck en platenspeler) en een losse Aristona CD-speler (die nog aangesloten moest worden op de AUX-ingang). Ik kreeg de oude Philips en wat was ik blij :D

Ik heb nog vijf jaar plezier gehad van de Philips, maar toen (mijn broer was inmiddels 19) besloot mijn broer een nieuwe set aan te schaffen. Hij kocht losse componenten van Pioneer (die hij nu nog steeds heeft; hij is nu 29) en ik mocht de Sharp overnemen. Er ging een wereld voor mij open :D Ik hoorde ineens lage tonen en ik had een 1337-pimpin' CD-speler 8)

Vrij snel wist ook de weg naar de CD-winkel te vinden en toen begon ik met het aanleggen van een CD-collectie. Mijn eerste CD was Meat Loaf - Bat out of hell II, als vrij snel gevolgd door Nirvana - Unplugged in New York en Green Day- Dookie :D

Een kleine drie jaar later (1997, ik was 17), begon de Sharp toch wel de sporen der jaren te vertonen ;( en was een harde klap op het apparaat noodzakelijk om geluid uit de speakers te krijgen. Aangezien ik toen al ruim twee jaar een krantenwijk liep en inmiddels aan het werk was in de lokale supermarkt, had ik al een aardig spaarcentje opgebouwd. Het werd tijd voor een nieuwe installatie. Aangezien mijn ouders al jarenlang Sony-apparatuur hadden staan (TV, stereo, etc) die onverwoestbaar leek (de TV was al 28 jaar oud), stond het voor mij ook vast dat ik een Sony-set wilde.

Na schooltijd ging ik steevast de verschillende audio-zaken langs in Hoogeveen om het aanbod te bekijken. Na een maandje rondkijken, besloot ik een Sony-receiver en CD-speler te kopen voor totaal 900 gulden. Daarbij kocht ik een set B&W DM302 speakers. Wat was ik blij! :) Ik had voor het eerst fatsoenlijk geluid en Dolby Prolic Surround 8). Ik had eerder dat jaar al een 37cm vissenkom TV-tje gekocht en het moge duidelijk zijn dat er al een snel een kabeltje tussen de TV en de Sony kwam te liggen ;)

In 1998 ging ik op kamers in Zwolle en de Sony ging mee. De trouwe Sharp leefde echter weer op en verhuisde naar de werkkamer van mijn ouders, waar hij nu nog steeds dienst doet.

Ik had inmiddels de smaak te pakken en ik ging mijn set uitbreiden. Al vrij snel kwamen er een video-recorder en een minidiscrecorder van Sony bij. Het blood kroop echter verder en een jaar later (1999) kocht ik twee Eltax Symphony 8.2 zuilen en de B&W's werden gedegradeerd tot rears. Ik had als student een big-pimpin' set en veel jaloerse huisgenoten 8)

We zijn inmiddels weer ruim vijf jaar verder en nog steeds doet de Sony hier trouwe dienst :) In de loop de jaren zijn er wel zaken bijgekomen, maar de basis staat nog steeds en dat zal voorlopig ook nog wel zo blijven. :)

Mijn audio en video:

- Sony WEGA 55cm TV
- Sony STR-DE405 receiver
- Sony CDP-XE310 CD-speler
- Sony SLV-SE60 video
- Sony MDS-JE510 MD-recorder
- Sony DVD-NS300 DVD-speler
- Sony SCD-XB940 QS CD-speler
- Sony ST-SB920 QS tuner
- Eltax Symphony 8.2 zuilen als fronts
- Bowers&Wilkins DM 302 als rears
- Eltax Millennium als center

O ja: de oude trouwe Philips-radio uit 1987 staat nu nog steeds bij mijn ouders op de logeerkamer van mijn neefje (hij is nu 2) :D

[ Voor 3% gewijzigd door Wok op 06-11-2004 21:25 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Kwam dit topic tegen en reply ook maar even :P

Mijn carriere begon op mijn achste. Wij verhuisden en de set die in onze voormalige keuken stond kreeg ik! Dat bestond uit een Audiosonic versterkertje, "sound en vision" (hema-merk) Speakerboxjes en een Philips tapedeck.
Die versterker was echt verschrikkelijk, als de koelkast in huis aansloeg kwam er een enorm luide brom uit de boxen! Ik schrok me iedere keer lam en was tijdens het muziek luisteren gewoon bang. Niet echt relaxed luisteren dus :)
Inmiddels was ik op de leeftijd gekomen (denk 11 jaar) dat ik eigenlijk wel wat anders wou, een "stereotoren" natuurlijk! Alleen dan niet zoon amteuristische minitoren, want dat vond ik niet echt lijken. Het moest dus een miditoren worden. Samen met mijn vader heel veel winkels langsgeweest en we waren het erover eens dat het een philips miditoren moest worden... Toen moest ik nog gaan sparen. Ik was echter gauw jarig en wat was ik verbaasd toen mijn verjaardagscadeau een grote doos met daarin mijn stereotoren was! Gelijk mijn eerste CD gekocht! (Turn up the bass 10 geloof ik).

Naar deze set heb ik jarenlang met plezier geluisterd. Op een gegeven moment merkte ik dat de set van mijn vader (KEF Q30 boxen + NAD 304 versterker) toch stukken beter klonk. Ik wou wat anders, maar het moest niet teveel geld kosten. Op de site van conrad vond ik een bouwpakket van "CAT" (tegenwoordig Speaka). Koste toen 55 gulden per pakket. Daar kreeg je een 20 cm woofer, 10 cm middentoner, een dometweeter, scheidingsfilter, dempingsmateriaal, baspijp en een bouwplan voor! Via mijn vaders werk kon ik dit bouwplan op de tiende milimeter nauwkeurig door een computer laten zagen/frezen. Samen met mijn vader heb ik ze toen in elkaar gezet. Ik was toen denk ik 14. Natuurlijk voldeed mijn stereotorenversterker ook niet meer en ik ging op zoek naar een ander. Mijn vader had ik de studio ook nog een technics versterker staan en daar kwam best een lekker geluid uit. Daarbij was technics niet echt een duur merk, dus moest het een technics worden! Een Technics SA-EX 120. Deze versterker heeft een vermogen van 2 x 100 wat op 8 Ohm, ruim voldoende dus.

Tijdens het luisteren op mijn nieuwe speakerboxen kwam ik er al gauw achter dat de hoge tonen echt bagger waren. Toen heb ik bij een electronicaboer twee monacor tweeters gekocht en dat was echt stukken beter. Die speakers klonken nog helemaal niet zo beroerd. Een vette punch had je en het was ook nog aardig sprankelend. Ze zagen er ook nog eens fantastisch uit door de goede afwerking :)
Ongeveer een jaar daarna wou ik meer, ik wou harder! Ik was van plan nu zelf mijn speakers te bouwen. Zonder berekeningen of iets dergelijks heb ik toen zelf mijn boxen gebouwd. Met 30 cm woofers uit de conrad SLG-serie en tonsil tweeters. Het werd een kast van 1 m 20 hoog, maar het resultaat was ronduit belabberd (logisch). Ik baalde als een stekker want ik had in totaal ongeveer 800 gulden uitgegeven... Het miste vooral veeeel laag, wat ook door die crappy woofer komt. Ik dacht dat het beter zou worden met een 30cm CAT woofer, dus heb ik die besteld. Zelfde resultaat. Gewoonweg klote :) Teleurgesteld heb ik toch nog een tijd naar deze set geluisterd.

Toen, op mijn zestiende belde mijn oom op. Hij had bij een lokale hifidealer een steengoede aanbieding gezien! JBL LX-40 speakers voor 450 gulden per paar! (normaal fl 1400)! Samen met mijn vader ben ik toen naar hem gegaan om te luisteren. Mijn oom had die speakers al gekocht dus konden we uitgebreid op zijn luxman versterker de boxen beluisteren. Ook mijn technics versterker maar meegenomen. Ik was overtuigd! Ik hou van wat steviger muziek en daar waren deze speakers voor gemaakt! De hoge tonen konden wat sprankelend, maar dat woog niet op tegen de voordelen. Een enorm hoog rendement en een ongelooflijke geluidsdruk, zonder te vervormen. Gelijk zo'n set gekocht. Mijn vader overigens ook, die heeft zijn KEFs ingeruild voor deze JBL's. Ook mijn neef en mijn buurman kochten zo'n set, dus mijn hele omgeving was voorzien :)

Ik woon nu op kamers en wilde zowel in de woonkamer als op mijn eigen kamer een volwaardige set, dus ben ik weer boxen gaan bouwen. Nu echter met berekeningen enzo :) Gebaseerd op Visaton speakers. Hier had ik een versterker voor nodig en dus kocht ik tweedehands een Marantz PM-35. Deze versterker heeft eigenlijk te weinig vermogen voor mijn zelfgebouwde boxen, dus gebruik ik die nu op de JBL's.

Mijn huidige sets zien er dus nu zo uit:

Slaapkamer:
Marantz PM-35 versterker
JBL LX-40 speakerboxen

Woonkamer:
Zelfgebouwde sperakerboxen
Technics SA-EX120 versterker

En bij mijn ouders thuis heb ik op mijn slaapkamer nog:
Akai verserkertje
Jamo DM 165 (geloof ik) speakerboxen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-razor1984
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 22:54
Hmm dan moet ik es flink gaan graven denk ik,

geloof dat me 1e "versterker" een transistorradio was met dubbel casettedeck. Kon toen de top 40 opnemen van de radio.

Daarna een tijdje een Akai versterker met platenspeler gehad. Dat was best een apart geval want die platenspeler zat onderin en kwam er op dezelfde manier uit als een cd-speler zeg maar.

Toen ik een jaar of 10 was heb ik voor mijn verjaardag een Aristona setje gekregen. Draaide ook wel redelijk. Maar ik vond dat er toen te weinig boxen aan zaten dus ik er nog wat boxen bij geplant van me oude versterker. Klonk wel voor geen meter maar goed gaat om 't idee.

Toen ik een jaar of 13 -14 was heb een dolby surround pro logic set gekocht van sony (Sony LBT-XB8AV). Zo'n groot zwart bakbeest. Zelfs met actieve koeling d'r in >:). Deze set gaat echt behoorlijk hard. En voor 't eerst hoorde ik diepe dreunende bassen uit de woofers (2 stuks). De buren hadden dan ook altijd wat te klagen als ik met hardcore op had staan :Y).

Deze set heb ik nog steeds, zit aan me PC. Sinds een 3/4 jaar heb ik een andere receiver, nl de Sony STR DE-595S + DVD speler Sony DVP-NS330 + een Sony Pascal boxensetje met daarbij een 72 cm breedbeeld van philips. ik heb beide sets (LBT-XB8AV en m'n home cinema) nog op mijn kamer staan. de ene gebruik ik om muziek en spellen te spelen op me PC en de andere is om films en muziek te kijken/luisteren.
Even een ruwe schatting dat ik vanaf me 8 a 9 jaar al wat met audio bezig was, en ben nu 20.

En ik heb nog een draadloze koptelefoon versleten, dit was een Philips. Was zo'n infraroodgeval werkte op zicht goed maar als je niet recht voor de zender zat deed ie 't nie goed meer had iets van een hoek van 60 graden en een bereik van 7 meter geloof ik. Toen een Sony RF draadloze koptelefoon gehaald en die doet nog steeds heel goed zijn dienst.

Voor de rest 2 discmans en nog een walkman. Die 2 discmans, koop die dingen nooit meer zijn allebij binnen 2 - 2,5 jaar kapot gegaan omdat het schermpje of de knoppen niet meer reageerden. De walkman leeft nog steeds, maar wie wil er nu nog bandjes als je mp3's kan luisteren op je Muvo 2.

[ Voor 24% gewijzigd door E-razor1984 op 14-12-2004 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

de echte hifihobby begon voor mij eigenlijk nog maar dik een jaar geleden. Maar de wortels liggen al veel verder terug. Mijn vader draaide al vanaf dat ik mij kon herinneren op een Sansui geintegreerde stereo versterker met Bravura speakers. Toen Dolby Digital nog in de kinderschoenen stond, wilde hij een dolby digital receiver kopen met speakers. De keuze viel voor hem destijds op een receiver en dvdspeler uit de QS serie van Sony, met Tannoy P30 voorspeakers, een PC center, en P10 achterspeakers. Zijn oude setje ging naar mijn kamer. Ik kocht er een goedkoper kenwood cdspeler bij en ik heb daar jarenlang met veel plezier op gedraaid, hoewel de geluidskwaliteit naar mijn huidige maatstaven natuurlijk veel minder was dan dat ik het toen beleefde! Ik kocht de wereld aan cd's en draaide ze allemaal helemaal grijs.

Op een gegeven moment ging de eindtrap van mijn versterker kapot en ik wilde hem laten repareren, maar dat bleek onmogelijk. Aangestoken door het virus van mijn vader wilde ik ook een surround opstelling maar ik had geen geld. Ik kocht na uitgebreid luisteren een receiver met 2 speakers en er ging een wereld voor me open! Toen ging het erg snel! Ik kocht een marantz cdspeler, toen een mooie subwoofer, vlak erna een marantz dvdspeler en ik kreeg van een oom een erg oude, maar nauwelijks gebruikte grote televisie. (die staat er nu nog steeds zonder plannen hem weg te doen..) Recentelijk heb ik nog een stel achterspeakers gekocht, en ik ben nog steeds nogal besmet met dat audiovirus geloof ik, dus dit is vast niet het einde van mijn verhaal!

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, voor mij begon het met een of ander cheap ass, babyblauwe yoko casette-speler met radio functie... Toen die voor de vierde keer uitgerookt was, heb ik rond mijn 13e besloten dat het tijd werd voor wat anders... Er moest een echte boombox komen...
En die heb ik nogsteeds, een mooie zwarte, geluid valt nog alles mee eigenlijk... Tis een Sanyo MCD Z2L... met cassette, cd en natuurlijk tuner... Dingetje doet het nogsteeds prima, en functioneert tijdens het klussen nog geregeld als lokale muziekbron...
Maarja, op een gegeven moment gaat het kriebelen, en toen ik een Harman/Kardon AVR7000 had gezien en gehoord, moest en zou die er komen... Die heb ik ondertussen uitgebreid met een DVD30 en HD750 van hetzelfde merk...
Moet nu alleen nog speakers kopen, maar na een foutje in de aanschaf van mijn tv, moet dat nog even wachten.
Draai nu via mijn pc, en dat klinkt via een Creative 5300 setje nog nieteens onaardig...

Speakers worden naar alle waarschijnlijkheid Dynaudio Audience 52 se's...

Anoniem: 114270

Voor mij begon het (op mijn 10e) zoals bij zovelen: ik wilde gewoon geluid op mijn kamer, maakt niet uit wat! Mijn vader had nog ergens een sony versterkertje liggen, waar een 'brom' inzat. Dit was natuurlijk niet erg omdat als je het geluid flink hard zette, je de brom toch niet hoorde. Als luidsprekers had ik toen een grote ton, waar mn vader een woofer had ingebouwd, ik had dus geen tweeters enzo. Het was dan ook vereselijk bonkerig. Na een maand begon het mij erg te irriteren, en omdat ik jarig was toch maar even bij mijn vader gaan zeuren...

We gingen naar de stad en keken bij elke audiozaak (toen nog it's, microelectro en megapool). Dat was allemaal niets, van die niet-losse-componenten maar van die kant en klare dingetjes. Ik wilde alles los, zodat ik later snel kon uitbreiden. Toen de koopavond bijna was afgelopen, zei mijn vader dat hij nog maar 1 winkel wist, en dat was de technica nova, een geautoriseerde b&o dealer. Daar zag ik wat ik wilde: geen standaard setjes, maar losse componenten. Helaas was toen ik 11 werd mijn budget niet toereikend. Ergens in een hoekje stond 2dehands hifi, waar ik me meer kon vinden simpelweg omdat ik het anders niet kon betalen. En daar zag ik het! een Onkyo CDspeler! en die lichtjes! en zoveel knopjes! en precies binnen mijn budget! 250 gulden! Maar helaas, ik kon hem niet zomaar meenemen: hij was nog ergens defect en ze moesten er naar kijken.

2 weken later belde die man op dat de cd speler niet meer kon worden gemaakt, en hij beloofde iets anders voor mij te regelen. Ik mocht meteen komen. Dus samen met mijn vader na oosterhout racen, en daar stond een heel setje: een kenwood versterker, tapedeck, tuner en een sony cdspeler! en als klap op de vuurpijl ook nog is een stel philips boksen!
Ik was helemaal blij en toen we thuis waren snel luisteren. Ik vond het helemaal geweldig, jammer dat de buren dat niet vonden :)

2/3 jaar later, nog steeds best blij met mijn set, besloot ik toch maar weer iets anders te kopen. Dit was ook het ideale moment, want we gingen net verhuizen en kon ik mijn kamer erop inrichten. Eerst kwam een TV, die ik had gevonden op de gemeentewerf! alleen het geluid deed het niet, maar dat maakte niet uit want ik sloot hem toch aan op mijn versterker. Op diezelfde gemeentewerf zag ik een week daarna een hele stereoset liggen: een technics tapedeck, versterker en tuner! wat zagen die er mooi uit.

Thuis aangekomen en aangesloten bleek dat de wersterker het niet deed, maar nadat mijn vader er wat aan knutselde werkte hij perfect! Daarna BTWook nog een zware sansui versterker gevonden!

Mijn interesse in de hifi wereld was al erg gegroeid, en ik was geregeld opzoek naar koopjes. Die kwamen er veel; want gelijk na al die gevonden apparaten op de gemeentewerf kwam er een aanbieding voor een tangangiele platenspeler. Omdat mijn vader nog wel wat platen had, had ik die gekocht (25 gulden).

Ik wa helemaal blij met mijn set, maar toen ik de 5.1 set van mijn vader zag, toen hij hem kocht, wilde ik ook verder! ik was inmiddels al JVC fan: mijn vader had altijd jvc gehad en met zijn zware versterker vond ik dat het wel een goed merk was (hij had een RX-950VBK).
Dus toen kocht ik een RX-5000R, een simpele 5.1 receiver zonder poespas, ook kocht ik een DVD speler erbij, die een interne decoder had, zodat ik die kon aansluiten op de 5.1 ingang van mijn RX5000VBK. Daarna kwam het meubel, een oppli (groot) van de ikea.

Later kwam er een breedbeeld, een andere dolby digital versterker, een md speler, een cd speler en een videorecorder bij. Ook andere boksen: 2x van die aldicrap (life 5454) maar ook 2 nad mini monitors. Maar de set werd ook uitgebreid met een htpc, van een computertje dat ik nog over had, waarin ik een geluidkaart met optische uitgangen zette.

Over 2 weken word ik 16, en wil sowieso nieuwe luidsprekers (B&Wtjes), en als er nog geld overblijft stap ik van JVC af, en koop ik een harman kardon versterkertje.

Op dit moment bestaat de set uit:

receiver: JVC RX888R
dvd speler: JVC XV-D701
md speler: JVC XM-488
cd speler: JVC 132
vcr: JVC HR-6611
tv: JVC 28WH3EP
speakers: LIFE 5454 (front) NAD 801 (rear)
HTPC: 2000+ 512 mb, 40gb
platenspeler: ADC tang.
meubel: oppli

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 114270 op 16-12-2004 17:29 ]

• MadMod
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 20:32
Dat is al weer een poosje terug zeg (ik ben nu 18). Toen ik een jaar of 6 was kreeg ik van mijn ouders hun oude platenspeler met 1 speakertje (er konden alleen van die kleine platen op, 7 of 8 inch geloof ik). Mijn vader had toen een redelijk zware Technics set gekocht met enkele casette, tuner en 2x 80 watt versterker (stereo met equalizer) met daarop 2 80 watt Jamo speakers.

Deze set van mijn vader werd in 1992 uitgebreid met een cd speler van technics.

Inmiddels gingen we verhuizen en kocht mijn vader een nieuwe sony set (ongeveer 1993) met nieuwe Jamo D165 speakers in plaats van de sony speakers welke er bij zaten. Je raad het al, mijn broer kreeg de technics set i.c.m. de sony speakers, en ik kreeg mijn broers oude Yoko set (met cd speler :P en piepkleine speakers). een jaar of wat later kreeg ik een samsung setje.. ook weinig bijzonders...

Jaren verstreken tot ik in 2000 een 25 jaar oude Pioneer (SA 500a) versterker kocht. Deze sloot ik aan op de Samsung speakers met als geluidsbron mijn pc en diskman als cdspeler.
ongeveer een jaar later kreeg ik de technics componenten van mijn broer. Wat een verschil!! Speakers waren overigens nog steeds de 40 watt 2-weg Samsung speakertjes..

Tot vorig jaar mijn vader een home-cinema set kocht, en ik de sony set met de jamo speakers kreeg.. Ik was helemaal het mannetje, wat een geluid! Nu zie ik in dat het systeem toch niet zo geweldig is, ik mis een hoop effect, te veel laag en te schel hoog...

Bij een zoektocht naar andere speakers tegen een zo'n laag mogelijk budget liep ik tegen 2 mission 780 bookshelfs aan, na deze beluisterd te hebben op een cambridge versterker was ik totaal overtuigt! De verkoper wist mij te vertellen dat de speakers 100 euro samen moesten opbrengen, wat later 150 moest zijn... Ik heb ze toen voor 125 euro meegenomen. De speakers hadden diezelfde maand nieuwe drivers gekregen, dus dat zat wel goed!

2 weken geleden mijn systeem uitgebreid met een dvd speler van Sony.

Ik ben nu aan het sparen voor een DTS surround versterker, welke hoogstwaarscheinlijk een Sony exemplaar wordt uit de QS serie.

Mijn huidige specs:

Speakers: Mission 780
Versterker: Sony LBT-F509
Tuner: Sony ST-D709
DVD speler: Sony DVP-NS405
CD speler 1: Sony CDP-M43
CD speler 2: Technics SL-PG320A
TV: Grundig 37cm :X

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:09

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Where to start? :)

Toen MST_Morpheus een jaartje of 7 oud was (al 20 jaar geleden :X ) kreeg ik een kleine transistor radio op een batterij van mijn pa. Die heeft het lang uitgehouden, en ligt hier nog ergens op zolder.

Ik was tien toen mijn vader een Aristona (:X) set voor mij op de kop tikte. Ding heeft het 2 jaar uitgehouden. Geluid was kut, maar ja er zat een CD speler in. Voor die tijd was dat nog top of the bill.

Na de Aristona was het de beurt aan een Telefunken, met een toplader 5 CD carousel. Ook had deze aansluiting voor 2 surround speakers, waardoor mijn totaal al op 4 speakers kwam. Via de AUX ingang mijn Super Nintendo aangesloten en vond het geluid stukken beter te pruimen dan wat mijn toenmalige 37 cm tv ervan bakte via SCART. Deze set staat hier nog in de werkplaats muziek te produceren :)

3 jaar geleden besloot ik dat het tijd werd om eens een systeem te gaan bouwen van losse componenten. Ik ben met een receiver begonnen, voor het toenmalige bedrag van 895 gulden een Philips FR-966 5.1 home cinema receiver gekocht. 5x60 Watt RMS (wat meer dan genoeg "lawaai" produceert, kunnen de buren soms over meepraten :Y) ). 3 coax en 1 tos link digitale ingangen, en ondersteuning voor DD 5.1 en DTS _/-\o_ Deze receiver draait hier nog steeds, en ik zie geen reden om deze in de komende 20 jaar te gaan vervangen :)

Maar ja, met alleen een receiver ben je er niet. Juistem, er moest een DVD speler bijkomen. Na een 2tal mislukte aankopen heb ik bij onze vrienden van de Aldi vorig jaar een DVD speler gehaald, die geen moeite heeft met + en - DVD's en ook mp3 CD's niet uit de weg gaat. (Type Mlogic DVD-2011) Digitaal via coax aangesloten. Ook deze is alweer verleden tijd. Daar ik onlangs een JVC XV-N316 heb gekocht. Een DVD speler die ook Divx, Xvid, SVCD etc. leest _/-\o_ Voordeel is ook dat hij alles leest wat ik er in leg. DVD+R(W), DVD-R(W) etc. _/-\o_ Geeft overigens ook een mooi strak beeld op mijn 72 cm breedbeeld TV :)

Vorig jaar ook nog een VHS recorder erbij gehaald, omdat ik een aantal tapes heb liggen die niet op DVD uitkomen :( Een Funai met hi-fi stereo en 6 koppen :)
Deze zit via tulp aangesloten op mijn receiver.

Mijn PC en PlayStation 2 hangen ook aan mijn receiver. Beiden digitaal :)

Als speakers heb ik een "allegaartje" wat toch een imho goed geluid oplevert.

Frontspeakers: 2 RankArena 3-weg speakers, type onbekend. Ooit eens via via op de kop getikt.

Centerspeaker: Een 2-weg speaker die bij mijn Aristona set geleverd werd.

Surround speakers: 2 Telefunken L 2500 2 weg speakers

Subwoofer: JVC SP-PW100 60 Watt, ooit voor 250 gulden gekocht. En die klapt aardig mag ik wel zeggen 8)

Voorlopig ben ik ff uitgekocht op audio gebied. Ik ben tevreden met wat ik heb staan :)

[ Voor 10% gewijzigd door SandsOfArrakis op 05-02-2005 12:19 ]

He who controls the Spice, controls the Universe.

Anoniem: 4479

Ik zal mijn "audiogeschiedenis" ook maar eens posten.

Toen ik ongeveer 8 jaar oud was kreeg ik zo'n goedkoop transistorradiootje. Een paar radiootjes later, toen ik 14 jaar oud was heb ik van mijn krantenwijkgeld een draagbare jvc radio met cd-speler kocht.

Het mooie aan dat ding is/was, is dat hij verplaatsbaar is, en er komt/kwam een redelijk geluid uit (voor die grootte), tevens kon je het ding niet opblazen..

In dat zelfde jaar kocht ik mijn eerste pc, met een losse geluidskaart (jaja, die waren nog niet standaard) en een paar losse computerluidsprekers. Een keer had ik het voor elkaar gekregen deze op te blazen :+ en werd er besloten eens rond te kijken op de Weerselose markt voor een 'echte' versterker met luidsprekers (1998/1999 volgens mij).

Dit werden een akai aa-a1l receiver en een paar pioneer s-x21 luidsprekers. Dit was al een hele verbetering voor mij. Een paar jaar later had ik een paar Svenska's :X :o er bij op aangesloten, maar dat viel tegen: mijn kamer is te klein voor vier luidsprekers en het ontbrak de Svenska's totaal aan lage tonene.

Omstreeks 2002 heb ik besloten een Sennheiser HD570 te kopen, welke ik redelijk vaak gebruik.

Dus ik doe het nog steeds met mijn akai aa-a1l receiver met pioneer s-x21 ers, wat nogal verbleekt met jullie apparatuur :P, maar mijn kamer is toch veels te klein voor een betere set (ongeveer 5x2.5 meter, de versterker/luidsprekers staan nu op de breedtezijde).

De akai is aangesloten op zowel mijn pc als de kabel, als ik weer eens radio wil luisteren. Momenteel denk ik er nog niet aan iets te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik ben al een tijd niet meer ingelogd geweest, maar dit leek me een mooi moment om weer eens te posten:

Ik ben begonnen (1980 ongeveer) met een Sony casetterecorder. Zo'n ding die op batterijen of op stroom kon, met 1 luidsprekertje en een microfoon. Samen met een vriendje hebben we allerlei bandjes volgeleuterd met zelfverzonnen avonturen. Van m'n ouders had ik precies 1 bandje met Strauss erop geloof ik. Ik ken die liedjes nog steeds uit m'n hoofd. :-)

Later kreeg ik een 'beter' apparaat. Een Supertech ghettoblaster met Stereo AM/FM radio en een casettedeck. Hiermee heb ik tijdens het spelen urenlang radio geluisterd, en ook ben ik met dat apparaat begonnen om af en toe liedjes op te nemen van de radio.

Tegelijkertijd met de Supertech had ik een hele oude Philips radio met geintegreerde platenspeler. Er zaten ook twee grote 2,5 weg speakers bij die tot op de dag van vandaag nog dienst doen bij m'n broertje. Die Philips was een heel futuristisch apparaat, met een star-trek achtig groen display. Je kon er 2 paar speakers op aansluiten, en nog een extra paar. Dat laatste paar kon voor 'Stereo-4' gebruikt worden. Een soort quadrofonie denk ik, maar ik heb 't nooit gebruikt.

Ik wilde erg graag m'n bandjes ook over die Philips apparatuur beluisteren, en op een mooie dag kwam m'n vader ineens aanzetten met een Akai CS-MO2 casettedeck. Met een DIN-aansluiting kon die aan de Philips gehangen worden. En ja, dat klonk *lekker*!!

Mijn ouders hadden in die tijd al een cd-speler, en ikzelf begon ook af en toe eens een cd-tje te kopen. Die zette ik dan op een casettebandje, zodat ik ze ook op m'n eigen kamer kon beluisteren. Van vriendjes leende ik ook weleens bandjes, maar die kon ik niet overnemen omdat ik geen dubbel casettedeck had.

Uiteindelijk kreeg ik op m'n verjaardag een heuse stereotoren van Akai, bestaande uit de AM-2400 versterker, AT-2400 tuner, een platenspeler en een casettedeck. Het casettedeck dat ik al had kon nog precies in het bijbehorende meubel staan, en dan zat alles vol. Nu kon ik eindelijk bandjes overnemen! Het tweede casettedeck (met GX-koppen!) bleek nogal versleten te zijn, dus uiteindelijk heb ik er nauwelijks van kunnen genieten. :-/

Ondertussen was ik al een stuk ouder, en verdiende ik af en toe wat geld. Ik had uiteindelijk genoeg bij elkaar gespaard om een CD-speler te kunnen kopen. Het is toen een Philips CD-634 geworden. Een prachtig ding, met een FTS-geheugen (je kon per cd twee playlists opslaan), en coaxiale digitale uitgang (die ik er per se op wilde hebben, maar waarmee ik niks kon). Het versteten casettedeck (waarvan ondertussen de auto-stop ook niet meer functioneerde) is verhuisd naar m'n zusje, die het geluid nog goed genoeg vond.

Op dit moment ging ik ook audiofiele blaadjes lezen, zoals HomeStudio. Het enige wat voor mij betaalbaar was, was het upgraden van de bekabeling. De superdunne draadjes naar m'n Philips speakers heb ik vervangen door dikkere exemplaren. Dat scheelde nauwelijks. Weer een tijdje later heb ik beide speakers opengeschroefd, en de bedrading binnenin ook vervangen door mooi 2,5mm draad. Dat hielp wel heel veel, en daar was ik supertevreden mee!

Ergens in die audiofiele-blaadjes-tijd zijn m'n bass- en treble instellingen naar neutraal verhuisd, en heb ik ook de loudness functie naar de eeuwige jachtvelden verwezen.

Nu was er het moment om aan nog betere speakers te denken. Zelfbouw moest het worden. Ik heb uit een boekje een mooi model speaker gezocht, en daarvoor componenten besteld. M'n vader heeft de speakers gemaakt uit 22mm MDF, en ik heb alle electronica erin geschroefd. De winkel waar ik alle onderdelen had gekocht was erg benieuwd naar de uitkomst van mijn speaker. We hebben daar een middagje geluisterd naar mijn hagelnieuwe speakers, en allerlei andere speakers die daar stonden. Ik had voor ongeveer 450 gulden besteed, maar we waren het er over eens dat de mijne mooier klonken dan fabrieks-exemplaren van diverse merken van ver over de 1000 gulden! En dat terwijl ik op dat moment nog niet eens dempingsmateriaal in m'n kasten had gepropt. :-D

Vanaf dit moment is m'n stereo installatie een tijdlang ongewijzigd gebleven. We kocht ik in deze periode veel cd's. Het prachtige Akai casettedeck dat m'n vader zo lang geleden voor me had gekocht was op een gegeven moment ook versleten, maar dat vond ik niet erg. Ik luisterde toch bijna nooit meer bandjes. Uiteindelijk heb ik maar een jaartje zonder opname-mogelijkheid gezeten, want al gauw kocht ik een cd-brander (Ja, de Philips CDD3610!)

M'n versterker begon ook kuren te krijgen, en die heb ik vervangen door een Denon PMA 350SE. Dat is een versterker met 4 knoppen: aan/uit harder/zachter bronschakelaar en balance. Dat klonk wel even een stukkie beter dan m'n oude Akai! Minder ruis, maar vooral de veel betere kanaalscheiding viel op. Veel mooier stereobeeld ineens.

Vanaf dit moment had ik twee installaties. De 'main' installatie met de Denon versterker, de Akai tuner en de Philips cd-speler . En de 'computer' installatie met de Akai versterker. In den beginne hingen ze beide aan m'n paar zelfbouwspeakers. Maar later verhuisde de main installatie naar de woonkamer van m'n studentenhuis, en kocht ik zo'n Gamma boombox voor bij de PC.

Mijn muziek begon meer en meer te verhuizen van CD naar MP3, uiteindelijk heb ik al mijn cd's in hoge kwaliteit MP3 omgezet, en sindsdien draai ik zelden nog cd's.

In heb ondertussen een eigen huis, en de installaties zijn wederom door elkaar gehusseld.
De 'main' installatie bestaan nu uit de Philips cd-speler, die *eindelijk* digitaal is aangesloten aan een Harman Kardon 5.1 receiver. Verder hangt er nog een PC aan die versterker, ook digitaal via een NVidia soundstorm chip. De speakers zijn 5x een Magnat vector needle 11 en een Klipsch subwoofer.

De 'computer' installatie bestaat uit een SB-Live, gekoppeld aan m'n Denon versterker en m'n zelfbouw speakers.

That's it untill now!

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58690

Ik kwam in een linkje tegen in dit topic: [rml]Goedkope aldi/lidl/bouwmarkt/etc AV aanbiedingen [ Deel 8][/rml]

Ik heb het eens doorgelezen en leuk topic, dus bij deze mijn geschiedenis.

Ik moest even nadenken waar het was begonnen, ik ben inmiddels 28 en het begon al vrij vroeg toen ik 11 jaar was.

Ik weet nog dat het zo'n grote Philips bak was, die met cassette recoder, tuner en platenspeler in 1, daar heb ik wat jaartjes mee gedaan samen met een stel Philips boxen. Muziek begon ik een echte smaak voor te krijgen :) In het begin vrij veel pop, maar dat sloeg al snel om naar de trance en techno en natuurlijk ook de vette hardcore die wat later op kwam.

Maar ja thuis luisteren was leuk maar ik wou ook wel mobiel zijn, tja cd spelers waren er toen wel, maar nog niet echt te betalen en zeker geen portable. Ik weet nog wel dat mijn vader boodschappen had gedaan en was langs Sommer geweest wat hier in Gorinchem zit. Hij maakte me blij met een Magnovox portable cassette speler, dingen waren toen nog echt tegen de 100 of meer guldens en hij had em toch kunnen kopen voor 25 gulden. Hij vroeg aan de verkoper waarom die zo goedkoop was, omdat dit model ook rewind had, dat was voor die tijd een aardige luxe.
De verkoper antwoorde dat het klepje net niet helemaal dicht kon dus kon je bandje moeilijk gaan doen, mijn vader nam een korte blik en rekende gelijk af. Het klepje kon inderdaad niet goed dicht doordat er een schroefje net iets te lang was. Dus ding uit elkaar, schroefje korter gemaakt, klaar :)

En wat een geluid op zo'n typisch koptelefoontje :) Ding kon echt hard :) Wat dus ook wel een nadeel was als ik van huis naar school of terug fietste, je hoorde gillende sirenes pas 20 meter achter je ofzo.

Iets later kon ik van een oom wat betere Pioneer boxen krijgen voor mijn Philips bak, 100 watt per stuk, 50 watt RMS, ja ik leerde al snel dat vermogen RMS ofwel continu vermogen belangerijk was om naar te kijken.
Ik deed een hele tijd ermee, zelfs mijn Commodore Amiga deed zijn geluid erover klinken.
Ik ging van de basisschool naar de LTS en ging electrotechniek studeren. En toen werd het alleen maar erger in de goede zin :)

Ik had al snel wat schoolvrienden en ik ging eens een keer met Marco mee, hij ging maar eens even muziek draaien met een Marantz PM-40, ding werd nagenoeg vlak gelegd (vol volume dus) en dat op Philips boxen die daar echt geen moeite hadden :)

Iets later toen we allebei op het zelfde MBO zaten had hij een geluidskaart nodig, ik had er wel 1 liggen en hij wou de versterker wel ruilen voor een Soundblaster16 :) Dat was dus het moment dat ik echt blij werd met mijn set, een Marantz PM-40 met 2 Pioneer boxen, dat was echt bonken, maar wel zuiver :)

Enige tijd daarna blies ik de speakers op en in 1998 blies ik de rechterkanaal van de versterker op door te lichte boxen die ook dus de geest gaven, niet erg van de boxen (toch niks voor betaald en oude dingen), maar wel de versterker.
Toen kwam ook mijn allereerste minidisc speler, de Sony MZ-20 portable speler, die ik voor de somma van 100 gulden overnam, nooit gebruikt door een vriend van mij.

Ik heb thuis ook altijd met mijn pc speakers geluisterd omdat ik van school af was gegaan en mijn opleiding niet had afgemaakt zo'n beetje net voor 2000.
Ik kon ook geen werk vinden halverwege en pas in 2001 had ik mijn eerste baan.
Omdat ik voor Xerox werkte en in Amstelveen moest zijn per openbaar vervoer had ik elke dag zo'n 4 uur reistijd heen en terug en maakte ik goed gebruik van die MZ-20.

De MZ-20 begaf het halverwege 2001 en toen heb ik em vervangen voor een MZR-900 samen met een Sony V300 koptelefoon.
Deze zou op zijn beurt weer net voor 2004 overlijden, maar door extra garantie van 5 jaar kon ik een nieuwe uitzoeken en met 60 euro bij betalen heb ik nu een MZ-N910 waar ik heel blij mee ben, makkelijk voor in de auto :)
Ik luister thuis nog steeds met pc speakers, Inspire 5100 setje, maar ik heb toch zoiets om eens een goede 5.1 versterker te kopen, speakers te bouwen en een goede breedbeeld TV te kopen.
En dan de Marantz eens laten repareren en dan gooi ik daar de audio van de TV erover zodat bij een film ook dat geluid goed in evenwicht is.
Dat moet wel lukken omdat ik nog steeds bij mijn ouders woon en eindelijk een redelijke baan heb met een redelijk salaris en een jaarcontract, maar eerst mijn maand proeftijd doorlopen, voordat ik al mijn dingen kan gaan halen, als ik het heb dan post ik wel weer eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26298

Goh ik zal eens proberen mijn verhaal te posten, het geheel in chronologische volgorde posten kan enigzins moeilijk zijn ik heb eigenlijk best wel te-veel apperatuur gehad :P

Het begon allemaal eigenlijk toen ik als klein kind dusver ontwikkeld was dat ik daadwerkelijk door had wat muziek en geluid was. De eerste stereo van mijzelf kwam gelukkig een aantal jaren later ;)

Het begon allemaal met een Philips platenspeler/versterker met 2 mooie speakertjes. En daarop volgde een yoko stereo toren waar ik de speakers nogal snel van vernield had omdat deze echt bout klonken. Echter had ik geen rekening gehouden met het feit dat je zonder speakers geen geluid hebt. Waarop de toren uitelkaar geschroefd is en autospeakers in de zijpanelen zijn ingebouwd. Ik had nu een "draagbare" miditoren. Gelukkig heeft het yoko tijdperk niet zo lang geduurd. Ik kreeg een magnavox draagbare radio met cd speler. Dit was helemaal de bom alleen kan ik mij niet meer voor de geest halen wat er met dat ding gebeurd is.

Daarna kreeg ik een "ouwe" philips reciever met platenspeler dr op. Dit was eigenlijk best wel een bruut ding qwa geluid. Ik heb hem opgeblazen :/. In die tijd was ik net oud genoeg om zelf centjes te hebben dus heb ik het een en ander gekocht op de rommelmarkt echter heb ik daar niet veel plezier van gehad aangezien wat ze destijds verkochten ook daadwerkelijk rommel was :|. Toen kreeg ik van mijn opa die bij philips werkte een vette philips alles in 1 toren. Van dit ding heb ik tijden plezier van gehad. Daarkwam bij dat ik het setje mfb's van mijn vader had "ingenomen" wat ervoor zorgde dat ik een perfecte sound had. Maar ja aan alles komt een eind. Driez was een avondje niet thuis en komt 's nachts thuis om er achter te komen dat mijn zusjes een tuin feestje hadden gehouden en de mfb's hadden vernield. De toren ging weg naar een tante die net was gescheiden en dat was het einde van dat tijdperk.

Aangezien ik alweer een aantal jaartjes ouder was en nu ook "echt werk" (in de koekjes fabriek) had. Ben ik toen zelf gaan kijken naar spullen. Zo heb ik op een gegeven moment een sony toren gehad en nog een hele hoop andere merken. Tot ik op een stoer technics torentje uit kwam met losse voor en eind versterker. Dit heeft een tijdje gespeeld tot ik zo'n av(pre-prologic) ampje tegen kwam en dacht hee dit is wel stoer dat wil ik wel hebben. Dus ik mijn torentje omruilen met wat geld dr bij en aan de av versterker van akai geloof ik dat het was. Ik heb het hier een week mee uitgehouden om er achter te komen dat av enorm maar dan ook enorm bout was voor een muziek liefhebber.

Dus ik op zoektocht naar echte kwaliteit. Aangezien de mfb speakers mij kwa geluid een behoorlijke indruk op mij achter hadden gelaten was ik op zoek naar zoiets dergelijks weer.
Ik kwam op een gegeven moment in een zaakje wat poort hete. In eerste instantie dacht ik dat het een cd-winkel was maar het bleek dat er achter in de winkel nog een ruimte was voor echte hifi. Eenmaal in die ruimte zag ik vanalles buizen amps onkyo denon harman/kardon enzo verder.
Ik dacht eerst ja deze lui maken een grapje dit klinkt mij net zo onbekend als yoko. Tot ik wat ben gaan luisteren naar de spullen daar. Uiteindelijk heb ik daar mijn eerste "kwaliteits amp" gekocht. Een onkyo a8015. Ik heb hiervoor braaf 3x mijn "salaris" voor na de kassa gebracht alvorens ik hem thuis had. Het geluid hiervan was meesterlijk. Ondanks de "brakke" speakers die ik had. Later kocht ik daar een stel jamo speakers bij een kenwood tuner een kenwood 3 motorig kassete deck en een philips cd speler. Deze toren was echt geweldig in mijn ogen.

Na een tijdje zit ik op een stormachtige avond (met onweer) een cdtje te luisteren als ineens alles uitvalt stinkt en rookt. Je raad het al bliksem inslag. Aangezien dit in een periode was dat ik net op mezelf ging wonen had ik het geld niet om direkt weer een dergelijke toren te kopen dus heb ik me met wat lenertjes en gevertjes iets van muziek in mijn woonkamer laten klinken.
Tot ik op een gegeven moment bij een elektronika zaak een kenwood toren op de kop tikte.
Deze zou kapot zijn. Mooie losse komponenten toren dus ik beetje handelen met de verkoper en nam deze "kapotte" toren mee voor een appel en een ei. Thuisgekomen ben ik direct gaan klussen en kijken of ik de toren nog kon redden. Ik geloof dat het mij uiteindelijk hooguit 2 uur heeft gekost om de hele toren weer werkend te krijgen. En had nu weer een stoere toren. Het geluid kon echter niet tippen aan de oude onkyo installatie maar het was wel vele malen beter dan de akai/jvc/whatevermerk zooi die ik teleen had gehad. Op een gegeven moment heb ik deze toren afgestaan aan een vriendin waar ik weg van ging.

Aangezien ik nu goed in de slappe was zat ben ik de stad ingegaan om weer eens een "echte" toren te kopen. Ik kwam aan bij hobo hi-fi in enschede. Ondanks dat ik er achteraf achterkwam dat dit een rukzaak is. Heb ik hier te toren gekocht waar ik tot op heden tevreden mee ben.
Een hk 3370 stereo reciever een hk hd 750 cd speler en als speakers heb ik een setje magnat vector 77.

Opzich ben ik tevreden maar moet ik bekennen dat ik het geluid van de oude mfb speakers nog steeds mis. Als het budget het enigzins toestaat zou ik wel een upgrade overwegen van mijn toren. Maar aangezien er andere dingen zijn waar ik liever geld in steek (mijn gitaren) denk ik dat ik het voorlopig zo nog wel even laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4479

Anoniem: 4479 in "Audio en jouw geschiedenis"

Het verhaal gaat verder; naardat van mijn akai het tunerdeel stuk was gegaan, ben ik sinds een paar uur in het bezit van een luxman R-2050, die mij al wat beter bevalt dan mijn Akai aa-a1l.

Punten die me opvallen zijn: ziet er meer solide uit, 2x zoveel vermogen als mijn akai, het geluid lijkt meer dieper te gaan, zenders op de tuner kunnen worden vastgelegd, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmpf kom net tot de ontdekking dat ik meer dan de helft vergeten ben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05 09:19
Ok.. stukkie van mij dan maar.

Het begon voor mij allemaal op een leeftijd van ongeveer 8 jaar. Mijn eerste echte stereoset was daar, een Philips Alles-in-een ding (zo'n platte met een cassettedeck er bovenop). Dit ding heeft een aantal jaar staan draaien op een set opbouw-speakers voor in de auto (van die vierkante plastic kistjes).

Toen op een gegeven moment dit ding er spontaan mee kapte kreeg ik van mijn ouders een draagbare radeo van wederom: Philips. Dit ding gaf achteraf gezien echt klote-geluid, maar ik was er toen super tevreden mee en kon em op batterijen ook nog eens meenemen.

Toen ik 11 was kocht ik mijn eerste eerste stereo-set mét cd-speler. Een Philips FW40 mini-hifi set met afstandsbediening, een auto-reverse casettedeck en een setje 6ohms 3-weg bass-reflex speakers. Dit setje klonk erg goed, er kwam zelfs bass uit en heeft jaaaren lang bij mij op de kamer gedraaid.

Tussendoor heb ik die set ook nog een tijdje geruild met mijn ouders tegen een Sansui losse-componenten stapel (een Sansui AU-317 Amp, een Santui TU-317 Tuner en ook nog een casettedeck van Sansui, dit was een zilveren en paste niet in de set, omdat deze later pas gekocht was). Dit heeft nog een tijd geduurd en draaide op een set Jamo speakers met een 10" bass-driver. Dit klonk erg leuk en mijn interesse in muziek was begonnen.

Wegens ruimte-gebrek ben ik weer een tijdje terug gestapt op de Philips set.

Na verloop van tijd kreeg ik van een kennis een Sony-receiver met een setje speakers en deze was al snel in combinatie met de Philips speakers in de woonkamer bij mijn ouders te vinden waarop de Sansui-versterker wederom verhuisde naar mijn slaapkamer inmiddels vergezeld van een oude CD-speler van Telefunken.

Toen op een gegeven moment deze speakers compleet versleten waren (woofers waren compleet op en gaven dus vaak geen geluid meer), kwam een oom van me met een setje Philips speakers aan zetten. Zo heeft mijn set nog ongeveer 4 jaar gedraaid toen het tijd was voor een upgrade. Voor een paar euro kon ik van een neef van me een oude Akai AM-2800 (typenummer zou verkeerd kunnen zijn) overkopen die ging dienen als versterker voor mijn subwoofer. Een grote kist van 50x50x60 cm met daarin 2 8" woofers dat behoorlijk stevig klonk. Dit werd aangestuurd door middel van de pre-out van de sansui versterker en zoveel mogelijk gefilterd door middel van de treble- en mid-regelaars. Ook werden de andere speakers vervangen door een setje satteliet speakers van een computer-subwoofer die overigens nog best redelijk klonken.

Aangezien de subwoofer wat te groot begon te worden ben ik naar Speakerland gegaan en heb een 12" driver van tesla gekocht en daarvan een nieuwe subwoofer gebouwd. Deze kwam in plaats van de oude te staan en draaide erg goed.

Half jaartje later werd de Akai versterker vervangen door de Sansui aangezien deze bijna op was en de Sansui erg krakende schakelaars en regelaars had. In plaats van de Sansui kwam een Philips versterker te staan met een MFB uitgang.

Begin januari werd ik dit echter zat door wederom krakende potmeters en wilde ik wat met dvd's gaan doen en werd een begin gemaakt aan een HT-setup. De tv was al aanwezig (een 63cm Telefunken apparaat) en ook de DVD speler (een goedkope Medion) draaide al weer een aantal maanden mee. Deze was op een rommelmarkt gekocht vanwege een defect netsnoer.

Daarom kocht ik in de uitverkoop een Marantz SR-6300CH en zo draai ik op dit moment nog steeds.

Dingen die binnenkort gaan veranderen:
- Frontspeakers kunnen echt niet meer en zijn zwaar onder de maat, deze worden dus vervangen. Waarschijnlijk door een setje Intertechnik Sputnik 17-2.
- Rearspeakers en center komen ook een keer eraan, aangezien dat nu allemaal wat in elkaar gefrot spul is wat vrij redelijk maar niet goed klinkt.
- Goed meubel voor alle apparatuur, zodat ook de platenspeler weer plaats kan nemen in mijn set.

Dit was mijn geschiedenis, veel van de apparatuur was 2de-hands en dat scheelt toch weer een bult geld.

If it ain't broke, fix it till it is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
Leuk topic dit!!!!!!!

Ok,dan nu maar f wat ik in de +/- afgelopen 20 jaar al heb gehad.

Ik was een jaar of 10 en toen kocht mijn vader een alles in een apparaat van kenwood met sonobull(=magnat) luidsprekers.Ik kreeg toen zijn oude setje van een losse versterker en tuner met een paar spekertjes.Ik zo blij als een kind (wat ik ook was :P ).Dit heeft een paar jaar op mijn kamertje gestaan en toen kreeg ik mijn krantenwijkje.
Ik zag toen ik het boekje van ik geloof neckermann een alles in 1 set van telefunken (en daar stond in 2x80 watt!!!)Ik wilde die hebben natuurlijk,2x80 watt,waanzinnig!!!
Spekertjes waren leuk,maar al gauw kreeg ik van een familielid 2 luidsprekers van marantz en daar kwam me toch een bass uit,echt top.
Toen bleek dat ik op dat setje mijn oude versterker op aan kon sluiten en zo had ik ineens 4 speakers.Alleen waren dat die ruk speakertjes die bij dat setje waren geleverd.
Op een zaterdag naar correct gegaan en in mijn budget vielen een paar sonobulls die precies in mijn bugget vielen,fl 250,- p/s.(heb ik nog steeds,staan aangeloten op een setje met wekker in mijn slaapkamer)
Na een paar jaar kwam ineens surround uit,en dat moest ik hebben.
Ik werkte toen op de zaterdag bij de PTT post en ik deed daar ook vakantiewerk.Ik had ineens geld te over,en kocht toen een jvc rx503 reciever.Speakers had ik nog dus ik wederom heel blij.
Na een tijdje begon het weer te kriebelen want eigelijk waren de speakers die ik had te licht voor deze versterker.
Weer naar correct toe,en daar een paar magnat vifa 7 zuilen gekocht (en die heb ik nog steeds!).Het enige probleem was dat de impedantie 4 ohm was en mijn versterker 8,dus ik kon het niet te hard zetten.
3 jaar later kwam doby pro logic uit,en je raad het al,dat wilde ik hebben.Het werd een jvc rx 508,met 2x80 watt front en 3x 20 surround.
Ik ging toen samen wonen,en wat bleek,mijn surrounds waren te groot (sonobulls die ik al had).

beetje rond gekeken,en uiteindelijk kocht ik surround speakers van solid (onderdeel van B&W).
Ik weer gelukkig,ik had mijn zwager blij gemaakt met mijn oude rx 503,en spelen maar.
Alleen had ik nog steeds geen center,wat toen een B&W werd (heb ik ook nog steeds).
Ook heb ik toen een solid sub gekocht,en die doet het ook nog steeds.
Ik heb rond 2000 mijn eerste dvd speler gekocht,een panasonic en die koste toen 1000 gulden!!
(ik heb er 3 staan,want deze draaide niet alles af,dus in mijn slaapkamer staat nu een jvc dvd speler,en een maand geleden heb ik een phjilips dvd recorder gekocht)

Dit setje heeft toen 3 jaar gedraaid,en toen kwam doby digital en dts uit.Elke keer als ik in een audio zaak kwam wilde ik daar naar luisteren,en ook dit heb ik gekocht.Mijn buurman gelukkig gemaakt met de jvc rx508,en ik kocht een Onkyo tx-ds 676 receiver.
Maar nu waren mijn surround weer niet goed,dus die heb ik ook vervangen,en nu voor een setje Hepta Ace surround speakers.

Deze zijn zo zuiver van geluid,dat ik nu van plan ben om mijn hele set speakers te veranderen naar dit merk,alleen is dat een flinke investering,nl €1000,- voor de sub,en €2700 voor de frontspeakers,en dan nog een beetje voor de center speaker.Weer sparen dus!

In al die jaren heb ik al aardig wat geld uitgegeven aan geluid e.d,en nog steeds ben ik niet voor de volle 100% tevreden.

Huidige setup in woonkamer:

Aristona 70 cm 100 hz breedbeeld met bijpassende kast (word vervangen eerdaags voor een plasma,een 37 inch waarschijnlijk)
Philips 610 dvd recorder
Panasonic dvd speler
Onkyo TX DS 676 receiver
JVC 7 cd wisselaar
JVC 3 koppen cassettedeck(staat stof te happen)
Magnat vifa7 zuilen (worden vervangen)
B&W centerspeaker (wordt vervangen)
Solid active sub (wordt vervangen,alleen wanneer is ?)
Hepta Ace surrounds

Op zich ben ik tevreden met deze setup,zeker omdat ik in een appartement woon,maar zeker qua speakers wil ik beter.
Ik wil dan deze fronts hebben,de hepta expertise

Afbeeldingslocatie: http://www.hepta.nl/producten/expertise_klein.jpg

deze sub,de hepta bariton

Afbeeldingslocatie: http://www.hepta.nl/producten/bariton-klein.jpg

en deze center de hepta supercenter

Afbeeldingslocatie: http://www.hepta.nl/producten/supercenter_klein.jpg

en de plasma die ik wel zou willen is deze,

de philips 42PF9965,deze is dan wel een 42 inch,maar volgens mij ook te verkrijgen in een 37 inch

Afbeeldingslocatie: http://www.kieskeurig.nl/images/product_big/55E8360B3A03866BC1256D2D00355B05_big.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Corona op 05-02-2005 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik begong met een walkman en een pionieer versterker die ik samen met me vader op koningendag had gekocht.Er kwam best wel lekker geluid uit.
Een paar jaar later kwam ik een Sony stereo toren tegen met radio, eq, 5 cd wisselaar castte deck en afstandbeiding. Ik moest de cd wisselaar wel repereaen maar daarna heeft die het perfect gedaan tot nu.
Later heb ik een mooie Kenwood casette deck gehad waarmee je wel 3 uur achterelkaar kan opneme dankzij dat je met bijde loop werken kan opneme. En een Akai versterker gevonden waarvan alleen de trafo stuk was.
Toen had ik later tweede hands voor 2,50- een 10*35wat BMW actief gefilterde versterker gekocht voor 2,50 . Ik heb me luidsprekers zelf gebouwd en ze klonken supper mooi en gaan erg hard. Ik heb er erg lang mee gedaan tot dat ik wat beters wou.
Ik heb besloten om een Denon AVR 1905 te gaan aanschaffen maar dan moet ik eerste me spreakers passief gaan filteren. Nadat ik me speakers passief gefilterd te hebben met veel testen wat nou beter klinkt heb ik de juiste filter gebouwd. Al vond ik ze wel iets minder klinken.

Toen ik me Denon AVR1905 op me luidsprekers te hebben aangesloten klonken zo opeens zo veel beter dan dat zo ooit eerder hebbe geklonken. Ik gebruik tijdelijk een gemodde philps speakers als center, maar ik heb zeker een betere center speaker nodig. Wie weet wordt het ook een zelfbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Ikzelf moet eigenlijk niet zo diep graven. Een jaartje of 4geleden kocht ik mij met al mijn bijeengeraapte centjes een heuse panasonic all in one set, en blij dat ik er mee was! Na een tijdje wou ik toch luid+beetje kwaliteit, dus ging ik op zolder op zoek. Daar kwam ik een oude pioneer, en 2 grote pioneer luidsprekers tegen!! Deze klonken nog wel leuk, maar de versterker was niet meer helemaal in orde. Dus ik sparen voor een jbsystems ax400(discoversterker :P ) en ik kocht dan ook maar een heus mengpaneel, een ecler concept 3(koste massas geld toen, en is zeeeer weinig gebruikt :( ). Dit was natuurlijk leuk, een beetje mixen met een computer-cdromdrive en mijn mp3speler, maar je raad het al: na een paar weken waren de pioneer luidsprekers kapot. Na een zorgvuldige dissectie was het resultaat: woofer doorgebrand.
Dus ging ik maar voor met mijn panasonic set, en mijn andere versterker en mengpaneel bleven daar maar staan(en staan er nu nog.) Deze volstond meer dan goed genoeg voor mij, tot ik het in mijn hoofd kreeg, ik wil een homecinema! Nu heb ik dus een yamaha rxv 550 en 2 B&W dm303's, en donderdag daar dan een yamaha dvd s550 nog bij. Nu wil ik eerst projector, en dan wordt de luidspreker set uitgebreid naar surround.
Dit is zowat mijn audiogeschiedenis, ik zal nog wel een aantal dingen vergeten zijn, maar dat komt er van als mn ouder wordt he(15 :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-06 21:14

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Mijn geschiedenis begon toen ik 5 was ofzo, mn ouders hadden van de buren een wekkerradio (met telefoon erop!) gekregen (merk Cobra oid) en dit ding stond dan op mijn kamer. Ik was er geweldig blij mee en zat altijd naar de radio te luisteren. Toen vond ik ergens een draagbaar cassetterecordertje dat mijn vader gebruikte voor zijn ZX Spectrum. Dit vond ik nog veel vetter dan die wekkerradio, en ik zat dan ook dikwijls om 4 uur smorgens loeihard cassettes te draaien. Dit heeft een paar jaar geduurd, en ondertussen werd de wekkerradio vervangen door een Sony, en mijn zus en ik kregen allebei een goedkoop pokke RadioTone stereotje! met CD-speler! Na een half jaar was de Radiotone compleet verrot en vonkte als je hem aanzette. Toen ging ik maar eens op zoek naar een echte stereo. Ik wilde eerst een Philips FW339c met 3-cd wisselaar, maar die kon ik nergens vinden. Toen vond ik in het makrokrantje een geweldige aanbieding: een Panasonic SC-AK17 stereo, met ENORM veel lampjes, een gigantische knipperende spectrum analyser, en een 5cd wisselaar, voor ongeveer 500 gulden. Helaas had ik het geld nog niet bij elkaar en moest ik wachten. Een half jaar later had ik eindelijk het geld, en de Panasonic bleek nu 480 euro te kosten. En ze hadden er nog maar 1 van. Deze meegenomen, thuis aangesloten en aangezet. Gelijk de bas helemaal voluit draaien.. DAMN wat een bas! en wat een hard kabaal maakten die luidsprekers! geweldig! Na een jaar of 3 was ik het gebonk van die panasonics zat en wilde ik andere luidsprekers. Mijn oma ging op dat moment verhuizen en had nog 2 sets luidsprekers over. Een set Pioneers (van een minisetje, vreselijke krengen) en een setje tweeweg Hi-Fi basreflexen van Philips uit 1978, type 22AH492. Deze aan de panasonic gehangen, en opeens hoorde ik wel middentonen, en het geluid was gewoon mooier. Na een goed jaartje naar de philipsen te hebben geluisterd was ik ze eigenlijk ook wel zat. Maar toevallig was ik toen ik informatie zocht over die philipsen op de site www.mfbfreaks.nl tegengekomen. En dat leek me wel wat. Ik had de link doorgestuurd naar een vriend die gelijk via marktplaats een set 22RH532 kocht (eerste model MFB). Ik ging eens luisteren en ik was verkocht. Toen zei ik vier weken geleden tegen een bekende dat ik van plan was ook MFBs te kopen. Toen zei hij 'oh, maar daar heb ik er nog vier van staan met de bijbehorende receiver' Ik had gelijk ja gezegd, en twee weken later kwam hij ze brengen. het waren 2 Philips 22RH544, 2 DUX sx6544 speakers en een Radiola 743 receiver. Ik de zooi aangesloten en ik was helemaal weg van het geluid, helaas is 1 van de duxen kapot, en die moet ik nog een keer laten repareren. De twee philips MFBs staan nu hier muziek te maken. Ik vind het geweldig geluid, mooi strakke bas en toch klein formaat. Binnenkort ga ik nog een andere voorversterker aanschaffen, want dat Radiola geval is maar een plastic pokkeding.

Ik ben dus sinds kort MFB freak :D

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:21

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ergens rond 1995 (10 jaar?) had ik de wondere wereld van de radio ontdekt, m'n ouders konden alleen de elcheapo cassette-radio-kastjes betalen. Ik kreeg al snel interesse in elektriciteit en elektronica door de drang om vanalles en nog wat open te schroeven. De zoveelste antenne is erop gebroken, ondertussen leer ik vervangingsantennes maken om te proberen beter ontvangst te krijgen. Het speelde te zacht, dus het kastje moest open. Ik zag hoe de speaker aangesloten is en parallel eraf een speaker van de rommelmarkt, dat ging hard.

Bij familie zag ik Jamo-speakers met half-kapotte woofers (foam kapot) liggen, deze speakers worden ook maar parallel aan het cassette-radio-kastje aangesloten en het ging harder.

Met de elektronica heb ik ondertussen de kitjes ontdekt, hiermee kan je vrij eenvoudig en redelijk goedkoop versterkers bouwen. Met zo'n versterkertje gingen de Jamo-speakers echt hard. Het werdt tijd om de woofers te vervangen, 1 voor 1 door het budget. Hierdoor zitten er 2 verschillende woofers |:( in. Na verloop van tijd ontdekt ik dat het asymmetrisch is.

Daarna wordt de Velleman 2*100Wrms versterker gebouwd, deze is ging zo hard, dat de speakers vervormd kunnen spelen. Van line-out's kende ik toen niks, dus de versterker gewoon aan de koptelefoonuitgang aansluiten. Door regelmatig de 3,5mm jack-stekker uit te trekken heb ik m'n versterker opgeblazen.

Ik kreeg een ouwe AIWA setje, deze speelt kwalitatief veel beter en er zat een watt-meter op. Ik ontdekte wat 1W kon doen met dat setje en begint in de technische kant van het HiFi-gebeuren te interesseren. Door speakers te vergelijken met dezelfde versterker => rendement van een speaker is dus enorm belangrijk. Het setje aan de tv-aansluiten en TMF-videoclips hard door de woonkamer knallen. Ondertussen heb ik de computers al ontdekt, setje en video aan mijn SB Live aangesloten om geluid op te nemen en af te spelen op het setje.

Na wat jaren wordt ik "kotstudent" (studentenkamer), ondertussen zit ik de versterker te troubleshooten en idd het is hersteld. Dan nog de woofers van de Jamo-speakers mee naar het kot genomen, probleem "ze hebben geen kast". Dan maar in de lade van een bureau steken, wat cursussen erop om de bass te verbeteren. Dit set is alles behalve HiFi, maar gaat wel hard genoeg om de buren binnen 30 seconden op mijn raam te laten meeboenken, kotfeestjes te geven en harder dan de Logitech subwoofers gaan.

Ik zag in dat ik dringend kwalitatieve speakers nodig hebt, na wat rondsurfen op GoT heb ik m'n Visaton-magnetische-afgeschermde-speaker-project gestart. Aangezien er bij mij vrij veel projecten (casemods / netwerken) draaien, zijn de plannen vrij snel wegens budget in de diepvries gevlogen. Ik ga naar lans en heb een koptelefoon nodig, na GoT rondbrowsen heb ik voor een Sennheiser HD 5xx gekozen. Dan gaan luisteren in de audiowinkel naar de verschillen, het mag niet teveel kosten en de laptop moet het kunnen aansturen zonder externe versterker. Het is een HD570 geworden en dit is het enige HiFi dat ik nu heb. De winkel had deze koptelefoon niet meer op voorraad, dan maar in de Mediamarkt voor minder geld dezelfde koptelefoon kopen. Met deze koptelefoon hoor ik hoe slecht de onboard soundcard van m'n laptop is en duidelijk het verschil tussen 128kbps mp3 en CD's.

Ik heb een half jaar als technieker bij de schoolradio meegeholpen. Ik leer dat je het materiaal niet mag oversturen/vervormen en hoe je het materiaal hoort aan te sluiten.

* rapture heeft niet veel ervaring in HiFi

[ Voor 31% gewijzigd door rapture op 06-02-2005 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mfb's schoppen gewoon kont :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-06 19:58

DJ Vincento

1422055

Even een kick tegen dit topic, ik vind het een beetje onzinnig om een nieuwe te openen. Verder zijn er een hoop nieuwe leden op GoT die ook wel hun audio-verhaal willen posten.

Hoe is het allemaal begonnen? Ik kan me mijn audio geschiedenis nog heel goed herinneren. We beginnen in 1999, ik was toen 8. Mijn vader had een andere versterker aangeschaft, omdat de volumeknop van zijn vorige versterker kraakte. Ik mocht toen de ‘kraak’ versterker hebben. Ik maakte er verder niet zo’n probleem van, als je niet aan dat ding draaide kwam er gewoon goed geluid uit.
Dus ik kreeg dus die philips soundproject A 12000 versterker + een akai cassettedeck (gxc-706 D) en een technics tuner. Verder nog een paar philips speakertjes uit de jaren zeventig. Hier heb ik een paar maanden prima muziek op geluisterd, de vriendin van m’n broer nam bandjes voor me op met ‘vette’ muziek, ik kreeg bandjes met hardcore van kameraadjes, dus ik had aan muziek geen gebrek en ik had voor mijn leeftijd wel de gaafste stereoset.

Maar na een paar maanden begon de versterker te kloten, hij gaf knallen, en keiharde kraken, als klein jongentje werd ik daar nogal bang van waardoor ik een paar maand niet meer dat ding aan durfde te zetten. Toen we verhuizen gingen, heb ik in het nieuwe huis de hele set in de schuur gedumpt. Ik heb het toen een paar jaar gedaan met een mono-cassette radiootje met een wekkerradio geluid. Maar deze gaf tenminste geen knallen. Op een gegeven moment liep de hele cassettespeler in de soep, het geluid begon gigantisch te janken. Toen bedacht ik dat ik toch een nieuw geluids apparaat moest hebben, maar niet zo’n suffe draagbare radio als de meeste hadden, nee het moest een microset zijn, met losse speakers en een cd-speler. Op m’n twaalfde heb ik voor mijn verjaardags geld ook uiteindelijk zo’n ding gekocht. Een audiosonic microset met een blauw gekleurd design (wat lelijk eigenlijk) Vanaf toen is mijn anti-alles in een complex begonnen. Het stomste aan dat ding was dat alle knoppen mechanisch waren, behalve de volume regeling. Dat was dus wel elektronisch, voor de rest bestond alles uit gammelle mechanische schuifschakelaars. De CD-speler bleef heel vaak haken, zelfs als er geen krasjes op CD’s zaten. Het cassettedeck maakte ontzettend slechte opname’s, (ik was in die tijd al behoorlijk audiofiel, dus daar ergerde ik mij aan) en de verlichting van die tuner is er ook zo van de een op de andere dag mee gestopt. Later is dat cassettespelertje ook weer in de soep gedraait, deze ging ook weer janken)

Toen besloot ik op mijn 15e pas dat ik een ‘echte’ set wou hebben. Ik had goede ervaringen met de oude losse componenten set van mijn vader, dus ik had besloten dat het losse componenten moesten zijn, en het liefst uit de jaren tachtig. Ik had toen NAD en nakamichi in mijn hoofd, maar dat spul is zeer prijzig, ook 2e hands. Toen werd ik 16, en ik had aan iedereen geld gevraagd. Toen ben ik een week later met mijn pa naar de rommelmarkt in Eelde gegaan. Daar heb mijn eerste ‘echte’ set gekocht. Namelijk:

- Een onkyo versterker , onkyo integra a-8015
- Marantz CD-speler , marantz cd-40
- Voor 12,5 euro twee gigantische Tensai speakers, een beetje op de gok gekocht, maar ik geilde nogal op de 30 cm woofers en de dubbele tweeters.
- De tuner die ik vroeger had, heb ik er ook weer bijgehaald.

De versterker-speaker combinatie was een beetje een gok, in het begin vond ik ‘m ook niet zo mooi klinken, ik gaf de schuld aan de speakers, die waren namelijk gesloten, dus geen bassreflex. Nu komt er bij mij nooit meer een bassreflex in, en zijn mijn gesloten speakers heilig. De speakers klonken namelijk nog niet goed omdat ze nog ‘ingespeeld’ moesten worden. Ze waren van een opaatje geweest die er alleen heel af en toe een beetje vioolmuziek op had gedraait. De speakers begonnen dus beter te klinken, en het ‘kortaf’ geluid ging eraf, ze gingen steeds dieper en nu geven ze een mooie diepe strakke bass dankzij de gesloten kast, en een sprankelend helder hoog. Die strakke bass laat zelfs trance een stuk mooier klinken, het klinkt namelijk niet meer zo bonkerig. Ik dacht vroeger dat ik op warm geluid viel, met veel bass. Maar ik ben nu helemaal weg van het ‘koude’ geluid van mijn tensai’s + Onkyo.

Later heb ik ook nog een toppertje van een cassettedeck gekocht (Kenwood kx-5030) en een platenspeler (technics sl-b210) Ik speel nu vooral platen, de meeste platen klinken in mijn oren veel beter dan cd’s. De kenwood cassette maakt echt perfecte opnames die niet van cd te onderscheiden zijn, elpee’s kun je er niet zo verliesloos mee opnemen, maar cd’s zet ik er op zonder verschil te horen.

Ik heb deze setup nu sinds oktober en ik ben er helemaal blij mee. Ik heb nog wel heel wat wensen als het gaat om bronnen, ik wil nog verschillende cassettedekcs en bandrecorders erbij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik ben ook al sinds ik me kan herinneren geïnteresseerd in audio. Niet eens vanwege het geluid, maar vanwege de specificaties en het design. Dat begon ergens halverwege de jaren '80, toen ik een radio-cassetterecorder voor m'n verjaardag kreeg, een Yoko ofzo. Ik was daar ontzettend blij mee. Enkele jaren later kocht ik een Supertech stereotoren met een platenspeler en een dubbel cassettedeck. Helemaal geweldig!
Nu is het wel handig om te weten dat we het thuis bepaald niet breed hadden, dus duurdere apparatuur was gewoon ondenkbaar.

Toen ik 14 was, begon ik met werken en kon ik eindelijk luxegoederen kopen. Een van de eerste dingen die ik van m'n eigen geld kocht was een Panasonic apparaat met cd-speler, zo'n draagbaar systeem met aan de zijkanten de ingebouwde speakers. Het was apparaat dat volledig met de afstandsbediening te bedienen was én het had een aux-aansluting. Geen mechanische bediening dus, ook niet voor de cassetterecorder, en een digitale tuner. In apparaten van die categorie kwam dat zelden voor.
Omdat ik weer wat later aparte speakers wilde, kocht ik een Pioneer versterker met speakers, waar ik de cd-speler van bovengenoemd apparaat op aansloot. In die periode las ik elke audio-catalogus die ik tegenkwam door en kende van veel apparaten de specificaties bijna uit m'n hoofd. Ik kon urenlang vergelijken, S/N ratio's, uitgangsvermogen etc. Ik heb het nu over begin jaren '90 dus ik had nog geen internet en moest het met de catalogussen doen. Bijna al mijn geld ging op aan audio apparatuur.

Na een tijdje wilde ik een echte set, dus verving ik de Panasonic door een aparte cd-speler, een JVC met een honingraat-chassis :P die ik nu nog heb. Die cd-speler had een optische uitgang, voor die tijd en in die prijsklasse (het topmodel van JVC) nog best bijzonder.
Omdat ik zo graag het doorlinksysteem van JVC wilde gebruiken (ik ben de naam vergeten), verving ik de Pioneer versterker door een JVC audioreceiver (gewoon een versterker met ingebouwde tuner, en A/B speakeraansluitingen, nog helemaal niet met surround en digitale aansluitingen) en kocht ik er een cassettedeck bij. Kwalitatief gezien niet zo slim, de Pioneer was absoluut beter, maar nu had ik wel een bij elkaar passende set.

De cd-speler staat nu nog steeds thuis, de receiver is tussentijds nog vervangen door een JVC AV-receiver en ik heb tijdelijk een budget dvd-speler van JVC gehad.
Omdat in de tussenliggende jaren de interesse behoorlijk minder was geworden, verbaasde het mij enorm dat zelfs de goedkoopste apparaten voorzien waren van digitale aansluitingen (optisch, coax), iets wat jaren daarvoor alleen bij honderden guldens duurdere apparaten voorkwam.

Momenteel heb ik helemaal geen audio meer en staat in de woonkamer de Denon set van m'n vriend. Binnenkort gaan we verhuizen, dan heb ik weer een eigen studeer-/computerkamer en daar komt dan een Cambridge Audio versterker en een cd-speler van hetzelfde merk, in combinatie met Kef speakers.

Ik heb geen behoefte aan surround apparatuur en na al die jaren waarin ik de aanwezigheid van digitale aansluitingen bijna de ultieme specificatie vond, kies ik nu juist voor analoog :+

Ik luister overigens liever via een hoofdtelefoon dan via speakers, dus koop ik geen dure speakers, maar waardeer ik liever m'n Sennheisers op naar betere modellen. Speakers hebben nooit mijn interesse gehad, die kocht ik er zeg maar het liefst zo goedkoop mogelijk bij.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de muziek, zo heb ik van al die apparatuur genoten door in de loop van de jaren honderden cd's te kopen (en in tijden van minder geld en andere prioriteiten helaas ook weer vele daarvan te verkopen). En het is wel zo handig dat een backup van m'n collectie nu op een harddisk past, ter grootte van een cassettebandje waar toentertijd slechts één cd op paste :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-06 19:58

DJ Vincento

1422055

Een vrouw met audio interesse, dat heb ik nog nooit meegemaakt :P Ik dacht dat mannen alleen deze ziekte hadden, maar er zijn dus ook vrouwen mee besmet. Leuk! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-05 10:55
Inderdaad.

Maar de speakers blijven buitenspel, dat wel weer. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-05 10:55
Mijn audio geschiedenis.

Ik begon met een radio van Tokio die ik van een Duitse tante kreeg.
Ik heb lang nog met een tape recorder met een speaker geintregreert bandjes geluisterd en dan vooral de Talking Heads - Stop making sense , een favoriete plaat van mij.

Op de Silver anlage van mijn broer hebben we mateloos Queen en U2 platen geluisterd via 1 speaker omdat de andere kant L gaar was. Cassettes konden nooit worden gedraaid omdat de cassette deck kapot was.

Intussen was in 1986 bij ons thuis ingebroken, en de oude hifi van mijn ouders gejat.
Toen het verzekeringsgeld binnen was, hebben mijn ouders een nieuwe tv en nou komt het
een stereo toren van Aristona met cd speler gekocht waardoor ik al vrij vroeg in aanraking kwam
met de compact disk in de prille jaren van de introductie van de compact disk. Die platenspeler van die Aristona was gruwelijk slecht, dus bood de cd speler
uitkomst. Samen met de radio de enige beetje goed te beluisterende bronnen.
Dat ding koste rond de 1500 gulden destijds, en als ik dat moet vertalen naar deze tijd was de 1500 gulden voor zo'n stereo set veel te veel geld voor de kwaliteit dat het bood. Maar goed de cd was een uitstekende pleister op de wond van de slechte eigenschappen van de Aristona.

In 1988 raakte mijn vader en ik verzeild op een hifi show in Maastricht. Peperduur spul all over the place! Wat heb ik mij toen vergaapt zeg! Vanaf die dag kreeg ik het High-End virus te pakken.
Cyrus geluisterd, en bij een Rotel demonstratie geweest. Daar kreeg ik toch een heel andere sound te horen dan de mij bekende Aristona materiaal. Ook nog erg jong toen kon ik fluiten naar al dat moois. Mijn vader beloofde mij om in niet al te langen tijd de Aristona te gaan vervangen voor een betere hifi installatie thuis. Al met al hebben wij de betere merken aangeschaft. Ben toen ook wel erg teleurgesteld geraakt van Mission luidspreakers die ik erg snel al had opgeblazen en zo ook een losse Pioneer versterker.

In het nu is er inmiddels veel veranderd. Door een baan en het salaris wat ik dan kreeg kon ik eindelijk de hifi set samenstellen die ik in 1988 definitief wilde hebben. Wel een stuk moderner dan toen. NAD.
Van Cyrus is niks meer van te recht gekomen omdat mijn Mission luidsprekers zo tegenvielen.

Het luisteren van muziek en het kijken van films gaat nu heerlijk naar wens in full quality.
Nu weet ik als mijn neefjes gek worden op hifi spullen ik hun een heel groot plezier kan doen met het geven van fatsoenlijke hifi waar ik nu niks meer mee doe. Niet zoals tantes en ooms die mijn broer en ik hun afdankertjes van inferieure kwaliteit. Mijn neefje krijgt direct een champagne kleurige Marantz versterker met een low budget dvd spelertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Hey da's wel leuk, hoe iedereen is geevolueerd tot waar ze nu zijn op hifi gebied :-)

Bij mij sloeg het "virus" toe op mijn 11e jaar. Mijn vader nam me mee naar een hi-fi zaak in Breda en daar stond een demo set met Krell versterker en van die grote Martin Logan electrostaten. De plaat die ze toen speelden was "Private investigations" van Dire Straits en binnen 2 minuten was ik verkocht: Wat een geluid!!!!

Tja en dan begint het sparen als 11 jarige. Ik waste de auto's van de hele wijk op zaterdag en zondag. Ging er gewoon hondsbrutaal voor langs de deuren met mijn emmertje en vroeg 5 gulden per auto. De eerste set die ik daar voor kocht was een Kenwood M32 set met CDspeler (2x oversampling, was helemaal THA BOMB toen hahaha). Ik mocht tijdelijk 2 aftandse kenwood speakers van mijn pa lenen met foam wooferranden en echt baggergeluid maar goed, de set was er: nu de speakers nog.

Omdat het me allemaal te langzaam ging met sparen besloot ik naast het emmertje ook de stofzuiger mee te nemen en dus ook het schoonmaken van de binnenkant van de auto's aan te bieden voor 3 gulden extra. Dat schoot dus stukken meer op alleen ging dat kreng na een paar maanden stuk dus ik moest een deel van de spaarcenten aan mijn moeder geven om een nieuwe stofzuiger te kunnen kopen hahaha wat baalde ik daar van zeg! Uiteindelijk de speakers gekocht: Een setje B&W DM110i's en o, o, o, wat klonk dat geweldig! Ik heb een jaar of 6 enorm genoten van die set en zelf een paar leuke interlinks in elkaar gesoldeerd. De hobby was begonnen :-)

Op mijn 18e ging ik op kamers en kwam ik terecht in de financieel meest voortvarende periode uit mijn leven. Naast de studie financiering betaalde mijn moeder mijn kamer en kreeg ik de alimentatie die mijn vader eerst aan mijn moeder betaalde nu rechtstreeks op mijn eigen bankrekening. Daarnaast werkte ik 3 nachten per week als glazenhaler in een discotheek en op donderdagavond en zaterdag overdag in een computerwinkel. Het geld stroomde echt met bakken binnen destijds en ik kon eindelijk gaan kijken naar een flinke audio upgrade.

Het begon met een set tweedehands B&W Matrix II speakers en opnieuw wist ik niet wat me overkwam qua geluidsverbetering. Vervolgens kocht ik een Kenwood dolby surround versterker en cdspeler maar die bevielen niet en binnen een jaar hadden die plaats gemaakt voor een Marantz CD80 versterker en CD72SE CD speler. Dat klonk alweer een stuk beter alleen miste ik wat laag dus ik verkocht de Matrix II's aan een vriend en kocht daar Matrix III speakers voor terug. Met deze set heb ik een jaar of 2 gedraaid maar in die tijd bleef ik sparen voor wat beters.

Uiteindelijk kocht ik eindelijk de versterker die ik wilde: De Sphinx Project 2 voorversterker en 2 Sphinx Project 12 mono eindblokken. Allejezus wat een detaillering kreeg ik daarvoor terug zeg! Eigenlijk is dat het moment waarop ik merkte dat mijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar zeer gedetailleerd en "kil" geluid. Ik luisterde destijds ook veel buizenversterkers omdat de technologie erachter me fascineerde maar het geluid was gewoon niet mijn ding. Te zoet, warm, wollig ik weet niet waarom maar ik wilde gewoon meer detaillering. Dat moest ook wel, omdat de B&W's van nature al redelijk warm klinken.

Op een gegeven moment kwam ik terecht bij Raf in Amsterdam en was ik zo stom om de Matrix III speakers te vergelijken met de nieuwe B&W Matrix 803 en 802 speakers. Auwwww... wat een pijnlijk groot verschil was dat zeg! :-\ Vanzelfsprekend mondde dat uit in een zoekactie naar een mooie set 803 speakers op de tweedehands sites die er toen net waren. De Matrix III speakers verkocht ik wederom aan een vriend van me en de 803's waren snel gevonden, in de mooie cherry red kleur nog wel :-)

Toen kwam de "kabeltijd" en daar is een hoop spaargeld in gaan zitten. Het begon met een vdHull "the source" interconnect samen met vdHul m.c. Magnum speakerkabels. Toch viel het geluid wat tegen, er zat erg veel "grain" in en het klonk niet vloeiend genoeg. Dus ging ik maar uitproberen: Ik leende me suf aan kabels en vrijwel alles heeft er aan gehangen: Kimber, Nordost, Siltech, vdHull, MIT, CAT5, Qed en ga zo nog maar even door. Uiteindelijk bleek Siltech het beste bij mijn "detail-fetisch" te passen en dus spaarde ik daarvan de interconnects en speakerkabels bij elkaar.

Als laatste heb ik de cdspeler vervangen voor een Accuphase DP65 en hebben de 803's plaats gemaakt voor de 802 van B&W en die set staat nu al jaren bij mij in huis. Ik ben er nog steeds heel tevreden mee en om een nog hoger kwaliteitsnivo te behalen kost me dat gewoon veel te veel geld, het is wel even goed zo ;-)

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Vet topic!

Het begon allemaal met een philips tape recordertje met ingebouwd speakertje. Ik was 4 toen denk ik. Maar ik wilde meer, niet zozeer omdat het harder moest. maar een ingebouwde speaker, dat was niks. Er moesten boxen komen! gelukkig stond er nog een setje van die philips fullrange boxen. Je kent ze wel, zijn met de duizenden gemaakt.
Alleen was het zo dat er maar 1 speaker uitgang op dat taperecordertje zat, en twee speakers. Dus hup: knippen in die draden, en prutsen. Het werkte nog ook! Dat ik een mini versterketje met een 2ohm load aan het belasten was had ik niet in de gaten (ik was 5)

Toen kreeg ik van mijn ouders de oude Pioneer SX-450
Afbeeldingslocatie: http://www.classicaudio.com/value/pio/SX450.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.classicaudio.com/value/pio/SX450r.jpg
Man wat was dat een vet ding! Een voeding van 130watt (ik dacht toen dat dat ook de output power was) En knallen met dat ding.

Maarja, toen liepen de speakers weer tegen hun limieten aan. Dus het moest groter en beter. Maar ik had geen rooie cent. Rommelmarkten dus. Als kind van 8 -12 stond ik tussen de turken vooraan bij het hek. Om zo snel mogelijk dikke speakers op de kop te tikken.
Ik herinner me nog een setje Celestion speakers met een dikke slave woofer. Kostte me toen 15Gulden. Daar was ik zo trots op. Ik had gewoon een dikkere installatie als mijn ouders
Afbeeldingslocatie: http://www.audiofriends.nl/archief/eigen_afbeeldingen/Celestion%20Ditton%2015%20zonder%20doek.JPG
Celestion Ditton

Natuurlijk moest er ook gemod worden. Speakers erbij gvd! hoe meer hoe beter. Dus Mishandelde ik deze prachtige speakers om er nog een midrange bij te duwen. Ik schilderde ze zwart, en er kwamen kofferhoeken op. Want ik hield van die PA-uitstraling. Helaas flikkerde een van de speakers van de muur. (slecht opgehangen)
Voice coil krom, Ik kon wel janken :'(

En receiver en een casettedeck. Dat was alles wat ik had. De hele middag top50 luisteren om op het record knopje te drukken. Omdat ik Dune - Hand in hand op wilde nemen. Wat een kick was dat zeg als je hem op je bandje had staan!

Een tijd later deed ook de CD zijn intrede, eerst via discman, ghettoblaster --> versterker. En pas later een losse cd speler.
Helaas overleed rond die tijd mijn ouwe trouwe SX-450, een kanaal kapot. Dus kreeg ik van mijn ouders een JVC RX-230R, en kocht ik een Grundig speakersetje, Groot, veel bas, weinig geld. Dat heb ik vandaag de dag nog.

Rond mijn 16e werd het tijd om een sub te bouwen. Ik wilde meer bas dus haalde ik 22mm MDF en een 12inch driver van pakweg 20 euro. Volume en poorten berekenen deed ik niet aan. "er komt toch wel geluid uit"

De afgelopen jaren ben ik me meer gaan verdiepen in het hoe en waarom van audio (dankzij GoT) Hoe je speakers ontwerpt, hoe versterkers werken etc. Een half jaar geleden heb ik dan ook mijn eerste versterker gesoldeerd. met de LM3886-T. Wat was ik blij toen het ding werkte zeg. Nog nooit had ik zo iets ingewikkelds gemaakt dat nog werkte ook (terwijl het zo ingewikkeld niet is)

Toen deze na een bezopen feestje de geest gaf nam ik me voor om het bigger and better te doen. De LM3886T Bridge/parallel deed zijn intrede.
Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/v4.jpg

Deze versterker heeft sinds gisteren ook nog een zelfgebouwde pre-amp.

Toekomst
1x Goed ontworpen bas-reflex sub met een peerless driver
Een setje zelfbouw boekenplank size speakers
een twee-kanaals zelfbouw gaincline.

een volledig zelfgebouwde 2.1 set dus. 5.1 vind ik nog steeds niet boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
Mijn geschiedenis is niet zo indrukwekkend als de meeste hier. Ik zelf ben begonnen met een philips draagbaar setje, met alleen een cassette deck. Hier in draaide ik bandjes, die mijn broers voor mij opnamen, terwijl ik met de lego speelde, ik denk dat ik toen een jaar of 9 a 10 was. Die radio doet nog steeds dienst bij verbouwingen e.d..
Later heb ik, na lang sparen, voor 200 gulden een aiwa miniset gekocht met cd speler en a.b.. Ik vond mijzelf toen natuurlijk heel stoer. Hierop draaide ik heerlijk foute jaren 80 rock als Europe en Bon Jovi. Mijn broer had onder tussen een JVC Dolby Prologic versterker staan. Hij bouwde toen ook zijn eigen speakers. De eerste generaties zagen er niet uit, wit gelamineerd mdf, kopse kanten afgeplakt met zwart isolatie tape enz. Maar er zat verbetering in.
Toen ik op kamers ging kocht hij zijn eerste 5.1 Pioneer versterker met dvd speler. Ik kon toen goedkoop zijn oude JVC versterker en cd speler kopen. Ook kocht mijn vader in die tijd een nieuwe radio, een van de eerste home cinema sets van Pioneer. Ik nam toen mijn vaders oude Pioneer stereo set mee naar delft, aan gesloten op een paar bejaarde Philips boksen. Zijn oude Jamo boksen heb ik toen op mijn JVC zet aangesloten, dit klonk redelijk briljant, en in elk geval beter dan die home cinema set van mijn vader 8).
Toen ik in Delft faalde en maar naar Groningen ging om te studeren, en ik vaker het weekend op mijn kamer verbleef i.p.v. netjes naar mijn ouders te gaan, heb ik mijn JVC zet ook maar op mijn kamer gezet. De oude Pioneer is toen keukendienst gaan draaien, wat hij nog steeds, ondanks alle mishandelingen, onverstoorbaar doet. In die tijd is er ook een Cyberhome :X dvd speler bij gekomen.
Nadat ik mijn broer meerdere malen heb geholpen met zijn verbouwingen, heeft hij als dank met mij een paar nieuwe luidsprekers gebouwd. Dit kwam goed uit omdat bij de Jamo boksen de ring rond de woofer helemaal verpulverde wat de geluidskwaliteit niet ten goede kwam.
Naarmate mijn dvd collectie groeide en ik via via aan een lading surround speakers was gekomen, ben ik toch eens rond gaan kijken naar een 5.1 receiver. Marktplaats bood uitkomst en mijn JVC werd vervangen door mijn huidige Kenwood. Mijn Cyberhome werd vervangen door een Samsung dvd speler die ik goedkoop van een vriend kon overnemen.
Verleden jaar begon ik mij steeds meer te interesseren in LP's. En aangezien mijn Kenwood nog gewoon een Phono ingang heeft, heb ik mijn eerste platenspeler gekocht. Een oude Akai die het wel geteld 3 maanden heeft uitgehouden, maar hij koste dan ook maar een tientje. Ik was toen echter al wel besmet met het vinyl virus, dus ik ben meteen opzoek gegaan naar een nieuwe. Dit werd mijn huidige Dual 1009, welke mij nog steeds zeer goed bevalt.
Pagina: 1