Welkom bij het nieuwe topic: 'Audio en jouw geschiedenis'
Veel personen kopen, kopen en kopen maar raak! Ondertussen zijn zij alang al vergeten waarmee hun eige ''Hi-fi installatie'' mee begonnen is. Patsen kunnen we wel met onze huidige set, daar is ook niks mis mee. Maar toch vraag ik mij altijd af hoe het ooit begonnen is, en vooral op welke leeftijd.
Maak er een mooi stuk tekst van. Tevens zal ik hieronder mijn ''audiogeschiedenis'' posten. Zie het ook als voorbeeld!
Het begon allemaal op mijn 13e: mijn 'Cosmel' mini-set begaf het. Ik had per ongeluk één kanaal opgeblazen. Ik had geen geld en moest toch een nieuw geluidsysteempje hebben om mijn Hardcore op de draaien. In de tv-kamer stond al een half jaartje een 'Supertech' ''alles-in-een-systeem''. Maar ik vond het geen bijzonder ding omdat het geluid erg vervormde, maarja beter dan niks! En ik koppelde de 'Supertech' van de lelijke 'Sony' speakers af, want die waren te oud voor in mijn slaapkamer. Ik dus eerst in het huis opzoek naar mooiere speakers, en trof al snel in mijn vader zijn werkhok een stel 'Philips' luidsprekers aan. Ik sjouw die krengen naar de tv-kamer om even te kijken of ze het nog deden. En ze deden het! En opeens veel beter dan met die 'Sony' speakers. Al snel had ik in de gaten dat je de 'Playstation' op de 'Supertech' kon aansluiten, dat deed ik dus. Vervolgens stelde ik de 5-band equalizer in op maximale bass, loudness aan, en de rest op neutraal. Dat klonk lekker zeg! Het videofilmpje van 'Need for speed' denderde de kamer binnen
. De bass was in mijn maag te voelen. En ik werd letterlijk bang van het harde geluid. Ik weet nog precies hoe het voelde, ik kreeg gewoon een andrealinestoot in mijn lichaam van het geluid. Op die vrijdagavond heb ik het hele zooitje gelijk op mijn eige kamer aangesloten, helaas had ik geen cd-speler, dus mijn Aiwa discman had een nieuwe taak
.
Na veel weken luisterplezier kreeg ik in de gaten dat de kleine speaker voor de hoge tonen waren, en de grote voor de lage. Ik vroeg aan mijn vader hoe dat dan in zijn werk ging. hij legde mij uit dat de grote speaker een woofer is, en de kleine een tweeter. Sinds dien groeide mijn intresse in 'Hi-fi' zo razend snel dat ik ook wel benieuwd was naar de binnenkant van een luidsprekerbox. ''Wat zou daar allemaal inzitten?'' ''Huh, bijna niks'' En ik schroefde de speakers weer op zijn plaats. Na het opniew aansluiten van de luidsprekers (wat toen een hele klus was) heb ik er weer een maand luisterplezier van gehad. Jaja, een maand! Geen week langer, want opeens ging de ''Supertech'' niet meer aan
. Ik had het apparaat gelijk aan de stoep gezet en kwam vervolgens in de schuur een vreselijk oude Sony versterker tegen
. Na het schoonmaken van de kast had ik de 'Sony' gelijk weer in mijn eige kamer aangesloten. Dat verliep erg goed, alleen kon ik deze niet zo hard zetten als mijn overleden 'Supertech'. Zo erg vond ik het niet aangezien ik niet vaak op luid volume draaide. Totdat ik een keer bij mijn Oma op bezoek ging, in de schoonmakerskamer trof ik een stel ''Marquant 300Watt PA boxen'' aan. Die vond ik zo mooi! Ik zag het écht als professionele discotheek boxen vanwege die piézoo tweeter
. Nadat mijn vader zou informeren naar de eigenaar van de boxen kreeg ik te horen dat het hele feest niet doorging. Maar toen stond mijn Oma opeens voor de deur met 2 schattige Marquant boxjes
. Het rendament van die dingen was zo belabbert dat mijn oude 'Sony' eigenlijk niet meer bruikbaar was op het volume dat ik behalen wou. Afijn, ik was toch bijna jarig, en bij de BCC hadden ze ''summersale''. Ik ben daar dus eens wezen kijken en trof een Tehnics, een Sony en een Pioneer versterker aan. Ik ben dus vrolijk naar huis gegaan om mijn vader te vertellen dat ik 3 mooie versterkers heb gezien. Mijn vader zag mij al mijn verjaardagsgeld al uitgeven aan een nieuwe versterker die waarschijnlijk over een paar maanden ook niet meer aan mijn eisen zou voldoen. Hij stelde mij voor om voor een 2e-hands exemplaar te gaan. Echter zag ik dat niet zitten, ik was nu al helemaal verkocht aan het uiterlijk van de (toen) nieuwe versterkers! Op mijn verjaardag ging ik samen met mijn moeder naar BCC, samen met het advies van de verkoper zouden we er wel uit moeten komen. Eerst vroeg ik naar de Technics: ''hoeveel watt is deze versterker?'' Hij bleek 40Watt te kunnen leveren aan 6Ohm. Dat leek mij meer dan zat voor in mijn kamer dus opende al bijna de geldzak
. ''Oja, meneer? Is de versterker beveiligd tegen overbelastig en kortsluiting?'' De verkoper moest even naar de magazijn om in de handleiding te kijken, en kwam enkele minuten later terug met de mededeling dat de versterker niet beveiligd zou zijn. Met een teleurstellend gezicht keek ik verder naar de iets duurdere Sony van €155,- Al snel bleek deze 2x55Watt aan 4Ohm af te vallen omdat de afstandsbediening er niet bij zat. Met nóg meer teleurstelling keek ik naar de Pioneer A-209R versterker, die op een torenhoge stapel van dozen stond! Op het stikkertje stond dat de versterker €199,- moest kosten, dat was eigenlijk té duur omdat ik ''maar'' €165,- in mijn zak had. Maarja het was de enige versterker met een afstandsbediening én een beveiliging tegen overbelastig en kortsluiting. Het was de enige optie, dus ik sprak de verkoper aan op de prijs van de versterker: ''kan er misschien wat van af? Het is immers een showmodel''. De verkoper vertelde mij geruststellend dat hij de versterker voor €145,- weg mocht doen. Ikke blij naar huis!
Gelijk de versterker aangesloten op de Marquant's, en spelen maar! Mijn eerste reactie was: ''Jezus, wat gaat 'ie hard!''. Opeens was een flink volume, met een harde bass, helemaal mijn smaak! Ik wilde altijd voor de fun nog een grotere basspeaker. Toen heb ik €60,- bij mekaar geraapt om zo'n Marquant ''Red-Alert 440W Boomer'' te kopen, van ''Boomer'' was wel te spreken, maar van een nette bass niet. De weergave was allesbehalve strak, en kwam qua SPL nog vér onder mijn fronts uit! Toen heb ik maar gekozen om mijn ''Boomer'' actief te gaan filteren met een 'Caliber' autoamp van ''260Watt''. Dat klonkt een maand lang erg goed, maar op écht hoge volumes schoot de 12V/20A voeding sterk tekort. Ik had dus maar besloten de subwoofer bij hogere volumes uit te schakelen. Afijn, ik had nu een lekkere dreun, en een flink volume, het werd dus eens tijd voor iets anders; een DVD-speler!
Het lijkt nu een budgettairspelertje maar hij heeft toen de tijd écht €152,- gekost. Ook kreeg ik er 3 films bij; Driven, Perfect Storm en Red Planet. Als eerste legde ik Driven in de speler, toen liet mijn set een hele andere kant van zich horen! Het deed gewoon letterlijk pijn aan mijn oren.
Sinds dien stond het een beetje stil, ik was tevreden en patste er flink op los met mijn set! Maarja, toen schreef ik me in bij GoT
. Na enkele gesloten topics over mijn ''geweldige'' boomboxen moesten mijn luidsprekers er toch écht aan geloven! Ik had mijn oude 2-weg Philips luidsprekers weer tevoorschijn gehaald, en oeieoeioei ik heb opeens ook hoge tonen
. Het klonk zuiver, ik hoorde veel meer details in de muziek. Ook de bass was klonk niet meer zo boemerig en uitgesmeerd, maar er zat echt een lekkere strakke punsch in. Enkel het midgebied ontbrak. Dit komt omdat ik de orginele woofers had vervangen wegens gescheurde foams. Toch was het geheel erg acceptabel om aan te horen, en hard ging het evengoed wel. De versterker kon ik half open draaien zonder hoorbare vervorming. Maarja, ik leerde veel op GoT, ik luisterde regelmatig naar de ''high-end'' speakers in de winkels, en kwam dus toch tot de conclussie dat mijn subwoofer vervangen moest worden. Ik kocht bij de winkel Munts een Jbl speaker van 10inch, die in plaats van rommelig en dof, juist strak en open moest klinken. Ik had alle typenummers van de speaker op GoT geplaatst, en als snel was bekend welke kastinhoud in moest gebruiken, namelijk, in verband met de ontbrekende T/S parameters, de orginele kastinhoud van de complete aktieve sub van Jbl. Eerst had ik de woofer passief aangesloten via mijn Pioneer amp. Deze kon ik erg ver open draaien, in zelfs een free-air opstelling. Maarja de orginele sub had een aktieve versterker, dus ook dat had ik nodig! Het werd (de beruchte) XXL-subamp. Toch kreeg ik het idee dat de speaker op de XXL versterker minder presteerde dan op mijn Pioneer. Ik besloot om gewoon maar de kast te gaan bouwen, zodat ik 'em dan tenminste compleet kan testen. Ook dit bleek achteraf tegen te vallen, dient de subwooferkast nu als nachttafeltje
. Op een dag kon ik mijn ''Red Alert'' woofer ruilen tegen een nette Jbl CS-12 speaker, een 12-incher met een(gemeten) X-max van 8mm, en een X-mech van 16mm. Deze heb ik hier nog steeds liggen omdat hij van zichzelf niet strak genoeg klinkt (toch denk ik er ooit wat leuks mee te doen).
Ik ben nog bezig met het verhaal, een goed voorbeeld kan ik het al noemen dus post er op los!
Dit verhaal maak ik morgen nog af.
Veel personen kopen, kopen en kopen maar raak! Ondertussen zijn zij alang al vergeten waarmee hun eige ''Hi-fi installatie'' mee begonnen is. Patsen kunnen we wel met onze huidige set, daar is ook niks mis mee. Maar toch vraag ik mij altijd af hoe het ooit begonnen is, en vooral op welke leeftijd.
Maak er een mooi stuk tekst van. Tevens zal ik hieronder mijn ''audiogeschiedenis'' posten. Zie het ook als voorbeeld!
Het begon allemaal op mijn 13e: mijn 'Cosmel' mini-set begaf het. Ik had per ongeluk één kanaal opgeblazen. Ik had geen geld en moest toch een nieuw geluidsysteempje hebben om mijn Hardcore op de draaien. In de tv-kamer stond al een half jaartje een 'Supertech' ''alles-in-een-systeem''. Maar ik vond het geen bijzonder ding omdat het geluid erg vervormde, maarja beter dan niks! En ik koppelde de 'Supertech' van de lelijke 'Sony' speakers af, want die waren te oud voor in mijn slaapkamer. Ik dus eerst in het huis opzoek naar mooiere speakers, en trof al snel in mijn vader zijn werkhok een stel 'Philips' luidsprekers aan. Ik sjouw die krengen naar de tv-kamer om even te kijken of ze het nog deden. En ze deden het! En opeens veel beter dan met die 'Sony' speakers. Al snel had ik in de gaten dat je de 'Playstation' op de 'Supertech' kon aansluiten, dat deed ik dus. Vervolgens stelde ik de 5-band equalizer in op maximale bass, loudness aan, en de rest op neutraal. Dat klonk lekker zeg! Het videofilmpje van 'Need for speed' denderde de kamer binnen
Na veel weken luisterplezier kreeg ik in de gaten dat de kleine speaker voor de hoge tonen waren, en de grote voor de lage. Ik vroeg aan mijn vader hoe dat dan in zijn werk ging. hij legde mij uit dat de grote speaker een woofer is, en de kleine een tweeter. Sinds dien groeide mijn intresse in 'Hi-fi' zo razend snel dat ik ook wel benieuwd was naar de binnenkant van een luidsprekerbox. ''Wat zou daar allemaal inzitten?'' ''Huh, bijna niks'' En ik schroefde de speakers weer op zijn plaats. Na het opniew aansluiten van de luidsprekers (wat toen een hele klus was) heb ik er weer een maand luisterplezier van gehad. Jaja, een maand! Geen week langer, want opeens ging de ''Supertech'' niet meer aan

Sinds dien stond het een beetje stil, ik was tevreden en patste er flink op los met mijn set! Maarja, toen schreef ik me in bij GoT
Ik ben nog bezig met het verhaal, een goed voorbeeld kan ik het al noemen dus post er op los!
[ Voor 40% gewijzigd door Barry|IA op 04-11-2004 21:14 ]
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz