Savage4 oververhit?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Ik heb een Savage4. sinds ik heb ontdekt dat ik een rotte dimm had, draai ik nu gewoon weer op 100MHz SDRAM ipv 66MHz (had eerst PC100 op 66MHz lopen). Als ik een spel als UT ga spelen, dan loopt ie telkens vast. Naarmate ik dat kaartje lager klok, duurt het ook langer voordat ie vastloopt. Als ik dan voel hoe warm de lucht om die Savage4 wel niet is, dan denk ik dat die Savage4 oververhit raakt.

Het vreemde is nu: Als ik mijn SDRAM op 66MHz laat draaien, loopt ie nooit vast en kan ik em wel op 145MHz klokken ipv de standaard 110MHz (110 loopt nu dus ook al op vast na een uur).

Chipset is een VIA MVP3. Kan het zijn dat die sjipset meer warmte afgeeft bij 100MHz waardoor die kaart na verloop van tijd vastloopt?

• Peet
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-06-2025

Peet

Semper voloptuosos rapidus

Heb je aan de agp-bus speed gedacht?
Als deze namelijk nog gelinkt zit aan je geheugen-klok, draait je agp nu op 100 Mhz.
En dat vind je videokaart niet zo leuk :(

Zet de verhouding tussen bus en agp (mocht dit zo zijn) op agp=2/3*Bus-klok.

(66 Mhz = 2/3 * 100 Mhz)

greets,

Peet

Dare, do, gain - Intel G645 - 4 GB DDR3 - 500 GB - Radeon R7 240 2 Gb -DVD-RW - DVD/BR - W10-64 bit

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:58
Zoals Peet al aangaf zou ik de AGP divider even controleren.

Verder wil een Savage4 best nog wel heet worden, dus een goede airflow in je case of een extra fannetje op de Savage4 chip kan geen kwaad. Misschien dat koelpasta tussen de Savage4 chip en de standaard heatsink ook al helpt.

En voor een VIA chipset geld natuurlijk dat de laatste AGP drivers erg belangrijk zijn, maar dat wist je denk ik al.

Erik
(van S3P)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Hehe... In mijn vorige moederbord draaide ie op 140MHz. Op dit bord nu ook weer. Was dus de SCSI kabel die over de Savage getrokken was. Dat ding gaat nu mooi onder het mobo door.
Wat betreft de hitte: ik denk dat de chipset de omgevingstemperatuur nog wat extra opwarmt. Als ik die northbridge zo voel, denk ik aan zo'n 50 graden. Das best veel voor een MVP3. Voorheen draaide ik dus altijd op een FSB van 100MHz en een SDRAM CLK = AGP CLK. Nu dus SDRAM CLK=FSB.
Ik ga morgen ff een test posten op mijn site over het overklokken van die kaart. Ik kan nu weer van 90 t/m 143MHz klokken zonder vast te lopen...

• Peet
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-06-2025

Peet

Semper voloptuosos rapidus

Ik kreeg mijn Savage4 (toen ik hem nog had 8-) ) op Core 143 Mhz en Mem: 166 Mhz, zonder jaggies en vast te lopen. Zonder actieve koeling op de heatsink. Wel een fan direct onder de heatsink geplaatst die lucht langs de heatsink zoog de kast uit (slotventilator)

suc6,

Peet

Dare, do, gain - Intel G645 - 4 GB DDR3 - 500 GB - Radeon R7 240 2 Gb -DVD-RW - DVD/BR - W10-64 bit