De afgelopen dagen heb ik eens een aantal Wireless ADSL modems/routers bekeken en kwa specs doen de ADSL modems/routers van Linksys of Vigor niet voor elkaar onder. Heb op dit moment een Vigor 2600 en zit te denken aan een wireless opvolger. Kwa prijs is een Vigor alleen een factor 2-3 duurder. Wat zijn argumenten om voor een Vigor te kiezen of wellicht toch een Linksys?
Linksys is een (sub)merk van Cisco vandaar dat de naam Linksys mij meer aantrekt.
Daarnaast heb je met de Vigor weer als voordeel de vele VPN-lijnen (als je die gebruikt
)
Daarnaast heb je met de Vigor weer als voordeel de vele VPN-lijnen (als je die gebruikt
Misschien handig voor hier om er bij te zetten aan welke opvolgers je zit te denken, dus types. Ik neig meer naar draytek vanwege het feit dat ze toch wel netjes in elkaar zitten en goed in elkaar zitten omtrent beveiliging en veel doen aan support (firmware ed). Weet echter niet hoe dat bij linksys precies zit.Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 15:53:
De afgelopen dagen heb ik eens een aantal Wireless ADSL modems/routers bekeken en kwa specs doen de ADSL modems/routers van Linksys of Vigor niet voor elkaar onder. Heb op dit moment een Vigor 2600 en zit te denken aan een wireless opvolger. Kwa prijs is een Vigor alleen een factor 2-3 duurder. Wat zijn argumenten om voor een Vigor te kiezen of wellicht toch een Linksys?
Dat Linksys van Cisco is zegt erg weinig. Staat er leuk op de doos en verkoopt leuk. Meer zegt het niet. Het blijven consumentenapparaten.
Ik gebruik zelf een Linksys router met een 54 Mbit wireless. En zolang ik dat apparaat heb is die nog nooit vastgelopen. Heb in het verleden een Linksys 11Mbit router en een sweex router gehad. De laatste twee waren net apen. Zo vaak hingen die
De support van Linksys is apart. Ze maken van hun producten verschillende versies. Als voorbeeld pak ik de wap11 Access point. Van dat ding is een v1.0 . v2.2, v2.6 en een v2.8. Worden allemaal in dezelfde doos verkocht. Maar zodra Linksys een nieuwe versie uitbrengt is het gedaan met de support van de oude versie. Dus heb je toevallig een v1.0. Dan kun je er op rekenen dat er geen support meer is.
Met de WTR54G is het al wat beter geworden. Die draait op linux. En is de firmware geschikt voor alle versies.
Maar laat je totaal niet verleiden doordat Cisco het moederbedrijf is van Linksys.
Ik gebruik zelf een Linksys router met een 54 Mbit wireless. En zolang ik dat apparaat heb is die nog nooit vastgelopen. Heb in het verleden een Linksys 11Mbit router en een sweex router gehad. De laatste twee waren net apen. Zo vaak hingen die
De support van Linksys is apart. Ze maken van hun producten verschillende versies. Als voorbeeld pak ik de wap11 Access point. Van dat ding is een v1.0 . v2.2, v2.6 en een v2.8. Worden allemaal in dezelfde doos verkocht. Maar zodra Linksys een nieuwe versie uitbrengt is het gedaan met de support van de oude versie. Dus heb je toevallig een v1.0. Dan kun je er op rekenen dat er geen support meer is.
Met de WTR54G is het al wat beter geworden. Die draait op linux. En is de firmware geschikt voor alle versies.
Maar laat je totaal niet verleiden doordat Cisco het moederbedrijf is van Linksys.
Verwijderd
De Linksys firmware is opensource.. hierdoor zijn er veel varianten (Wifibox, HyperWRT etc) waardoor je linksys router toch opeens wat extra features krijgt, die je met de normale firmware niet zou hebben.
Een aardig punt lijkt mij om mee te nemen in je overweging van je keuze.
Owjah zelf heb ik op het moment een linksys WRT54G.. (bevalt ook prima).. heb ook een vigor 2200E gehad.. ook altijd een prima ding geweest.. maar deze liep op een gegeven moment ook steeds vast door de vele ARP packetjes (@home netwerk) die hij niet meer kon verwerken.
Owjah zelf heb ik op het moment een linksys WRT54G.. (bevalt ook prima).. heb ook een vigor 2200E gehad.. ook altijd een prima ding geweest.. maar deze liep op een gegeven moment ook steeds vast door de vele ARP packetjes (@home netwerk) die hij niet meer kon verwerken.
Qua support en garantie is het bij Draytek allemaal erg goed geregeld. Verder komen er regelmatig firmwareupdates uit, ook voor oudere apparaten.
Draytek's zijn erg stabiel en bieden een hoop configuratiemogelijkheden. Ik heb thuis een Draytek 2900 staan, en dat ding heeft sinds dat ik hem gekocht heb (een jaar terug), nog geen enkele keer een reboot nodig gehad.
Draytek's zijn erg stabiel en bieden een hoop configuratiemogelijkheden. Ik heb thuis een Draytek 2900 staan, en dat ding heeft sinds dat ik hem gekocht heb (een jaar terug), nog geen enkele keer een reboot nodig gehad.
Draytek Vigor 2200e heb ik inmiddels al een tijdje en hij werkt perfect! Je hoort vaak mensen zeggen wanneer ze internet problemen hebben "ff de modem/router resetten"
nou, nog nooit hoeven te doen. Interface en alles zijn ook netjes!
In combinatie met mijn xs4all lijntje
2 goede bedrijven met perfecte service.
nou, nog nooit hoeven te doen. Interface en alles zijn ook netjes!
In combinatie met mijn xs4all lijntje
Ik ben zelf geen voorstander van alles-in-een apparaten.
Opzich een modem+router in 1 apparaat okee. Wireless wordt een ander verhaal gezien de modem altijd optimaal geplaatst wordt zo dicht (en netjes mogelijk) aangesloten bij het ISRA punt in de woning/pand.
Dus mijn idee:
- (adsl)modem/router & AP
- (adsl)modem & wirelessrouter
Qua plaatsing van ADSL modem komt dit vaak beter uit. En betere keuzevrijheid in de wireless en modem apparatuur.
Opzich een modem+router in 1 apparaat okee. Wireless wordt een ander verhaal gezien de modem altijd optimaal geplaatst wordt zo dicht (en netjes mogelijk) aangesloten bij het ISRA punt in de woning/pand.
Dus mijn idee:
Qua plaatsing van ADSL modem komt dit vaak beter uit. En betere keuzevrijheid in de wireless en modem apparatuur.
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.
Ik heb zelf een Vigor 2600WE en heb hem gewoon met een (flinke) kabel midden in 't huis gezet en ik haal nog mn volledige 8 Mbitbjck schreef op 04 november 2004 @ 19:04:
Ik ben zelf geen voorstander van alles-in-een apparaten.
Dus mijn idee:
Dat je performance af kán nemen wil niet meteen zeggen dat dat ook gebeurt.
Als je babyxl hebt, lees dan eerst dit topic even Vigor 2600 Lage upload *kick voor 2600G problemen*
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Als ik nu een advies zou moeten geven over een vigor ADSL router zou ik eerder de 2500 serie pakken (zwaardere proc) omdat deze meer "oomph" heeft dan de oudere 2600.
+ KPN ADSL over ISDN werkt wel met een 2500 en niet gegarandeerd (ongeveer in de helft van de gevallen niet; ligt aan de centrale) met een 2600.
+ KPN ADSL over ISDN werkt wel met een 2500 en niet gegarandeerd (ongeveer in de helft van de gevallen niet; ligt aan de centrale) met een 2600.
[ Voor 26% gewijzigd door alt-92 op 05-11-2004 01:01 ]
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Ben zelf ook erg fan van de LinkSys WRT54G + Sveasoft Firmware (voorheen brakke SitecomVerwijderd schreef op 04 november 2004 @ 16:23:
De Linksys firmware is opensource.. hierdoor zijn er veel varianten (Wifibox, HyperWRT etc) waardoor je linksys router toch opeens wat extra features krijgt, die je met de normale firmware niet zou hebben.
offtopic:
Hoe zit het nu eigenlijk met die ARP-packets? Hoor er veel over, maar heb ze nog nooit voorbij zien vliegen :-) Is er een regel in IPTABLES / ebtables (?) waarmee je die kan loggen?
Hoe zit het nu eigenlijk met die ARP-packets? Hoor er veel over, maar heb ze nog nooit voorbij zien vliegen :-) Is er een regel in IPTABLES / ebtables (?) waarmee je die kan loggen?
Doe maar eens arp -a in een cmd console
en nee, arp/rarp wil je niet global blocken
[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 05-11-2004 01:31 ]
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Helaas is arp niet toch mijn beschikkingBackSlash32 schreef op 05 november 2004 @ 01:30:
Doe maar eens arp -a in een cmd console
Lijkt me sterk.
Is namelijk basic netwerk spul, elk OS met netwerk heeft dat.
Installeer een netwerk sniffer (ethereal bijvoorbeeld).Ik wil ze ook niet globaal blocken, maar was meer gewoon nieuwsgierig of er nu echt zoveel rondvliegen als ik wel eens lees. Vandaar dat ik ze wil/wou loggen....
Ik ben de trotse bezitter van een Vigor 2600 wireless en ik ben dik tevreden.
Als ik 'em echter zou moeten vervangen, wordt de volgende een Linksys.
Waarom?
Nou, er lopen nogal wat open-source projecten voor de diverse Linksys-modellen, die een heel scala aan nieuwe functies bieden.
Cisco is namelijk gezwicht (nadat de OS-community tegen andere producenten heeft geprocedeerd inzake de GPL) en heeft de broncode van het OS vrijgegeven (embedded Linux). De wireless-driver is echter alleen in binair formaat te gebruiken, maar dat boeit niet echt.
Je kunt bij voorbeeld door met een vervangend operating system te werken ook de VPN functionaliteit krijgen, je kunt het uitgaande vermogen van de wireless-module opkrikken, bepaalde services al daemon op de router laten draaien enzovoorts.
Mocht je huiverig zijn om je daaraan te gaan wagen, kune je beter een Vigor nemen, denk ik.
Als ik 'em echter zou moeten vervangen, wordt de volgende een Linksys.
Waarom?
Nou, er lopen nogal wat open-source projecten voor de diverse Linksys-modellen, die een heel scala aan nieuwe functies bieden.
Cisco is namelijk gezwicht (nadat de OS-community tegen andere producenten heeft geprocedeerd inzake de GPL) en heeft de broncode van het OS vrijgegeven (embedded Linux). De wireless-driver is echter alleen in binair formaat te gebruiken, maar dat boeit niet echt.
Je kunt bij voorbeeld door met een vervangend operating system te werken ook de VPN functionaliteit krijgen, je kunt het uitgaande vermogen van de wireless-module opkrikken, bepaalde services al daemon op de router laten draaien enzovoorts.
Mocht je huiverig zijn om je daaraan te gaan wagen, kune je beter een Vigor nemen, denk ik.
As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...
e-tech (wordt verkocht onder verschillende namen) is nog weer goedkoper en buiten standaardaansluiting externe antenne op accesspoint op linksys, zie ik eigenlijk geen nadelen.
ja, leuke aan linksys wrt54g is dat er regelmatig tweaks voor uitkomen.
ik heb alle 3 merken wel paar x geinstalleerd ergens.
Vriend van mij heeft zo'n E-Tech en dat is gewoon een Sweex met andere naam (of andersom natuurlijkarikkert schreef op 05 november 2004 @ 08:41:
e-tech (wordt verkocht onder verschillende namen) is nog weer goedkoper en buiten standaardaansluiting externe antenne op accesspoint op linksys, zie ik eigenlijk geen nadelen.
301SQN
Dat kan natuurlijk prima werken. Mits bekabeling tussen ISRA --> splitter --> modem netjes is en niet bijna kapot getrokken plat telefoonsnoer omdat het even langs de drap door dat kleine gaatje moest worden gehaald.Osiris schreef op 04 november 2004 @ 19:07:
[...]
Ik heb zelf een Vigor 2600WE en heb hem gewoon met een (flinke) kabel midden in 't huis gezet en ik haal nog mn volledige 8 Mbit
Dat je performance af kán nemen wil niet meteen zeggen dat dat ook gebeurt.
Sowieso als de lijn instabiel zou gaan worden om wat voor reden dan ook zal je ISP je altijd vragen de modem weer bij het ISRA te plaatsen. Natuurlijk kan je dat niet doen maar dan heb je de kans om de lijn weer stabiel te krijgen dat hij gedowngrade gaat worden naar lagere snelheid.
't Geeft simpelweg geen garantie dat het op iedere aansluiting werkt met verlengkabels, elke lijn is anders qua demping, lengte, signaal sterkte. Iedereen heeft andere kunsten met bekabelen en de keuze voor materiaal
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.
Ik zou voor een Vigor 2600 Plusje gaan. Sync waarders hier zijn echt perfect. Stabiele router op mijn BBned lijn. Nooit geklapper of problemenen.
Snel ook als je volle 8Mbits download bezig bent blijft de router snel.
Snel ook als je volle 8Mbits download bezig bent blijft de router snel.
Dat die Wireless driver in binair-formaat is zuigt, of iedergeval omdat de documentatie voor functies ervan nogal beperkt schijnt te zien. (bv. voor upgraden van je G-model naar GS-model).The_Jester schreef op 05 november 2004 @ 03:25:
...
Cisco is namelijk gezwicht (nadat de OS-community tegen andere producenten heeft geprocedeerd inzake de GPL) en heeft de broncode van het OS vrijgegeven (embedded Linux). De wireless-driver is echter alleen in binair formaat te gebruiken, maar dat boeit niet echt...
Er is meer dan vodloende te vinden qua ervaringen. Probeer de zoekfunctie & google
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()