Dit is een serieus topic bedoeld om te verkennen wat trends en mogelijke toepassingen zijn van mobiele telefoons.
Telefoons zijn er in vele soorten en maten en dat is maar goed ook want sommige mensen willen alleen maar bellen terwijl andere mensen het als hun "laptop" gebruiken. Dit topic is dus niet bedoelt om te flamen dat je al die nieuwerwetse gadgets niet nodig hebt. Wat wel de bedoeling is dat je meedoet aan discussie welke technologien je graag zou willen dat die werden toegepast in een telefoon.
Persoonlijk denk ik dat de grootste toevoegde waarde de integratie tussen de componenten zal zijn.
Wat is jou visie? Waarom denk je dat iets wel of niet populair wordt?
Hardware
Software
Telefoons zijn er in vele soorten en maten en dat is maar goed ook want sommige mensen willen alleen maar bellen terwijl andere mensen het als hun "laptop" gebruiken. Dit topic is dus niet bedoelt om te flamen dat je al die nieuwerwetse gadgets niet nodig hebt. Wat wel de bedoeling is dat je meedoet aan discussie welke technologien je graag zou willen dat die werden toegepast in een telefoon.
Persoonlijk denk ik dat de grootste toevoegde waarde de integratie tussen de componenten zal zijn.
Wat is jou visie? Waarom denk je dat iets wel of niet populair wordt?
Hardware
| GPS | Wat is het | Global Positioning System, dit stelt je instaat om via satellieten je positie te bepalen. |
| Status | er bestaan al telefoons die dit hebben | |
| Verspreiding populariteit | laag | |
| Toekomst mogelijkheden | In verschillende landen wordt het een eis voor reddingsdiensten(112) dat men je positie kan bepalen dus er bestaat een grote kans dat dit in alle telefoons komt |
| Harddisk | Wat is het | veel opslagruimte op een draaiend schijf in een metale doos |
| Status | er bestaan prototypes die dit hebben | |
| Toekomst mogelijkheden | Je ziet momenteel dat de gsm steeds meer een multimedia mschine wordt zodoende groeit ook de behoefte voor opslagruimte. Ook de verbetering in fotokwaliteit zal alleen maar voor een grotere behoefte aan opslagruimte zorgen. |
| Camera | Wat is het | ding om foto's/video op te nemen |
| Status | Ruime selectie aan telefoons die dit hebben | |
| Verspreiding populariteit | hoog | |
| Toekomst mogelijkheden | Momenteel zie je dat de limieten worden gevormd door de lens, zodra men daar vernuftige oplossingen voor heeft zal de kwaliteit nog hoger gaan., echter denk ik niet dat er een hogere behoefte komt dan 2 a 3 megapixel maar 640k is ook niet genoeg voor iedereen. |
| UMTS/EDGE | Wat is het | Sneller datanetwerk voor GSM waar snelheden tot 384kb/s kunnen worden behaald. |
| Status | Steeds meer telfoons krijgen deze mogelijkheid | |
| Toekomst mogelijkheden | Dit is eigenlijk alleen practisch voor interactieve (data) diensten oftewel Internet en streaming en in mindere mate MMS. Kortom als browsen en streaming een prettigere en goedkopere ervaring wordt dan zal de vraag hoger worden. |
| Radio | Wat is het | Muziek die door de ether op je telefoon komt |
| Status | Ruime selectie aan telefoons die dit hebben | |
| Toekomst mogelijkheden | Toevoegen van RDS en TA kan erg praktisch zijn. Integratie met internet radio zal zeker commercieel gezien interessant zijn. |
| Radiozender | Wat is het | Muziek die door de ether van je telefoon komt |
| Status | Ik ken geen telefoons die dit hebben | |
| Verspreiding populariteit | bestaat nog niet | |
| Toekomst mogelijkheden | begin je eigen radiostation, lijkt me een erg leuke toepassing voor de jeugd, maar ook practisch voor in de auto om uit te zenden op je autoradio. |
| TV | Wat is het | TeleVisie |
| Status | Er bestaan prototypes die dit hebben | |
| Toekomst mogelijkheden | Technisch gezien is het geen probleem, dus het zal meer van kwaliteit en noodzaak afhangen. Voor dat laatste zie ik nog weinig redenen |
| RFID | Wat is het | Radio Frequency IDentification |
| Status | er zijn prototypes die dit hebben | |
| Toekomst mogelijkheden | makkelijk voor fabrikanten, er zijn privacy issues maar misschien dat er voor de consument ook practisch mogelijkheden zijn, denk aan authenticatie of betaalmogelijkheden. |
| Betaalmogelijkheden | Wat is het | Betalen met je telefoon |
| Status | Er bestaan proeven waarmee dit gedaan wordt | |
| Toekomst mogelijkheden | Het lijkt me erg practisch maar de noodzaak voor een derde betaalmogelijkheid lijkt me niet echt nodig en erg kostbaar. |
| Authenticatie | Wat is het | Jezelf bekendmaken aan de hand van je telefoon |
| Status | Weet niet | |
| Toekomst mogelijkheden | Zie betaalmogelijkheden |
| Wifi | Wat is het | Wireless Fidelity of 802.11a/b/g/n , manier van draadloze communicatie |
| Status | Er zijn telefoons die dit hebben | |
| Toekomst mogelijkheden | Platform voor VOIP, betere manier van draadloos synchroniseren aangezien er meer bandbreedte is |
| Bluetooth | Wat is het | Manier van draadloze communicatie met doorgaans een kort bereik |
| Status | Er is een ruime selectie aan telefoons die dit hebben | |
| Toekomst mogelijkheden | Betere implementatie, tot mijn weten heeft alleen Sony Ericsson een goede implementatie die meer als alleen synchronisatie toe laat. |
| Wireless USB | Wat is het | usb maar dan draadloos |
| Status | Ik ken geen telefoons die dit hebben | |
| Verspreiding populariteit | nul | |
| Toekomst mogelijkheden | Een goede vervanger van Bluetooth, maar is incompatible met Bluetooth, echter wel meer bandbreedte. |
| Toetsenbord | Wat is het | input mogelijkheid waarmee je direct toegang hebt tot het alfabet ipv t9 |
| Status | Enkele telefoons hebben dit | |
| Toekomst mogelijkheden | Dit heeft veel potentieel maar zit met een aantal problemen, het moet niet afleiden van de originele bedoeling (bellen) zoals een treo 600 maar ook weer niet zo groot of zo klein als een p910. Kortom erg practisch voor sms/mms/email/browsen maar het hangt of hoe prettig dit is om te gebruiken. |
| Pen | Wat is het | input mogelijkheden om mee te tekenen of dingen te selecteren via het scherm. |
| Status | Enkele telefoons hebben dit | |
| Toekomst mogelijkheden | Ik denk dat het niet practisch is voor de grote van de telefoon, een gui kan best ingesteld zijn zodat niet nodig is. Op tekenen na kan ik geen grote behoefte bedenken waarom dit nodig is. |
| Touchscreen | Wat is het | input mogelijkheid door direct het scherm aan te raken |
| Status | sommige telefoons hebben dit | |
| Toekomst mogelijkheden | Ik kan me inbeelden dat het praktisch is voor bepaalde handelingen om het scherm aan te raken echter daar staat tegenover dat het scherm vies wordt waar toch wel de meeste mensen een hekel aan hebben. |
| Scherm | Wat is het | Zorgt voor visuele feedback van je gsm |
| Status | Zit vrijwel op alle telefoons, ja er zijn gsm's waar het niet op zit | |
| Toekomst mogelijkheden | Er zijn momenteel schermen met 262k kleuren met een resolutie van 320x240, 17 miljoen kleuren en een hogere resolutie is zeker mogelijk als de multimedia behoefte groter wordt ook het browsen wordt daardoor prettig |
| Batterij | Wat is het | ding dat voor stroom zorgt |
| Status | Zit in elke telefoon | |
| Toekomst mogelijkheden | Door al deze mogelijkheden zal de behoefte ook wel groeien |
| Beamer | Wat is het | projecteren van beeld |
| Status | bestaat bij mijn weten nog niet in een telefoon | |
| Verspreiding populariteit | bestaat niet | |
| Toekomst mogelijkheden | op een scherm/muur projecteren van je foto/video/tv/game |
Software
| RSS | Wat is het | Realy Simple Syndication (afkorting varieert) |
| Status | Zit bij mijn weten op geen enkele telefoon | |
| Toekomst mogelijkheden | Het lijkt mij de ultieme manier om informatie toegespitst op persoonlijk smaak krijgt aangeleverd. Eigenlijk snap ik niet waarom het niet op een telefoon zit aangezien er technisch geen probleem zou moeten zijn. |
| PODCAST | Wat is het | Het aangeleverd krijgen van mp3 enclosusures( kan ook torrent of iets anders zijn) |
| Status | Zit bij mijn weten op geen enkele telefoon | |
| Toekomst mogelijkheden | Potentieel is erg hoog, stel je voor de databandbreedte is erg laag, maar je kijgt je "podcast"/radioshow/mp3 binnen op de achtergrond, dat dat een uur duurt boeit niet want het wordt pas gepresenteerd als het er is (ala windows update). En dan heb je weer "actuele" nieuwe content voor jouw smaak. Technisch lijkt het me geen probleem. |
| MP3/OGG/WMA/Playlist | Wat is het | Betere ondersteuning van muziekformaten en playlists |
| Status | Er zijn telefoons met mp3 speler | |
| Toekomst mogelijkheden | Het lijkt me logisch dat de gsm compatibel is met itunes of winamp |
| Synchroniseren | Wat is het | Het actueel houden van je contact gegevens, agenda ,etc |
| Status | Zit op veel telefoons | |
| Toekomst mogelijkheden | Het moet beter geintegreerd worden met andere applicaties over het algemeen is het alleen compatibel met outlook (terwijl er ook veel andere email applicaties zijn |
| PIM | Wat is het | Personal Information Management |
| Status | Agenda en addressenlijst zit op elke telefoon | |
| Toekomst mogelijkheden | Meer informatie moet er in kunnen, vroeger was het alleen naam en telefoonnummer, nu staat er adres gegevens, email, url, foto bij etc... |
| Email | Wat is het | electronische berichtenuitwisseling via internet |
| Status | veel telefoons hebben dit. | |
| Toekomst mogelijkheden | better integratie en meer toegangkelijk zorgen voor een beter ervaring |
| Instant Message | Wat is het | sms via internet |
| Status | SonyEricsson heeft friends/global village, msn , icq ,etc is via 3rd party app mogelijk | |
| Toekomst mogelijkheden | zie email |
| Navigatie | Wat is het | nagiatie dmv kaart en gps |
| Status | weinig telefoons hebben dit | |
| Toekomst mogelijkheden | Dit wordt een killer app met lokatieinformatie. Zeker als je aan een lokatie een notitie kan hangen die voor anderen toegangkelijk zijn. |
| Blog | Wat is het | dagboek op internet |
| Status | Nokia heeft bloglife voor symbian telefoons | |
| Toekomst mogelijkheden | lijkt me een killapp voor de jeugd en anderen die zijn ei kwijt willen |
| Programmeer platform | Wat is het | zelf applicaties maken voor telefoons |
| Status | Bijna alle telefoons ondersteunen j2me, sommige symbian, er bestaat ook nog BREW en Mophun toegespitst op spellen | |
| Toekomst mogelijkheden | Erg groot mits het beter wordt geintegreerd met het systeem. Nu moet je diverse schermen door voordat je bij je applicatie/games bent. Door een slechte integratie met 3rd party applicaties zal de behoefte er ook niet zijn, terwijl commercieel gezien dit erg interessant kan zijn |
| VOIP | Wat is het | Voice Over IP, hetzelfde als gsm maar nu via internet pakketten die weer het gsm data netwerk als onderliggende netwerk hebben (of wifi?) |
| Status | Er zijn prototypes die dit hebben | |
| Toekomst mogelijkheden | erg hoog want je kan je gsm telefoon zo perfect integreren met je huistelefoon. Stel je komt thuis (of in de buurt van een wifispot) en dan bel je via je internet verbinding voor zeer lage kosten. |
[ Voor 31% gewijzigd door it0 op 04-11-2004 15:54 . Reden: Heb er even een tabel van gemaakt, ja het kan beter, nu geen tijd voor ]