Maxtor 120 gig 3x kapot binnen 1 jaar

Pagina: 1
Acties:

• Netraam
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:40
Ik heb het volgende probleem:

Voor de derde keer binnen een jaar is mijn 120 gig maxtor hd kapot.
Als ik met powermax test geeft hij een errorcode voor de RMA.

Na 1 of 2 keer kapot denk ik zelf nog zal wel toeval zijn maar nu voor de 3de keer binnen een jaar en steeds vervangen door een nieuwe begin ik toch te twijfelen.

Mijn volgende gedachte was: Controller of voeding niet goed.
Maar er hangt nog een ander maxtor hd in dit systeem en die heeft nergens last van en draait al jaren zonder problemen. Dus nu houden mijn opties een beetje op.

Iemand anders nog een idee of is het gewoon pech hebben?

• Netraam
Dan zou je in mijn situatie verwachten dat de andere harde schijf, die ook van Maxtor is, daar ook problemen mee zou hebben.

Maar die schijf draait al 2-3 jaar zonder problemen op dezelfde voeding en dezelfde controler.

Verwijderd

Wellicht hangt de harddisk die zo vaak stuk gaat op een plek in het systeem waar hij zijn wamte niet zo goed kwijt komt. Bijvoorbeeld tussen twee andere apparaten ingebouwd.

Verwijderd

Yup ooit gekeken naar hoe warm je harddisk wordt? Misschien is een hdkoeler wel verstandig of een betere airflow in je kast

• Netraam
De harddisk wordt niet echt warm.

Een beetje warm worden alle harddisk maar ik heb niet het idee dat deze warmer wordt dan anders.

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-03 13:38

gakkethijs

niks

je bent niet de enige mijn 160 gig is net door gebrandt.

Verwijderd

Kan ook zijn dat het een productie lijn fout is...?

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-03 22:40
lijkt me sterk, omdat ie steeds een nieuwe krijgt

hier draait een 120gb maxtor al een jaar zonder problemen, en bij iemand anders 3x 120 maxtor ook, beide aan een q-tec 550, niet de beste voeding die er te vinden is

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Is je kast 'geaard'? Daar heb ik nml 4x een hd mee verneukt...

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Een 'geaarde' kast? Daar heb ik nog nooit van gehoord...
Wel een vreemd probleem trouwens. 3x binnen een jaar.
Probeer eens een Seagate of WD mee te krijgen.
Meeste zaken maakt het nix uit welke je terugneemt :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Duncan_R
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 10:04

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Vreemd, wat is vreemd. Op het werk zijn we in week 31 over gegaan op IBM pc's. We zijn nu 4 defecte hd's en 3 complete pc's verder.....

• bfree
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-01 16:30
Heb ook net men maxtor 200g s-ata gaan omwisselen tegen een wd. (2 maal op een half jaar alle data weg en niets kunnen recoveren....)
geen maxtor meer voor mij :(

[ Voor 4% gewijzigd door bfree op 08-11-2004 10:26 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-03 14:14
@ TS: ik zou je eens aanraden de "reliability ratings" op www.storagereview.com te checken. Maxtor DiamondMax Plus 9 krijgt een rating van slechts 25%, wat gewoon gigantisch slecht is. Je moet bij de concurrentie al echt gaan zoeken om even slechte ratings te vinden, hoewel het bij sommige modellen van WD, en bij IBM met de deskstar 60GXP en 75GXP wel schijnt te lukken.

Ik zou je dus aanraden om Maxtor voortaan links te laten liggen, en eens te kijken naar een Seagate of een Hitachi disk. Hoe het met de betrouwbaarheid van de Diamondmax Plus 10 zit, is op dit moment moeilijk te zeggen, maar aangezien zowel de Plus 8 als de Plus 9 diep triest waren qua betrouwbaarheid, zou ik maar even afwachten ;)

ik snap ook niet goed waarom in de T.net best buy guides steeds weer voor diamondmax plus 9 schijven gekozen wordt...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
subsonik schreef op 08 november 2004 @ 10:54:

ik snap ook niet goed waarom in de T.net best buy guides steeds weer voor diamondmax plus 9 schijven gekozen wordt...
Misschien omdat er nog steeds mensen zijn (zoals ik) die met DMP9's al sinds de dag dat ze bestaan zero defects hebben gehad :Y) Van de tientallen DMP9's die ik hier heb gesleten is er nog geen enkele defect.

Ohja, quote uit de FAQ:
[quote]IDE schijven zijn absoluut niet bedoeld voor 24/7 gebruik. Daarmee verkort je de MTBF.[/quote]
Dit is natuurlijk je reinste flauwekul. Je kan de MTBF niet verkorten, want de MTBF is een door de fabrikant berekend (op basis van tests) getal. Een MTBF is gegeven voor een bepaald type schijf, en daar is de kous mee af. Dat consumerschijven niet geschikt zouden zijn voor 24/7 gebruik over langere termijn is een heel ander verhaal. Dit heeft echter geen invloed op de MTBF. De MTBF heeft hoogstens invloed op dit verschijnsel, maar zeker niet andersom...

Verwijderd

bfree schreef op 08 november 2004 @ 10:25:
Heb ook net men maxtor 200g s-ata gaan omwisselen tegen een wd. (2 maal op een half jaar alle data weg en niets kunnen recoveren....)
geen maxtor meer voor mij :(
Heb verledentijd alleen maar op Maxtor gedraaid maar toen gingen ineens 2 schijven vrijwel direct na elkaar na de }) was beetje pissig, was mijn backup schijf die ik vrij weinig gebruik waar dus mijn complete eindproject voor school op stond BEETJE KUT.
Heb nu 4 WD's in mijn systeem liggen en geen probleem!
2x 160gig voor opslag
1x 36 gig Raptor voor besturingsysteem
1x 250 gig in externe bay

Draait al een zonnetje, neem van mij aan koop geen maxtor
Alleen als je dit als smoes wil gebruiken voor school, werk e.d. "..maar mijn schijf is dood gegaan.." dan wel maxtor kopen! O-)

Verwijderd

Gebruikt Maxtor voor RMA's niet "tweedehandsjes", oftewel schijven die al eerder geRMA's zijn en waar wat nieuwe onderdeeltjes ingedrukt zijn. M.a.w. de kans op opnieuw kaduuk gaan van de schijf is groter bij een RMA-modelletje.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 november 2004 @ 11:31:
Gebruikt Maxtor voor RMA's niet "tweedehandsjes", oftewel schijven die al eerder geRMA's zijn en waar wat nieuwe onderdeeltjes ingedrukt zijn. M.a.w. de kans op opnieuw kaduuk gaan van de schijf is groter bij een RMA-modelletje.
Vaak worden voor RMA-doeleinden inderdaad refurbished schijven gebruikt. De kans dat er met refurbished disks iets mis is, is aanzienlijk groter dan bij nieuwe disks.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41
Waar ik mij nog altijd aan stoor bij WD is dat typische geluid dat die harde schijven maken, om kriegel van te worden :X..

* SyS_ErroR gaat voor Seagate :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door SyS_ErroR op 08-11-2004 12:42 ]

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 15:12
Ik werk bij een computer winkel en wij verkopen bijna alle merken schijven.

De volgende schijven hebben wij in ons assortiment:

Hitachi
Maxtor
Samsung
Seagate
Western Digital

We verkopen op dit moment het meeste Maxtor. Daar komen dus ook meer
kapotte schijven van terug. Als we echter kijken welke schijf procentueel het meeste terug komt ligt het bijna allemaal gelijk. Het zijn vaak series zoals de
60 en 75 GXP van IBM die uitschieters hebben. De Maxtor Diamond Max 9 is absoluut geen uitschieter!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:52
Ai.. klinkt bekend allemaal.. Ik heb de maxtors ook afgezworen, vooral omdat ze bij mij altijd net buiten de RMA periode kapot gingen...

Roomba E5 te koop

• leuk_he
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

lammetor schreef op 05 november 2004 @ 17:35:
De harddisk wordt niet echt warm.

Een beetje warm worden alle harddisk maar ik heb niet het idee dat deze warmer wordt dan anders.
Ik heb (maxtor 120) wel de ervaring dat deze warm BIJ INTENSIEF GEBRUIK. MBM (temp meter) heeft er in de zomer zelfs een waarschuwing gegeven dat de temp opliep tot boven de 50 C (ik dacht dat volgens de specsheet tot 55C werkt). Ik heb toen de ventilatortjes wat sneller laten draaien in de PC.

Dus de HD een beetje ruimte in de kast geven lijkt mij in ieder geval geen kwaad kunnen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1