gbit snelheid laag, cpu hoog

Pagina: 1
Acties:

• mr_star
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 11:42
Mijn situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
          Linux server gigabit
                       |
           Gigabit switch
              |        |
  win 2000 gbit        100 mbit switch
                          |        |
                       Laptop    Desktop

Specificaties:
Linux server: Debian, amd athlon XP 2200+, 120GBmet 8MB cache, 256 MB ram
hdparm test: 55MB/s leessnelheid

win 2000: amd athlon XP 2000+, 120GB met 8 MB cache, 256 MB ram

Netwerk:
gbit kaarten: GNC-0105T
gbit switch: CD2004-EU van linksys (vandaag gekocht)
100 mbit kaarten zijn ook realtek chipsets

De problemen:
- Ik haal bedroefende snelheden van 3 MBps tussen mijn linux server en win2000 desktop terwijl ik vorige week snelheden haalde van 27 MBps (met een rechtstreekse kabel aangezien ik nog geen gbit switch had). Toen ik gistere nog eens mijn gbit snelheid wilde testen met een rechtstreekse kabel kwam ik niet boven de 4MBps. En ook vandaag niet, met of zonder switch ertussen. Ondertussen is er niets aan de hardware of software veranderd.

CPU load op mijn win2000 desktop is tijdens het kopieren van of naar de server tegen de 100%, op mijn server bedraagt dit slechts 5%.
(bij de snelheden van 27MBps vorige week was de cpu load op mijn desktop ook tegen de 100% en op mijn server zo'n 35%

De snelheid van mijn gbit netwerkkaarten stond eerst op auto, nu heb ik dit op 1000 full duplex gezet zonder enig resultaat.

De snelheid heb ik getest met ftp en samba, geen enkel verschil.

-Probleem2: In de desktop die aan de 100 mbit switch hangt, steekt een 100 mbit netwerkkaart, maar deze werkt blijkbaar alleen als ik de snelheid op 10mbit instel. :? De kabel naar de switch is een gewone cat5 kabel.

Ik weet het, het is niet gemakkelijk voor jullie om zomaar te kunnen ruiken wat er scheelt, mijn inspiratie is gewoon op, ik weet niet wat ik nog meer kan proberen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het valt me op dat in de specificaties van de linksys het opvallend stil is over "jumbo frames" Wellicht ondersteund hij dat niet en is 1 van de drivers teruggeschakeld naar normale frames?

(jumbo frames zijn ethernet frames > 1500 bytes, en een groot voordeel ervan is dat ze de processor usage terugbrengen. )

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• miw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-02 13:02

miw

Doordat de resultaten met een directe verbinding ook tegenvallen, kan je aannemen dat de switch en de kabel (voorlopig) geen probleemveroorzaker zijn.
Kan er ten tijde van de installatie van de switch iets veranderd zijn aan de instellingen op de win2k bak? Een 100% load lijkt erop te wijzen dat de de CPU nu dingen aan het doen is die bij de hogere snelheden niet gebeurden. Dit kan komen door een interrupt conflict, uistaan van DMA, en verwante instellingen.

• mr_star
leuk_he schreef op 04 november 2004 @ 14:09:
Het valt me op dat in de specificaties van de linksys het opvallend stil is over "jumbo frames" Wellicht ondersteund hij dat niet en is 1 van de drivers teruggeschakeld naar normale frames?

(jumbo frames zijn ethernet frames > 1500 bytes, en een groot voordeel ervan is dat ze de processor usage terugbrengen. )
Ik heb jumbo frames nog nooit ingeschakeld. Dus normaal zou mijn pc die 27 MB moeten halen, raar dat hij nu zo'n moeite heeft met amper 3 MB, zelfs de muis blijft haperen. Bij het testen kopieer ik een aantal films naar een lege partitie van 100GB dus aan een gefragmenteerde partitie kan het ook niet liggen.

edit: Door de post van suntsu over dma enz. ben ik naar mijn 'device manager' gaan kijken en viel mijn euro dat er toch wel iets aan de hardware veranderd was, dat ik niet als belangrijk beschouwde. Ik had gistere mijn cdrom drive uit mijn pc gehaald om een testserver te installeren. CDdrive hangt als master aan IDE1 en aan IDE2 hangen 2 harde schijven. Raar maar waar, na het terugplaatsen van de CD drive haal ik snelheden van 22 MBps :? :? :? :?

windows... wie zal het ooit snappen?

Maar nu zit ik nog met mijn tweede probleem. Het 100 mbit gedeelte van mijn netwerk werkte hiervoor op 10mbit. En er zat ook een 10 mbit kaart in die desktop pc, deze heb ik verplaatst door een werkend 100 mbit exemplaar. maar ik krijg alleen een verbinding naar de server als ik hem op 10mbit instel.
De lampjes op de 100 mbit switch geven overigens wel aan dat hij op 100mbit werkt. ik hoop dat de kabel niet verrot is, ik zal eens een tang kopen om de kabel opnieuw te knijpen.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_star op 04-11-2004 14:39 ]

Verwijderd

mr_star schreef op 04 november 2004 @ 14:24:

Maar nu zit ik nog met mijn tweede probleem. Het 100 mbit gedeelte van mijn netwerk werkte hiervoor op 10mbit. En er zat ook een 10 mbit kaart in die desktop pc, deze heb ik verplaatst door een werkend 100 mbit exemplaar. maar ik krijg alleen een verbinding naar de server als ik hem op 10mbit instel.
De lampjes op de 100 mbit switch geven overigens wel aan dat hij op 100mbit werkt. ik hoop dat de kabel niet verrot is, ik zal eens een tang kopen om de kabel opnieuw te knijpen.
Twisten in je kabel ok, 1 met 2 en 3 met 6 ?

• mr_star
Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 15:46:
[...]

Twisten in je kabel ok, 1 met 2 en 3 met 6 ?
Hij is niet getwist (van switch naar pc)

Verwijderd

Nee, maar zitten de aders goed getwist? Bij een normale UTP-kabel zit er een twist in twee van de aderparen in de connector. Die moet goed zijn.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Probeer het eens met Iperf, dan kan je oorzaken als disk enzo uitsluiten.

• mr_star
little_soundman schreef op 05 november 2004 @ 01:40:
Probeer het eens met Iperf, dan kan je oorzaken als disk enzo uitsluiten.
Ik zal daar straks eens mee testen als ik tijd heb.

Maar nu stuit ik op het probleem dat mijn linux server er mee kapt nadat ik een 5-tal gigabyte overgepompt heb tegen 20 MBps. Er is dan niets in de logs te vinden, ik heb een andere driver voor de netwerkkaart gecompileerd en geinstalleerd, andere kernel geprobeerd... Ik ga straks eens een 2.6 kernel installeren.

Voor de duidelijkheid: mijn server blijft vrolijk doorratelen als ik de snelheid van de gigabitkaart op mijn win2000 bak instel op 100Mbps. Het komt dus alleen voor bij grotere netwerkbelasting.

Maar dat is waarschijnlijk meer iets voor NOS..

edit: ik kom op een snelheid van 300Mbps, nog niet echt veel lijkt mij, ik ga straks verder prutsen...

[ Voor 24% gewijzigd door mr_star op 05-11-2004 13:52 ]

• mr_star
Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 21:49:
Nee, maar zitten de aders goed getwist? Bij een normale UTP-kabel zit er een twist in twee van de aderparen in de connector. Die moet goed zijn.
Daar kan idd het probleem liggen. We hebben die ooit zelf geknepen toen ik nog niets van netwerken kende. Ik denk dat we gewoon maar een volgorde gekozen hebben. Ondertussen heb ik op school al kabels leren knijpen. ik zal eens een tang 'lenen' :*) en opnieuw knijpen.
Pagina: 1