[2k3] Windows 2003 Server en ADSL internet verbinding

Pagina: 1
Acties:

• Helena
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Hallo,

Ik mag binnenkort mijn eerste Windows 2003 server uitleveren. Graag wil ik mijn ervaringen uitwisselen. Op dit moment heb ik wat hulp nodig. Hoe configureer ik de server met wisselende Internetverbindingen? Ik wil de server graag helemaal installeren en configureren op een andere locatie dan bij de klant. Dat betekent dus installeren bijvoorbeeld met een verbinding van Demon en dus een vast IP, toegewezen door een DHCP-server van Demon. Aangezien hierachter een router + DHCP-server hangt, zal Windows bij de installatie van DHCP en DNS vermoedelijk gaan mopperen.

Bij de klant komt een verbinding vermoedelijk van Planet Internet, die misschien weer anders werkt.

Mijn vragen zijn:
1. Is dit mogelijk / slim om de server op een andere locatie te configureren?
2. Hoe ga ik hiermee om?
3. Kan ik beter niet kiezen voor "Typical first server" waardoor DNS en DHCP worden geinstalleerd? zo nee, wat moet ik dan kiezen?

Alvast bedankt voor de reactie.

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:39
waar gaat de server voor gebruikt worden ?

Check dit en help mee!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gewoon de DNS en DCHP alvast configureren. Ik neem aan dat je al een lan-ip range bij die klant hebt. Bij de klant op locatie ff de doorstuur servers van de DNS en de router voor dhcp veranderen, klaar.

• Helena
DaMoUsYs schreef op 04 november 2004 @ 13:57:
waar gaat de server voor gebruikt worden ?
Het wordt een eenvoudige server met een beperkt aantal toepassingen. Het gaat om max. 10 clients die XP zullen gaan draaien in een lokaal netwerkje. Internetverbinding wordt geshared, net als printers. De belangrijkste toepassing draait op een database server.

• Helena
KillerAce_NL schreef op 04 november 2004 @ 14:11:
Gewoon de DNS en DCHP alvast configureren. Ik neem aan dat je al een lan-ip range bij die klant hebt. Bij de klant op locatie ff de doorstuur servers van de DNS en de router voor dhcp veranderen, klaar.
De lan ip range is vrij, dus ik ben van plan de standaard range van 192.168.0.x te gebruiken. Als ik je goed begrijp hoef ik voor de WAN-zijde van de router dus alleen het IP-adres van mn TCP/IP verbinding aan te passen aan de andere locatie? M.a.w. als het op beide locaties DHCP extern is hoef ik zelfs niets te doen?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Helena schreef op 04 november 2004 @ 15:13:
[...]

De lan ip range is vrij, dus ik ben van plan de standaard range van 192.168.0.x te gebruiken. Als ik je goed begrijp hoef ik voor de WAN-zijde van de router dus alleen het IP-adres van mn TCP/IP verbinding aan te passen aan de andere locatie? M.a.w. als het op beide locaties DHCP extern is hoef ik zelfs niets te doen?
Precies, tenzij je er ISA server op zet, zou ik echter die server NVER direct aan het internet hangen. Koop er een routertje bij, die kun je dan ook nog eens dhcp laten afhandelen. Dan hoeft je server geen internet te delen en geen dchp server te spelen. Scheelt performance en is veiliger.

• Helena
KillerAce_NL schreef op 04 november 2004 @ 15:20:
[...]

Precies, tenzij je er ISA server op zet, zou ik echter die server NVER direct aan het internet hangen. Koop er een routertje bij, die kun je dan ook nog eens dhcp laten afhandelen. Dan hoeft je server geen internet te delen en geen dchp server te spelen. Scheelt performance en is veiliger.
Accoord, bedankt voor de suggestie. Ik geef zelf al de voorkeur aan een hardware router+switch, evt. gecombineerd met ADSL modem, dus dat lijkt me goed. Het gaat om een eenvoudige site, dus een hardware firewall lijkt me overkill, niet?

Dit betekent dus dat ik de server gewoon met 1 NIC aan de router/switch kan hangen en onder meer een extra NIC uitspaar? Ik installeer dus DHCP niet, maar hoe zit het dan met DNS? Met name Active Directory vereist dit dacht ik voor het aansluiten van clients?

P.S. Wat is NVER?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je kunt gewoon je dns installeren voor je local domain (alleen forwarding) en bij doorstuurservers, vul je de dns servers van die internetverbinding daar in.
Op de clients vul je bij dns het ip van je server in. Alles wat niet lokaal bedoeld is wordt dan geforwarded naar de ISP.

[ Voor 29% gewijzigd door KillerAce_NL op 04-11-2004 15:54 ]

Pagina: 1