Toon posts:

Zelfde Gebruikers op meerdere computers voorkomen

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Geachte,

ik heb op dit moment een werkend netwerkje.
Ik deel ook mappen etc,... maar omdat ik deze nooit kon delen moest ik op alle PC's dezelfde users / passwords aanmaken. Nou lukt het wel.

Maar aangezien nu alle documenten/MP3's ook 3-dubbel staan is dit onoverzichtelijk geworden.
Ik heb een snellere computer tweedehands gekocht (1 gHz, met 80 GB harde schijf) met XP erop.
Nou wil ik dus alle documenten/MP3's/mails centraal op de server.
Maar dat is niet alles, ik wil ook dus van al die dubbele accounts af!
Hoe kan ik dus aanmelden op "het netwerk"?
Als er een account aangemaakt moet worden / verwijderd moet worden wil ik dit ook niet op alle computers gaan doen, maar op 1 computer (de server met XP dus).

Weten jullie hoe ik dit moet aanpakken?
Ik ben nogal nieuw op dit gebied...
Ik heb de FAQ's doorgelezen, maar ik vind enkel een ICS-guide,... Maar dat draai ik op dit moment al.

• Casteloni
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 21:35
Je zou iets met 'roaming profiles' kunnen doen. Je gebruikersaccount bevind zich op de server samen met alle bestanden (Documents en Settings). Verder kan je je overige bestanden die je met iedereen wilt delen ook op die server plaatsen, en voor iedereen toegangkelijk maken.

Als je dan op een pc inlogt wordt je profiel over het netwerk heen gehaald. Je hebt hier denk ik wel een domain-controller of iets dergelijks voor nodig. De exacte term is me even ontschoten.

Verwijderd

Servertje installeren met Windows 2000 (server) inclusief Active Directory, in plaats van gebruik te maken van Windows XP.

Gevolg is dat gebruikers inloggen op het netwerk door aanmelding via de server.
Centraal beheer van gebruikersaccounts en niet per werkstation.

Verwijderd

Topicstarter
VampireSlayer schreef op 04 november 2004 @ 13:37:
Je zou iets met 'roaming profiles' kunnen doen. Je gebruikersaccount bevind zich op de server samen met alle bestanden (Documents en Settings). Verder kan je je overige bestanden die je met iedereen wilt delen ook op die server plaatsen, en voor iedereen toegangkelijk maken.

Als je dan op een pc inlogt wordt je profiel over het netwerk heen gehaald. Je hebt hier denk ik wel een domain-controller of iets dergelijks voor nodig. De exacte term is me even ontschoten.
Dus kom ik er niet met een werkgroep? Moet ik dus een domein maken ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 13:41:
Servertje installeren met Windows 2000 (server) inclusief Active Directory, in plaats van gebruik te maken van Windows XP.

Gevolg is dat gebruikers inloggen op het netwerk door aanmelding via de server.
Centraal beheer van gebruikersaccounts en niet per werkstation.
En dit gaat ook niet met XP Pro ofzo?

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 06:15

elTigro

Es un Gringo!

nee. dingen als inloggen en roaming profiles zijn voorbehouden aan server versies van Microsoft systemen :)
Die zijn overigens veel duurder dan een gewoon xp-tje.
Je kunt wel op die xp machine wat lokale accountjes bouwen, en dan die account informatie gebruiken om shares op die xp machine aan te knopen. Maar dit kan maar met 2 tegelijk meen ik... :?

[ Voor 54% gewijzigd door elTigro op 04-11-2004 13:46 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Verwijderd

Windows XP is geen server applicatie.

Wat eventueel wel mogelijk is, is gewoon een gebruikersaccount aanmaken op je Windows XP bak, die rechten heeft tot je shared folders op die bak.

Vanaf je werkstation zou je eventueel deze share kunnen benaderen middels:
Gebruikersnaam: [Hostname XP bak] \ [lokale gebruikersnaam op XP bak]
Wachtwoord: [Wachtwoord zoals ingesteld op XP bak voor de gebruiker]

Maar ja, geen centraal beheer meer van wachtwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
OK ik heb een windows 2000 (server) versie van een maat kunnen lenen.
Is dit OK of is 2003 (server) beter?

Wat moet ik nou doen?
Eerst de profielen op die 2000 aanmaken ofzo?
Ik vind hier geen guides over, weet er iemand hoe je zoiets aanpakt?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2004 14:06 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Roaming profiles staat in de faq hier.

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op 04 november 2004 @ 14:09:
Roaming profiles staat in de faq hier.
Thanks dit is wat ik zocht!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2004 14:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog een vraag hoor...
Ik las in een topic dat je met XP Home niet kan aanmelden op een domein!
Maar voor zover ik het begrijp heb je een domein nodig om aan te melden op een centrale server (bij mij win 2000 server)?
Kan dit ook niet met een werkgroep dan?

Ik zie even de bomen door het bos niet meer hoor :?
Het is in ieder geval de bedoeling dat de XP Home-pc's ook kunnen aanmelden op de server en zo dus hun settings krijgen, documenten,...

• Virtugon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09-2025
Ik weet niet om hoeveel PC's het precies gaat, maar het is natuurlijk een beetje overkill om een heel active directory systeem op te zetten voor een netwerk <10 PC's

Wat ik zou doen in jouw geval is de 1ghz computer pakken, daar lekker windows XP pro op laten staan, alle gedeelde bestanden daarop pleuren (zodat het centraal staat), de gebruikersaccounts aanmaken et voila.

Al dat andere gebeuren is een beetje overkill voor kleine netwerken.

Wat betreft de roaming profiles, ik heb er eigenlijk nooit naar gekeken in een werkgroep, en het is ook alleen handig als je gebruikers op meerdere PC's werken.

Mocht je toch een domein willen, dan zul je de XPhome PC's moeten upgraden naar XPpro.

"A loaf that attempts to twist it's own fate is not a loaf at all, but is, in fact, a pretzel."

Verwijderd

Topicstarter
Virtugon schreef op 05 november 2004 @ 18:51:
Ik weet niet om hoeveel PC's het precies gaat, maar het is natuurlijk een beetje overkill om een heel active directory systeem op te zetten voor een netwerk <10 PC's

Wat ik zou doen in jouw geval is de 1ghz computer pakken, daar lekker windows XP pro op laten staan, alle gedeelde bestanden daarop pleuren (zodat het centraal staat), de gebruikersaccounts aanmaken et voila.

Al dat andere gebeuren is een beetje overkill voor kleine netwerken.

Wat betreft de roaming profiles, ik heb er eigenlijk nooit naar gekeken in een werkgroep, en het is ook alleen handig als je gebruikers op meerdere PC's werken.

Mocht je toch een domein willen, dan zul je de XPhome PC's moeten upgraden naar XPpro.
Ik heb 3 PC's en 1 server (idd 1gHz).
Er zijn 4 gebruikers die constant wisselen van PC, die dus op alle 3 de PC's moeten kunnen aanmelden.
Nu heb ik een werkgroep waar de documenten verspreid staan over die 3PC's (dan nog maar te zwijgen van e-mails :X )
Hoe kan ik dan (zonder domein,...) de documenten en de mails toch centraal op de server houden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 21:55:
[...]

Ik heb 3 PC's en 1 server (idd 1gHz).
Er zijn 4 gebruikers die constant wisselen van PC, die dus op alle 3 de PC's moeten kunnen aanmelden.
Nu heb ik een werkgroep waar de documenten verspreid staan over die 3PC's (dan nog maar te zwijgen van e-mails :X )
Hoe kan ik dan (zonder domein,...) de documenten en de mails toch centraal op de server houden?
http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=132686
er zijn meer mensen die dit willen en zoals hier reeds ook geantwoord: alleen met domein
Pagina: 1