Toon posts:

Extra Exchange Mail-server bouwen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk als systeembeheerder met 2 gebouwen. Nou heb ik laatst de 2 domein controllers van beide gebouwen aan elkaar gekoppeld middels VPN.

Er is nu dus nog maar 1 domein. Dit werkt goed.

We hebben ook een Exchange 2003 mail-server. Nu wil ik er eentje bijzetten zodat als er 1 plat gaat de andere het overneemt.

netwerk: Windows 2003
mail-server: Exchange 2003
Proxy-server: MS ISA Server 2000 SP2

Nu heb ik geprobeerd om gewoon op de 2de domein controller een exchange 2003 server te installeren. Ze zien elkaar wel maar repliceren moet nog ingesteld worden.

Ik had in een ander topic gelezen dat Exchange niet de mailboxen standaard repliceert. Is dit wel mogelijk ? Zoja wat moet je daarvoor doen ?

Ik kon geen duidelijke webpagina hierover vinden.

Iemand enig idee?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als je redundancy wilt hebben met meerdere exchange-servers dan zul je ze moeten opnemen in een cluster. Dit betekend dat de Windwows 2003 enterprise editie gebruikt moet gaan worden om clustering te installeren.

Overigens wordt de configuratie W2K3, Exchange 2K3 en beide clusternodes Domain Controllers niet ondersteund door MS.

De redundancy die jij wilt is niet mogelijk. Je kunt wel meerdere Exchange servers opnemen in je "administrative group". een mailbox staat echter maar op één mailserver, dus als deze omvalt.... Misschien dat het mogelijk is om een backup van de storage group te restoren naar de nog draaiende mailserver, maar dat weet ik niet zeker.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Ik weet niet hoe je de e-mail binnen haalt, anders kun je misschien de mail 2x binnen halen waarbij 1 server leave mail on server aan heeft staan.

Verwijderd

Topicstarter
Is het dan misschien mogelijk om het in te stellen als een soort fall-back mailserver.

Als de mail-server plat gaat dat de server de mail bewaart totdat mailserver weer online komt... Ik had dit ooit met linux voor elkaar...

Is dit mogelijk met Exchange 2003 ?

Verwijderd

Dan zit je met het probleem dat je de tussentijdse mail, later weer in de mailboxen van de gebruikers moet zien te krigen.
Dat kan wel maar is volgens mij een flinke klus. Geen optie lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Jeetje wat een flut programma's maakt microsoft dan.... Naja bedankt voor de info...

In linux is het vrij simpel om een fallback mail-server te maken...

Ik denk dat ik die cluster mogelijkheid eens ga uitproberen....

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-05 21:26
offtopic:
Als MS een feature op een andere manier inbouwt dan wij wensen is het nog niet meteen een flut programma. Het zijn handige jongens bij MS. Men dwingt je om een extra server in te zetten en men verkoopt op deze wijze extra Enterprise licenties. Dat heet commercieel denken. Daar is MS groot van geworden. Dat vinden wij niet altijd leuk maar het is niet gelijk aan het maken van een flutprogramma.

Hans van Zijl

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 09:26:
Jeetje wat een flut programma's maakt microsoft dan.... Naja bedankt voor de info...

In linux is het vrij simpel om een fallback mail-server te maken...

Ik denk dat ik die cluster mogelijkheid eens ga uitproberen....
Waarom maakt MS flutprogramma's :? De mogelijkheid om te clusteren is er toch? Overigens is het geen kwestie van even een exchange cluster opbouwen en uitproberen. Ik raad je sterk aan om eerst alle MS Whitepapers over Exchange clustering door te lezen. Ik krijg niet de indruk dat je weet waar je aan begint en hoe eea op te zetten.

Afgezien van duurdere licenties (Enterprise versie versus standard edition), zul je ook een shared storage aan moeten schaffen (SAN plus stukje glas-interface naar de clusternodes). De netwerkinfrasctructuur zal aangepast moeten worden om het heartbeat signaal van beide clusternodes over de VPN-verbinding te laten gaan, enzovoort..

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Microsoft is duur en je betaald voor die programma's. Dan mag ik toch wel iets van verwachten ?

Zoals er al gezegt werd : Microsoft ondersteunt Exchange niet in een cluster ... Daaruit maak ik al op dat het niet altijd even correct werkt of te moeilijk is om support voor te geven.

Uitzoeken van clusters bedoel ik mee... Ik probeer deze dingen gewoon in VMWare. Zo heb ik tot nu toe alles uitgevonden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 16:43:
Microsoft is duur en je betaald voor die programma's. Dan mag ik toch wel iets van verwachten ?
inderdaad
Zoals er al gezegt werd : Microsoft ondersteunt Exchange niet in een cluster ... Daaruit maak ik al op dat het niet altijd even correct werkt of te moeilijk is om support voor te geven.
erg goed lezen kan je blijkbaar niet
Uitzoeken van clusters bedoel ik mee... Ik probeer deze dingen gewoon in VMWare. Zo heb ik tot nu toe alles uitgevonden.
praktijk is goed, maar zonder theorie ben je nergens (gaat ook andersom op natuurlijk).

wat bedoel je trouwens met een fallback mailserver. je definitie daarvan lijkt me essentieel...

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hier een white paper van MS Technet over hoe een Exchange cluster op te bouwen..

MS exchange clustering

Windows Clustering is a Microsoft® Windows® 2000 Server feature that administrators can use to achieve continuous availability of server resources. This book has had minor updates, including removing references to IDE devices, and changing the description of Pending Timeout. This book will help you understand how Microsoft Exchange 2000 Server uses Windows Clustering and how to:

• Plan for and set up both Two-Node and Four-Node Exchange 2000 clusters
• Remove Exchange 2000 Server from a cluster
• Monitor the performance of Exchange 2000 clusters
• Maintain the availability of Exchange 2000 clusters
• Perform disaster recovery

De informatie dat MS Exchange clusters niet ondersteund is ook niet juist. De combinatie W2K3 als OS voor de clusternodes, waarbij Exchange als cluster-applicatie geinstalleerdt wordt én waarbij de clusternodes DC zijn, wordt niet ondersteund. Afgezien van het feit dat je dit als beheerder niet eens zou willen. (vrijwilligers voor het uitvoeren van een authoritive restore? ;) )

Download gewoon bovenstaande white paper, lees hem goed door en begin met testen met VMware.

[ Voor 16% gewijzigd door Question Mark op 06-11-2004 10:55 ]

Pagina: 1