I have gone to find myself, if I get back before I return, Please keep me here! PSNID: djmagich
Ik zou ook eens de startpost van dit topic lezen: [rml]Post hier je "ik zoek dit en dit font" vragen [ part 4][/rml]
[ Voor 76% gewijzigd door BtM909 op 04-11-2004 11:54 ]
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.
Je kan volgens mij elk lettertype gebruiken, zolang er maar een mogelijkheid is dat die worden verwerkt middels een CSS of middels een (freeware-)licentie te installeren zijn bij de bezoekers.-Cargo- schreef op 04 november 2004 @ 11:54:
Volgensmij kan je gewoon zo'n beetje alle standaard lettertypen gebruiken, als ze maar niet al te exotisch zijn.
Dus als je AlienResurrection.ttf in grootte 200 wil gebruiken: best, zolang het font maar ter download is.
Ennuh, zolang je n00b bent (ach, je kon Tweakers al vinden, dus dat valt wel mee), zou ik het bij de standaard fonts van Windows houden.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Maar als je hier meer over wil weten moet je even de search gebruiken. ik weet zeker dat er al eerder topics over geweest zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door SchizoDuckie op 04-11-2004 11:58 ]
De rest niet.
Simple as that.
Sowieso - altijd rekening houden met een alternatief. Garamond, Trebuchet en Tahoma zijn erg in zwang tegenwoordig, maar voor een OS waarbij deze fonts niet standaard worden meegeleverd moet er een schreefloos en een lettertype met schreef bij staan.
Het punt is dat tekst op het web voornamelijk leesbaar moet zijn. Design is daar een klein beetje aan ondergeschikt. Voorts zijn een hoop gratis fonts absoluut niet ontworpen om leesbaar te zijn op zo'n priegelformaat, om maar te zwijgen van rekening houden met alternatieve tekens. Dus; vrolijk de standaard blijven gebruiken, en alternatieven opgeven. Vind je dat niet geslaagd, werk dan op die plaats met Flash; het zorgt ervoor dat je tekst nog steeds kan copy-pasten, maar dat je wel wat meer vrijheid hebt in het lettertype.
teveel zooi, te weinig tijd
Heb besloten om een CCS te maken met de volgende fonts: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
I have gone to find myself, if I get back before I return, Please keep me here! PSNID: djmagich
En wat als het lettertype niet bij je design past?Anoniem: 11966 schreef op 04 november 2004 @ 12:09:
Ik gebruik altijd verdana.. die staat pro en is uitgeroepen tot meest leesbare font
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
Hier staat voor een boel lettertypes aangegeven hoeveel ze vookomen op welke platforms
Daar ben ik het niet helemaal mee eens..SchizoDuckie schreef op 04 november 2004 @ 11:57:
Ik heb zelf een voorkeur voor een lettertype zonder frustels zoals Arial, Tahoma, of Verdana. Lettertypes zoals Times New Roman (met 'frutsels' aan bijv. de T), zijn bedoeld voor drukwerk, en niet voor op het scherm.
inderdaad is het zo dat veel voordelen van serif-fonts niet echt werken op scherm, en eigenlijk de meeste betere schermfonts sans-serif zijn (alhoewel bv Verdana, Tahoma, Trebuchet wel soms lichte serif-vormen hebben bij specifieke letters)
Ik vind echter dat als je broodtekst vrijstaand toepast, dus niet duidelijk inkaderd in omlijnde boxen, het meestal mooier om een serif-font toe te passen..
het tekstbeeld, oftewel hoe een pagina eruitziet doordat de blokken tekst zelf vormen aan gaan nemen is bij serif-fonts wel wat vaster..
als je een site sterk baseert op een meer egale achtergrond en heel terughoudend met hulplijnen en/of randen wil werken..
is een serif-font best een goede keuze..
Hierdoor krijgt het design wel al snel wat tijdslozer, verstilder.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Voor linux heb je sowieso nog msttcorefontsYoozer schreef op 04 november 2004 @ 12:03:
Standaard webfonts : Arial, Times New Roman, Verdana. Elk OS heeft hier wel iets voor (of iets wat er op lijkt, Linux heeft een of ander fontje genaamd Vera, en dan was er ooit iets dat "TrueType core fonts for the Web" heette (en helaas gestopt is).
Description: Installer for Microsoft TrueType core fontstoon volledige bericht
This package allows for easy installation of the Microsoft True Type
Core Fonts for the Web including:
.
Andale Mono
Arial Black
Arial (Bold, Italic, Bold Italic)
Comic Sans MS (Bold)
Courier New (Bold, Italic, Bold Italic)
Georgia (Bold, Italic, Bold Italic)
Impact
Times New Roman (Bold, Italic, Bold Italic)
Trebuchet (Bold, Italic, Bold Italic)
Verdana (Bold, Italic, Bold Italic)
Webdings
.
- VisiBone Font Survey Results - Master List (EN)
Een lijst met fonts die getest zijn op beschikbaarheid - VisiBone Font Survey Results - Browsershare (EN)
Een lijst met fonts die getest zijn op beschikbaarheid
PC load letter? What the fuck does that mean?
(Ik heb gelukking mijn FF zo ingesteld dat hij _geen_ fonts van de webpagina gebruikt: nooit problemen met onleesbare lettertypes
Anoniem: 73593
http://www.w3.org/TR/REC-...tml#generic-font-familiesAnoniem: 73593 schreef op 04 november 2004 @ 12:35:
Zijn er eigenlijk nog meer 'groepen' als sans-serif, serif en monospace? Want ik vind het vies om specifieke lettertypen te noemen, maar de standaard serif/sans-serifs zijn zwaar overused.
[list]
• serif
• sans-serif
• cursive
• fantasy
• monospace
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Ff doorkijkenSendy schreef op 04 november 2004 @ 12:31:
Ik twijfel een beetje aan die statistieken. Van mijn browser (en de meeste op de wereld) zal je nooit horen of het tonen van het font gelukt is of niet: hoe maakt je dan die statistiek?!?
Zo'n frutsel heet een schreef gekkie; en nu aan je huiswerk!SchizoDuckie schreef op 04 november 2004 @ 11:57:
Ik heb zelf een voorkeur voor een lettertype zonder frustels zoals Arial, Tahoma, of Verdana. Lettertypes zoals Times New Roman (met 'frutsels' aan bijv. de T), zijn bedoeld voor drukwerk, en niet voor op het scherm.
Maar als je hier meer over wil weten moet je even de search gebruiken. ik weet zeker dat er al eerder topics over geweest zijn.
(Straks zit je bij die klant en dan ga je zeggen; ik denk erover om de hele site in een tahoma te zetten, dat is een lettertype zonder frutsels)
Maar ik houdt ook erg van sans sereif fonts (zonder schreven, en al helemaal zonder frutsels) Er is ooit een onderzoekje gedaan naar welk font het lekkerste wegleest op een scherm en ik geloof dat daar verdana uitkwam. Om heel eerlijk te zijn zet ik bijna altijd mijn design met een verdana op; maar een tahoma of eeen trebuchet kunnen ook erg mooi zijn. Zijn wat sierlijker.
[ Voor 12% gewijzigd door XangadiX op 04-11-2004 13:21 ]
Stoer; Marduq
Dit is dus precies wat ik bedoel: dit is geen representatieve steekgroep. Mensen die die test gaan draaien zijn (verwacht ik) vaak ontwikkelaars die willen weten welke font ze kunnen gebruiken. Deze type gebruikers hebben heel andere karakteristieken dan een gewone gebruiker. Bijvoorbeeld, deze hebben vast gemiddeld meer fonts geinstalleerd. Ik ben dus nog niet overtuigd
Anoniem: 28596
Anoniem: 103390
Helemaal goed! Mijn favo is en blijft Verdana. Voor bijna alle soorten site te gebruiken.Anoniem: 28596 schreef op 04 november 2004 @ 13:40:
Ik zou ook vooral schreefloze lettertypen gebruiken voor websites. Het enige font dat met schreef nog wel fatsoenlijk op een scherm te lezen is, is garamond. Deze is geloof ik ook voor het scherm ontworpen.
Let er trouwens wel even op of je tekst ook geschikt moet zijn om te printen. Dan mag je wel weer lettertypen gebruiken met schreef. Wordt het misschien nog wel leesbaarder van ook.
Helemaal voor <h1>'s etc issie sehr schon.
Wat je natuurlijk ook kunt doen is voor print een ander font mee geven. Dat doe ik ook bijna altijd, aangezien je meestal toch wat andere font-instellingen wilt voor print als op scherm. Ik wel iig.Anoniem: 103390 schreef op 04 november 2004 @ 13:43:
[...]
Let er trouwens wel even op of je tekst ook geschikt moet zijn om te printen. Dan mag je wel weer lettertypen gebruiken met schreef. Wordt het misschien nog wel leesbaarder van ook.
[ Voor 10% gewijzigd door OkkE op 04-11-2004 13:53 ]
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
mjah ik ben geen font-o-holic, daarvoor moet je bij dark blue zijnXangadiX schreef op 04 november 2004 @ 13:19:
[...]
Zo'n frutsel heet een schreef gekkie; en nu aan je huiswerk!![]()
(Straks zit je bij die klant en dan ga je zeggen; ik denk erover om de hele site in een tahoma te zetten, dat is een lettertype zonder frutsels)
Maar ik houdt ook erg van sans sereif fonts (zonder schreven, en al helemaal zonder frutsels) Er is ooit een onderzoekje gedaan naar welk font het lekkerste wegleest op een scherm en ik geloof dat daar verdana uitkwam. Om heel eerlijk te zijn zet ik bijna altijd mijn design met een verdana op; maar een tahoma of eeen trebuchet kunnen ook erg mooi zijn. Zijn wat sierlijker.
Verder blijf ik bij m'n mening. ik vind letters zonder schreven lekkerder lezen, wat ik wel constateer is dat het de laatste tijd 'hip' is om wat meer met times, etc te werken in vooral de weblogs.
Ik blijf het (persoonlijk) nix vinden
Anoniem: 14711
Trebuchet is een zeer goed alternatief ervoor (verdana is gemaakt voor drukwerk!, trebuchet voor beeld).
Dan is de Ferrari gemaakt om een caravan mee te trekken.....
Anoniem: 14711
Dat las ik inderdaad laatst ergens, dat verdana in eerste instantie niet gemaakt zou zijn voor weergave op beeld etc. En het is niet aan te raden om het te gebruiken op websites omdat de grootte anders meeschaalt dan de meeste andere lettertypes.willem169 schreef op 04 november 2004 @ 14:09:
Verdana is gemaakt voor drukwerkHm, da's een nieuwe.
Dan is de Ferrari gemaakt om een caravan mee te trekken.....
edit: Het artikel waar ik het las stond geloof ik in de laatste editie van http://designinflight.com/ -> "Web typefaces: What to use where, and why" by Tim Brown
edit2: Nu lees ik weer op http://www.will-harris.com/verdana-georgia.htm dat Verdana juist wel specifiek hiervoor geschreven is. Nu weet ik het ook niet meer
[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 14711 op 04-11-2004 15:14 ]
Ik zie vaak tahoma's en trebuchets op weblogs, een times new roman blijft echt zeldzaam, omdat mensen zelf ook wel zien dat het niet werkt. Heel soms kom je weg met een georgie zoals hier http://www.csszengarden.com, moet wel kunnen vind ik ziet er erg uhm... ja relaxed uit ofzoSchizoDuckie schreef op 04 november 2004 @ 13:52:
[...]
mjah ik ben geen font-o-holic, daarvoor moet je bij dark blue zijnIk heb me d'r altijd zoveel mogelijk van afzijdig gehouden, maar ik zal het voortaan schreven noemen ipv frutsels
Verder blijf ik bij m'n mening. ik vind letters zonder schreven lekkerder lezen, wat ik wel constateer is dat het de laatste tijd 'hip' is om wat meer met times, etc te werken in vooral de weblogs.
Ik blijf het (persoonlijk) nix vinden
Verdana scaled niet goed mee met andere fonts? dat komt omdat verdana gemaakt is op verschillende groottes en in verschillende stappen. Je kunt een verdana niet 1 puntje groter zetten, maar moet van 8 naar 10 naar 14 geloof ik (zoiets in ieder geval) dat komt omdat een verdana zijn lijndikte absoluut wil houden en dat is vooral voor televisie producties erg fijn. Op websites wordt ie ook veel gebruikt, echt een scherm lettertype
Hugo: ik denk dat je de georgia bedoeld, garamond is volgens mij juist een elegant lettertype om te lezen vanaf papier, zeker gezien de italic van garamond, die is niet, of slecht te lezen op een scherm
[ Voor 19% gewijzigd door XangadiX op 04-11-2004 17:02 ]
Stoer; Marduq
Anoniem: 28596
XangadiX schreef op 04 november 2004 @ 17:00:
[...]
Hugo: ik denk dat je de georgia bedoeld, garamond is volgens mij juist een elegant lettertype om te lezen vanaf papier, zeker gezien de italic van garamond, die is niet, of slecht te lezen op een scherm