Toon posts:

[OS X] NFS en multi-user terminal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Sinds kort hebben wij bij ons op het bedrijf een Power G5 staan. Een erg leuke machine, bloedje snel en het ziet er allemaal erg gelikt uit. Probleem is echter dat er binnen ons bedrijf (erg) weinig tot geen ervaring is met de OS/X omgeving.

Na lange en vele zoektochten via Google, diverse fora en dergelijke zitten we nog steeds met de vraag of het mogelijk is om remote te werken met OS/X. We hebben binnen het bedrijf een Windows 2000 Terminal server staan en mbv rdesktop onder linux kan elke werknemer toch windows op zijn/haar eigen desktop gebruiken. Een dergelijke oplossing zoeken we momenteel ook voor OS/X. We hebben VNC geprobeerd, probleem daarvan is echter dat het niet multi-user is. De vraag hier is dus of iemand misschien een oplossing hiervoor heeft en zoja, wat die oplossing dan is.

Een 2e probleem is het NFS gedeelte. We hebben het voor elkaar gekregen om enkele linux schijven (EXT3) te mounten op de Power G5, dit is alleen read-only gelukt. Ook hier na veel zoeken is mij duidelijk geworden dat read-write wel mogelijk is, maar dat het file locking problemen oplevert. Is er ook hier iemand die mij kan uitleggen hoe dit read-write zonder problemen mogelijk is, en ook hier, zo ja, hoe.

Dit zijn momenteel de 2 grootste problemen waar we tegen aan lopen en die we erg graag opgelost willen hebben.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Het heet OS X, geen OS/X ;)

NFS instellen is geen lolletje afaik, er zijn diverse tools om NFS mounts te maken en te mounten; zoek eens bij macosxhints.com of macintouch.com.

Een multi-user Aqua interface heb ik nog niet gezien, afaik kan je alleen de shell multi-user draaien. Wellicht dat het met X11 wel kan, maar dat is wat kansloos.
Ben wel geinteresseerd als het je lukt :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 11:10:

Na lange en vele zoektochten via Google, diverse fora en dergelijke zitten we nog steeds met de vraag of het mogelijk is om remote te werken met OS/X. We hebben binnen het bedrijf een Windows 2000 Terminal server staan en mbv rdesktop onder linux kan elke werknemer toch windows op zijn/haar eigen desktop gebruiken. Een dergelijke oplossing zoeken we momenteel ook voor OS/X. We hebben VNC geprobeerd, probleem daarvan is echter dat het niet multi-user is. De vraag hier is dus of iemand misschien een oplossing hiervoor heeft en zoja, wat die oplossing dan is.
Terminal Server desktops kun je toch benaderen met de Remote Desktop Client? Daar heeft Microsoft zelf een Mac OS X-versie voor geschreven, die je hier kunt downloaden.
Een 2e probleem is het NFS gedeelte. We hebben het voor elkaar gekregen om enkele linux schijven (EXT3) te mounten op de Power G5, dit is alleen read-only gelukt. Ook hier na veel zoeken is mij duidelijk geworden dat read-write wel mogelijk is, maar dat het file locking problemen oplevert. Is er ook hier iemand die mij kan uitleggen hoe dit read-write zonder problemen mogelijk is, en ook hier, zo ja, hoe.
Hier kun je wat tips vinden over de file locking problemen met betrekking tot NFS.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

FL!PNEUS schreef op 04 november 2004 @ 11:53:
[...]

Terminal Server desktops kun je toch benaderen met de Remote Desktop Client? Daar heeft Microsoft zelf een Mac OS X-versie voor geschreven, die je hier kunt downloaden.
Hij wil meerdere gebruikers remote op de G5 laten werken als ik het goed begrijp :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
chem schreef op 04 november 2004 @ 11:55:
[...]

Hij wil meerdere gebruikers remote op de G5 laten werken als ik het goed begrijp :)
Dat is inderdaad de bedoeling. Remote op windows is namelijk geen probleem en draait vlekkeloos. Ik moet wel zeggen dat ik het erg vreemd vind dat Apple overal aangeeft dat OS X een echte multi-user omgeving is, maar dat een terminal server niet tot de opties behoort. Zo'n G5 is erg krachtig en zou er perfect voor gebruikt kunnen worden.

En op de 1 of andere manier heb ik het idee dat wij niet de eersten zullen zijn die met dit idee komen, dan zou me erg stug lijken namelijk.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Je kunt wel net users aanmaken met MacOSX Server. Dit hebben we bij ons draaien en het draait perfect. Let wel, je hebt hier MacOSX Server 10.3 voor nodig en een Apple computer met MacOSX als client. Het is echt een peuleschil omdat in te stellen als je het eenmaal hebt. Zelfde geldt voor email account etc. Je hebt een overzicht in een venster waar je voor elke gebruiker zijn rechten etc kan instellen. Werkt echt geweldig. :)

Let op! Het is dus niet zo dat je een PC kan gebruiken als client.

Misschien dat je nog wat met Apple Remote Desktop kan via VNC?

[ Voor 20% gewijzigd door Sage op 04-11-2004 18:00 ]

kleurbleur.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dezelfde vraag gistermiddag ook gepost op www.macfreak.org en daar zijn de reacties dat zo'n service niet mogelijk is met OS X en de Aqua desktop. We gaan gewoon elke morgen even loten wie er met de mac mag werken, in ieder geval bedankt voor de reacties!!

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-01 17:11
'k heb dit ook geprobeerd maar OSX gebruikt een uitgeklede versie van XFree86 o.i.d. die geen XMDCP e.d. ondersteund

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Heel misschien weet ik een oplossing, maar lijkt me wel een onhandige manier van werken:
* Maak voor iedere gebruiker een aparte account aan (via de systeeminstellingen)
* Installeer VNC
* Log in als iedere gebruiker (via fast-user switching) en start VNC bij iedere gebruiker, je moet waarschijnlijk wel zorgen dat iedere gebruiker via een andere poort toegang heeft tot de Mac, maar dat kan je in VNC instellen.

[ Voor 20% gewijzigd door MacWolf op 08-11-2004 22:51 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Pagina: 1