[drukwerk] RGB -> CMYK

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb een redelijk groot probleem. voor een cd-hoes wil de opdrachtgever een kleur hebben die ik in CMYK en Pantone niet kan maken. het gaat om de volgende kleur (geen opmerkingen over de kleur, ik vind hem ook 3x niks :D)

Afbeeldingslocatie: http://www.michelos.nl/div/kleur.gif

Hoe kan ik die kleur zo goed mogelijk in CMYK benaderen? Heeft iemand tips omtrent deze problemen?

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-05 19:19
Photoshop zegt dat het C42% , M0%, Y11%, K0% is, en dat lijkt me ook de beste benadering. Of is dat niet wat je wil weten?

edit: ik denk trouwens dat het verstandig is om dit op verschillende tinten papier te proberen, om het nog beter te benaderen.

[ Voor 35% gewijzigd door TafkaT op 04-11-2004 11:12 ]

Verwijderd

Welke software gebruik je hierbij? Meer info graag

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:31
Nu komt Pantone 233-4 best aardig in de buurt :) Op wat voor papier wordt 'ie gedrukt? (Kun je adhv coated-non-coated nagaan welke PMS je gebruiken kunt).

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Rwin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 22:44

Rwin

Ondertitel

pak een pantone pallet, en zoek de kleur op die er het meest op lijkt.

zeg tegen de drukker: Ik wil kleur nr: "kleur van pantone-pallet".
Die drukker gaat regelen dat DIE kleur op jou product komt. Drukkers hebben er verstand van om het op jou product te krijgen. CD is anders dan t-shirt, maar dat is ook niet jou werk, maar van de drukker.

op het eind is jou product dus exact de kleur die je hebt uitgekozen op het pantone-pallet.

RoadLash, eigen werk rockband | StringKings, rock covers

Verwijderd

Tja, zoals je al zei: een kleur die je niet in cmyk of pantone kunt maken.

Lichtkleuren zijn nu eenmaal helderder en feller van kracht, al kun
je me niet wijsmaken dat deze kleur niet is te benaderen in pantone.

• Willem
Daarom. :)
Lijkt me ook niet...
maar goed, waarom niet gewoon de waardes uit Photoshop overnemen.

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-04 16:27

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Als je echt deze kleur zo dicht mogelijk wil benaderen is er vast een pms die in de buurt komt (zie willem-169) Als je hem ook zo sterk uit de verf inkt ;) wil laten komen dan doe je er goed aan een hoogwaardig gesatineerde papiersoort te gebruiken, de drukker kan je daar meer over vertellen en je adviseren met jou budget in het achterhoofd.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• SURFivor
  • Niet online
ik heb in Illustrator CS gekeken welke Pantone erbij in de buurt komt (ben echt de complete lijst afgegaan, trust me ;)) maar geen enkele is echt ZO fel als deze kleur.

Overigens krijg ik in Photoshop een hele andere CMYK-waarde dan die jullie mij opgeven. Ik kom op C63 M0 Y12 K0

Ik vermoed ook dat ik een brakke ontwerp-monitor heb. Kleuren komen niet echt geweldig uit op mijn monitor.

• Willem
Ehm ga ff langs de drukker en pak de waaier erbij. :)
Da's imo de enige oplossing.

• SURFivor
  • Niet online
dat is idd een optie.

is zo'n waaier ook los te koop? zou wel makkelijk zijn voor bij ons op de zaak :)

[ Voor 5% gewijzigd door SURFivor op 04-11-2004 11:52 ]

Verwijderd

Het is inderdaad slimmer om gewoon bij de drukkerij te gaan, immers de invloed van de papier op de kleur is best groot

Verwijderd

SURFivor schreef op 04 november 2004 @ 11:51:
dat is idd een optie.

is zo'n waaier ook los te koop? zou wel makkelijk zijn voor bij ons op de zaak :)
Kun je niet kopen :P , elke producent heeft een andere waaier, dus moet je bij de producent komen

• Rwin
  • Laatst online: 06-05 22:44

Rwin

Ondertitel

willem169 schreef op 04 november 2004 @ 11:50:
Ehm ga ff langs de drukker en pak de waaier erbij. :)
Da's imo de enige oplossing.
ja, dat zei ik toch ook? alleen wat omslachtiger dan O-)

(met pallet bedoelde ik de fysieke waaier idd

[ Voor 11% gewijzigd door Rwin op 04-11-2004 11:56 ]

RoadLash, eigen werk rockband | StringKings, rock covers

• SURFivor
  • Niet online
die drukkerij zit niet bepaald 'om-de-hoek' ;)
maar ik weet denk ik wel een andere drukkerij die wel in de buurt zit...

[ Voor 50% gewijzigd door SURFivor op 04-11-2004 11:57 ]

• Willem
bwhehehe kopen? Weet je wat die dingen kosten? :D :o :X

Verwijderd

willem169 schreef op 04 november 2004 @ 12:00:
bwhehehe kopen? Weet je wat die dingen kosten? :D :o :X
Dacht evenveel als een leuke goedkope monitor? >:)

• mullah
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-07-2025
hmm... volgens mij wel 3 dure monitors als je een beetje pech hebt O-)

• HunterPro
  • Niet online
nee man, voor 250 euro heb je er echt wel eentje. Je kan het ook overdrijven :) Nadeel is dat als je ze niet donker en koel weglegt, je met een beetje pech elke driekwart jaar à elk jaar een nieuwe kan kopen omdat de kleuren verlopen.

[ Voor 50% gewijzigd door HunterPro op 04-11-2004 12:26 ]

Verwijderd

Photoshop: C:62 M:0 Y:13 K:0, Pantone: sollid coated 3255C.

Deze Pantone kleur komt er niet eens in de buurt, maar dat kan ook niet omdat CMYK geen 'heldere' kleuren heeft. Ik denk dat je het beste je klant de Pantone kleuren collectie in Illustrator of Photoshop kan laten zien, en 'm daar dan een kleur uit laten uitzoeken. Dan krijg je in ieder geval geen gezeur nadien.

• HunterPro
  • Niet online
nee, gewoon een klant lekker een proefprint met kleurenvlakjes op een vel papier van het zelfde type als waar je uiteindelijk op gaat uitvoeren geven, en een pen. Dan mag ie aankruisen wat ie mooi vindt. Zolang je bij lichtkleuren blijft, blijft het prut.

Verwijderd

Volgens mij kan het wel, maar niet als je alleen de traditionele CMYK drukkerijen pakt, en zal het dus wel wat meer centjes kosten

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 12:00:
...Deze Pantone kleur komt er niet eens in de buurt, maar dat kan ook niet omdat CMYK geen 'heldere' kleuren heeft. ...
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 12:09:
Volgens mij kan het wel, maar niet als je alleen de traditionele CMYK drukkerijen pakt, en zal het dus wel wat meer centjes kosten
mensen mensen: CMYK != Pantone

Kijk gewoon in de waaier, want photoshop of welk ander programma dan ook kan de kleur nooit goed weergeven

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 13:11:
[...]

[...]

Kijk gewoon in de waaier, want photoshop of welk ander programma dan ook kan de kleur nooit goed weergeven
Dat is niet helemaal juist. :Y)

CMYK zijn de vier kleuren waarmee een drukkerij drukt.
Hiermee kun je een pantone kleur benaderen door ze te mengen zeg maar.

Een Pantone of PMS is een voorgemengde kleur die in de pers gaat, en niet is opgebouwd uit de CMYK kleuren. Dit is dus een extra drukgang met alleen de pantone kleur

Zo zijn er Pantone kleuren die niet! naar CMYK om te zetten zijn.

Verwijderd

dat zeg ik toch :?

Verwijderd

[...]

[...]

kan trouwens ook zijn dat je door bewerking van het papier wel deze kleur krijgt vandaar

Verwijderd

Photoshop geeft het wel goed weer, je monitor moet alleen cecallibreerd zijn. Ik denk n.m.l. niet dat hij in het bezit is van een Pantone waaier. En als hij full color wil gaan drukken is een Pantone kleur ook nutteloos, die moet dan toch weer omgezet worden in CMYK. Kost alleen maar weer extra moeite.

Verwijderd

hoe je een kleur op je monitor waarneemt is compleet anders dan hoe je kleur op papier waarneemt. Hangt oa af van je monitor, calibratie, omgevingslicht etc en aan de andere kant van het papier, drukomstandigheden, etc.

Het is dus echt niet te vergelijken

Ook bij full-color drukken wil je wel eens een extra steunkleur gebruiken omdat je bepaalde kleuren gewoon niet goed kan benarderen in CMYK (zoals deze), ook bij bedrijfskleuren wil je dat nog wel eens doen.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 00:34

alienfruit

the alien you never expected

Aah, ik heb ook eens ooit zo'n Pantone waaier gekregen, doen de drukkerij ze ging veranderen. Ik had een mooie nagenoeg ongebruikte. Ik mocht die hebben (omdat ik toen niet wist wat het was :)) ik gebruik nog best vaak als ike en kleur moet kiezen of een pantone kleur moet opzoeken. Misschien niet echt helemaal betrouwbaarder maar samen met een rainbow/proefdruk van de drukker is het voor mij goed genoeg.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 17:05:
hoe je een kleur op je monitor waarneemt is compleet anders dan hoe je kleur op papier waarneemt. Hangt oa af van je monitor, calibratie, omgevingslicht etc en aan de andere kant van het papier, drukomstandigheden, etc.

Het is dus echt niet te vergelijken

Ook bij full-color drukken wil je wel eens een extra steunkleur gebruiken omdat je bepaalde kleuren gewoon niet goed kan benarderen in CMYK (zoals deze), ook bij bedrijfskleuren wil je dat nog wel eens doen.
Een professioneel gecalibreerde kwaliteit monitor, waarin de omgevings verlichting is meegenomen, geeft de goede Pantone kleuren weer vergelijkbaar met de waaier!
Als je tegen de drukker zecht dat je een bepaalde Pantone kleur wil hebben op een uitgekozen papier soort, dan bepaalt de drukker hoe te handelen om die kleur te bereiken en daar hoef je je als vormgever niet mee bezig te houden. Hij zal hooguit zeggen dat een bepaalde papier soort niet aan te raden is, maar dat zal bij een CD hoesje niet van toepassing zijn denk ik.

Verder gebruik je een PMS kleur als steun kleur eigenlijk alleen als het om een logo gaat of als je een speciaal effect wil berijken, zoals bv goud of zilver.

Verwijderd

of een superhelder aquakleurtje ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 19:56:
of een superhelder aquakleurtje ;)
ok, welk pms nr.?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 16:39:
[...]

Photoshop geeft het wel goed weer, je monitor moet alleen cecallibreerd zijn. Ik denk n.m.l. niet dat hij in het bezit is van een Pantone waaier.
Zolang je monitor RGB is heeft ie het nooit goed weer :). En inderdaad, niet iedereen heeft een PMS waaier :)

offtopic:
deze post had ik al 4 uur geleden getikt, mosterd na maaltijd maar ok

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

OzBoz schreef op 05 november 2004 @ 21:12:
[...]

Zolang je monitor RGB is heeft ie het nooit goed weer :). En inderdaad, niet iedereen heeft een PMS waaier :)

offtopic:
deze post had ik al 4 uur geleden getikt, mosterd na maaltijd maar ok
RGB heeft alle CMYK kleuren, CMYK heeft niet alle RGB kleuren in zijn spectrum.

Verwijderd

kan ik je niet vertellen, want ik heb geen pms waaier. En zoals ik al zei, aan je monitor heb je niks, wat pms betreft
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 22:38:
[...]
nee, beiden hebben gedeelten die niet overlappen.

ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: http://dx.sheridan.com/images/gamut.gif

ik weet echt wel waar ik over praat.(OzBoz overigens nog veel beter ;))

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2004 23:07 ]

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 22:38:
[...]

bovendien als je lichtkleuren ziet zijn die kleuren vol. Dit omdat ze licht uitstralen. Zo zou je de kleur zien als deze onder goed licht zou liggen. Echter dat is nooit het geval. Daarnaast beinvloedt het materiaal dat er onder ligt ook nog eens deze kleurwaarneming.

Feitelijk kán een lichtkleur nooit gelijk zijn aan een inktkleur; het zijn kleuren die op volledig andere wijze worden verkregen. Misschien denk je dat de kleuren gelijk zijn, maar ga dan nog eens iets lezen over kleurwaarnemingen, contrasten, en als leuk stukje toepassing van de theorie: witbalans in digitale camera's. Dat jij denkt dat een kleur gelijk is maakt de kleur niet gelijk. Hierom zul je altijd met digitale proeven op papier moeten werken. Waarom denk je dat er zoveel DocuColors verkocht worden? Om die proeven een klein beetje representatief te laten zijn (want ook dat zijn ze nog lang niet gezien je hier weer mengt uit CMYK-toners en je toch vaak voor een PMS wilt gaan).

Verwijderd

@mophor
Touché.

p.s. zoals ik al zij zijn de kleuren op je monitor, mits professioneel gecalibreerd http://www.pantone.com/pr...&showNav=31&idProduct=321, goed te vergelijken met wat je kan verwachten bij de print versie. Ik heb zelf een paar keer met dit soort monitoren gewerkt in een gecontroleerde omgeving m.b.t. het licht, en het werkte echt.
Deze monitoren werden iedere maand gecalibreerd door professionals. Maar dit is voor ons thuis en voor een gemiddeld DTP bedrijf niet te betalen en dus eigenlijk ook off-topic

[ Voor 228% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2004 01:06 ]

Verwijderd

HunterPro schreef op 05 november 2004 @ 23:22:
[...]

bovendien als je lichtkleuren ziet zijn die kleuren vol. Dit omdat ze licht uitstralen. Zo zou je de kleur zien als deze onder goed licht zou liggen. Echter dat is nooit het geval. Daarnaast beinvloedt het materiaal dat er onder ligt ook nog eens deze kleurwaarneming.

Feitelijk kán een lichtkleur nooit gelijk zijn aan een inktkleur; het zijn kleuren die op volledig andere wijze worden verkregen. Misschien denk je dat de kleuren gelijk zijn, maar ga dan nog eens iets lezen over kleurwaarnemingen, contrasten, en als leuk stukje toepassing van de theorie: witbalans in digitale camera's. Dat jij denkt dat een kleur gelijk is maakt de kleur niet gelijk. Hierom zul je altijd met digitale proeven op papier moeten werken. Waarom denk je dat er zoveel DocuColors verkocht worden? Om die proeven een klein beetje representatief te laten zijn (want ook dat zijn ze nog lang niet gezien je hier weer mengt uit CMYK-toners en je toch vaak voor een PMS wilt gaan).
Je theorie klopt. En natuurlijk moet de poster van dit topic eerst een proefprint laten maken, dat is standaard procedure. Een drukker wil zelfs liever niet gaan drukken zonder een goedkeuring op een proefprint.
Maar dat is niet de vraag van dit topic. Hij vraagt of hij een bepaalde kleur in CMYK kan maken, wat dus niet kan.
Hij kan daarom beter zijn klant de kleuren reeks van Pantone of CMYK in Adobe photoshop laten zien (hopend dat hij zijn monitor enigzins gecallibreerd heeft) aangezien hij denk ik geen PMS waaier heeft. Afhankelijk van het te besteden budget kan hij van de gekozen kleuren een proefdruk laten maken en daar een akkoord op krijgen.
Of hij moet vragen of hij de PMS waaier van de drukker mag lenen, maar ik denk niet dat ze dat doen. Tevens denk ik dat als het een full color print gaat worden hij, om de kosten te drukken, het beste helemaal niet met PMS kleuren kan werken (zie mijn eerdere post).

Succes.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 06 november 2004 @ 00:27:
p.s. zoals ik al zij zijn de kleuren op je monitor, mits professioneel gecalibreerd http://www.pantone.com/pr...&showNav=31&idProduct=321, goed te vergelijken met wat je kan verwachten bij de print versie. Ik heb zelf een paar keer met dit soort monitoren gewerkt in een gecontroleerde omgeving m.b.t. het licht, en het werkte echt.
Ik werk zelf bijna 10 jaar in dergelijke omgeving en het enige waar je echt wat aan hebt zijn je pipetje in Photoshop en een goede drukproef. En bij een suffe foto is het prima als je monitor een redelijke weergave is qua kleur. Scherm is nog steeds geen papier en je RGB zal ook nooit CMYK worden. Ben je bijvoorbeeld bezig met foto's voor een verpakking van bv een salade dan kom je er wel achter dat elk scherm wat dat betreft ruk is en dat de enige echte manier om het goed te doen het maken van drukproeven is. En aan de hand van die drukproeven bepaald icm met je pipet of je al dan niet minder magenta in je wortels wil of cyaan in je slablaadjes.

En de TS kan wat betreft de PMS waaier natuurlijk ook even naar binnen wandelen bij een beetje copyshop want hoewel die niet drukken zullen die ook weleens proberen een PMS zo goed en kwaad als het kan te benaderen in CMYK.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1