HunterPro schreef op 05 november 2004 @ 23:22:
[...]
bovendien als je lichtkleuren ziet zijn die kleuren vol. Dit omdat ze licht uitstralen. Zo zou je de kleur zien als deze onder goed licht zou liggen. Echter dat is nooit het geval. Daarnaast beinvloedt het materiaal dat er onder ligt ook nog eens deze kleurwaarneming.
Feitelijk kán een lichtkleur nooit gelijk zijn aan een inktkleur; het zijn kleuren die op volledig andere wijze worden verkregen. Misschien denk je dat de kleuren gelijk zijn, maar ga dan nog eens iets lezen over kleurwaarnemingen, contrasten, en als leuk stukje toepassing van de theorie: witbalans in digitale camera's. Dat jij denkt dat een kleur gelijk is maakt de kleur niet gelijk. Hierom zul je
altijd met digitale proeven op papier moeten werken. Waarom denk je dat er zoveel DocuColors verkocht worden? Om die proeven een klein beetje representatief te laten zijn (want ook dat zijn ze nog lang niet gezien je hier weer mengt uit CMYK-toners en je toch vaak voor een PMS wilt gaan).
Je theorie klopt. En natuurlijk moet de poster van dit topic eerst een proefprint laten maken, dat is standaard procedure. Een drukker wil zelfs liever niet gaan drukken zonder een goedkeuring op een proefprint.
Maar dat is niet de vraag van dit topic. Hij vraagt of hij een bepaalde kleur in CMYK kan maken, wat dus niet kan.
Hij kan daarom beter zijn klant de kleuren reeks van Pantone of CMYK in Adobe photoshop laten zien (hopend dat hij zijn monitor enigzins gecallibreerd heeft) aangezien hij denk ik geen PMS waaier heeft. Afhankelijk van het te besteden budget kan hij van de gekozen kleuren een proefdruk laten maken en daar een akkoord op krijgen.
Of hij moet vragen of hij de PMS waaier van de drukker mag lenen, maar ik denk niet dat ze dat doen. Tevens denk ik dat als het een full color print gaat worden hij, om de kosten te drukken, het beste helemaal niet met PMS kleuren kan werken (zie mijn eerdere post).
Succes.