P4 550 + boxed cooler op P5AD2 geeft warmte probleem

Pagina: 1
Acties:

• WaarAnders
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07-2025
Systeem:
Asus P5AD2 premium moederbord
p4 550 3.4ghz + boxed intel cooler (socket 775)
2gb kingston geheugen
Antec 350watt kast + antec 120mm case fan

Het probleem:
Gisteren: Processor werd 70+ graden in bios en sloot zichzelf af
Vandaag: Nieuwe coolpasta erop gedaan (oude voorzichtig eraf gehaald) en cooler opnieuw gemonteerd. Temperatuur in bios is ongeveer 64 graden nu, hij sluit niet meer af.

Cpu fan loop 2537rpm (laag?)

Deze 64 graden vind ik nog veel te hoog, zeker als ik dat met een amd xp 1800+ vergelijk (30 graden). De cooler zit goed vast, hij beweegt niet.

Aangezien alles net nieuw is zit er ook geen stof of iets anders tussen.

Wat kan het probleem nog zijn?

Verwijderd

2537rpm lijkt me wat laag, maar niet meteen een verklaring waarom je zulke erg hoge temperaturen meet.

Je hebt ook pc problemen (vastlopers, etc), want anders zou de meting nog incorrect kunnen zijn (waarmee doe je ze)?

Verwijderd

De reden is eenvoudig. De Intel processors worden erg warm en als je behuizing niet voldoende verse lucht heeft, krijg je dus problemen. Ik kan iedereen aanraden om een of twee fatsoenlijke kastkoelertjes in z'n systeem te plaatsen. Het zorgt ervoor dat ALLE hardware in je systeem langer meegaat, omdat de temperatuur in de kast lager is EN omdat je geen ophopingen krijgt: 'HOT SPOTS'. hoort een beetje aan als hutspot :)

• WaarAnders
ik sprak net iemand anders en die zei dat mijn Antec SLK3700-BQE kast niet prescott ready was omdat die aan de zijkant een luchtblazend systeem mist.

antec site:
Prescott is the Intel® codename for their latest generation of Pentium® 4 desktop CPUs based on 90nm technology. They run hotter than previous Pentium 4 chips.

What about these ‘Thermally-Advantaged Chassis,’ or TAC cases?

Excellent question! If “Prescott Ready” means anything, it means that. Since “Prescott” P4s run hotter than past CPUs, Intel has introduced a standard for ‘Thermally Advantaged’ chassis. These TAC cases meet minimum requirements for providing cool air to the CPU cooler, so they can be presumed likely to work with a Prescott core P4.

Since “Prescott Ready” is already being used confusingly in connection with things that are not ‘Prescott,’ that label has become meaningless right from the start. And since Intel already has a category (TAC) for cases that are likely to work with Prescott-based systems, we think TAC is more meaningful and it is unnecessary to introduce a new label.

Can a non-TAC case work with a Prescott chip?

Maybe yes. And a TAC case could conceivably fail to keep a Prescott CPU cool. ‘TAC’ is an observation, not a guarantee.

Dit zou de rede van mijn probleem kunnen zijn? of zou het gewoon moeten werken en doe ik iets verkeerds dus?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:15

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zolang er maar een goede airflow is in de kast, moet de temperatuur gewoon op een acceptabel niveau liggen.

Kun je aan de voorkant niet fans kwijt of op andere plekken, zodat het een beetje koel door je kast waait? Boor/zaag desnoods aan de zijkant een gat van +/- 80mm en laat er nog een fan doorblazen.

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 04-11-2004 12:20 . Reden: typo ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-02 16:05
Voel eens aan je heatsink, is die ook echt heet? (wel voorzichtig voelen). Mocht hij niet heet zijn, dan kan de de koeler verkeerd zijn aangesloten (dat sluit je zelf uit) of je bios geeft de verkeerde temp aan. Dat laatste kan opgelost worden na een biosupdate. Kijk ook eens of het cpu-voltage in de bios niet te hoog staat.

De prescotts zijn heethoofden, maar dit is wel erg heet.

Je kan ook eens de temp meten met de deur van je case open , zo kun je testen of het aan je airflow ligt.

[ Voor 14% gewijzigd door L.N. op 04-11-2004 12:29 ]

• WaarAnders
de case staat open om te checken of de cooler ook wel echt draait.

bios update kan nog niet, er zit geen hardeschijf in en dus geen OS.

De heatsink is warm, maar niet extreem heet (lijkt me geen 60graden +)

M'n voeding heeft een 20 pins aansluiting, me moederbord 24 pins. Dit lijkt me het antec verhaal te versterken. Toch?

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:47
WaarAnders schreef op 04 november 2004 @ 12:32:
de case staat open om te checken of de cooler ook wel echt draait.

bios update kan nog niet, er zit geen hardeschijf in en dus geen OS.

De heatsink is warm, maar niet extreem heet (lijkt me geen 60graden +)

M'n voeding heeft een 20 pins aansluiting, me moederbord 24 pins. Dit lijkt me het antec verhaal te versterken. Toch?
Doe je kast eens dicht dat helpt ook aardig met de airflow.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-02 16:05
dennismaus schreef op 04 november 2004 @ 12:33:
[...]

Doe je kast eens dicht dat helpt ook aardig met de airflow.
Eh, een dichte kast is echt niet bevordelijk voor de airflow. Net zoals 1 raam op een kier voor minder airflow zorgt dan 1 raam op een kier EN een ander raam volledig open.........

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:29

IQM

Mijn Prescott 2,8 Ghz wordt eigenlijk nooit warmer dan 43 graden. Dat is met een Zalman koeler en 2x 80 mm intake en 2x 80 mm outtake casefans. Alle fans draaien op de minimale snelheid maar dan heb je nog steeds een redelijke airflow. (Lian-Li aluminium case)

Mijn Zalman is niet heel veel koeler dan de Intel Boxed maar het scheelt wel een boel geluid. En hoe staat je BIOS instellingen eigenlijk ? (Q-fan en temperatuurinstellingen)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 09:54
Wat je inderdaad kan proberen is kast open en kijken koe warm het dan wordt: als het dan veel koeler blijft ligt het aan je airflow (als dat zo is moet je die verbeteren, kijk hier). Als het slechts enkele graden scheelt ligt het aan de koeler of de bevestiging van de koeler.

Als de koeler niet heet voelt maar je cpu blijft nog wel te heet dan wordt de warmte niet goed geleidt naar je cooler. Opnieuw bevestigen en goed koelpasta aanbrengen (een doorzichtig dun laagje op de cpu).

Als de temperatuur problemen na het opnieuw bevestigen van de koeler of dat de koeler wel flink warm aanvoelt niet zijn opgelost kan je nog proberen een nieuw bios te flashen (Misschien wordt de temperatuur in dit bios niet goed uitgelezen) of een nieuwe koeler te kopen.

offtopic:
* @ dennismaus & LuukNouwen

Of een kast open of dicht moet hangt van je airflow af: als de je een fan hebt zitten die aan de achterkand lucht er uit blaast en een aanzuigt opening aan de voorkand hebt zitten wordt er frisse lucht aan de voorkant aangezogen en aan de achterkand opgewarmd weer uitgeblazen. Al haal je de zijkant er af dan wordt de lucht aan de zijkant aangezogen en niet vanaf de voorkant hier door worden componenten vooraan niet gekoeld.

Er zijn zelfs sun's die doorbranden met een open kast. Maar mijn barton M op 2,5 gig vind een open kast met kamerventilator er voor wel prettig dus het hangt er maar net vanaf...

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• WaarAnders
Kast staat al de hele tijd open

er zit al nieuwe coolpasta op en de cooler zit bomvast, dat lijkt me geen probleem dus

Maar wat vinden jullie van het verhaal dat het komt door me kast (ding is niet prescott ready en heeft een 20 pins atx aansluiting en geen 24 zoals de p4ad2 heeft)?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:02

Haan

dotnetter

Verhaal van de kast lijkt me onzin. Ik had zelf een P4 530 in een waardeloze kast zitten met weinig airflow en overal kabels (omdat ik zat te wachten op m'n nieuwe kast) ding werd daarin standaard 35 graden..

Weet je zeker dat de koeler goed zit? Ik neem aan dat je zo'n nieuw ontwerp koeler hebt met 4 pinnen die je door het moederbord moet drukken zeg maar.. (je weet wel wat ik bedoel). Die zitten echt goed vastgeklikt?

En je fan draait keihard, want die van mij maakt maar 2000 toeren ongeveer (ingesteld in bios op 60%) en nu in m'n nieuwe kast wordt die processor daarop maar 30 graden..

Zelfs overgeklokt tot 4 GHz werd het bij mij nog geen 70 graden, dus er is echt is fout, maar dat hadden we al door ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• WaarAnders
Ja met 4 druk pinnen. Deze kunnen niet bewegen en dus zou de cooler goed moeten zitten. De cooler kan dus niet bewegen

Verwijderd

probeer u cpu voltage es te verlagen ik heb het prob ook de originele coolers van P4 blazen meer opzij dan door de koelblok goeie airflow zou moeten helpen

• PacinoAllstars
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-02 15:22
Je cooler zit echt niet goed vast. Ik had het ook je moet hem echt 4 keer erin horen klikken per pootje. Zelf had ik het ook iets van 4 keer opnieuw gedaan tot die goed zat 8)7

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

Akino

Dr. Opteron

Ik persoonlijk denk ook dat je koeler niet goed vastzit.

Je kun ook eens je CPU+koeler eens goed ontvetten met alchol.(Vingers zijn meestal vettig,vet issoleerd,meestal maar een paar graden maar toch)
Het koperen vlak poetsen met koperpoets,en daarna NIET meer aanraken met je vingers.

En een P4 3.4Ghz met een XP 1800 is geen vergelijking.Zowel qua architectuur,als warmteafgift

Suc6 met je koelingperikelen.

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 13:46
Dat is normaal voor een cpu op die frequentie.
Hoe hoger geclocked hoe warmer je cpu wordt.
Een XP1800+ loopt op ongeveer 1,5GHz, dat is minder dan de helft van jouw cpu dus ik snap die vergelijking in temperatuur niet. Hoe hoger geclocked, hoe meer lekstroom je hebt en meer lekstroom is gelijk aan meer warmte.

Je installeerd best een outtake fan vlak bij je cpu.
Als je de temperatuur kan terugdringen naar zo'n 40 - 45 graden kan je ook nog de Vcore in je bios 1 stapje lager zetten dan de default, dan moet je wel ekele uurtjes Prime draaien om te zien of je cpu nog stabiel blijft. Lagere Vcore is minder warmte want je verbruik daalt en dus ook de vermogensdissipatie, je moet dan alleen opletten dat de temperatuur niet te hoog wordt anders wordt de weerstand te hoog waardoor die Vcore niet meer toereikend is.

Beginnen met een outtake fan bij de cpu want een kast met voortdurend warmer wordende lucht is niet geschikt om een 3,4 GHz cpu koel te houden. :)

Verwijderd

Mijn AMD 64 3000+ (2,0 Ghz) wordt nooit warmer dan 40 graden met de Boxed koeler op ~3000 rpm. Meestal zit ie zo rond de 30 graden overigens.

@corpseflayer

Dus volgens jou is een vergelijkbare AMD(64) altijd koeler dan een Pentium, aangezien AMD's processoren met lagere kloksnelheden draaien? Maar toch, een verschil van 30 graden is erg veel 8)7

Verwijderd

Ik heb een P4 540 (3.2Ghz) die op 3.4 ghz overclocked tussen de 45 en 49 graden is met de standaard intel koeler.

Moet ik d'r wel bij zeggen dat ik m'n kast tot nu toe (aan een kant) open heb staan (fan meestal rond de 2500rpm). Zodra ik m'n kast dicht doe, loopt de gaat m'n fan opeens 4000rpm of hoger draaien en is het net of ik naast een helicopter zit, alhoewel ik wel 2 Zalman casefans (aan de voorkant 1 en aan de achterkant 1), die ik allebei naar buiten laat blazen.

Had van iemand gehoord dat je ze niet naar binnen moet laten blazen omdat die airflow van de P4 intel koelers speciaal was en de ook andere componenten op het mobo zou moeten koelen. Lijkt mij stug, want hij blaast slechts warme lucht, maar ik sla het advies toch maar niet in de spreekwoordelijke wind.

Nog ff wachten tot de Zalman koeler arriveert en dan even kijken hoe het systeem draait met de kast dicht. Mocht de fan dan weer zo hard gaan draaien dan zaag (flex) ik gewoon een gat in m'n zijpaneel ter hoogt van de CPU en monteer ik daar een fan die naar binnen blaast.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:02

Haan

dotnetter

Die fan aan de voorkant moet toch echt naar binnen blazen.. Kijk maar eens wat er gebeurt als je dat doet. (volgens mij staat het ook nog ergens in de FAQ zelfs).

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

ja ik heb het gisteren gezien in de faq, nadat ik het bericht gepost had.

Vandaag komen echter de Zalman CPU Cooler (7700), Zalman voeding en nog 2 Zallman Casefans (grotere dan 80mm, ik geloof 90 of 92), dus ik wacht nog even met de boel omzetten totdat dit binnen is.

Ben benieuwd hoe het dan met de koeling gaat, redelijk wat warmteontwikkeling denk ik namelijk.

Systeem draait redelijk intensief de hele tijd 3x 7200rpm harde schijven erin, 2 dvdbranders.

Morgen installeer ik de nieuwe cool goodies en post m'n bevindingen daarna wel!

Verwijderd

Ik heb een P4 3.0 Ghz Prescott geinstalleerd van de week. Dat ding doet in rust (gesloten kast) 51 graden! Met standaard (boxed) cooler erop.
Nou heb ik twee kleine case-fans aangebracht. Een vooraan onderin die naar binnen blaast en een ter hoogte van de cpu aan de achterkant die naar buiten blaast.

Nog steeds 51 graden. Is dit warm? Ik vind zelf van wel namelijk. Heb al het koelblok en de cpu schoongemaakt en er nieuwe pasta op gesmeerd. ook geen effect.

de temperatuur is op zich niet het probleem, maar de fan is erg lawaaierig. hoe hoger de temperatuur, hoe meer rpm. bij 51 graden is dat ongeveer 3700 rpm..

Is dit normaal en is de koeler gewoon lawaaierig?
Pagina: 1