Toon posts:

Wijzigen van PC Netwerknamen in een Domein

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
de situatie waarin ik mij op dit moment bevindt:

- een domein van ongeveer 250 gebruikers.
- vrijwel alle computers draaien op windows2000 en een aantal op windowsXP PRO
- de computers hebben allemaal als pc naam 3 letters gevolgd door een uniek nr.

het bedrijf wil graag dat de computer namen van deze systemen gewijzigd worden in iets anders. namelijk WRK-ARN- gevolgd door het unieke nr.

ik heb al in verscheidene topics gelezen dat het mogelijk is om de computernamen van de systemen te wijzigen in het register.

het enige punt waar ik dan alleen tegen aan loop zodra ik dit wijzig in het register is dat de computers buitengesloten worden van het domein en niet meer in kunnen loggen :'( .

als ik namelijk handmatig bij een computer de naam verander, moet ik de computer opnieuw aanmelden op het domein door middel van 1x het administrator password in te vullen en te restarten. daarna is de systeemnaam veranderd en kan de gebruiker weer gewoon inloggen.

mijn vraag is nu:

er zijn een heleboel programma's te vinden op internet waarmee je computers in een domein van een afstand kunt besturen,beheren, enz.

is het op een of andere manier mogelijk om deze computernamen op afstand te wijzigen door middel van zo'n programma of iets anders en dat de computers niet buitengesloten worden van het domein?

alvast bedankt,

Verwijderd

Je zou een installer kunnen maken voor vnc en deze via group policy kunnen uitrollen.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 18:30
netdom.exe kan dit. uitvoeren op de client met voldoende rechten om het machine account te wijzigen. via logon script/runas/ andere tools is dit te maken.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Tsja, en dan maar hopen dat je ook een hernoemd computer account in je AD krijgt.. Dat is namelijk het probleem. Je computernaam is te wijzigen maar in de AD is een bijbehorend computer-account aanwezig.. Daarom kon je de eerste keer niet meer op het domein komen.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

ik vraag me af of je dit in AD niet kan doen, accountnamen van personen kun je aanpassen in server 2003. Kans dat dat voor pc's ook geld. Voor server 2000 weet ik dit niet precies.

pc's toevoegen in het domein si een aardige klus als je het over 250 stuks hebt inderdaad. Paulhekje zijn suggestie is misschien handiger dan

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Nee, dat kan niet. PC's bouwen een trust relatie op met de Domain controller. Daarom is het ook van belang dat een PC zich opnieuw aanmeld bij het domein bij het hernoemen.

netdom.exe kan dit op commandline doen. Zowel gescript verhuizen van domein 1 naar domein 2, als het aanpassen van de naam. Ik heb die tool gebruikt om PC's van domein te verwisselen, waarbij je wel een admin wachtwoord plaintext in het script gebruikt.

Oplossing is om tijdelijk een domain admin account met een wachtwoord te maken, dat te gebruiken en direct na voltooiing dicht te kwakken.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• paulhekje
een domain admin account is niet nodig: alleen permissies om machine accounts te maken/verwijderen.
Gebruik daarvoor de Delegation-wizard.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
nog even terug op het onderwerp netdom

ik heb inderdaad hier een onderwerp over gevonden op de microsoft site

http://support.microsoft....d=kb;en-us;298593&sd=tech

maar weten jullie zeker dat dit ook voor windows 2000 werkt?. wat ik hier namelijk aantref is voor windows xp.

en het volgende punt waar je tegen aan loopt is dat de client pc's standaard niet netdom.exe op de hd hebben staan.

dus ook hier moet je een oplossing voor vinden anders kan je dit commando alsnog niet op afstand gebruiken.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

- Vanuit een loginscript aanroepen, maakt dan toch niet uit WAAR die .exe staat :?
- Uberhaupt zelf eventjes uitgetest op een testbak ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
ja zeker ga ik het eerst uittesten op een testpc. voordat ik zoiets uitrol in het domein :P

alleen is voor mij een het aanroepen vanuit een loginscript geen oplossing omdat ik de namen van de pc's niet automatisch laat genereren, maar wijzig aan de hand van een nr op een sticker welke zich op de pc bevindt.

deze nummers zijn dan wel centraal geregistreerd, maar ik zal het wel op afstand via een remote commando prompt uit moeten voeren

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
En zoiets op basis van een txt bestandje met mac adres en nieuwe naam laten opzoeken door een script ?

Dat spaart je heel veel werk lijkt me.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zojuist getest met een testbak.

het commando wat ik heb gebruikt is het volgende:

C:\Documents and Settings\Helpdesk>netdom renamecomputer wrk-arn-113965 /newname
:ors113965 /userd:volt\helpdesk /passwordd:* /usero:administrator /passwordo:* /reboot:15

vervolgens vraagt hij me of in het locale administrator password wil invoeren en daarna vraagt hij of ik het wachtwoord wil invoeren van een domein account met genoeg rechten om pc namen te wijzigen.

zodra je dit ingevoerd hebt. vraagt hij of je het zeker wilt. en vervolgens voert hij het commando netjes uit.

alleen zodra ik de computer waarvan ik de pc naam heb veranderd opniew opstart en weer probeer aan te loggen op het domein krijg ik de volgende melding:

"The system cannot log you on to this domain because the system's computer account in its primary domain is missing or the password on that account is incorrect" ;(

wel weet ik zeker dat ik het password goed invul natuurlijk

iemand enig idee wat ik niet goed doe?
_/-\o_ 8)7

*edit* deze melding krijg ik trouwens alleen de na de eerste reboot van het systeem. ik kan dan op geen enkele mogelijkheid inloggen. zodra ik dan nogmaals het systeem opnieuw opstart. werkt alles weer naar behoren.

is het zo te maken dat deze 2e reboot niet nodig is? /*edit

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2004 12:27 ]

• paulhekje
2x rebooten zou niet nodig moeten zijn. Heb je meerdere domaincontroller?
Je kunt eventueel spelen met de switch /reboot:xx waarin xx is aantal seconden, default is 30.

Verwijderd

Topicstarter
ja er zijn inderdaad ongeveer 5 domaincontrollers aanwezig.

maar een 2e restart is inderdaad niet nodig ben ik achtergekomen.

het is heel belangrijk om de domaincontrollers even de tijd te geven om het te verwerken, vooral als er meerdere zijn.

ik heb na een 2e test ongeveer 10 minuten gewacht voordat ik het systeem opnieuw opstarte, en toen werkte alles gelijk weer perfect :*)

alleen om nu voor elke pc in het bedrijf het commando in de dos prompt in te voeren zie ik niet echt zitten.

ik weet dat je een script kan maken om dit te vergemakkelijken maar zijn hier ook tooltjes voor die je hierbij een handje kunnen helpen? of is het echt gewoon een kwestie van een stukje programmeren?

_/-\o_

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
http://kixtart.org/links.html

Staan diverse linkjes, en vergeet niet naar Kix zelf te kijken. (erg krachtig)

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1