kdeinit: symbol lookup error

Pagina: 1
Acties:

• zeikstraal
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik gebruik de slackware current met daarop dropline gnome 2.8. Nu werd ik toch wel nieuwschierig hoever KDE op dit moment is dus heb ik KDE 3.3.1 geinstalleerd uit de current. Volgens verschillende fora zou dat ook gewoon op de bij dropline Xorg server moeten kunnen draaien.
Zodra kdeinit wordt gestart krijg ik echter de volgende foutmelding.

/opt/kde/bin/kdeinit: symbol lookup error: /opt/kde/lib/libkdecore.so.4: undefined symbol: qt_x_user_time

Ik heb gezocht naar ontbrekende packages, maar die zijn er volgens mij niet. Voor de zekerheid heb ik de installatie van kde nog maar eens over gedaan maar het helpt niet. Weet iemand wat er aan de hand is?

Quidquid id est, timeo puellas, et oscula dantes

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
De KDE-versie is tegen een andere (wellicht nieuwere) versie gecompileerd dan de QT-versie die je hebt geïnstalleerd. Je moet dus ook QT upgraden.

(En dan maar hopen dat daardoor niet nog meer van die leuke dependency problemen gaat veroorzaken. Best mix je nooit pakketten van verschillende distributies of zelfs verchillende distributieversies, dat levert ooit wel problemen op, altijd volledig in één keer de ganse distributie upgraden is beter.)

• zeikstraal
Ja, vergeten te zeggen: Ik heb alle kde packages en QT up to date. Ik heb qt versie qt-3.3.3-i486-3 .

En ik heb net nog een "swaret --update && swaret --upgrade" gedaan. Al vallen m'n x-server en alle gnome gerelateerde dingen daar buiten.

[ Voor 41% gewijzigd door zeikstraal op 04-11-2004 12:23 ]

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Staan er toevallig geen verschillende versies van qt geïnstalleerd? Misschien eens een udpatedb en locate libqt proberen.

Welke is de defaultcompiler op jouw systeem trouwens? Als die kde en qt met een recentere compiler en andere libstdc++ zijn gecompileerd kan je ook dat soort van grapjes krijgen.

• zeikstraal
Jahoor was inderdaad een zootje met restanten van een oude qt. Had denk ik toch wat teveel vertrouwen in het packagemanagement.
Hij doet het nu, maar ik denk dat er nog wel wat meer puin valt te ruimen bij deze installatie.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 19:49
Als je zo'n probleem als dit hebt, kijk dan eens met 'ldd' welke libs er gelinkt zijn. Dan valt meestal wel vrij snel op als het een verkeerde (oude) versie is.

Maar goed, was al opgelost dus ;)

• zeikstraal
Maar toch bedankt ;)

Pagina: 1