ADSL2 kan nog even duren...

Pagina: 1
Acties:

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-02 09:47
Op webwereld las ik het volgende bericht :

Diverse aanbieders experimenteren al met adsl2, het snellere broertje van de huidige internettechnologie. De providers kunnen echter niet met de technologie aan de slag omdat KPN nog in 'verkennende fase' zit en zich voor zijn eigen netwerk niet wil vastpinnen op één specifieke technologie. De concurrentie moet dus wachten.

Nu rezen mij een aantal vragen op. Omdat gebruikt wordt gemaakt van een ander netwerk lijkt het mij zo dat experimenten altijd in overleg gaan met KPN of mis ik hier iets?

KPN had dus op de hoogte moeten zijn van de technieken waarmee de concurrent test. Ook visa versa lijkt het mij dat er bepaalde afspraken gemaakt worden? Het lijkt me niet zinnig als iedereen zijn eigen weg gaat. Dit zou dus betekenen dat er wellicht een investering is gedaan voor een bepaalde techniek en dat deze investering niet gebruikt kan worden?

Kan iemand mij hier eens precies vertellen hoe het nu zit?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het punt is dat de providers in feite niets met het transport te maken hebben. Zij kopen bij KPN (of BabyXL) een dienst in die ze weer aan hun klanten (ons) doorverkopen.
Als KPN geen ADSL2 aanbiedt kunnen providers dat ook niet, ze zullen moeten wachten totdat KPN daar iets voor aanbiedt.

Die opmerking dat de concurrentie moet wachten begrijp ik niet. Welke concurrentie? Tussen providers onderling? Zolang die allemaal het KPN netwerk gebruiken is er op connectiviteit geen concurrentie, alleen op secundaire zaken (prijs, datalimiet, services).
Concurrent voor KPN? Dat is BabyXL. BabyXL kan onafhankelijk van KPN zelf op zoek gaan naar mogelijkheden. Het enige wat ze met KPN te maken hebben (dacht ik) is dat ze plaats in de KPN centrale huren om hun apparatuur op te hangen (en ze maken gebruik van het koper van de centrale naar de gebruiker)

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 04-11-2004 10:16 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 22:42
Je hebt natuurlijk wel te maken met storing/interferentie tussen kabels in de grond. Het is daarom logisch dat niet elke techniek op elk vermogen wordt toegestaan door KPN. Er zullen eerste specificaties opgesteld moeten worden zodat het netwerk niet nadelig beinvloed wordt.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Maasluip schreef op 04 november 2004 @ 10:15:
Het punt is dat de providers in feite niets met het transport te maken hebben. Zij kopen bij KPN (of BabyXL) een dienst in die ze weer aan hun klanten (ons) doorverkopen.
Als KPN geen ADSL2 aanbiedt kunnen providers dat ook niet, ze zullen moeten wachten totdat KPN daar iets voor aanbiedt.

Die opmerking dat de concurrentie moet wachten begrijp ik niet. Welke concurrentie? Tussen providers onderling? Zolang die allemaal het KPN netwerk gebruiken is er op connectiviteit geen concurrentie, alleen op secundaire zaken (prijs, datalimiet, services).
Concurrent voor KPN? Dat is BabyXL. BabyXL kan onafhankelijk van KPN zelf op zoek gaan naar mogelijkheden. Het enige wat ze met KPN te maken hebben (dacht ik) is dat ze plaats in de KPN centrale huren om hun apparatuur op te hangen (en ze maken gebruik van het koper van de centrale naar de gebruiker)
Providers kunnen het end-to-end gedeelte inkopen bij verschillende telco's. Zo kan jou DSL verbinding via KPN-ADSL, BBned, babyXL of versatel lopen die het verkeer tussen jou modem en de centrale via hun netwerk naar je ISP transporteren en daar afleveren. (soort van rietje zegmaar).

Als KPN op haar kopernetwerk (dus niet haar dsl netwerk!) voorlopig geen ADSL2+ toelaat kunnen andere telco's dat ook nog niet gaan aanbieden. En dat houdt dus wel alles tegen. Of KPN-ADSL (voormalig de naam MXstream) het aanbiedt staat hier los van verder. Het gaat over het toelaten van de techniek op het kopernetwerk van KPNtelecom.

Tuurlijk is er wel concurentie, zowel tussen ISP's onderling, maar ook tussen de telco's die samen met de ISP's een goede dienst/aanbieding moeten & kunnen neerzetten. BBned zal echt wel zorgen dat ze sneller of goekoper het end-to-end gedeelte leveren aan haar ISP's (klanten) zodat de ISP's dat weer aan ons als klant kan verkopen/leveren.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 20:26
Pc123 schreef op 04 november 2004 @ 10:29:
Je hebt natuurlijk wel te maken met storing/interferentie tussen kabels in de grond. Het is daarom logisch dat niet elke techniek op elk vermogen wordt toegestaan door KPN. Er zullen eerste specificaties opgesteld moeten worden zodat het netwerk niet nadelig beinvloed wordt.
inderdaad en KPN is bezig met VDSL en BBned wil graag ADSL2 gebruiken.

• om3ega
Ik heb me maar eens even verdiept in de verschillende xDSL technieken, dat praat toch wat makkelijker in een discussie als deze.

Techniek Max Upstream Max Downstream
ADSL10248192
SDSL23552355
SHDSL23552355
ADSL2??
ADSL2+25600
VDSL307253248

Wie kan me nog even wat ontbrekende dingen geven?
Wt ik niet heb meegenomen in deze tabel is de max. afstand die mogelijk is. Dit speelt natuurlijk ook mee in de uiteindelijkke keuze.

[ Voor 1% gewijzigd door om3ega op 04-11-2004 12:14 . Reden: Foutje ]

• bjck
om3ega schreef op 04 november 2004 @ 11:07:
Ik heb me maar eens even verdiept in de verschillende xDSL technieken, dat praat toch wat makkelijker in een discussie als deze.

ADSL10248192
SDSL23552355
SHDSL47104710
ADSL2??
ADSL2+25600
VDSL307253248

Wt ik niet heb meegenomen in deze tabel is de max. afstand die mogelijk is. Dit speelt natuurlijk ook mee in de uiteindelijkke keuze.
ADSL2 is dacht ik 1.5/12M ongeveer. En ADSL2+ 3Mbit upload maximaal.

Hoe kom je aan de 'techniek' SHDSL met 4Mbit?

[ Voor 3% gewijzigd door bjck op 04-11-2004 11:48 ]

• om3ega
bjck schreef op 04 november 2004 @ 11:48:
[...]

ADSL2 is dacht ik 1.5/12M ongeveer. En ADSL2+ 3Mbit upload maximaal.

Hoe kom je aan de 'techniek' SHDSL met 4Mbit?
Ik heb het ergens gelezen echter mijn internet history browser is leeg :( .. dus kon het niet meer terug vinden. Ondertussen hier http://www.aware.com/products/dsl/gshdsl.htm
dat de snelheid 2.3Mbit is up/down

Ik ben niet echt thuis in deze kreten , maar is G.shdsl hetzelfde als SDSL?

Verwijderd

KPN zet in op VoIP en ADSL2

Uitgegeven: 1 maart 2005 13:04
Laatst gewijzigd: 1 maart 2005 13:05

AMSTERDAM - Telecomconcern KPN gaat de komende jaren flink investeren in telefoneren over het internet (VoIP) en de snellere versie van het huidige ADSL-netwerk, het zogenoemde ADSL2. Het bedrijf zegt "de aanval" te openen op deze markt en streeft naar het marktleiderschap.
bron: nu.nl

KPN is dus van plan binnenkort ADSL2 aan te bieden, goed nieuws :O

• om3ega
Nu BBned nog :) .. * om3ega meldt zich als test-slachtoffer ;)

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:45

qless

...vraag maar...

om3ega schreef op donderdag 04 november 2004 @ 11:07:

ADSL10248192
SDSL23552355
SHDSL23552355
ADSL2??
ADSL2+25600
VDSL307253248

ADSL2+ 24 Mbps down, 3 Mbps up
VDSL 52 Mbps down, 13 Mbps up of 25 Mbps down & up

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• cryhtorchild
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

cryhtorchild

TT page 888

qless schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 16:40:
[...]

ADSL2+ 24 Mbps down, 3 Mbps up
VDSL 52 Mbps down, 13 Mbps up of 25 Mbps down & up
ADSL2+ kan met huidige telefoon centrales. Voor VDSL zullen de centrales weer aangepast moeten worden. Ze hebben dus beiden hun voor- en nadelen.

Fucking... What the fuck. Who the fuck fucked this fucking... How did you two fucking fucks... FUCK.

• MagicTempest
  • Laatst online: 18-02 10:09
Hoe bedoel je moeten de centrales weer aangepast worden?

Er zijn zat dslams op de markt die gewoon zowel adsl/sdsl/adsl2/adsl2+ _en_ vdsl aankunnen.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• bjck
MagicTempest schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 16:49:
Hoe bedoel je moeten de centrales weer aangepast worden?

Er zijn zat dslams op de markt die gewoon zowel adsl/sdsl/adsl2/adsl2+ _en_ vdsl aankunnen.
Wijsneus :P

Lijnen zijn op teveel plaatsen te-lang voor een interessante dekking.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 10:56

r0b

om3ega schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 18:01:
Nu BBned nog :) .. * om3ega meldt zich als test-slachtoffer ;)
BBned is er al lang mee bezig hoor.
BBned is al een tijdje bezig om de Cisco DSLAM's te vervangen door Alcatel DSLAM's, welke ADSL2+ aankunnen. :)
Pagina: 1