[2003] Distributielijsten onder Active Directory*

Pagina: 1
Acties:
  • 405 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mathadon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-01 13:37
Hi,

Hier op mijn werk hebben we verschillende distributielijsten gemaakt zodat je dus naar meerdere mensen tegelijk emails kan sturen. Alle distributielijsten beginnen met de naam "Distr", maar sommige distributielijsten hebben een spatie voor hun naam, zoals " Distr" zodat die boven de andere distributielijsten komen te staan, wanneer je onder Outlook contactlist kijkt. Die distributielijsten met een spatie voor hun naam zijn aangemaakt door een collega die nu niet meer hier werkt. Nu wil ik een nieuwe distributielijst aanmaken met zo'n spatie ervoor, maar dat lukt me niet.... het is echt een compleet raadsel voor mij hoe hij dat heeft gedaan.

Als ik dus een nieuwe groep aanmaak onder Active Directory: bedrijf.nl->groepen->distributiegroepen. en ik vul in de wizzard als naam in: " distr test" dan zie je dat de distributiegroep niet een spatie voor zijn naam heeft staan. Ik heb het volgende allemaal al geprobeerd:

- rechtmuisknop en dan rename, werkt niet.
- underscore geprobeerd "_distr test" maar dan krijg ik een underscore te zien ipv een spatie.
- de naam tussen " " of ' ' geprobeerd aan te maken, maar werkt ook niet.

Als ik kijk bij een distrbutielijst die een spatie voor zijn naam heeft (die ik probeer na te maken), naar de properties en dan onder object, staat het volgende bij Carnonical name of object:

"bedrijf.nl/Groepen/Distributiegroepen/ Distr Performance"

Er staat een spatie voor de objectname.
Als ik kijk naar een object die ik gemaakt hebt staat er bij Carnonical name of object:

"bedrijf.nl/Groepen/Distributiegroepen/Distr Test" (dus zonder spatie)

Maar ik kan het veld niet aanpassen vanuit hier want het is grijs.
Is er een andere mogelijkheid om de objectname aan te passen ipv via "Active Directory Users and Computers" ?? of weet iemand een manier om een spatie in een objectnaam te krijgen?

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Mathadon op 04-11-2004 11:19 ]

• Mr. Happy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
De naam zelf zal idd zonder voorloopspatie zijn, maar de DisplayName kun je wel met een voorloopspatie doen (en deze zie je ook in je adresboek).

[ Gathering of Tweakers ] [ GitHub ]

• Mathadon
Ja maar leg eens uit hoe het komt dat er bij die andere distributielijsten die al bestonden en die wel een spatie hebben voor hun naam, bij hun Carnonical name of object (onder properties->object) wel spatie staat en bij nieuwe groepen(object) geen spatie kan maken? Het moet dus wel mogelijk zijn.

• Dr. Cheeks
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-08-2025
Alt-0160 geeft ook een 'lege plek' (ik noem het geen spatie omdat het niet dezelfde code is, maar effectief ziet het er uit als een spatie).

Die gebruik ik zelf altijd om een file te laten beginnen met een lege plek (inderdaad, om de file bovenaan gesorteerd te krijgen). Als het in het file system werkt, zal het met je distributielijsten wellicht ook lukken. :)

• Mathadon
ik hoopte echt dat het aan die alt-0160 het raadsel zou verklaren.... ik probeerde het net.. en helaas, de objectname staat nog steeds zonder spatie ervoor :(

Iemand anders nog truukjes of ideeen of tools?

• Dr. Cheeks
Mathadon schreef op 04 november 2004 @ 10:24:
ik hoopte echt dat het aan die alt-0160 het raadsel zou verklaren.... ik probeerde het net.. en helaas, de objectname staat nog steeds zonder spatie ervoor :(
Maar de Alt-0160 'spatie' wordt wel ingevoerd op het moment dat je hem 'typt', alleen niet 'onthouden'?

• Mathadon
hij wordt wel ingetypt, maar krijg hetzelfde resultaat als wanneer ik een spatie type -> geen leeg veldje voor de naam. Alt 0160 staat trouwens voor een spatie-zonder-break. Ik heb het ff opgezocht :P Helaas pakt ie hem niet.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kun je niet de naam van een andere distibutielijst copy/pasten in een nieuwe lijst ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Dr. Cheeks
Mathadon schreef op 04 november 2004 @ 15:44:
<snip> Alt 0160 staat trouwens voor een spatie-zonder-break. Ik heb het ff opgezocht :P Helaas pakt ie hem niet.
Ah! De Ctrl-Shift-Space uit Word! Een zeer ondergewaardeerde combo... B) . Maar goed, het hielp niet dus we hebben er nu weinig aan.

• Mathadon
ZeRoC00L schreef op 04 november 2004 @ 16:43:
Kun je niet de naam van een andere distibutielijst copy/pasten in een nieuwe lijst ?
Werkt ook niet....
Volgens mij heeft de vorige systeembeheerder dit op een andere manier aangepast.... zijn er andere mogelijkheden om de Carnonical name of object aan te passen ipv Active Directory Users and Computers? in de registry misschien, weet iemand dat?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

Als je objects wil aanpassen zul je dat met Adsi Editor moeten doen. Ik begrijp niet waarom jij je zo focust op een naamgeving waarom verander je niet gewoon alles door over een underscore voor te zetten ipv zaken te willen die waarschijnlijk met kunst en vliegwerk gecreeerd zijn.

• Mathadon
mutsje schreef op 05 november 2004 @ 08:35:
Als je objects wil aanpassen zul je dat met Adsi Editor moeten doen. Ik begrijp niet waarom jij je zo focust op een naamgeving waarom verander je niet gewoon alles door over een underscore voor te zetten ipv zaken te willen die waarschijnlijk met kunst en vliegwerk gecreeerd zijn.
Omdat het mogelijk is, moet ik het ook te weten willen komen en kunnen doen :) hehe koppigheid :P. Ik ben benieuwd of het werkt met ADSI Editor....

• Blabla13
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:54
Ik heb hier een scriptje gemaakt dat een local group aanmaakt.
Als ik het hierin probeer, dan lijkt het allemaal te blijven zoals jij graag wilt dat het moet zijn.
Script as is. maw. het werkt voor mij, maar zonder garanties.

[..
ADS_GROUP_TYPE_GLOBAL_GROUP = &h2
ADS_GROUP_TYPE_LOCAL_GROUP = &h4
ADS_GROUP_TYPE_UNIVERSAL_GROUP = &h8
ADS_GROUP_TYPE_SECURITY_ENABLED = &h80000000

' Variabelen opbouwen
Distribgroepnaam = inputbox("Groepsnaam","Groepsnaam")

'connecten target OU
Set objOU=GetObject("LDAP://OU=distributiegroepen,ou=groupen,dc=bedrijf,dc=nl")

Set objGroup = objOU.Create("group", "cn=" & Distribgroepnaam)
objGroup.Put "sAMAccountName", Distribgroepnaam
objGroup.Put "groupType", ADS_GROUP_TYPE_LOCAL_GROUP Or ADS_GROUP_TYPE_SECURITY_ENABLED
objGroup.SetInfo
..]

Ik denk zelf dat als je de een na laatste regel aanpast naar:
objgroup.put "grouptype",ADS_Group_type_Global_group

je je distributiegroep hebt, maar nu geen tijd om het hier in het produktienetwerk te testen. >:)

succes

Edit: opslaan als .vbs, en uiteraard dat LDAP pad aanpassen aan de eigen structuur.

[ Voor 11% gewijzigd door Blabla13 op 05-11-2004 10:00 ]

• Mathadon
Willk nog bedankt voor je tip, maar ADSI Edit + de alt 0160 code heeft bij mij geholpen! Als je in ADSI Edit de naam probeert te wijzigen met een normale spatie, dan pakt ie hem niet, maar met ALT 0160 in ADSI Edit is het uit eindelijk gelukt!

Ik dank u allen!

• Mathadon
ff een n00b vraagje..... waarom staan er achter sommige topics een * ?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Mathadon schreef op 06 november 2004 @ 08:10:
ff een n00b vraagje..... waarom staan er achter sommige topics een * ?
dan is de topictitel aangepast

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1