Toon posts:

Problemen na overklokken 5900XT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus gisteravond begonnen met het overklokken van mijn 5900XT. Ik heb me daar deels gebaseerd op een tweakers.net review waar ook aandacht werd besteed aan overklokken. reviews: AOpen Aeolus FX5900XT-DV128 videokaart review
Daar wordt gesteld dat de core van 390 naar 435 MHZ kan worden overgeclockt. Als eerst heb ik em op 420 MHZ gezet en het geheugen van 700 naar 750. Dat heb ik dus getest op Doom 3 om te kijken of het allemaal goed ging. Doom liep wel wat lekkerder, maar ik kreeg last artifacts. Er liepen steeds flikkerende balken zwarte balken van boven naar beneden over het scherm. :(
Vervolgens heb ik de core wat lager gezet op 410 MHZ (geheugen liet ik hetzelfde). Toen ben ik een 3DMark 05 benchmark gaan draaien. Daar had ik geen last van Artifacts. Daarna heb ik Doom weer opgestart: Weer last van artifacts. Ik heb toen Rome: Total War geprobeerd, maar toen liep ie vast (eerste keer dat Rome bij mij is vastgelopen).
Daarna heb ik de kloksnelheid verlaagd naar 400, daarna 390 (standaard instelling) en op het laatst ook nog de geheugensnelheid omlaag naar 700 MHZ (dat is de default instelling). Nog steeds had ik last van Artifacts bij Doom 3. Voordat ik begon met overklokken, heb ik nooit last gehad van artifacts bij Doom of welk spel dan ook. Ik heb de Doom 3 instellingen tijdens het overklokken ook niet veranderd.
Rome: Total War geeft nu trouwens geen problemen meer nadat de kaart weer terug heb gezet op de standaard instellingen.

Wat zou er nu aan de hand kunnen zijn? Ik heb trouwens eerst Rivatuner gebruikt om te overklokken en later de coolbits hack.

System Specs:
AMD Athlon 2800+
Gigabyte 7Vax Mobo
1024 MB Geheugen
AOpen Aeolus Nvidia Geforce 5900XT
Auren Space 7.1

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 14:36
mischien is je kaart te warm geworden en moet je die eerst laten afkoelen.
Dat sommige tweakers een bepaalde kloksnelheid halen is nog geen garantie dat jij dat ook haalt!!! en de meeste beginnen met kleine stapjes in Mhz. :)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Het is inderdaad niet zo slim om meteen een zo groot verschil in Mhz te testen, doe het in kleine stapjes. Misschien heeft je kaart wel een opdonder gehad door die te fanatieke beginpoging. Maar het kan idd ook een teken van warmte zijn...

Verwijderd

Dat had ik ook met myn FX5200 als ik doom3 speelde , zo'n zwarte balken. en op sommige plaatsen als ik in het licht keek waren ze weg. De 61XX drivers losten alles op + ik kreeg er nog eens een performance boost bij dat ik op 800x600 HIGH kon spelen }:O

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-08 01:03
Het zou wel erg snel zijn, als je nu al artifacts krijgt. Ik heb ook een 5900XT, alleen dan van Point of View (zwarte PCB) en haal met stockcooling iets van 510/810 oid... (kan er een paar mhzjes naast zitten :))

Heb je wel de laatste drivers ? Of evt een bios flash al overwogen??
Misschien helpt dat tegen die snelle artifacts..

Verwijderd

Weet wel dat DOOMIII heel erg gevoelig is aan artifacts krijgen, en dat je op dezelfde kloksnelheden veel kans hebt dat andere games perfect draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb em in de avond overclocked en in de morgen weer getest, waarbij ik nog steeds artifacts kreeg.
Ik heb de nieuwste drivers, de 66.xx beta drivers van Nvidia.com. Voor het overklokken draaide Doom prima op deze drivers. Ik kan kijken wat er gebeurt als de oude 61.xx installeer. Ik vrees dat dat echter niet zal helpen.

Over de biosflash... Ik heb wel even gegoogled maar heb weinig kunnen vinden. Als je een linkje hebt ...?

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 12:04
Ik heb ook een GF 5900XT (club 3d) en kan tot 480/700 klokken. Het geheugen is gewoon kut en heb ik dus ook niet overgeklokt. Heb hem nu op 466/700 staan voor dagelijks gebruik, en mijn P4 3.2 koelblok met 4 cm koelertje op mijn kaart gemod doet ook wonderen wat temperatuur betreft. Ik denk dat je alleen de core moet gaan overklokken en het geheugen moet laten voor wat het is, en misschien dus wat beter koelen omdat ze meestal met standaard koeler erg warm worden.

Hallo

Verwijderd

Hoezo? sommige krijgen hem tot 900 + Mhz . >:)

• Zotn_Dré174
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 19:18
Aw je hebt direct 50 Mhz bij de stockspeed van het geheugen gedaan, lijkt me wel wat veel.
In het ergste geval is je memory beschadigd, heb ook zo eens men memory van mijn 9800 pro naar de eeuwige jachtvelden gezonden :o.
Heb je NU nog last van artifacts & kun je mss eens screenshot posten v/d artifacts?

[ Voor 24% gewijzigd door Zotn_Dré174 op 06-11-2004 09:59 ]

Verwijderd

Tja probeer anders even je drivers in zijn geheel te uninstallen, desnoods vanuit safe mode, en vervolgens een andere versie driver te installeren ?

Toen ik mijn radeon 9700 kocht en hem wilde oc-en naar pro, liep de computer meteen vast omdat mijn voeding dit niet trok, maar toen was dus een driver file beschadigd geraakt., steeds bij een reboot kreeg ik artifacts in windows, of het systeem wilde windows niet eens inkomen !! dus ik dacht dat ik de kaart had gemold, maar toen installeerde ik de drivers opnieuw en dat loste gelukkig alles op.

• Roelos
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 november 2004 @ 11:52:
...

Over de biosflash... Ik heb wel even gegoogled maar heb weinig kunnen vinden. Als je een linkje hebt ...?
Check de start-post....

[rml][ Ervaringen]FX5900XT videokaart - Deel 5[/rml]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is uiteindelijk opgelost door de drivers eerst te verwijderen en dan opnieuw instellen. Bedankt iedereen :)
Pagina: 1