Subwoofer afstellen, hoe & waarmee?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:59
Sinds gisteravond ben ik een subwoofer rijker geworden - hoera!
Echter, ik heb nog niet echt veel advies gevonde hoe ik 'm moet afstellen:

- volume lijkt mij nog het simpelste: hard genoeg dat het lekker klinkt en de buren nog niet beginnen te klagen;

- cross-over frequency: m'n hoofdspeakers gaan volgens de specificaties tot 44Hz (-3dB punt). ik kan het crossover filter instellen van 50Hz tot 150Hz, dus ik zou denken dat voor mij de laagste stand goed genoeg is?

- Phase-shift: hiervoor heb ik een traploos instelbare draaiknop (0-180 graden) en een 180 graden tuimelschakelaar. Ofwel 360 graden in te stellen. Dit lijkt mij nog het lastigste om goed te krijgen: het verhaal dat ik ergens gelezen heb is dat het laag van de subwoofer en hoofd-luidsprekers elkaar niet moet gaan uitdoven, maar met een gemiddelde Terminator-2 actiescene is dat lastig te analyseren.

Uiteraard is het belangrijkste dat ik het goed vind klinken (en tot nu toe is dat ook zo!), maar zijn er ook goede richtlijnen voor? En wat voor materiaal gebruik je voor het afstellen? Speciale wav-bestanden met frequency-sweeps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15

voodooless

Sound is no voodoo!

Het is heel simpen: gebruik je oren!

Stel hem zo af als jij dat graag zou willen, en experimenteer gewoon met de instellingen, en eventueel ook met de plek waar de sub staat. Echte vuistregels zijn er niet, aangezien iedereen een andere setupheeft.

Maar je redeneringen kloppen wel redelijk, dus je bent op de goede weg :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127797

Er zijn wel enkele regeltjes

Subje zo laag mogelijk, voor een lekker doordreunend basje :9~

Bas mag niet boven de rest van de speakers uitkomen moet achtergrond blijven :+

Wat mijn voorganger al zei, gebruik je oren. Ieder heeft zijn eigen smaak

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 127797 op 04-11-2004 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 08:12
Weet iemand hoe je die dipswitches achterop de DT300 amp moet zetten? Ik heb een 80 liter shiva closed. Al een aantal keren gevraagd maar nooit antwoord gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Abaddon1 schreef op 04 november 2004 @ 10:56:
Weet iemand hoe je die dipswitches achterop de DT300 amp moet zetten? Ik heb een 80 liter shiva closed. Al een aantal keren gevraagd maar nooit antwoord gekregen...
Zo als jij ze het beste vind staan ;) Ik heb ze zelf gezet op 6 dB boost op 20 Hz in mijn 54 liter kastje. Simuller het anders met winISD, het klopt namelijk best aardig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Al je het op de juiste manier wilt doen moet je beschikken over een dB meter en een afstel dvd zoals bv de AVIA dvd. Op de dvd staan uitgebreide testpatronen waarmee je maximale extensie en vlakke response kunt krijgen uit je sub. De dvd is te bestellen bij ITC http://www.htforum.nl/ITCshop/

Vaak stel je de sub met je oren 10dB te hard af. Zodoende moet je vaak weer aan je sub draaien om de balans telkens aan te passen.

De plaatsing is ook minstens even belangrijk (zoniet belangrijker). Het beste kun je een positie proberen op de lijn van je front speakers. Hoe dichter in de buurt van een hoek des te meer versterking van het sublaag.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 04-11-2004 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Geerts
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
@abaddon1:

kijk even op:

http://www.visaton-bausae...usaetze.de/hifi/verst.htm

Bij de pdf file van de dt300 zitten een paar tabbelen met de instellingen. Toen ik mijn shiva nog in een 85 liter closed (met dt150) had zitten, had ik meestal +6dB @ 25 Hz ingesteld staan. Nu heb ik een 45 liter gesloten kast en gebruik meestal geen eq instellingen meer (hoewel je zou zeggen dat het harder nodig is in een kleinere kast).

Het is zo dat er 8 switches zijn (bij de dt150 wel iig), waarvan (volgens mij) de eerste 6 een functie hebben. De 1 (aan) stand is als de switch naar boven, richting de aansluitingen, geschakeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Bedankt voor de replies allemaal! Ik zal eens gaan kijken. MBT winisd ik heb het gevoel dat mijn sb live en troep microfoontje neit in staat zijn om een meting te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Abaddon1 schreef op 04 november 2004 @ 12:09:
Bedankt voor de replies allemaal! Ik zal eens gaan kijken. MBT winisd ik heb het gevoel dat mijn sb live en troep microfoontje neit in staat zijn om een meting te geven ;)
Met winISD kun je ook niet meten, je kunt alleen de curve van de shiva en de EQ grofweg simuleren, zo kun je kijken welke instelen voor jou het gunstigste is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Ok de driver staat er niet tussen in winISD maar ik heb een nieuwe aangemaakt voor een parallel aangesloten shiva: alleen de Z staat niet in de shiva whitepaper..Bij Pe vullen jullie daar 650watt in?

Data die ik wel heb kunnen vinden:

Qts 0.39
Vas 151
Fs 21
Re 11.6
Le 8.4 mH
Xmax 15.8 mm
Qms 6.7
Qes 0.41
SPL 87.2 dit is bij 1 watt is dat de juiste?
Pe 650
BL 21.6
dia 12 in
Sd 481

De winISD plot ziet er als volgt uit (zonder Z in te vullen maar volgens mij ehef tide geen invloed)

http://hail.zvdk.nl/~abaddon/HT/shiva2.JPG

[ Voor 50% gewijzigd door @baddon op 04-11-2004 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

De andere twee hebben ook een functie. Met 1 ervan geef je de impedantie van de woofer aan die eraan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
En die moet bij mij dus op 8 omdat ik parallel heb? Lang geleden die natuurkunde electro lesjes.
Als ik die grafiek van mezelf zo bekijk hierboven zou ik dan op 30 hz een +6db moeten geven of op 40hz +3db?

[ Voor 37% gewijzigd door @baddon op 04-11-2004 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Om mijn Shiva met DT-300 'recht' te krijgen, dus een lineaire response moet ik het volgende instellen:

+7 dB @ 20 Hz
+4 dB @ 25 Hz

Komt dus neer op 6 en 3. Maar hoe stel ik dat in? Je kunt maar één setting instellen. Als ik + 6 dB instel op 20 Hz, dan boost hij niet op hogere frequenties?

Er staat bij dat de bass correction equalised is, wat houdt dat in?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

wimpie schreef op 04 november 2004 @ 17:10:
Om mijn Shiva met DT-300 'recht' te krijgen, dus een lineaire response moet ik het volgende instellen:

+7 dB @ 20 Hz
+4 dB @ 25 Hz

Komt dus neer op 6 en 3. Maar hoe stel ik dat in? Je kunt maar één setting instellen. Als ik + 6 dB instel op 20 Hz, dan boost hij niet op hogere frequenties?

Er staat bij dat de bass correction equalised is, wat houdt dat in?
Als je een boost geeft van 6dB op 20Hz dan heeft dat ook zo zijn invloeden op 25Hz en hoger. Dit kan je ook in WinISD Pro zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Anoniem: 17926 schreef op 04 november 2004 @ 17:25:
[...]

Als je een boost geeft van 6dB op 20Hz dan heeft dat ook zo zijn invloeden op 25Hz en hoger. Dit kan je ook in WinISD Pro zien.
Is er dan een mogelijkheid om deze boost in te stellen? Kan niets vinden.

Al gevonden, ik had nog een oude versie uit 2002 geinstalleerd, die kan dat niet. :)

Ziet er nu gelijk ook goed uit met een 6 dB boost op 20 Hz.

Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~houwelin/got/shiva.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door wimpie op 04-11-2004 17:49 ]

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

wimpie schreef op 04 november 2004 @ 17:34:
[...]

Is er dan een mogelijkheid om deze boost in te stellen? Kan niets vinden.
Zoals gezegt, je moet de pro versie hebben, en ff van het forum de update downloaden zodat je kunt filteren (of zit dat tegenwoordig ook al in de standaard pro versie :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

deepspace schreef op 04 november 2004 @ 17:42:
[...]

Zoals gezegt, je moet de pro versie hebben, en ff van het forum de update downloaden zodat je kunt filteren (of zit dat tegenwoordig ook al in de standaard pro versie :? )
Jep, dat zit er nu standaard in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Wimpie wat voor kast is dat en hoe heb je je shiva aangesloten parallel of serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik hoop parallel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Abaddon1 schreef op 04 november 2004 @ 20:04:
Wimpie wat voor kast is dat en hoe heb je je shiva aangesloten parallel of serie?
85 liter (netto) bass reflex, parallel aangesloten op een DT-300, getuned op 20 Hz. Ik zal het Shiva topic eens kicken met foto's van de bouw en het eindproduct.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Hier mijn instellingen met WinISD Pro 80 liter gesloten

Afbeeldingslocatie: http://hail.zvdk.nl/~abaddon/HT/winISD/winisdproshiva.bmp

Plaatjes van mn winISD Pro instellingen:

Afbeeldingslocatie: http://hail.zvdk.nl/~abaddon/HT/winISD/winisdproparam.bmp

Afbeeldingslocatie: http://hail.zvdk.nl/~abaddon/HT/winISD/winisdpoimpd.bmp

Alleen die series resistance moet die op 8 of 4 ohm ?

EDIT: volgens mij moet die series resistance op 0,001 ofzo niet ?

EDIT2: Walter moet mn DT300 dan op 8ohm staan voor de Shiva paralell? En als ze allebei op 0 staan dan is er geen limiter gaat ie dan ahrder 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door @baddon op 04-11-2004 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ten eerste hoef je aan de input power niets te veranderen, en al helemaal niets aan de series weerstand!!! Je moet bij EQ zijn!

Hier mijn Shiva met EQ (20 Hz +6 dB):

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/sub/sim.png

en dit is wat er echt gemeten is:

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/3_curve_20_25_30_hz.gif

De lichtblauwe curve is eveneens 20 Hz + 6 dB. Lijkt toch verdacht veel op elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:58

Jag

Nou, op iets van 0.08 Ohm als je een amp hebt met een dempingsfactor van 100 en je de speakerkabel niet meerekent.

Iedereen zit hier trouwens netjes in WinISD een rechte lijn te simuleren, maar realiseren jullie je ook dat je een gigantische boost krijg van het sublaag inroom? Makkelijk meer dan 10dB zo onder de 30Hz. In principe krijg je 12dB/octaaf erbij onder de laagste frequentie die nog ik je kamer past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Jag schreef op 04 november 2004 @ 20:34:
Nou, op iets van 0.08 Ohm als je een amp hebt met een dempingsfactor van 100 en je de speakerkabel niet meerekent.

Iedereen zit hier trouwens netjes in WinISD een rechte lijn te simuleren, maar realiseren jullie je ook dat je een gigantische boost krijg van het sublaag inroom? Makkelijk meer dan 10dB zo onder de 30Hz. In principe krijg je 12dB/octaaf erbij onder de laagste frequentie die nog ik je kamer past.
Hangt ook ontzettend van de positie van je sub in je kamer, en natuurlijk de grootte ervan.
Ik zou graag eens het echte resultaat meten, zover ik daar de middelen niet voor heb stel ik hem gewoon in zoals ik het prettigst vind klinken. Ben er nog niet uit of de boost beter klinkt, tijd zal het leren.. :)

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
en hoe meet je de laagste frequentie in je kamer ook alweer? Mijn luisterruimte is 5 bij 6....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Niet online
Abaddon1 schreef op 04 november 2004 @ 20:42:
en hoe meet je de laagste frequentie in je kamer ook alweer? Mijn luisterruimte is 5 bij 6....
λ= v/f

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

oftewel v/λ = f waarbij v de geluidssnelheid is (342 m/s)

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 04-11-2004 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
&#955 = ? &# wat betekend dat...ik zie niet hoe ik hier het volume of de afstanden van mn ruimte in kan vullen.

EDIT
HEHE ok wat is λ dan ?

[ Voor 18% gewijzigd door @baddon op 04-11-2004 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Abaddon1 schreef op 04 november 2004 @ 20:51:
&#955 = ? &# wat betekend dat...ik zie niet hoe ik hier het volume of de afstanden van mn ruimte in kan vullen.

EDIT
HEHE ok wat is λ dan ?
Dat is de golflengte, dus de lengte of breedte van je kamer :) Maar buiten deze frequentie treden er nog wel veel meer effecten op... echt veel heb je er niet aan.

Hier geldt gewoon: meten is weten.

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 04-11-2004 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @baddon
Ok ga ik er eens mee klooien. Wat heb jij met de 7e en 8e dipswitch gedaan 4 of 8 ohm of beide uit?

[ Voor 8% gewijzigd door @baddon op 04-11-2004 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Abaddon1 schreef op 04 november 2004 @ 20:59:
Ok ga ik er eens mee klooien. Wat heb jij met de 7e en 8e dipswitch gedaan 4 of 8 ohm of beide uit?
Zou op 4 ohm moeten staan voor de shiva

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:59
Even terug naar het oriiginele onderwerp:
Hoe heb ik uiteindelijk m'n sub afgesteld?

Als eerste heb ik van http://nch.com.au/tonegen/index.html de software van een toongenerator gedownload. Met dit programma heb ik een hoop wav-jes gemaakt: sinusgolven van 20 seconden, eentje van 30 Hz, 35 Hz, 40Hz, 45Hz...100Hz. Daarbij ook nog een sinus-sweep van een minuut lang van 20Hz naar 150Hz.

Die heb ik allemaal naar een audio-CD gebrand en afgespeeld op m'n CD speler met de subwoofer aan. Toen ik die nummers een voor een afspeelde merkte ik dat bij bepaalde nummers het volume flink wegviel. Ik heb toen met de faseverschuiving en crossover frequentie zitten spelen, net zo lang tot alle nummers (dus alle frequenties) ongeveer even hard uit de complete installatie kwamen. Ook de frequentiesweep klonk daarna goed en zuiver.

Daarna de test waar het echt om draait: de Special Edition DVD van Twister! Die kan ik echt iedereen aanraden die een surround-systeem (liefst met sub) wil uittesten, geweldig geluid!

Ik ben zelf best tevreden met bovenstaande afstelmethode, dus iedereen die een sub wil afstellen kan ik bovenstaande aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik hoop dat je hebt afgestelt op de luisterplek, want als je dat niet gedaan hebt, had je net zo goed niets kunnen doen ;) .

Het kan trouwens ook makkelijker: gewoon de toongenerator winISD gebruiken, en je PC op je amp aansluiten. In sommige situaties is dat natuurlijk niet mogelijk ;)

[ Voor 41% gewijzigd door voodooless op 07-11-2004 11:32 ]

Pagina: 1