Toon posts:

Linux en Windows op 1 machine

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik zit met een probleem!

Op mijn primaire harde schijf met een C en D(ata) partitie staat op de C schijf Windows XP. Nu had ik een oude harde schijf over, en heb daar Mandrake Linux 10 op geinstalleerd. Heb dit al vaker gedaan. Installatie ging goed, alleen als ik nu mijn PC aanzet, krijg ik na het algemeen schermpje systeem info, een Li met 99 99 99 99.

Heb hier al wat over gezocht op internet en schijnbaar heeft de LinuxLoader de MBR van de primaire harde schijf vernacheld.

Hoe kan ik dit nu oplossen. Linux werkt niet, en windows ook niet. Als ik mijn Data schijf kwijt ben, wordt ik gek! Die C schijf maakt me niet uit......

Heb al geprobeerd Linux opnieuw te installeren, maar die blijft nu ineens hangen bij het formatteren van die oude schijf.

Hoop dat iemand me kan helpen.....

Gr. Sjoerd

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:34
Denk dat het handigst is als je van een live cd boot.
Of je boot knoppix en je kijkt of je je data partitie kan mounten vanuit Knoppix.
Als je van linux af wilt kan je waarschijnlijk ook met de windows repair cd (installatie cd) je MBR terug zetten.

Verder wees gerust, je mbr heeft niet zo heel veel van doen met je data, als alleen je mbr kapot is is je data er nog wel.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

http://www.mods4me.com/fo...ead.php?p=54262#post54262
booten met een dos flop fdisk /mbr zou het dan moeten oplossen

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Wanneer je Windows op de oude schijf installeert (eerst even als primary master in je pc hangen) met je oude schijf als slave of secundary master moet je als het goed is gewoon bij je data kunnen komen.
Wat je eventueeel eerst kan proberen is opstarten vanaf een windows-floppy en het commando: " fdisk /mbr" geven. Zou meen ik ook moeten helpen.

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Heb ik ook een keer gehad met Lilo, zwaar klote. Suggestie: haal je Linux HDD eruit, mik de Windows cdrom in je drive en rebooten.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]agent327 schreef op 04 november 2004 @ 08:00:
Wanneer je Windows op de oude schijf installeert (eerst even als primary master in je pc hangen) met je oude schijf als slave of secundary master moet je als het goed is gewoon bij je data kunnen komen.

Okee, ik ben voor deze optie gegaan.

Als ik nu mijn schijven bekijk in windows, zie ik wel de oude primaire schijf staan. De gegevens die hier bij staan kloppen echter niet. Hij zegt dat jet een 128gb schijf is, tewijl het 160 gb is. Verder is het eerste gedeelte 5,8 gb, dan 50 en dan 70. Dit terwijl er een C en D schijf was (geen 4 schijven dus).

Het lijkt dus alsof hij toch die MBR nog leest van die schijf. Kan ik dat er nou nog af gooien?

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09-2025

blizt

Wannabe-geek

Het is niet helemaal duidelijk (voor mij dan) wat je nu precies gedaan hebt?
Maar ik had dit van de week met 'n Win2k/Debian-dualboot, na de installatie van 2000. Wat je moe doen:
  • CD-rom windows er in
  • Repair console
  • Inloggen etc.
  • fixmbr typen op de console
Dat werkte voor mij in ieder geval.
Je moet trouwens geen fdisk /mbr gebruiken voor Windows XP/2000 etc., heb hier ooit 'n link gepost met het verschil.

United we stand, and divided we fall

Pagina: 1