SATA schijven 'klikken' aan/uit tijdens opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 14:48
Hoi, sorry dat ik dit topic kick na zo veel tijd, maar ik heb exact hetzelfde probleem als uit de originele topicstart en dit is het enige topic dat ik over hierover kon vinden.

NB: Afgesplitst van Nu al 4 kapotte hardeschijven !

Ik heb dit probleem (klikkende schijven) met een Asus A7N8X-E Deluxe (rev 1.01) en een kast met een Antec TruePower 380W voeding. In deze computer zitten twee WD Raptors, 36 GB. Bij het aanzetten van de computer met deze SATA schijven verbonden blijven deze schijven uitgaan en beginnen daarna weer op te spinnen. Dit is vrij geleidelijk gedaan: het gebeurde een keer bij het opnieuw opstarten, toen gebeurde het soms ook in Windows (waarbij de computer enige second vaststond) en nu wilt de hele computer niet meer booten en de schijven blijven maar tikken. (Erg verontrustend als je nagaat dat dat echt kut is voor die schijven :{ ).

Als ik een SATA controller in een PCI slot duw bij dezelfde computer en daar de schijven op aansluit blijft het probleem zich voordoen. Je zou dus zeggen dat het niet per sé aan het moederbord ligt. Of wel, omdat de hdd-aanroep methodes kapot zijn, oid. (NB: het PCI kaartje heeft wel dezelfde chip als de onboard SiI chip. Een controller met andere chip heb ik niet onder handen.)

De schijven aansluiten op een andere computer gaat prima (ze zijn gelukkig dus niet allebei kapot). Een SATA schijf van een ander type van een andere computer in de kapotte pc geeft hetzelfde resultaat.

Ik heb om de stroomtoevoer zo min mogelijk te belasten alle optionele fans en andere drives niet aangesloten en de harde schijven allebei op een ander 'kanaal' gezet. Helpt niets.

Het volgende dat ik ga proberen is de schijven op de voeding van een andere computer te laten lopen maar wel op het moederbord van de kapotte pc aangesloten, om uit te sluiten dat het aan de voeding ligt. Ikzelf denk namelijk dat het moederbord de boosdoener is, aangezien de topicstarter het probleem had kunnen verhelpen met een nieuw moederbord.

Wat denken jullie hiervan?

Oh ja, ik heb ook nog andere SATA kabels geprobeerd, en zelfs de twee DIMMs die erin zitten er om de beurt uitgehaald om uit te sluiten dat een daarvan defect zou zijn.

Als laatste nog: de realtime clock liep sinds een tijdje te snel in Windows, maar alleen met een overclockte FSB. In de bios liep de tijd wel goed. Na het terugzetten van de FSB op de originele stand werkte het wel weer OK in Windows. Wel toevallig, en lijkt me ook een defect aan het moederbord.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2004 05:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wacko, ik heb je kick even afgesplitst, dat is ook wat duidelijker voor medeposters :)

Aangezien het probleem zich ook voordoet bij andere schijven op dezelfde PC vermoed ik dat de voeding een rol speelt - vooral ook omdat je overklokt en daar ook tegen problemen aanloopt. Check eens of het probleem aanhoudt bij onderklokken, minder hardware en een zwaardere voeding. Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Controleer iig je schijven 1 voor 1 met zo min mogelijk hardware/meest betrouwbare opstelling. Zie ook OM FAQ: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2004 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
M'n P-ATA Maxtor schijf (MaXLine Plus II 250GB ATA/133) heeft hetzelfde eveul.
Dus ik vraag me af in hoeverre het met de interface te maken heeft.

Misschien is het mijn eigen schuld maar ik denk dat ik de schijf te zwaar belast heb op een avond.
Hij stond al 3 dagen flink te lezen en schrijven (P2P programma's met heel veel connecties naar verschillende schijven).
Daarna heb ik nog 4x een archiver opgestart die redelijk grote directories moesten inpakken (tegeljikertijd) en ik was misschien te enthousiast om m'n prullenbak ook nog eens te legen.
Vrijwel meteen daarna knalde alle archivers eruit met allerlei vage access errors en toen was het led al geschiet. Na open te hebben opgestart bleek de schijf te zijn overleden en doet nu enkel nog meer ZZZ klik ZZZ klik.
Met een recovery programma kan je nog wel bepaalde sectoren lezen maar grote delen zijnin hun geheel ontoegankelijk geworden.

Blijkbaar zijn schijven niet echt bestand tegen idioten zoals mij. :?

Een splitter moet niet zoveel uitmaken. Ze hebben jaren in mijn computer gezeten zonder problemen. Ook zitten alle voedingslijnen intern aan elkaar geknoopt dus dat maakt ook weinig uit.

Verder lijkt het me sterk dat een te lage spanning problemen geeft... maar ik kan er naast zitten. Het verziekt hooguit de data-integriteit op je schijf, niet de schijf zelf. Met een (lowlevel) format zou hij weer moeten werken.

Heb je geen last van piekspanningen zoals een oude koelkast?

Een nieuwe Chieftec voeding wil niet automatisch zeggen dat ie ook in orde is.
De AOpen voeding van een vriend ontplofte ook en zo raakte hij ook zijn 3 schijven in 1 keer kwijt.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_bas_ schreef op 04 november 2004 @ 06:32:
Heb je geen last van piekspanningen zoals een oude koelkast?
dat is simpel op te lossen door een surge protector of een simpele ups...
zou zelf niet meer zonder willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 19:02

Corn

Raar jongetje

Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 05:49:
wacko, ik heb je kick even afgesplitst, dat is ook wat duidelijker voor medeposters :)

Aangezien het probleem zich ook voordoet bij andere schijven op dezelfde PC vermoed ik dat de voeding een rol speelt - vooral ook omdat je overklokt en daar ook tegen problemen aanloopt. Check eens of het probleem aanhoudt bij onderklokken, minder hardware en een zwaardere voeding. Zie ook Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Controleer iig je schijven 1 voor 1 met zo min mogelijk hardware/meest betrouwbare opstelling. Zie ook OM FAQ: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
wacko heeft op dit moment niets meer overclocked, en toch houd het probleem aan. Ik denk dus ook niet dat het probleem bij de voeding zal liggen, maar gewoon aan het moederbord. Als de voeding het probleem zou zijn geweest, zou je juist in zware games instabiliteitsproblemen gaan krijgen, en dat is niet het geval geweest. Je kunt dit nog even controleren door de sata kabel niet aan te sluiten, en af te wachten wat de schijven doen als je je computer aanzet. Waarschijnlijk spinnen ze gewoon correct op. Als dat niet zo is, is het hoogstwaarschijnlijk inderdaad een voedingsprobleem, wat je kunt bevestigen met een andere voeding (zoals wacko zelf al aangaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
Bedankt voor het afsplitten, een nieuw topic is inderdaad wel handiger.

Ik heb inmiddels met een voeding van een andere computer de vitale onderdelen aangesloten, en het werkt ineens een stuk beter: de harde schijven spinnen keurig en slechts eenmaal op.

Toch ben ik bang dat het moederbord danwel de harde schijven ook gesneuveld zijn, of in ieder geval is één van de partities beschadigd zodat ie niet meer boot. Ook blijft soms de computer vlak na het aanzetten zichzelf iedere paar seconden rebooten. Al met al erg vervelend. Gelukkig komen zowel de kast (voeding) als het moederbord en de schijven bij dezelfde winkel vandaan welke een eigen RMA service heeft, ik had al contact met ze opgenomen omdat ik er eerder vrij zeker van was dat het aan het moederbord lag.

Overclocken heeft in dit geval erg weinig met de problemen te maken hoor, het systeem was niet eens ver overclocked, slechts de FSB was lichtelijk verhoogd zonder aan voltages te prutsen. De voeding is ook zeker niet te zwak; bij volle belasting bleef het systeem altijd stabiel. Toen problemen zich voordeden heb ik direct terug geclockt naar fabrieksinstellingen, zonder dat de problemen die dus waarschijnlijk aan de voeding zijn toe te kennen ophielden.

In ieder geval nog bedankt voor de hulp :)

[ Voor 23% gewijzigd door wacko op 04-11-2004 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

dit heb ik ook gehad en heeft helemaal niets met je hardware te maken

dit komt door je bios (ik weet alleen ff niet meer wat exact )iig in je powermanagment sub dir het 1 en ander uit zetten en je bent er van af
(zal nog ff zoeken wat het nou exact was wat je uit moest zetten )

het was iig op een Asus SK8V mobo met sata schijven heel erg vervelend en volgens mij ook niet echt goed voor je schijven
net een vriend gebeld die kon het zich nog herinneren alleen niet meer wat de oplossing was :S

zo snel als ik het weet pas ik mn post even aan

ps je kan natuurlijk ook gewoon even alles in je power managment 1 voor 1 uit zetten dan ben je er snel genoeg achter lijkt mij :D

[ Voor 43% gewijzigd door Nessuno op 04-11-2004 20:51 ]

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
ik zou iig enorm hiermee oppassen met experimenteren. Te vaak up-en downspinnen kan fataal zijn voor hd's, en ik denk dat rapors (10.000 toeren) dat helemáál niet leuk vinden. Daarbij zijn die erg duur })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
Lijkt me niet hoor, het probleem is zich 'opeens' gaan voordoen en ik had de bios daarbij al weken niet aangeraakt. Ook doet het probleem zich al voor tijdens het booten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
wacko schreef op 04 november 2004 @ 20:54:
Lijkt me niet hoor, het probleem is zich 'opeens' gaan voordoen en ik had de bios daarbij al weken niet aangeraakt. Ook doet het probleem zich al voor tijdens het booten...
Dan is er iets in je mobo gaar. Het lijkt me stug dat ineens je voeding minder vermogen kan leveren, hoewel het niet uit te sluiten is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

ik heb dit ook gehad met een HD'tje... schijf was dood.

het begon met af en toe eventjes klikken en opspinnen, en het eindigde met het oneindig lang klikken en opspinnen. schijf was niet meer te booten etc.

bij mij bleek (nadat ik in totaal 6-7 HD's had verknoeid) dat ik geen aarding had...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

ik krijg net een brainwave :P (zeldzaam moment )

kijk eens of er in je bios het volgende voor komt

power managment by apm
en of je dan de keuze hebt om dit uit te zetten

zo ja ze dit eens uit als het aan staat

baad het niet dan schaad het niet :P

maar dit was het probleem op mn sk8v mobo van asus

daar spinden mn schijven ook op en af tijdens de bios init

my 2 cents

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
Ik wilde nog even bevestigen dat het probleem toch echt de voeding was. Ik heb uiteindelijk de voeding er uit gehaald en een vrij zuinge computer met weinig onderdelen op deze voeding aangesloten, en daarbij begon de HDD ook al uit te gaan om daarna weer opnieuw op te spinnen op onregelmatige tijden.

Je zou het niet verwachten van een kwaliteitsvoeding van Antec, daarom dacht ik ook eerst niet dat dat het probleem zou zijn (uiteindelijk dus net als de topicstarter in het topic waarvan deze is afgesplitst, die een goede voeding van Chieftec had).

Nog bedankt voor het meedenken.

[ Voor 4% gewijzigd door wacko op 08-11-2004 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
Inmiddels nog geen anderhalf jaar later:

- Een Antec True430 voeding die is geploft (rookwolkje en alles, zonder af te leiden oorzaak)
- Een andere Antec True430 voeding met hetzelfde probleem waar dit topic over ging

Ik had dus in m'n fileserver (wat overigens een geheel anders systeem is als m'n workstation waar dit topic over ging) wéér last van tikkende harde schijven die hierdoor nauwelijks toegankelijk waren en op slot de machine niet meer bootbaar was. Ook ditmaal ging dit vrij gelijkmatig, van soms wat slechte respons tot harde crashes en een niet meer bootbaar systeem. Zojuist heb ik 'm vervangen door een nieuwe voeding en de machine loopt weer als een zonnetje, zelfs een schijf waarvan ik dacht dat ie het begeven had werkt weer.

En het kan toch echt niet aan mezelf liggen; ik verdeel netjes de kracht over de powerlines zonder rare aftakkingen laat staan loops, en de betreffende machines zijn verder ook retestabiel. Ook heb ik een tijdje een UPS aan het lichtnet gehangen hier om te kijken of de stroomvoorziening hier gewoon suckt, maar die had wekenlang keurige grafiekjes zonder grote pieken.

Ik hoor net van een vriend die ook last van een tikkende hdd met een Antec voeding had.

Moraal van dit verhaal? Ik zou niet zo ver durven gaan als Antec met een grote stempel beoordelen aan de hand van mijn persoonlijke ervaringen, maar ik vind het toch wel èrg typisch. Trek zelf je conclusies, ik weet in ieder geval dat ik niet snel meer een Antec voeding ga kopen.

Dit topic is al oud, maar ik vond dit toch wel een schopje waard om even m'n ervaringen kwijt te kunnen.
Pagina: 1