Toon posts:

Beginners receiver subwoofer probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 672 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben de laatste maanden echt helemaal gek geworden van dvd's kijken. Alleen begin me telkens meer te irriteren vanwege het feit dat ik alleen dolby prologic heb. En dit natuurlijk geen goede geluidweergave geeft, als je een keer dts of 5.1 gehoord hebt.

Nu heb ik op het moment een HCD-451 (Dolby pro-logic) set van sony. Geen dure set. Maar het geluid wat eruit komt vindt ik heel erg acceptabel. Ik vind het in elk geval beter klinken als de 200-300 € setjes die overal te koop zijn. (DVD-speler + boxen, lang en ronde boxen en/of kleine fronts en kleine rears) Ik bedoel de setjes met het plastice uiterlijk.

Foto van de set:
Afbeeldingslocatie: http://static.marktplaats.nl/fotos/audio/sets/55984.jpg

Nu zit ik een tijdje al rond te snuffelen op hifi.nl in het 2dehands gedeelte op aanraden van iemand maar ik kan me er geen wijs uit worden. Vandaar dat ik nu vandaag bij de Scheer en Foppen ben langsgeweest. Voor advies.

Daar werd me een receiver aangeraden van jvc volgens meneer was dit de beste receiver op het moment qua prijs prestatie. De prijs was 249, € en het type was een. JVC rx-5042.
Plaatje :

Belangrijkste features
• Stereo: 2 x 100 W, 8 ohm bij 1 kHz, bij 0,8% THD; Surround: 5 x 100 W, 8 ohm bij 1 kHz, bij 0,8% THD
• High-Performance DSP
• Dolby Digital/DTS/DTS 96/24/Dolby Pro Logic II decoders ingebouwd
• 2 component video ingangen en 1 component video uitgang voor PAL Digital Direct Progressive Scan
• Geschikt voor DVD multi-channel audio (5.1 kanaals ingangen)
• Virtual Surround Back
• 3D-PHONIC
• Nieuwe Quick Speaker Setup
• DAP (multi-channel digitale bronnen): THEATER 1/THEATER 2/HALL 1/HALL 2/DANCE CLUB/LIVE CLUB/PAVILION
• DAP (tweekanaals bronnen): MONO FILM/THEATER 1/THEATER 2/HALL 1/HALL 2/DANCE CLUB/LIVE CLUB/PAVILION/ALL CH STEREO
• DSP digitale equaliser

Andere features

Audio
• Analogue Direct
• Midnight mode
• Bass boost

Algemeen
• Oplichtend dot matrix display met dimmer
• Vernieuwde COMPU LINK besturing
• A/V-STB afstandsbediening voor meerdere merken

Ingangen/uitgangen
• Audio analoog: 5 ingangen en 2 uitgangen
• Audio digitaal: 2 optische ingangen en 1 coaxiaal ingang (toewijsbaar)
• Video (composiet): 2 ingangen en 2 uitgangen
• Video (S-video): 2 ingangen en 2 uitgangen
• Subwoofer voorversterkeruitgang
• Luidspreker schroefaansluitingen: voor L/R 1, voor L/R 2, midden, surround L/R

Tuner
• RDS Tuner (PS/PTY/RT, PTY Search)
• Enhanced Other Network: TA/NEWS/INFO
• Geheugen voor 30 FM en 15 AM zenders

Afbeeldingslocatie: http://www.dewinkel.nl/assets/big/jvc-rx-6042-receiver.jpg

Stereo: 2x100W, 8 Ohm bij 1 kHz.
- Surround: 6x100W, 8 Ohm, bij 1 Khz
- 6 kanaals ingangen voor DVD Audio / SACD

Stereo: 2 x 100 W, 8 ohm bij 1 kHz, bij 0,8% THD; Surround: 5 x 100 W, 8 ohm bij 1 kHz, bij 0,8% THD

Ingangen:
Audio: 9x analoog, 4x optisch, 1x coax.
Video: 5x composite, 5x sVideo, 2x component

Uitgangen:
Audio: 4x analoog (+ pre out voor elk kanaal), 1x optisch
Video: 3x composite, 3x sVideo, 1x component.

Ingebouwde decoders:
Dolby Digital EX/Dolby Digital/DTS/DTS-ES/DTS NEO:6/DTS 96/24 / Pro Logic II.

Nu lijkt mij dit een redelijke set. Maar ik vraag me alleen af of het hierop ook mogelijk was om mijn sub-woofer aan te sluiten. Mr zei dat dat mogelijk was maar dat ik via een tulp hem eraan kon hangen. Vervolgens uitgelegd dat ik wat oudere sub heb maar dat er wel een hele lage luide(waar ik van hou) bass uitkomt, en dat deze niet actief was, en dus geen stroomaansluiting had en via 2 draadjes aangesloten diende te worden. Maar Mr zei dat ik deze 2 draadjes in een tulp moest verwerken en vervolgens erop aan moest sluiten in de sub uitgang. Nu lijkt mij dit niet te kunnen of wel ? Kan ik mijn passieve sub ombouwen naar een actieve ?

Nu lijkt mij dit zeer onwaarschijnlijk aangezien het geen actieve sub is en deze dan eigenlijk te samen met de fronts aangesloten dient te worden. In het geval dat ik hem wil gebruiken.

1. Mijn vraag aan jullie is : Klopt het wat de verkoper mij vertelde ?
Als mijn ingeving klopt verlies ik dan veel lage tonen en is dit slechte voor de geluidskwaliteit ?

2. Is dit een redelijke set of is het toch echt beter om verder te gaan zoeken? Ik heb begrepen dat jvc natuurlijk niet te vergelijken is met marantz of denon natuurlijk, maar net iets onder yamaha zit maar beter qua kwaliteit is dan de duurdere sony's tenzij je het over de latere en hogere serie hebt.

3. Aangezien er 1 optische ingang opzit en een coaxiale moet het mogelijk zijn op de ene mijn dvd-speler aan te sluiten(die ik tevens nog moet aanschaffen) en op de andere mijn pc ?

4. Ik neem aan dat mijn speakers beter werken i.c.m. met de jvc dan de speakers die jer bij kan kopen namelijk de "SP-X100 speakers"

Zie plaatje :
Afbeeldingslocatie: http://www.dewinkel.nl/assets/big/jvc-set-5042.jpg

Doorsparen of kopen ?

Wie o wie wil me helpen met mijn keuze ?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2004 01:05 . Reden: cijfertjes toegevoegd ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Verkoper verteld bullshit. Tulpje aan je sub maken is onzin zonder een amp tussen te zetten! Je kunt natuurlijk gewoon jou oude amp gebruiken voor de sub, en de rest aan de nieuwe receiver aansluiten.

Kijk ook ff op kieskeurig of er niet nog meer dingen zijn in die prijsklasse (die zijn er zeker wel). Voor dat geld heb je ook een Yamaha bv.

Aangezien het ding twee digitale ingangen heeft, kun je idd twee bronnen aansluiten. Of de JVC speakers beter zijn dan de sony's durf ik niet te zeggen, dat moet je zelf maar uitvinden.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-07 01:44

FlyEragon

Alien Monkeys

Zeker doorsparen; als je zo'n receiver koopt dan kunnen zulke boxen er natuurlijk niet bij he. Je gaat er volgens mij zelfs op achteruit(zeker met gewoon muziek).

Verwijderd

Topicstarter
Erkandude schreef op 04 november 2004 @ 01:02:
Zeker doorsparen; als je zo'n receiver koopt dan kunnen zulke boxen er natuurlijk niet bij he. Je gaat er volgens mij zelfs op achteruit(zeker met gewoon muziek).
Op wat voor manier ga ik er dan op achteruit ?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 04 november 2004 @ 01:01:
Verkoper verteld bullshit. Tulpje aan je sub maken is onzin zonder een amp tussen te zetten! Je kunt natuurlijk gewoon jou oude amp gebruiken voor de sub, en de rest aan de nieuwe receiver aansluiten.

Kijk ook ff op kieskeurig of er niet nog meer dingen zijn in die prijsklasse (die zijn er zeker wel). Voor dat geld heb je ook een Yamaha bv.

Aangezien het ding twee digitale ingangen heeft, kun je idd twee bronnen aansluiten. Of de JVC speakers beter zijn dan de sony's durf ik niet te zeggen, dat moet je zelf maar uitvinden.
Kijk dan had ik het toch goed als audio-amateur :7
Mijn oude amp gebruiken ? Ik zou niet weten hoe ? Moet ik dan het geluid doorlussen naar die immense stereo en vervolgens daarop op video1 laten binnen komen middels 2 tulp. En daar mijn sub aan laten hangen ?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ik ken die Sony set, gingen als warme broodjes over de toonbank toen Dolby Digital er nog niet was voor consumenten. Ik zou doorsparen voor een compleet nieuwe set. Beginnen met een 5.1 receiver (hoeft echt geen JVC te zijn) en twee front speakers. En dan uitbreiden met sub, center en surrounds speakers. Geen alles-in-één set kopen als je iets kwalitatief goeds wilt hebben.

Die verkoper snapt er trouwens de ballen van (of je hebt het hem niet goed uitgelegd). Dat is een passieve sub bij die Sony set, die je kan niet aan de sub pre out hangen. Op de manier die hij voorstelt zal er geen geluid uit komen.

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 16:46
de reciever is een prima ding, heb hem zelf ook. Zitten genoeg opties op voor een beginnende ht. De speaker set die er bij zit is 3x niets.

Wil je het goedkoop houden neem zo'n reciever, met "normale" speakers. de eltax speakers zijn voor jouw budget misschien wel een goed idee. Voor ervaringen hiervan bekijk even het topic hierover.

[ Voor 4% gewijzigd door Cougar op 04-11-2004 01:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op 04 november 2004 @ 01:09:
Ik ken die Sony set, gingen als warme broodjes over de toonbank toen Dolby Digital er nog niet was voor consumenten. Ik zou doorsparen voor een compleet nieuwe set. Beginnen met een 5.1 receiver (hoeft echt geen JVC te zijn) en twee front speakers. En dan uitbreiden met sub, center en surrounds speakers. Geen alles-in-één set kopen als je iets kwalitatief goeds wilt hebben.

Die verkoper snapt er trouwens de ballen van (of je hebt het hem niet goed uitgelegd). Dat is een passieve sub bij die Sony set, die je kan niet aan de sub pre out hangen. Op de manier die hij voorstelt zal er geen geluid uit komen.
Ja maar het gaat erom dat ik in ieder geval wel 5.1 heb voor de time-being. Maar dat gaat dus geeneens werken met de speakers die ik nu heb. :'(
Ik kan dus niet eerst deze receiver kopen vervolgens doorsparen en betere boxen kopen ?

Dat is nou weer jammer :'(

n.b. op de manier die ik voorstelde wel ? via de 2 fronts aansluiten ?

Verwijderd

Topicstarter
Cougar schreef op 04 november 2004 @ 01:17:
de reciever is een prima ding, heb hem zelf ook. Zitten genoeg opties op voor een beginnende ht. De speaker set die er bij zit is 3x niets.

Wil je het goedkoop houden neem zo'n reciever, met "normale" speakers. de eltax speakers zijn voor jouw budget misschien wel een goed idee. Voor ervaringen hiervan bekijk even het topic hierover.
Hmmm ik begrijp uit alle reacties dus dat mijn speakers geen eens hierop gaan werken. Shit dat is nou weer jammer.

De speaker set die erbij zit wou ik zoiezo niet gaan aanschaffen. Maar mijn eigen speakers voor de time-being gaan gebruiken.

• Jag
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 01:39:
[...]

Ja maar het gaat erom dat ik in ieder geval wel 5.1 heb voor de time-being. Maar dat gaat dus geeneens werken met de speakers die ik nu heb. :'(
Ik kan dus niet eerst deze receiver kopen vervolgens doorsparen en betere boxen kopen ?

Dat is nou weer jammer :'(

n.b. op de manier die ik voorstelde wel ? via de 2 fronts aansluiten ?
Ja, zou wel kunnen. Je kan de sub aan de oude set laten hangen, de oude speakers aan de nieuwe receiver hangen en de oude set aan de sub pre out.

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op 04 november 2004 @ 02:10:
[...]
Ja, zou wel kunnen. Je kan de sub aan de oude set laten hangen, de oude speakers aan de nieuwe receiver hangen en de oude set aan de sub pre out.
Bedankt ben ik al iets wijzer geworden.

Denk je echt dat de prestatie van deze speakers op deze receiver echt zwaar ruk gaat zijn ?

Heb tevens deze receiver gezien op hifi.nl
Een betere keus lijkt me zo.

Reciever TX-SR501E Onkyo

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2004 02:27 ]

• SpleeffY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-07 00:50
Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 02:12:
[...]

Bedankt ben ik al iets wijzer geworden.

Denk je echt dat de prestatie van deze speakers op deze receiver echt zwaar ruk gaat zijn ?

Heb tevens deze receiver gezien op hifi.nl
Een betere keus lijkt me zo.

Reciever TX-SR501E Onkyo
Ik heb deze speakers zelf 2 jaar gehad en de kwaliteit is redelijk, maar niet om over naar huis te schrijven. Als ik jou was zou ik nog eventjes doorsparen :).

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 21:05
Ik ben absoluut geen HT kenner, maar ik weet wel dat er dvd spelers zijn met een ingebouwde DTS decoder, met aan de achterzijde tulpuitgangen.
In mijn ogen zou je deze tulp aan kunnen sluiten op je oude versterker, en op deze manier toch 5.1 DTS verkrijgen.
Zoek een op marktplaats met deze zoek woorden: "DVDspeler ingebouwde DTS", de pioneer is wat ik bedoel

Verwijderd

als ik het zo zie:

Jou subwoofje is toch een passief gestuurd machientje?... En die op de foto van de 5.1 set is ook een passieve set, dwz dat de subwoofer als in de receiver word versterkt.

toch?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 12:58:
als ik het zo zie:

Jou subwoofje is toch een passief gestuurd machientje?... En die op de foto van de 5.1 set is ook een passieve set, dwz dat de subwoofer als in de receiver word versterkt.

toch?
Nee die JVC sub is wel aktief :)
Je kunt je sub heel gemakkelijk zelf uitrusten met een subwoofer versterker.
Zo'n ding bouw je bijv. aan de achterkant van je sub-kast in, en dan is ie aktief :*)
Dan kun je hem wel aan die JVC amp hangen, en je huidige speakers blijven gebruiken.

Voor 50euro heb je er eentje ;)

Verwijderd

theshatter3 schreef op 04 november 2004 @ 12:38:
Ik ben absoluut geen HT kenner, maar ik weet wel dat er dvd spelers zijn met een ingebouwde DTS decoder, met aan de achterzijde tulpuitgangen.
In mijn ogen zou je deze tulp aan kunnen sluiten op je oude versterker, en op deze manier toch 5.1 DTS verkrijgen.
Zoek een op marktplaats met deze zoek woorden: "DVDspeler ingebouwde DTS", de pioneer is wat ik bedoel
Aangezien die Sony bouwvakker set (zo noemde wij hem vroeger toen ik nog dozen schoof) geen 5.1 analoge input heeft gaat dat niet werken. Je kunt de sony actief maken door er een subamp voor te kopen. Dat ampje van Muntz zou een uitstekende uitkomst zijn. Dan ben je voor 55 euro klaar. Je moet dan wel een kistje maken om de amp in te bouwen aangezien de sub niet berekend is op inhoudsverlies van een versterker.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

theshatter3 schreef op 04 november 2004 @ 12:38:
Die DVD spelers bestaan, maar dan moet er wel een 5.1 ingang op de versterker zitten (dat zijn dan 6 cinch stekkers).
Ik ken die set niet wat betreft zijn aansluitingen, maar ik denk dat dat er niet op zit. Die zit er dus niet op lees ik hierboven... :+
Daarnaast koppelt deze set de 2 rear speakers intern aan elkaar, waardoor je rear speakers altijd samen gaan en nooit 2 afzonderlijke kanalen laten horen.
(iets wat altijd bij deze setjes gebeurd).

Voor de TS:
Die receiver kopen en aansluiten op je huidige speakers zou geen probleem mogen zijn.
Alleen je sub aansluiten lukt dus niet, daar moet een aparte versterker tussen en dat zou je met je huidige versterker kunnen doen.
Wel even opletten, 5x100 Watt op je 5 huidige speakers, ze zijn er niet voor gemaakt. Het zal niet echt grote problemen opleveren, maar hou een oortje in het zeil.

Nadat je deze receiver gekocht hebt, ga je sparen voor betere speakers, want de sony set die je laat zien is waardeloos. (prijs kwaliteit is wel oke hoor...)
Koop dan niet dat JVC sattelliet setje wat je een stuk naarboven laat zien, die klinkt al een stuk beter maar nog steeds zonde van de euro-pegels.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 04-11-2004 14:59 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen bedankt voor al jullie advies. Ik ben er inmiddels uit ik ga een receiver kopen en wel een Marantz sr 6300 ik heb vernomen dat dit een erg goede receiver zou moeten zijn, en vooral voor een instapmodel.

Bedankt voor al jullie reacties!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 17:30:
Hallo mensen bedankt voor al jullie advies. Ik ben er inmiddels uit ik ga een receiver kopen en wel een Marantz sr 6300 ik heb vernomen dat dit een erg goede receiver zou moeten zijn, en vooral voor een instapmodel.

Bedankt voor al jullie reacties!
Die is iig al een heeeel stuk beter dan die JVC van hierboven. Hoe kom je er zo opeens bij om deze Marantz te kopen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 17:40:
[...]

Die is iig al een heeeel stuk beter dan die JVC van hierboven. Hoe kom je er zo opeens bij om deze Marantz te kopen?
Heb zojuist mijn ipaq 5550 verkocht voor 400 € en die marantz zag ik 2dehands staan voor 350 € en met mr een deal gemaakt dat ik hem volgende week kon ophalen.

Volgens mij wel een goede keus lijkt me. Veel mensen hebben hem hier op het forum.

Haal ik er meteen een dvd spelertje bij.

En dan volgende maand front speakers.
Maand erna rear speakers en dan een subwoofer :)

en dan ben ik compleet ergens in januari. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 17:42:
[...]

Heb zojuist mijn ipaq 5550 verkocht voor 400 € en die marantz zag ik 2dehands staan voor 350 € en met mr een deal gemaakt dat ik hem volgende week kon ophalen.

Volgens mij wel een goede keus lijkt me. Veel mensen hebben hem hier op het forum.

Haal ik er meteen een dvd spelertje bij.

En dan volgende maand front speakers.
Maand erna rear speakers en dan een subwoofer :)

en dan ben ik compleet ergens in januari. :)
En tegen die tijd heb je dan dus een echte topset ;)
Goede keuze!

Nu nog een set speakers die deze receiver waardig zijn :)

• Dr_oetker
  • Laatst online: 05-03 14:39
Je kunt je huidige speakers wel gebruiken en er misschien een (tweedehands) losse subwoofer bij kopen?

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-07 10:12
Dr_oetker schreef op 05 november 2004 @ 16:08:
Je kunt je huidige speakers wel gebruiken en er misschien een (tweedehands) losse subwoofer bij kopen?
Ik zou die sony dingen niet aan die Marantz knopen.
Ze zijn het gewoon simpelweg echt niet waard. Een vriend van me heeft ook die Sony set gehad en dat was nou niet echt geweldig en dan druk ik het nog best zwak uit.

Verwijderd

Topicstarter
InZane schreef op 05 november 2004 @ 16:47:
[...]

Ik zou die sony dingen niet aan die Marantz knopen.
Ze zijn het gewoon simpelweg echt niet waard. Een vriend van me heeft ook die Sony set gehad en dat was nou niet echt geweldig en dan druk ik het nog best zwak uit.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar geluid is beter als geen geluid die boxen komen echt wel. Maar niet alles in een keer.
Pagina: 1