[Samba] create/directory (security) mask

Pagina: 1
Acties:

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 08:45
Ik zit op dit moment te stoeien met een probleem met samba.
Heb toen ik de samba server had opgezet enkele shares aangemaakt en me verder niet echt bezig gehouden met het rechten gebeuren tussen linux en windows in aangezien ik te weinig tijd had en de server toch alleen maar door mij zelf gebruikt wordt.

Nu zit ik een heel stuk te lezen over create mask en directory mask. Aangezien proberen en kijken wat de uitwerking is vaak wat duidelijker is dan die man pages ben ik begonnen met een share het volgende toe te kennen:
code:
1
2
create mask = 0644
directory mask = 0775

Als ik me niet vergis zou nu een nieuw aangemaakt bestand de volgende rechten moeten hebben:
code:
1
-rw-r--r--

en een directory het volgende:
code:
1
drwxrwxr-x

Verander ik dit echter in het volgende:
code:
1
2
create mask = 0440
directory mask = 0550

Dan zou ik het volgende verwachten:
code:
1
-r--r-----

code:
1
dr-xr-x---

Maar dit gebeurd niet, ik krijg dan zoals in het begin:
code:
1
-rw-r--r--

code:
1
drwxrwxr-x

Ook lukt het me niet om bijv: 0777 toe te kennen, ik weet dat dat niet al te slim is maar het gaat om het idee...

Nu heb ik ook nog verder gekeken in de man page en toen kwam ik uit op security mask en directory security mask na het lezen van het volgende:
Note that this parameter does not apply to permissions set by Windows NT/2000 ACL editors. If the administrator wishes to enforce a mask on access control lists also, they need to set the directory security mask.
Daar lees ik dan weer het volgende:
Note that users who can access the Samba server through other means can easily bypass this restriction, so it is primarily useful for standalone "appliance" systems. Administrators of most normal systems will probably want to leave it set to 0777.
Bovendien zie ik bij andere mensen deze 2 commando's nergens voorkomen.

De vraag is nu of iemand me een beetje op weg kan helpen met de link tussen NTFS en linux rechten.

De situatie is als volgt:
1 slackware server (2.4.26)
1 win2k client
1 winxp client

Hoe beïnvloed ik nu de rechten op mijn server wanneer er onder windows een bestand of een map word aangemaakt?

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Iets zegt mij dat je je samba bent vergeten te restarten na het aanpassen van die config file :P

Verder is die setting alleen van toepassing op files en directories die je nieuw aanmaakt, bestaande dingen blijven gewoon zoals ze zijn AFAIK.

• Zym0tiC
_JGC_ schreef op 04 november 2004 @ 08:41:
Iets zegt mij dat je je samba bent vergeten te restarten na het aanpassen van die config file :P

Verder is die setting alleen van toepassing op files en directories die je nieuw aanmaakt, bestaande dingen blijven gewoon zoals ze zijn AFAIK.
samba heb ik iedere keer gerestart met smbd restart. Verder heb ik iedere keer gekeken met testparm of mijn config file nog wel klopte.

Dat deze instelling betrekking heeft op nieuw aangemaakte bestanden dat wist ik. Na iedere wijziging heb ik ook een nieuw bestand en een nieuwe map aangemaakt.

• Zym0tiC
Iemand die me kan vertellen waar ik misschien nog de fout in ga?