LAN-party switches.. moeilijke keus

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Goedenavond :)

Wij organiseren eens in de maand lan-parties en hebben al redelijk wat apparatuur alleen volstaat dat eigenlijk perfect als nood-apparatuur maar om nou te zeggen dat het "je van het" is niet echt.

De apparatuur wat we nu hebben bestaat uit aanvankelijk Sweex, Svec, SMC 10mbit hub (wordt niet gebruikt - wel goed) en zo hebben we nog wat goedkope merken.

We willen eigenlijk over op wat professionelere apparatuur. Daarbij gaat het vooral om een aantal 8 poorts switches die we makkelijk kunnen verleggen. Een duurdere switch voor backbone komt vanzelf als het budget het toelaat.

Iemand van de organisatie waar ik zelf ook in zit, raadde mij aan te kijken naar Allied Telesyn terwijl ik meer vertrouwen heb in 3Com. AT is voor mij dan ook niet echt een bekend merk.

Mijn vraag aan jullie is wat aanvankelijk een betere keus zou zijn. Op Toms hardware zag ik wel een review staan maar echt heel veel wijzer werd ik er niet van.

Heeft iemand ervaringen en kan die mij er meer over vertellen?

thanks a lot

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 10:56

r0b

Het gaat om een kleinschalige LAN-party, merk ik?
Een aantal 3Com SuperStack II 1100 12-ports 100mbit switches bijvoorbeeld? Of dezelfde, maar dan in 24-poorts uitvoering?

Kwalitatief goed. Remote managable, en 2e-hands goedkoop.

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:47
Persoonlijk heb ik ervaring met Cisco netwerk apparatuur op lan-party's (keer geleend van andere org, kweet de naam even niet) 3 x 32 ports en fiber module tussen alles, werkte prima, remote manegable en heel stabiel. De prijs tikt redelijk aan!

Voor hoeveel mensen komen d'r op jullie lan precies ? en hoeveel servers hebben jullie ? dan wil ik wel eens wat opzoeken !

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-01 10:28
Hier is inderdaad het aantal gebruikers wel erg belangrijk. Als je relatief laag zit 12-24 kun je misschien idd kijken naar de SuperStack die eXoR voorstelt. In zo'n geval is het wel zo fijn om te weten wat de aggregate throughput en de non-blocking capacity van je switch is. En zo'n dure switch als backbone zou ik pas aanraden als je echt veel gebruikers hebt.

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:08
Ik zou toch eens voor Allied Telesyn gaan kijken. Hebben leuke kleine switches van 4 tot 24. Voor de wat semi prof markt. Staan denk ik bij meer dan 200 klanten van een hardware bedrijf waar ik gewerkt heb. Nog nooit een stuk zien gaan of uit zien vallen.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

AT is een vrij bekend merk hoor. is iig al vaak gebruikt op lanparties

We willen eigenlijk over op wat professionelere apparatuur. Daarbij gaat het vooral om een aantal 8 poorts switches die we makkelijk kunnen verleggen. Een duurdere switch voor backbone komt vanzelf als het budget het toelaat.

Ga niet voor 8 poorts switches !
reden die dingen zijn practies nooit manageble.
je kunt ze dus alleen maar aansluiten via 1 100mbit poort naar de "core"
met gevolg dat als er iemand op die poort goed gaat downen (met 100mbit dus)
de hele verbinding dichtslipt, en de andere 6 opeens lag hebben.

wat ik idd aanraad is op zoek gaa nnaar een goede r 2e hands 24poorts switches.
die zijn meestal truncable (meerdere lijnen richting core)

en bv de superstack serie van 3com heb je nog mooie link kabels voor ook

ow zie ook
http://www.gameparty.net/forum/showthread.php?threadid=25447
weet niet of ze nog hebben, maar je kunt altijd even vragen ;)

en op marktplaats zie ik er zo ook al meerder staan voor 100-150 E

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 04-11-2004 10:43 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• dennismaus
heuveltje schreef op 04 november 2004 @ 10:40:
AT is een vrij bekend merk hoor. is iig al vaak gebruikt op lanparties

Ga niet voor 8 poorts switches !
reden die dingen zijn practies nooit manageble.
je kunt ze dus alleen maar aansluiten via 1 100mbit poort naar de "core"
met gevolg dat als er iemand op die poort goed gaat downen (met 100mbit dus)
de hele verbinding dichtslipt, en de andere 6 opeens lag hebben.
Hoezo slibt die dan dicht. Was dat nou juist waar een switch voor zorg draagde dat dat niet gebeurd. En was dat een probleem bij hubjes.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

die switchen moeten onderling verbonden worden.
aangezien er dus maar 1 100mbit verbinding naar de andere switches loopt.
en een beetje pc 100mbit op zijn sloffen leecht, kan 1 pc al de gehele verbinding naar de hoofdswitch voltrekken.
dus de gebruikers op de andere 6 poorten die ook iets willen doen met andere switchen moeten wachten.
of het dan een hub of een switch is maakt niet eens uit. 100mbit is 100mbit

tenzij je natuurlijk afspreekt dat iedereen zijn pc op 10mbit laat staan, maar das een beetje uit deze tijd :)

[ Voor 26% gewijzigd door heuveltje op 04-11-2004 10:50 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:56
Ik zou me in ieder geval niet blind staren op 3Com. Er zijn veel meer goede/betere merken en Allied Telesyn is daar 1 van :)

Het valt in de praktijk enorm mee als je met meerdere mensen via 1 100 mbit lijn aan de rest van het netwerk hangt.
Wij hebben eens met 20 man op 1 100 mbit lijntje gezeten... De snelheden bleven goed (niet iedereen download tegelijk) en de pingtijden bleven laag (<15ms) ondanks dat de lijn gemiddeld 10 MB/s deed.
Maar als het even kan zou ik toch kijken naar een switch met 1 of 2 1Gbit poorten.

[ Voor 10% gewijzigd door FatalError op 04-11-2004 10:55 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:41
Hoe vaak geef je een lanparty? En hoeveel mensen komen er dan?

Ik heb redelijk wat apparatuur (3com 24p 10mbit full duplex + 32p 100mbit full duplex switches) maar ik merk dat het te weinig gebruikt word (eg, 1 lan per 2 maanden ofzo). Het is op zulke momenten beter om gewoon te huren (gameparty.net = gratis voor relatief kleine lanpartys). Maar voor lanpartys bij gameparty moet je minimaal 24 deelnemers hebben geloof ik. Dus voor lanpartys van 8 man heeft dat geen nut.

Hoeveel man ben je? Anders gewoon een 12p 3com officeconnect halen (basic spul) of van mij lenen (als je hem maar terug brengt).

• dennismaus
Precies. Want honderd MB in keer trekt een pc niet op zijn sloffen. Maar dat terzijde. Er zijn meer dan genoeg spelers het hoeft niet allemaal cisco of 3com te zijn.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

dennismaus schreef op 04 november 2004 @ 10:57:
Precies. Want honderd MB in keer trekt een pc niet op zijn sloffen. Maar dat terzijde. Er zijn meer dan genoeg spelers het hoeft niet allemaal cisco of 3com te zijn.
3com was maar een voorbeeld omdat ik die toevallig te koop wist te staan.
in dit rijtje passen nog minstens
-cisco
-hp
-batm
-AT (van de ts dus)
-linksys
-netgear
maar mijn inziens maakt voor een <24 poort switch het meestal niet zo heel veel uit, als de backplane maar capable is. alleen ik zou er wel even over nadenken hoe je ze onderling zou willen verbinden.
(al hangt dat dus ook af van hoeveel man je verwacht :))

enne dennis. er is een verschil tussen 100MB en 100Mb. het eerste is niet zo moeilijk te halen, het 2e wel :)

[ Voor 19% gewijzigd door heuveltje op 04-11-2004 11:14 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kijk eens naar LevelOne switches, redelijke backplane, bijna geen uitval en zéér betaalbaar. ;)
http://www.level1.com/products3.php?sklop=6&id=551070 Deze heb je al voor rond de 230,-
Maatje kleiner en home-office segment: http://www.level1.com/products3.php?sklop=3&id=520116

[ Voor 57% gewijzigd door KillerAce_NL op 04-11-2004 11:09 ]

• LollieStick
  • Laatst online: 15-12-2025
De bezoeken aan de LAN-party zijn nogal wisselend. Meestal zitten we op 20 man maar het is al een aantal keer gebeurd dat we op 30/35 man zaten.

Echt veel geld hebben we op dit moment niet tot onze beschikking en daarom gaat het er eerst hoofdzakelijk om dat we die 10mbit hub wegwerken door kwalitatief goede switches te hebben zondat dat deze een gigantisch aantal poorten hebben.

Reden:
We zitten verspreid over meerdere zalen omdat 1 zaal meestal niet groot genoeg is. We moeten dan speciale lange kabels maken terwijl we de kabels het liefst wat korter houden.

Ik heb nog wat rond zitten en stel dat ik een AT neem (deze viel qua prijs nog wel mee had ik gehoord), in wat voor prijsklasse zit ik dan? 200-300 euro?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:56
Ik zou eens op marktplaats en ebay (internationaal) kijken, daar is vaak veel leuks te vinden voor goede prijzen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Mijn vrienden houden geregeld eens een LAN party voor een stuk of 20 man. Daarbij neem ik altijd m'n 3Com SuperStack 3 4400 mee (24*10/100).

Het enige wat ik kan zeggen is, als er een beetje volk gaat leechen valt de responsiviteit van het netwerk al snel terug, dus gooi niet teveel volk op een switch en let erop dat je op elke switch gigabit uplink poorten hebt, die je dan via een gigabit switch aan elkaar koppelt.
Pagina: 1