We vinden het nog steeds knap van onszelf dat we met 26 letters alle gedichten, verhalen, documenten en andere teksten kunnen opschrijven. Maar eigenlijk zouden het er meer dan 26 moeten zijn:
Letter nr. 27, 28, 29 etc..
Kijk bijvoorbeeld naar de volgende combinaties van klinkers: oe, au, ou, eu, ui, nk, ng
Dit zijn combinaties van letters om een klank aan te geven die niet onder de standaard 26 passen.
Maar ook combinaties zoals: ee, ij, ei, aa, oo, uu, eeu, ieu, aai, ia, ai, ie, sch, ch en alle andere combinaties van klinkers zijn een bewijs dat we letters te kort komen. Dit geld tevens voor gevallen zoals: á, é, ú, ó, ö, ä, ï etc...
Het zou uiteraard onmogelijk zijn om extra letters te gaan introduceren. Dit omdat alles, maar dan ook werkelijk alles wat in tekst is gezet gewijzigd moet worden. Verder verschillen deze combinaties per land.
Maar zinnen zouden via nieuwe letter een stuk compacter kunnen worden:
Originele zin:
Daar gaan oeroude schaarse fietskettingen aan de haal, lijkt mij.
Zin met nieuwe letters:
D*r g*n *r*de **rse f*tsketti*en *n de h*l, l*kt m*.
*= nieuwe letter.
Scheelt in dit geval 12 letters van de 53.
Mag ik dit stellen, of is er een duidelijke reden waarom deze lettercombinaties niet vervangen mogen worden door nieuwe letters?
Letter nr. 27, 28, 29 etc..
Kijk bijvoorbeeld naar de volgende combinaties van klinkers: oe, au, ou, eu, ui, nk, ng
Dit zijn combinaties van letters om een klank aan te geven die niet onder de standaard 26 passen.
Maar ook combinaties zoals: ee, ij, ei, aa, oo, uu, eeu, ieu, aai, ia, ai, ie, sch, ch en alle andere combinaties van klinkers zijn een bewijs dat we letters te kort komen. Dit geld tevens voor gevallen zoals: á, é, ú, ó, ö, ä, ï etc...
Het zou uiteraard onmogelijk zijn om extra letters te gaan introduceren. Dit omdat alles, maar dan ook werkelijk alles wat in tekst is gezet gewijzigd moet worden. Verder verschillen deze combinaties per land.
Maar zinnen zouden via nieuwe letter een stuk compacter kunnen worden:
Originele zin:
Daar gaan oeroude schaarse fietskettingen aan de haal, lijkt mij.
Zin met nieuwe letters:
D*r g*n *r*de **rse f*tsketti*en *n de h*l, l*kt m*.
*= nieuwe letter.
Scheelt in dit geval 12 letters van de 53.
Mag ik dit stellen, of is er een duidelijke reden waarom deze lettercombinaties niet vervangen mogen worden door nieuwe letters?