Toon posts:

[Warmte] ASUS P5P800 & Intel P4 3.0Ghz LGA775

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb 't hele zaakje netjes in elkaar gezet, zie ook niet echt ruimte tussen de heatsink van Intel (boxed) en de CPU zitten. Er zit van die prut tussen dat al onderop de cooler zat en idle is dat ding 60C!
Heb alleen nog maar het bios scherm geladen. Is dat normaal voor deze CPU?
Of kan ik beter die intel prut eraf halen met een keukenrol en er wat coolermaster pasta tussen leggen?
Zelf vind ik 60 nogal aan de hoge kant!
Als ie net aan is, dan is de temp zo rond de 52C en klimt dan gestaag naar 60.
Hij staat nu zo'n 10 min aan, zonder kap op de kast...

In vergelijking mijn ASUS P4C800-Deluxe met een Intel Prescott 3.0Ghz is idle 41 graden (in Windows!).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2004 21:30 ]

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-11-2025

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

nou ik zou zeggen, probeer zelf is wat uit... je komt vanzelf bij je probleem terecht :)

probeer ze... waarom die temp zo hoog is, je kunt voelen of de koeler warm is, de koeler opnieuw installeren met idd ander koelpasta

Verwijderd

Ja, dat is normaal.

• Webcrusader
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03-2025

Webcrusader

Webcrusader[NL]

Nou sorry, maar 60 is niet normaal....zit je cooler wel goed? Draait de cooler wel goed?

[ Voor 10% gewijzigd door Webcrusader op 03-11-2004 21:36 ]

Verwijderd

Prescott mág zo warm worden, staat ook op de BalusC site. En zo warm wordt hij ook in een nominaal gekoelde PC. De TDP is immers behoorlijk boven de 100W.

Met de standaard boxed koeler, en in een normale (cheapass) kast zonder een lading fans waar een hovercraft jaloers op zal zijn, zal hij idd rond de 60 graden zitten. Dat geeft niet, hij mag zo warm worden, en hij kan het aan.

• Webcrusader
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03-2025

Webcrusader

Webcrusader[NL]

http://members.home.nl/sundancer/printscreen.JPG

Dit is precies hetzelfde processor..word dus niet zo heet...dus denk echt dat je wat verkeerd hebt zitten.....word die werkelijk echt warm?

• peddro

peddro

Wat Webcrusader hierboven mij klopt... :)

normaal worden die dingen lang niet zo heet, laat staan de helft... dus ff wat uitvogelen... :)

• wenneyhanney
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Bios update zal misschien helpen, omdat soms de sensor de temp niet goed leest.
andere manier is gewoon checken of alles goed in elkaar zit contact tussen de cpu en de heatsink, en hoe zit het bv met airflow van je behuizing.

[ Voor 12% gewijzigd door wenneyhanney op 03-11-2004 21:53 ]

Hope for the best, prepare for the worst...

Verwijderd

Topicstarter
De airflow in de kast is niet echt optimaal, is een kast van een oude P2 500Mhz.
En een casefan zit er ook niet in.
Het koellichaam word wel goed warm dus je zou zeggen dat de warmte goed word doorgegeven.
Er staat nu nog bios versie 1002 op, als Windows er zo opstaat zal ik die als eerste eens flashen en kijken wat de temps dan zijn.
De kast zit inmiddels dicht dus zal straks nog eens meten nadat Windows erop staat, dan heeft het beestje in iedergeval even gewerkt.

Verwijderd

mijn vorige asus p4 board leesde de temps ook te hoor uit, asus heeft daarnog wel is problemen mee ;)

ik zou als ik jou was de koelpasta laten zitten, als de heatsink goed warm word kan je er beter een 80 mm fan outtake inzetten

• peddro

peddro

ja, dat is zo, Asus wil nog wel is te hoge temps aangeven, idd een bios flash & als dat niet helpt... en je bent niet tevreden met je temp, dan zou je wel ff een 80MM out-take moeten plaatsen...

helpt dit nog niet veel, en je wilt je temps wel naar beneden hebben, dan zou ik gaan overwegen om een nieuwe CPU-koeler aan te schaffen.

Verwijderd

lijkt me niet normaal nee, want ik heb ook de P5P800 + P4 530 en bij mij zit de temp idle rond de 40 graden.

Verwijderd

Topicstarter
Na de bios update kon ik in 't bios aangeven wat de minimum temp moest zijn waarop de cooler dat ding moet houden. Heb em op 50C ingesteld en daar heeft ie gewoon weg moeite mee, maakt aardig wat lawaai en temp blijft hangen rond de 53C.
Morgen ga ik een andere grotere kast halen met een zalman casefan erbij.
Hopelijk helpt dat!
Er kan in deze kast namelijk geen eens een casefan geplaatst worden.

Verwijderd

lol 60° kom ik aan met men P4 3.0gig op een P5AD2 mobo als ik die overklok op 3.75 :s

Verwijderd

Topicstarter
En nu met grotere kast en een extra zalman casefan, is ie nog maar 41C. :)
Nice!

Verwijderd

Zo warm mag die prescot DUS niet zijn..

478 en 775 mag idle 50 gaden zijn (stock cooler)
Kan zijn dat je teflon-laagje onder je cooller aan het smelten is.

Dat had ik ook.....tijden stabile temp (in bios : 50 graden.)
Na verloop van tijd, werd hij steeds warmer en warmer...tot dat ik spontaan shutdowns kreeg (overheat protectie)

Nu een zalman geplaatst ( na 1x proc dood, (same prob) en 1x cpu fan vervangen (weer zelfde probleem)

Met die zalman is is 40 graden, en stressed 52 graden (7 dagen BOINC etc.)

Zou dus de CPU fan vervangen voor een beter model.

Gr & suc6

DaWizz
Pagina: 1