[debian] netinstall detecteert netwerk kaart niet

Pagina: 1
Acties:

• chuxiej
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-07-2020
Beste Tweakers,

Ik heb vorige week op een server debian woody netinstall gedaan.
Dit is allemaal perfect verlopen en de server draait optimaal.

Nu probeer ik op een 2e server met exact dezelfde netwerk kaart (een realtek 8139C chip nr: 1A019S1) dezelfde netinstall te doen.

Het probleem is nu dat het instalatie programma de netwerk kaart nu vreemd genoeg niet detecteerd.

Als ik de netwerk kabel op de onboard netwerk kaart aansluit brand het lichtje niet en deze wordt ook niet gedetecteerd.

Ik heb via de console die in het instalatie programma zit modprobe rtl8139 en 8139too geprobeerd maar bij beiden kan die de module niet vinden.
Ik heb ook geprobeerd de kaart in een ander slot te doen en de optimal settings in de bios te loaden.
Ook heb ik 2 andere netwerk kaarten geprobeert, allemaal met Realtek chipset en deze werden ook niet gedetecteerd.

Weet iemand wat er mis kan zijn ?

[ Voor 14% gewijzigd door chuxiej op 03-11-2004 20:20 ]

www.dannyhiemstra.nl

• chuxiej
Ik heb net windows XP geinstaleerd op de pc en hier detecteerd die de kaarten zonder problemen.
Dit zijn ze:

Onboard:
SiS 900 PCI Fast Ethernet Adapter

Los:
Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC

Raar dat debian het niet auto detect?
Ik snap echt niet waar het aan kan liggen..

Deze drivers zitten toch tussen in de netinstall drivers?

[ Voor 10% gewijzigd door chuxiej op 03-11-2004 21:13 ]

www.dannyhiemstra.nl

Verwijderd

Hij kent de module niet? Laad de module eens met de module zelf ipv de modulenaam?

Dus iets als:

# modprobe /lib/modules/2.6.x/kernel/drivers/net/8139too.ko

• chuxiej
In de map /lib/modules/2.4.18-bf2.4/kernel/drivers/net/ staan geen rtl drivers

www.dannyhiemstra.nl

• chuxiej
Ik heb de rtl8139.o driver gedownload en in de bovenstaande directory gezet.
Ik heb nu modprobe rtl8139 en modprobe path/rtl8139.o geprobeerd en niets lukt :(

www.dannyhiemstra.nl

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Er stond me iets vaag van bij dat die 8139 driver in de kernel gebakken zat bij de Woody netinstall..... maar pin me er niet op vast. 'dmesg' in de console geeft em ook niet weer tijdens de setup? (en probeer sowieso insmod ipv modprobe als je een path naar een module opgeeft)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

Jotti schreef op 04 november 2004 @ 00:23:
Er stond me iets vaag van bij dat die 8139 driver in de kernel gebakken zat bij de Woody netinstall..... maar pin me er niet op vast. 'dmesg' in de console geeft em ook niet weer tijdens de setup? (en probeer sowieso insmod ipv modprobe als je een path naar een module opgeeft)
Naar mijn weten zit die driver helemaal niet in woody, heb zelf dat probleem ook al eens gehad. Erg vervelend. Heb toen via een omweg alles geinstalleerd.

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

bultoog schreef op 04 november 2004 @ 00:52:
[...]

Naar mijn weten zit die driver helemaal niet in woody, heb zelf dat probleem ook al eens gehad. Erg vervelend. Heb toen via een omweg alles geinstalleerd.
Klopt, de RTLK8139C en de C+ zitten niet standaard bij de installatie. Ik heb het opgelost door een eigen gecompileerde kernel.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
AFAIK zit de 8139too driver gewoon in de netinstaller?

Verder zou ik je aanraden om de debian testing installer te gebruiken, die ondersteunt de meest uiteenlopende hardware. Heb laatst nog een server met IBM ServeRAID 4/lx controller geinstalleerd met 2 of 3 floppies, de SCSI driver werd gewoon van het internet gedownload nadat we de pcnet32 modules van de ethernet modules flop hadden geladen :)

• chuxiej
Maar dan snap ik het niet want op die andere server zit precies dezelfde netwerk kaart en die detecteerde die zonder problemen.
En wat ook raar is dat die de onboard lan (sis) niet detecteerd.

Het vreemdste is als ik de netwerk kaart uit de andere server haal (die het dus zeker doet) en in deze comp zet dat die m ook niet detecteerd..

www.dannyhiemstra.nl

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
Je weet dat je met de oude installer jezelf naar het "install kernel and modules" menu moet worstelen om vanuit daar naar "configure modules" te kiezen?

• chuxiej
Dat probeer ik ook steeds maar bij die device driver list staan geen rtl drivers..
En als ik een andere driver probeer krijg ik deze error:
code:
1
2
3
installing module atp. if the device isnt there or isnt configured correctly this could cause your system to pause for up to a minute.

path /lib/modules/2.6.x/kernel/drivers/net/atp.o: init_module: no such device hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including inlid IO or IRQ parrameters

www.dannyhiemstra.nl

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er zijn diverse ISO's te vinden van debian3 die een nieuwere kernel hebben die meer hardware ondersteunt. Ik heb vandeweek deze gebruikt:

http://people.debian.org/...loppies/netinst-full-pre/

die heeft een heleboel drivers (network, scsi, raid etc) wel die de officiele woody niet heeft...brandt die ISO eens (zit in een zip met passphrase ;)) en kijk of die het wel doet.
ANders tijdelijk een 3com of intel kaartje erin prikken
Pagina: 1