[XP] Gedeelde map en printer niet te vinden

Pagina: 1
Acties:

• NWD.neoMagic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-11-2011
Na het doorlezen van eerdere berichten hier op GoT en andere FAQ's lukt het mij nog steeds niet om gedeelde mappen en een printer van PC 1 te zien op PC 2...

PC 1 draait met Windows XP Professional, heeft een aantal gedeelde mappen en een printer. Uiteraard heeft-ie een andere computernaam dan PC 2. Op PC 1 zijn de gedeelde mappen van PC 2 te zien, te openen en te lezen/schrijven.

PC 2 draait met Windows XP Home, heeft ook een aantal gedeelde mappen, géén printer. Unieke computernaam. In "netwerkomgeving" is PC 1 te zien, maar niet toegankelijk (er komt géén venster om wachtwoord in te vullen!). Ook middels "\\computer2" is de PC niet te bereiken. Pingen lukt wel!

Verder staat op PC 1 de gastaccount ingeschakeld en deze heeft zelfs Administrator-rechten gekregen, maar ook dat helpt geen moer. (Op PC 2 staat géén gastaccount ingeschakeld en daar zijn de mappen wel te bereiken, heel vreemd dus...).

Wat zou het verder nog kunnen zijn?! :(

www.networkingday.com

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Voor de netwerk wizard eens uit, dus ook de diskette, op de pro client.

• NWD.neoMagic
Netwerk wizard heb ik uitgevoerd.. helpt ook niets. Wat bedoel je met "dus ook de diskette"?

www.networkingday.com

• SmoothVision
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:00
Probeer eens onder dos command
( start > run > cmd )

ipconfig /release

dan

ipconfig /renew

op beide pc's zelf heb ik het probleem vaker gehad op lan's ed
dat kwam toen omdat beide systeemen een andere dns server hadden!

Zet van tevoren bij eigenschappen van je lan connectie (Internet Protocol TCP/IP)
dat hij automatisch een ip adress en dns server krijgt toegewezen

[ Voor 5% gewijzigd door SmoothVision op 03-11-2004 20:49 ]

• NWD.neoMagic
Sorry dat ik het zeg, maar dat zit ongeveer op het niveau van de basis van netwerken dus dat snap ik heus wel. Beide computers draaien gewoon prima op het netwerk, er is dus niets mis met IP-adressen oid.

(Ik ben geen n00b)

Btw: Als je de gegevens van een DNS-server wilt wissen dan moet je ipconfig /flushdns gebruiken ;)

[ Voor 36% gewijzigd door NWD.neoMagic op 03-11-2004 20:50 ]

www.networkingday.com

• SmoothVision
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:00
NWD.neoMagic schreef op 03 november 2004 @ 20:46:
Sorry dat ik het zeg, maar dat zit ongeveer op het niveau van de basis van netwerken dus dat snap ik heus wel. Beide computers draaien gewoon prima op het netwerk, er is dus niets mis met IP-adressen oid.
al gecheckt of ga je er vanuit dat alles 'wel goed staat' :)

• NWD.neoMagic
al gecheckt of ga je er vanuit dat alles 'wel goed staat' :)
Duh... dat was het eerste waar ik naar keek...

www.networkingday.com

• NWD.neoMagic
De situatie is een beetje veranderd, maar nog steeds niet probleemloos. :(

Er zijn dus twee PC's, beide Windows XP, eentje Home, ander Professional.
Home kan Professional NIET vinden via explorer, NIET pingen, maar de hostnaam van de PC wordt wel goed geresolved naar het juiste IP-adres (pingen levert echter enkel timeouts op).
Professional kan Home WEL vinden via explorer en ook pingen en alles. Geen enkel probleem daarbij.

De PC's zijn via een accesspoint + router (over NAT) op hetzelfde netwerk verboden met het Internet. Dat werkt ook op beide PC's probleemloos. Beide krijgen ook netjes een IP-adres (uniek uiteraard).. dat gaat dus helemaal ok.

De vraag is (blijft) hoe het mogelijk is dat het niet mogelijk is om vanaf de XP Home PC de PC met XP Professional te bereiken :(

www.networkingday.com

Verwijderd

Heb dit probleem ook gehad gister...

Op het moment dat ik eenvoudig delen van bestanden uitschakel kreeg ik dezelfde foutmelding die jij ook kreeg.

Toen maar weer ingeschakeld en het probleem was opgelost. Toch willen achterhalen waar nou het probleem zat. Bleek dat de gebruiker die ik in windows xp pro aangemaakt had dat daarvan de account was vergrendeld bij jou dus in pc1. Dus als ik probeerde vanuit pc2 de share van pc1 te bereiken kreeg ik de foutmelding.....

zie computerbeheer.

• NWD.neoMagic
Geprobeerd, maar dat helpt helaas niet...

Het gekke is dat het resolven nu ook niet meer lukt. Pingen naar de PC-naam leverde eerst nog wel het juiste ip-adres op, maar verder timeouts, nu is de hele PC niet vindbaar, terwijl deze toch echt binnen hetzelfde netwerk zit (andersom gaat het nog steeds prima (Pro->Home)).............. :?

Opmerkelijk: als ik in verkenner \[pc naam xphome]\ doe op de XP home machine zelf, dan verschijnt het kopje "netwerklocaties" met subkop "volledig netwerk", daaronder "MS Windows netwerk", subkopje met de juiste werkgroep en dan dus wél beide PC's!!! Alleen is de XP Pro machine niet bereikbaar... (geen rechten bla bla bla)

[ Voor 38% gewijzigd door NWD.neoMagic op 09-11-2004 20:47 . Reden: Edit: resolven lukt nu weer wél..... zucht!! ]

www.networkingday.com

• NWD.neoMagic
No clues? :'(

www.networkingday.com

Pagina: 1