[Fedora/Debian][installatie] Kernel panic bij booten van CD

Pagina: 1
Acties:

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:56

Rannasha

Does not compute.

Topicstarter
Melding:
"Unable to handle kernel paging request at virtual address bfcfdcc7
printing eip:"
[veel onbegrijpelijke getalletjes, ik kan ze overtypen mocht die info echt nodig zijn]
"Call Trace:
Code: Bad EIP value.
<0>Kernel - not syncing: Attempted to kill init!"

Dit krijg ik als ik de Fedora installatie probeer te starten van CD-ROM (zowel bij versie 2 als de meest recente test van 3). Met Debian krijg ik een vergelijkbare mededeling. De melding verschijnt vrij snel nadat ik in het allereerste menu van beide distro's op enter heb gedrukt om verder te gaan met de installatie. De al bestaande Win98 installatie boot prima van harddisk. Ik heb beide CD-spelers in de pc geprobeerd, ik heb memtest86 gedraait, geen fouten.

Het gaat om een AMD Athlon TB 850mhz met VIA KT133 chipset, 128 MB PC133 geheugen.

Iemand suggesties?

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Verwijderd

MD5 checksum gecontroleerd?? zo nee, dan ff doen

Verwijderd

de linux kernel kan niet met DMA support op de VIA ATA controller overweg, laad de kernel met de --no-dma flag en het werkt gewoon.
Na installatie kan je de driver voor de VIA ATA controller in je kernel compilen en de flag weer weghalen.

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 november 2004 @ 17:12:
MD5 checksum gecontroleerd?? zo nee, dan ff doen
Vergeten te vermelden, maar ik heb van de Fedora files een md5-checksum laten doen en de gebrande data laten checken door Nero. Daar geen gekke dingen gevonden.

edit: @Roadrunner, zojuist die flag geprobeerd, geen verschil :/

[ Voor 11% gewijzigd door Rannasha op 03-11-2004 17:16 ]

Verwijderd

ohw, verkeerd onthouden. het moest hda=nodma zijn.
dus op de boot: prompt type je linux hda=nodma of iets in die richting.

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Topicstarter
linux hda=nodma
linux hda=no-dma (voor de zekerheid)

tried and failed.

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Topicstarter
Extra info: Ik heb de FC3-test cd in mijn andere pc geprobeerd met een media-check de cd gecontroleerd, de check failde, dus die cd zal dan wel niet goed zijn. Dus toen heb ik de cd met Debian geprobeerd. Die heeft geen mediacheck (afaik), maar ik kwam wel in het normale installatiemenu waar je partities kunt kiezen etc. Vervolgens opnieuw proberen op de probleem-machine (na Failsafe-defaults te hebben geladen in de BIOS) leverde dezelfde foutmelding op.

Wat googlen op de melding "Bad EIP Value" leverde de suggestie op om te starten met parameter "nobiospnp". Dit heb ik gedaan. Geen verschil.

(overigens, de WinXP installatie-cd werkt prima, dus het lijkt een probleem van de linux-kernel te zijn en niet van de skillz van de pc om van cd te booten)

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:05
De eerste link die even snel vind heeft het weer over APM.
Link: http://www.ussg.iu.edu/hy...x/kernel/0302.0/0200.html
Zit er niet een optie in om APM uit te zetten tijdens het starten?

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Topicstarter
ge-flopt schreef op 03 november 2004 @ 22:40:
De eerste link die even snel vind heeft het weer over APM.
Link: http://www.ussg.iu.edu/hy...x/kernel/0302.0/0200.html
Zit er niet een optie in om APM uit te zetten tijdens het starten?
Ik heb sterk het vermoeden dat de oplossing met APM te maken heeft. De BIOS op het moederbord was nogal sterk verouderd en nadat ik achterhaald had welk moederbord het was (het is een oude Gateway pc, voor een prikkie overgekocht) heb ik een nieuwe BIOS-versie kunnen downloaden en flashen. Als ik nu een linux CD boot kom ik gewoon in het installatiemenu en krijg ik die error niet meer.

Bedankt voor de hulp :)

Pagina: 1