[CopyTower] Veel branders aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-03 12:49
De search geeft me wel wat vergelijkbare zaken maar nergens een concrete oplossing....

Het idee is hetvolgende: We moeten vaak een grote lading cd's of DVD's kopiëren (het gaat om eigen opnames, dus copyright = no prob). Nu zitten we te twijfelen tussen een copy tower van bijv. comex. Die gaan volautomatisch, zonder omkijken.
Een andere optie is zelf een systeem bouwen met dan bijv. 8 keer een Nec3510A derin.
Van deze laatste optie is vooral de upgradebiliteit (?) en veelzijdigheid (zèlf te kiezen software) een voordeel. Eventueel kan het uiteindelijk ook nog goedkoper worden.

Nu kan ik e.e.a. wel bij elkaar zoeken, maar de grootste onbeantwoorde vraag blijft: Hoe sluit ik die 8 branders in hemelsnaam aan? Ik zou twee ATA kaarten kunnen plaatsen en dus 2 * (2*2) 8 apparaten extra kunnen aansluiten, maar...

is dit verstandig voor wat betreft de doorvoersnelheid? M.a.w. kunnen twee branders tegelijkertijd zonder problemen op 1 ide-kanaal zitten?

en daarnaast; is het dan ook mogelijk om een raid controller te gebruiken om dvd-branders aan te sluiten? Ik lees veel berichten dat echt alleen hd's zich hierop laten aansluiten maar zijn hier misschien toch mogelijkheden?

SCSI is natuurlijk ook een optie, maar dat wordt met 8 dvd-branders toch een beetje duur vrees ik....

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Verwijderd

Ik denk dat 8 branders in één PC toch wat veel zal zijn. 4 kan mss nog lukken. Je kan eventueel wel 2 pc's hiervoor aanslaan. En inderdaad op raid kaarten zal er geen DVD of andere optical kunnen werken (uitzonderingen voorbehouden uiteraard)

Plextor heeft denk ik wel al DVD met SATA aantsluitingen, daarmee kan je het aantal mss wel vergroten per PC.

• Pazzi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-03 09:05

Pazzi

Koffiemokken en bierglazen

Ik denk dat je je over de doorvoersnelheden geen zorgen hoeft te maken, helemaal niet als je de DVD's laat branden op een lagere snelheid. Stel dat je de DVD's laat branden op 2x (2760 kb/s) kom je dus uit op een doorvoersnelheid van grofweg een 22 Mb/s. Mij lijkt dat voldoende. :)

"When the shit hits the fan, make sure you don't get splattered" - Carol Thompson
"It's the story, not he who tells it" - Stephen King
"If you hate freedom, get married" - Vusumuzi Gumede
"Women can fake orgasms, men can fake love" - Bo Burnham

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-03 09:25
Mobo met 2 PCI bridges en 4 maal een IDE kaartje moet lukken naar mijn berekeningen. Per PCI bridge heb je dan 4 branders, 8*1380*4=44160 kbps. Overhead erbij kom je op 50 Mbps. Je zou het ook aan 1 PCI bus kunnen hangen, maar vraag me af dit goed gaat in verband met "opstoppingen".
Of zit ik er nu helemaal naast?

[ Voor 5% gewijzigd door Jappo112 op 03-11-2004 17:42 ]

• Aesculapius
Hmz, dat laatste mag je van mij nog even toelichten....

ik kom dus 4 IDE-kaartjes aan het kopen dan? en hoe maak ik een pci-bridge? :P

Als mobo had ik trouwens de Asus P4P800VM in gedachten, die is redelijk nieuw en heeft lekker alles aan boord. dan 512MB ddr400 geheugen erbij en een 80GB sata hdd....

Maar idd, hoe los ik het ide-probleem op :?

[ Voor 45% gewijzigd door Aesculapius op 03-11-2004 19:26 ]

• Jappo112
PCI bridge maak je niet. Die koop je :> . Zit op je moederbord. Er zijn mobo's die er 2 hebben. Zodat je lekker veel bitjes kan spugen. Het lullig is dat ik er niet eentje kan vinden terwijl ik weet dat ze er zijn :( .
Ik gaat ff zoeken. Als ik er eentje tegenkom post ik wel ff.
Wat bedoel je met IDE probleem bij de weg?

• Aesculapius
nou, err....gewoon he, het probleem dat het misschien wel eens teveel is om 8 IDE branders op het mobo aan te sluiten. Had het maar even het "ide" probleem genoemd :P

Ik moet morgen e.e.a. verantwoorden zodat ik het systeempje kan bouwen, maar dan moet ik eigelijk wel weten of het überhaupt kán ;)

Indien ik zou kiezen voor 2 (of 4) extra ATA-kaarten, welke zijn dan kwalitatief hoogwaardig om dit soort karweitjes goed af te handelen?

Verwijderd

Gewoon een winkel het werk laten doen, zoek een RAID adaptor die ook DVD-writers aankan. Ik ken er niet direct die dat kunnen, maar dat zal wel aan mij liggen. Eenmaal je daar zeker van bent ben je vertrokken.

Anders zit er volgens mij niet meer op dan 4 aparaten op de IDE controller van het mobo te laten werken, en de schijf van SATA met het OS en dergelijke.

(of je zoekt ergens in de broese een negertje die je dat werk laat doen, of heb ik nu een aanval van vrije meningsuiting?)

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

In 1987 ging de levensverzekeraar waar ik toen werkte zélf offertesoftware uitdelen aan tussenpersonen (we waren één van de eersten daarmee).
We gebruikten daarvoor materiaal van CopyBox (om floppies te kopiëren).
In dat apparaat plaatsen we een 50-100 floppies, gaven het commando "Go!" , en daarop ging het copiëren automatisch.

Er staat me bij dat er tegenwoordig ook een CD-versie bestaat, wellicht ook een DVD-versie.

In wezen moet je je de vraag stellen hoe vaak, en hoe veel, copiën je draait, en hoeveel tijd je daaraam kunt/wilt besteden.

eagle

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
SCSI is sowieso geen optie, tenzij je je blij kan stellen me 2X DVD-RAM writers :p

Verwijderd

Ik snap niet zo goed waarom je een PC wilt gebruiken aangezien een dergelijke brandtoren ook prima zonder kan functioneren: [google=cd dvd standalone duplication]

Afbeeldingslocatie: http://shop.cd-writer.com/acatalog/powertower2_1.jpg

• Jappo112
Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 00:18:
Ik snap niet zo goed waarom je een PC wilt gebruiken aangezien een dergelijke brandtoren ook prima zonder kan functioneren: [google=cd dvd standalone duplication]

[afbeelding]
De lol is natuurlijk om te kijken of je het zelf kan, en misschien nog goedkoper ook. Maar idd: gewoon een kopen is wel zo snel en betrouwbaar.
Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 00:01:
Gewoon een winkel het werk laten doen, zoek een RAID adaptor die ook DVD-writers aankan. Ik ken er niet direct die dat kunnen, maar dat zal wel aan mij liggen. Eenmaal je daar zeker van bent ben je vertrokken.
Zoals al eerder gezegd, nee dat is niet te koop.
Anders zit er volgens mij niet meer op dan 4 aparaten op de IDE controller van het mobo te laten werken, en de schijf van SATA met het OS en dergelijke.
Goed leesbaar. Maar ik zei al dat de verstandigste oplossing is om iedere brander een eigen IDE kanaal te geven. Door middel van IDE controllertjes.
(of je zoekt ergens in de broese een negertje die je dat werk laat doen, of heb ik nu een aanval van vrije meningsuiting?)
Volgens mij heb jij ook niet zoveel te doen gezien de kwaliteit en de hoeveelheid research die je hebt gedaan voor de post. Misschien kan jij je wel opgeven :/

[ Voor 51% gewijzigd door Jappo112 op 04-11-2004 00:50 ]

Verwijderd

jappo112 schreef op 04 november 2004 @ 00:41:
[...]

De lol is natuurlijk om te kijken of je het zelf kan, en misschien nog goedkoper ook. Maar idd: gewoon een kopen is wel zo snel en betrouwbaar.
De stuurprint is los niet zo duur ;)

Verwijderd

Dat aansluiten zal denk ik wel gaan, inderdaad een kwestie van een paar PCI--> IDE kaartjes gebruiken.
Maar er staat mij zoiets bij dat als er meerdere optische drives van exact het zelfde type gebruikt worden, Windows kan gaan zeuren dat de driver al in gebruik is. Dit ben ik op verschillende fora tegen gekomen.
Ik weet niet of hier een oplossing voor is (behalve verschillende types gebruiken, en dan kan je laten een review posten over welke het beste werkt op de lange termijn ;) ).
Zelf heb ik het zelfde probleem bijvoorbeeld doordat de 1394 chip op m'n audigi kaart het zelfde is als op m'n mobo. Ik weet dus niet of dat is op te loseen, mischien dat iemand anders daar meer ervaring in heeft.
Daarnaast is het nog een uitdaging om een kast te vinden voor 8 5,25" en ik weet ook niet of er niet wat airflow bij moet als ze non stop zijn aan het branden.
(kom maar met de woordgrapjes)

Verwijderd

Airflow is niet extreem belangrijk bij dergelijke opticaldrive-opstellingen (behalve voor de voeding). Een >8x 5¼" extern behuizing is niet zo moeilijk te vinden (bovendien kan het ook extern [SCSI, FireWire etc])...

[rml][ Case] met 8 5,25 bays[/rml]
[rml][ CM] HELP 8x5-1/4 bays nodig in nieuwe case mod HE[/rml]
Google images: server case

Hier heb ik het een tijd geleden opgelost met een BigTower van een 386DX-40 en daar het voorpaneel open te werken zodat het driverek tot op de grond doorloopt.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
je kan het ook LATEN doen. Ik denk dat dat de moeite + kosten wel waard zijn

Verwijderd

Besteed het inderdaad maar uit. Mocht je tegenwoordig nog een groot aantal willen aansluiten dan zou je FireWire moeten gebruiken (IDE branders + FireWire converter).
IDE met SCSI convertors en een SCSI toren is ook mogelijk, maar die convertors kosten een kleine 100 euro per stuk!

• Aesculapius
Nou nou,

Er zijn een aantal voordelen voor zelfbouw, de compatibiliteit, het makkelijk kunnen upgraden van firmware en software....je weet gewoon precies wat je in de kuip hebt.
Bovendien is het goedkoper.....een stand-alone copier van 5 dvd-drives kost rond de 2400,- terwijl ik zelf een systeem met 8 branders voor 1600,- in elkaar heb zitten.

De oplossing zoals ik hem nu heb: de harddisk als SATA aansluiten, dan dus 4 ide aanlsuitingen op het mobo. Daarbij nog 2 Promise TX2 ATA controllers die de overige branders gaan aansturen.
Ik hoop dat hij het trekt....zo niet dan moet er dan maar een andere oplossing komen.
Uitbesteden hebben we nagekeken en vaker overwogen; dat is gewoonweg veel te duur als je in getallen van 100 stuks kijkt...

Het spul is inmiddels besteld en ben benieuwd of het allemaal gaat lukken....laat dat zeker weten !
Maar er staat mij zoiets bij dat als er meerdere optische drives van exact het zelfde type gebruikt worden, Windows kan gaan zeuren dat de driver al in gebruik is. Dit ben ik op verschillende fora tegen gekomen.
Ik weet niet of hier een oplossing voor is (behalve verschillende types gebruiken, en dan kan je laten een review posten over welke het beste werkt op de lange termijn ).
Zelf heb ik het zelfde probleem bijvoorbeeld doordat de 1394 chip op m'n audigi kaart het zelfde is als op m'n mobo. Ik weet dus niet of dat is op te loseen, mischien dat iemand anders daar meer ervaring in heeft.
Tsjah, dat zou een probleem kunnen worden ja, want het zijn 8 dezelfde drives... iemand dat al eerder meegemaakt?

[ Voor 31% gewijzigd door Aesculapius op 04-11-2004 15:36 ]

• brehloi
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-03 20:33
Hoe gaat dit softwarematig trouwens?

Kunnen brandprogramma's (zoals Nero) ook meerdere branders tegelijk aansturen?

Dat je zegt deze 8 branders, laatjes open, dvd-tjes erin, [ok] en branden maar?

En dan direct doorgaan met volgende schijfje als er één klaar is? Moet je natuurlijk wel zelf schijfjes bij blijven vullen...

• Aesculapius
Ik gebruik dat principe in mijn eigen computer succsvol met drie branders. Nero kan ze prima tegelijk aansturen en de snelheid van de traagste brander bepaald de snelheid voor elke brander. Nougoed, het zijn dezelfde branders, dus dat zal gene probleem zijn....

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-03 18:40
Ik denk niet dat je met zo'n promise ATAPI apparaten aan kunt sturen, alleen HD's!

edit:
Ultra133 TX2 of Ultra100 TX2 :
IDE Controller kaart om het aantal IDE kanalen te vermeerderen. Voegt twee (2) extra IDE Ultra DMA 133 kanalen toe. PCI 33/66 Mhz. Ondersteunt maximal 4 IDE Ultra ATA/100 harde schijven of ATAPI interface apparaten.

Ik heb niks gezegd. me bad.

[ Voor 69% gewijzigd door WVL_KsZeN op 04-11-2004 17:43 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• wildow
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11-2025
Ik zit eerder te denken dat je nogal wat achter loopt met gemak in vergelijking met zo'n standaard tower. Een standaard tower is het een kwestie van 1 knop(laat het eens 3 zijn, maar jullie snappen mij wel) indrukken en je hebt 8 kopieen.

Maar met een eigen brandtoren, dan moet je alles handmatig doen.

Als ik 100 dvd's moest branden en dit is op regelmatige basis, laten we zeggen 1 keer in de 3-4 week. Dan had ik voor zo'n toren gekozen, ondanks dat deze 800 euro duurder is.

Ik ben toch wel benieuwd hoe het gaat bevallen, dus ik blijf je ff in de gaten houden(wel posten he :) )

Netheid is voor de dommen........ een genie beheerst de chaos

• Aesculapius
de Versie die 800 euro duurder was had ook nog maar een 5 branders aan boord, dus een vergelijkbaar apparaat met 8 branders zou wel degelijk onnodig duur zijn.
In principe zijn we gewend om met nero te maken, en als ik e.e.a. met wat scripting of batching kan vergemakkelijken denk ik dat het best mee valt (de "copy"-knop in nero heb je ook met drie klikken aan de gang 8) )

Dat van die Promise had ik inderdaad even van te voren na gekeken; gelukkig ;) maar aangezien ik voorheen niet zo'n goede ervaringen met promise heb gehad (lees: onboard raid controllers), was ik er een beetje twijfelachtig over. Maargoed; we'll see....

• Aesculapius
Goedjes,

alle onderdelen zijn binnen en ik heb het zooitje gister (voor zover mogelijk) in elkaar gezet; de levering was namelijk niet helemaal in orde, ipv. een 478socket pentium4 kreeg ik een 775 :( en het geheugen was ECC Registered. Balen dus want nu kan ik nog niks, maargoed....met een beetje geluk kan ik daar snel aan verder;
De kast (AOpen H800 meen ik) is echt ideaaal, lekker diep, en het deurtje zit gewoon met echte scharnieren vast, zo eruit te haken....
de harddisk kon ik niet meer kwijt, maar na wat gaten in de bodem geboord te hebben kon deze met afstandshoudertjes (dezelfde van het mobo) prima gemonteerd worden op de bodem van de kast.
Alles zit er nu in en is aangesloten, behalve het geheugen en de proc., dus nog een paar dagjes wachten en dan geht es loss !

• Aesculapius
Het apparaat zit in elkaar en draait; een aardig probleem is er meteen wel bij aanwezig:

zodra er atapi-drives op de controller worden aangesloten, boot het systeem voor geen meter. Hij hangt gewoon helemaal vast en control-alt-delete werkt ook niet meer :( Waarom zetten ze dan bij het product dat er ATAPI support is als het niet werkt :? Stelletje amateurs :(

Op zoek dus naar controllers die wel goed met ATAPI (lees: branders) werken...iemand ervaring / tips?

Verwijderd

Als je op de plaats waar je het gerief gekocht hebt duidelijk hebt gevraagd wat je nodig hebt en ze hebben geen goed materiaal geleverd heb je geen probleem; Gewoon gaan klagen :P.

Zo niet heb je een probleem. In dit topic is het toch al een aantal keer gezegd geweest dat vrijwel alle controllers geen ATAPI's aankan

• Aesculapius
Correct, de zaak (4Launch) heeft gewoon prima geleverd hoor, want ik heb wat ik vroeg;
maar bij promise zit een schroefje los; als zij adverteren met ATAPI-support dan mag ik toch wel verlangen dat ze dat ook hebben?

Ik had al ergens op internet gelezen dat er kaartjes met een andere chipset zijn die het wel lijken te ondersteunen... het moét toch op de een of andere manier mogelijk zijn lijkt me...

Verwijderd

Atapi support wordt toch door de meeste (cheap) controller kaartjes ondersteund ?
Heb zelf nog een highpoint 372 liggen die dat perfect deed (totdat ik een bios upgrade deed).

• Aesculapius
ja, volgens de verpakking ondersteund hij het ook; maar het werkt in ieder geval niet :) Hij ziet ze wel in de post van de bios, maar dan blijft hij vast hangen na de post....

Verwijderd

Heb je soms in het bios van je mamaplank de boot-volgorde verkeerd staan?

Eerst HDD, dan de kaartjes.

En let ook op dat je PCI sloten in volgorde worden benaderd: kijk welke IRQ je SATA controller heeft (bijvoorbeeld 9) en zet de de promise in PCI slot 4 of 5 met IRQ >9.

Zorg ook dat in het bios van je Promise kaartjes de branders niet op bootable staan.

Als je daar mee speelt, komt het goed.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-03 15:26

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Besteed dat nou lekker uit joh... Als je nou 1000 euro kunt besparen door zelf iets in elkaar te knutselen, en je bent telkens een uur bezig on 10 kopietjes te maken, dan kost een kopietje jouw baas ook 5 euro (50euro per uur bruto werkgeverskosten is heel normaal), dus met 200 kopietjes heb je die eerste 1000 euro 'besparing' al weer uigegeven. Er zijn bedrijfjes die jouw DVD's voor een paar eurootjes kopieren en zelfs de mailing er van verzorgen en zo... Op de lange duur veeeel goedkoper..

Maar je moet het natuurlijk helemaal zelf weten.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• wildow
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11-2025
http://www.dvdduplicator....ml?dvdduplicator/copybox1

Een van de meest efficiente oplossingen zou ik zeggen. In het geval van een bedrijf!

Even een wetenswaardigheidsvraagje(mooi woord voor scrablle :) ) kan je nero de opdracht geven om op meerdere dvd-recorders dezelfde actie tegelijkertijd uit te voeren?

Netheid is voor de dommen........ een genie beheerst de chaos

• Aesculapius
Jongens jongens, wel weten waar je over praat he;

Ik kan dalijk 8 DVD's tegelijk branden op 8speed. Er zitten gewoon te veel voordelen aan deze setup; hij is schaalbaar, upgradable, updatable, kan zelf mijn software kiezen en upgraden en is stukken !! goedkoper;

Een copy-tower (lees start-post) met 5 branders is 2400,- Neem je er een met 8 branders ben je minstens 1000,- duurder uit. Deze setup zit momenteel op 1700,-; dat is nogal wat anders.
Die 8 DVD's heb ik dus in 5 minuten gebrand; een copy-tower heeft daar totaal geen voordeel in, en is ook echt niet sneller....Het uitbesteden aan een bedrijf; heb je daar de prijzen al eens bekeken dan? Wij wel, en het is nog duurder dan zo'n copytower (in verhouding).

Michaeltjuh: Hoe kom ik in de bios van die promise dingen dan? heb het geprobeerd, maar zie geen melding staan van een toetscombo die daarvoor moet zorgen; nogmaals: het is geen raid kaartje he dus ik weet niet zeker of er uberhaupt een betreedbare bios in zit, maar if so; dan hoor ik het graag !
De bootvolgorde staat goed; die irq adressen moet ik nog even naar kijken, maar als ik de kaartjes erin hang zonder er branders op aan te sluiten start hij prima; dus ik weet niet of een ander irq daar veel bij uit maakt...

Wildo: Nero kan prima meerdere branders aansturen tegelijkertijd (allen vanuit buffer) ! Ik gebruik hem nu voor 4 branders tegelijk, dus waarom geen 8...

[ Voor 8% gewijzigd door Aesculapius op 03-12-2004 18:15 . Reden: antwoord op wildo ]

• Aesculapius
Juich juich.... alle 8 de branders werken eindelijk, en wel op het promise 133 tx2 kaartje.
Branden nog niet geprobeer, dus dat wordt lachen :) Maar ik hoef de kaartjes vooralsnog niet terug te sturen.
Vreemd probleempje is dat nu opeens de Plextor DVD lezer niet meer werkt; windows ziet em, maar kan er niets van af lezen. Of dat nu een bandbreedte probleem is :S I don't know, belangrijkste is dat de branders allemaal gezien worden en het zooitje (naar het lijkt) functioneerd.
Ik zal volgende week eens wat foto's maken, dan zie je hoe geil het uit ziet :P

• 418O2
ik wil niet lullig doen, maar dingen worden godsgruwelijk warm, heb je daar al rekening mee gehouden

als er nl 8 branders strak op elkaar zitten die allemaal aan het branden zijn, dan kunnen zij hun warmte NERGENS kwijt. En dat heeft al bewezen niet goed te zijn

• Aesculapius
err, daar is inderdaad weinig rekening mee gehouden vrees ik :|
Zou een fan die tegen de achterkant blaast van die dingen daar enig verschil in maken? Daar moet ik inderdaad nog even een actiepunt van maken want anders kom ik misschien om de maand nieuwe fikkertjes aan et kopen :D Thnx 4 the tip

Edit: Damn, het lijkt toch niet te werken; windows ziet alle branders wel hangen, maar ervan lezen is al een probleem, laat staan dat het branden dalijk goed gaat. Op de een of andere manier loopt die communicatie met die promise rotzooi dus toch niet goed :(
Weet iemand of ik hier in nederland een Silicon Image 680-based IDE kaartje kan krijgen?

[ Voor 38% gewijzigd door Aesculapius op 10-12-2004 22:40 . Reden: het ging niet goed :( ]

• Aesculapius
En een tijdje later is dit het resultaat tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: http://www.sophorus.com/stuff/DSC00050_t.jpg

Ik heb één IDE kaart eruit moeten halen omdat anders de communicatie niet goed aankwam. Het geheel werkt nu met 7 branders en ze kunnen met wat geluk alle 7 tegelijkertijd branden op ongeveer 2,4 - 2,6x.

Afbeeldingslocatie: http://www.sophorus.com/stuff/DSC00051_t.jpg

Niet wat ik in het begin gehoopt had natuurlijk, maargoed; het was van begins af aan al een gok....

Afbeeldingslocatie: http://www.sophorus.com/stuff/DSC00053_t.jpg

Ik ga nu nog proberen om een ander merk IDE-kaart te plaatsen om ook de 8e brander aan de gang te krijgen.... Als iemand nog tips heeft om de bandbreedte beter te benutten, ik hoor ze graag; zelf was ik aan het denken aan een opstelling van firewire kaarten en firewire2PATA converters te gebruiken....iemand enig idee of dat voordelen heeft?

Nog een [ BRAK!! ]filmpje...

[ Voor 15% gewijzigd door Aesculapius op 23-12-2004 11:51 . Reden: resizen... ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-03 19:58

HeepH

Dope Rapper

mijn gigabyte ga7n400 pro2 heeft standaard 4 ide aansluitingen (dus 8 branders) en dan kan je je hd op s-ata aansluiten....

http://specs.tweak.to/16495

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-02 11:26

ScSi

Belg.

Heb nou het hele topic doorgenomen, maar welke branders zitten er nou in (nec 3510a)? Dan lijkt het me heel bijzonder dat die maar op 2.4/2.6 kunnen branden (kunnen de dvds hogere speed wel aan?) Verder zou ik er ook voor opteren om 2048Mb te steken (grotere buffer) ipv de 512Mb die je nu zitten hebt. Knap dat het werkt, maar aan 2x schiet het natuurlijk niet op..

• 418O2
ik wil nogmaals niet vervelend doen

maar je hebt die hardware allemaal aangeschaft zonder te weten of het uberhaupt ging werken?

• Aesculapius
SCSI_009: Ja, het zijn nec3510A's....en als ik in maar 3branders dvd's duw, staat nero netjes op bijv. 8x, maar als ik alle branders vol duw met dvd's schakeld nero zichzelf terug naar een lagere snelheid; het zit em niet in de brander of schijfjes (BenQ) maar meer in de beschikbare bandbreedte lijkt me;

Weet iemand misschien een site of voorbeeld hoe je dat kan uitrekenen?

Catch22: Ja, enigszins wel; ik heb natuurlijk gekeken of de producten samenwerken en heb naar de specs van de individuele producten gekeken, maar kwa werking is dit enigszins uniek, en zul je er niet veel, laat staan nuttige info over vinden. Het was zowieso een grote gok, de speculaties lopen nl. erg uiteen....

• ScSi

ScSi

Belg.

Aesculapius schreef op donderdag 23 december 2004 @ 20:53:
SCSI_009: Ja, het zijn nec3510A's....en als ik in maar 3branders dvd's duw, staat nero netjes op bijv. 8x, maar als ik alle branders vol duw met dvd's schakeld nero zichzelf terug naar een lagere snelheid; het zit em niet in de brander of schijfjes (BenQ) maar meer in de beschikbare bandbreedte lijkt me;

Weet iemand misschien een site of voorbeeld hoe je dat kan uitrekenen?
Niet echt een site, maar heb je al eens geprobeerd met geheugen van 2048Mb? Hoe groter je geheugen, hoe meer data kan opgeslagen worden en misschien dat je writers dan wel sneller gaan (je hoeft daarvoor geen 3*512Mb bij te kopen, gewoon wat latjes lenen hier en daar ;) ) Niet geschoten is altijd mis.. Het kan ook aan de brandbreedte liggen maar dat zou ik later pas checken.. Ik duik misschien zo meteen even in mn cursussen om te kijken welke doorvoersnelheden alles doorlaat als je eens je juiste setup geeft)

• Aesculapius
Thanks. Ik had al gekeken hoe ik in Nero de geheugenhoeveelheid kan instellen, maar de enige bufferbalk die ik daar kan vinden kan niet verder dan 80MB ???
Er zit nu dus 512MB ram in, misschien es wat meer derin proppen; zal volgende week een gigabyte-reepje meenemen van thuis..

• ScSi

ScSi

Belg.

Ik heb net ook even gekeken en toen zag ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/sb118934/nero_buffer.JPG
Je kan dus maximaal 40% van je fysieke geheugen alloceren aan Nero..
Het kan wat uitmaken, maar zeker weten doe ik het niet..

[ Voor 4% gewijzigd door ScSi op 24-12-2004 15:40 ]

• Aesculapius
precies; 40% van 512MB is om en nabij de 200MB, maar ik kan het ding niet hoger zetten dan 80 :'(

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik zo je oplossing zie was ik toch voor een brandrobot gegaan. je bent in je hele (technische) verhaal namelijk 1 ding vergeten: je personeelskosten :)
Zoals je situatie nu is ben je weliswaard goedkoper uit qua aanschaf, maar moet je telkens, zo niet continu, bij het apparaat blijven om CD's of DVD's te wisselen. En discjockey spelen is nou ook niet het allerleukste werk in dit geval ;) Kost je dus een hoop extra personeelskosten.
Zo'n robot is weliswaar duurder in aanschaf, maar die kun je volautomatisch laten werken; spindel van 100DVD's er in en je hebt er geen omkijken meer naar. Kan zelfs automatisch de labels er op zetten als je wilt (sommige modellen dan). Zie ook http://www.dvdduplicator....obot/primera/composer_pro

Iets duurder, maar dat heb je er na een dag werken al uit, en daarnaast heeft dit je nu ws. al meer geld aan manuren gekost om het ding in elkaar te zetten en te testen enzo :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-03 18:58
Al eens andere software geprobeerd, zoals bijv. Disc Juggler?

Zijn gespecialiseerd in het aansturen van meerdere branders...

Verwijderd

de enige bufferbalk die ik daar kan vinden kan niet verder dan 80MB ???
Je kan dus maximaal 40% van je fysieke geheugen alloceren aan Nero..
Nero ultrabuffer limiet opheffen/ophogen ;)

Met 2GB RAM zou je kunnen overwegen om de buffer op zo'n 1800MB te zetten.

1.887.436.800 Decimaal = 70800000 Hex ofwel middels registry enty:
code:
1
2
3
4
5
6
7
REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Ahead\Nero - Burning Rom\Recorder]
"WriteBufferSize"=dword:000000

[HKEY_CURRENT_USER\Software\ahead\Nero - Burning Rom\Recorder]
"WriteBufferSize"=dword:70800000
zou je een 1800MB buffer met Nero moeten hebben. Controleren kun je oa in je taakplanner. :)

• Aesculapius
Heren, daar heb ik wat aan;

personeelskosten tellen niet zo, ik doe het meer voor de fun en kijken of het kan; dat de apparatuur niet van mezelf is maakt het voor mij alleen maar makkelijker :)

De geautomatiseerde varianten waar ik eerder over berichtte van 2400,- voor 5 versie zijn ook apparaten waar je de discs zelf in meot gooien; wil je een robotarm erbij hebben, dan zit je ver boven budget (waar hier nooit toestemming voor gegeven zou worden). Bovendien blijf ik van mening dat je meer flexibel bent in de toekomst met firmware, copy protections, ander gebruik van het apparaat etc....Daarbij; ik hoef natuurlijk niet bij het ding te staan als hij kopieert :)

Ik zal volgende week de truuckjes met geheugen en discjuggler eens proberen, bedankt alvast!

en fijne kerstdagen!

• Gaming247
  • Laatst online: 21-01 11:33
Zou je de hele specs van dit systeem is willen posten... ziet er echt goed uit! :)

Ik vind het trouwens wel geweldig dat je *gok* aandurfde om z'n systeem te bouwen.

offtopic:
jij en iedereen hier: fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar

[ Voor 52% gewijzigd door Gaming247 op 25-12-2004 00:31 ]

[Updated spec's]

• Aesculapius
specs:

Mobo: Asus P4P800-VM
CPU: Intel Pentium IV 3EGhz, FSB800, 1MB L2
Geh: 512MB Kingston PC3200 DDR
HDD: Western Digital WD800JD SATA
Graph.: onboard
Sound: onboard
Lan: onboard
DVD-ROM: Plextor PX-116A
Burner: 8 * NEC 3500A (waarvan 1 nu niet werkend)
IDE-card: Promise ATA133 TX2 (eenmaal, andere ligt in de kast)
Power: Antec Truepower 550Watt

Ik heb die buffersize even vergroot naar 300MB, eventueel binnekort nog wat geheugen erbij prikken om daar het effect op te bestuderen....
Kan momenteel even niets testen omdat ik geen zin heb om 7 dvd's weg te gooien; der moet natuurlijk wel een copy opdracht liggen, maar dat zal dalijk in het nieuwe jaar hard genoeg gaan :)

Achteraf gezien ben ik blij dat ik de gok genomen heb; het is toch weer een hele ervaring en ik heb er veel plezier in gehad; nu nog wat finetunen zodat alles verder goed loopt, andere IDE controller zodat ook nummer 8 werkt en eventueel wat geheugen erbij....

Verwijderd

Leuk project :)
Je zou natuurlijk ook een S/ata dvd/lezer aan kunnen schaffen om alle 8 je writers te gebruiken. Verder is het handig om een setje dvd+rw's te gebruiken als testmateriaal. :)

• Aesculapius
daar zeg je zoiets :) goed id; volgende week maar es aanschaffen ;)

Ikzelf was nog aan het denken om als mogelijke upgrade optie een firewire kaart te gebruiken en dan 8 firewire->atapi adapters te gebruiken; op de een of andere manier heb ik het idee dat ik hier een hogere bandbreedte mee haal, maar kan iemand dat theoretisch onderbouwen toevallig?

Verwijderd

Het is zoieso handig dat je dvd lezer en de hd op een eigen sata kanaal zitten voor het inlezen en bufferen van de data. Alle writers met z'n 2-en op een pata kanaal gaat ook goed.
Ik denk dat die fireware naar atapi adapters niets (hooguit hogere latency) opleveren. Dit omdat je pci bus de beperking blijft, hoe dan ook.
Pagina: 1