[Ervaring] Toshiba M30X

Pagina: 1
Acties:
  • 841 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sins kort de M30x van toshiba en bevalt me super, vandaar dat ik er een ervaring topic van maak om andere mensen te kunnen informeren. Review volgt later.

Afbeeldingslocatie: http://scr3.golem.de/screenshots/0410/30x/SatM30X_Prod_Full_0804_03.jpg

meer pics:http://scr3.golem.de/?d=0410/30x&a=33931

Intel Pentium M 715 [Dothan 1.5Ghz; 2MB L2 Cache; 400Mhz FSB]
60GB Harddisk 4200RPM (Uitbreidbaar naar 5400/7200RPM)
512MB DDR333 SDRAM (2 x 256; uitbreidbaar naar 1 x 512/2 x 512)
ATI Mobility Radeon 9700 128MB
15.4" WXGA TFT (1280 x 800)
DVD+/-RW Drive
Windows XP Home
Interne W-LAN 54Mbps
1 jaar carry in garantie (Uitbreidbaar naar max. 3 jaar onsite)

De prijs is voor een toshiba met deze specificaties erg goed. Adviesprijs ligt ergens rond de 1600 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2004 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik heb deze laptop ook maar dan met een 1,7 dothan en 1 gb geheugen en een hitachi 60 gb 7200 toeren ben er erg tevreden over. Enigste nadeel van de laptop vind ik dat toshiba de de vidkaart langzaam heeft gelocked 391/201 maar deze valt wel goed te overclocken zit momenteel op 475/220 het geheugen kan niet hoger maar de core wel vermoed ik. Ander nadeel is dat deze irritanter geluid maakt met de fan als de travelmate 800 die ik hier voor had de fan maakt een fluitend geluid niet erg storend tijdens het spelen van een spelletje of zo maar als je een dvd aan het bekijken bent is het wel irritant want je hoort het bijna overal doorheen vanwege de toonhoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:16

SmartDoDo

Woeptiedoe

Grappig :)

Met een beetje mazzel kan ik van het weekend ook wel een soort van review met irl pics en first impressions in elkaar knutselen aangezien ik mijn exemplaar voor het weekend verwacht :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MisterH75 schreef op 03 november 2004 @ 19:20:
Ik heb deze laptop ook maar dan met een 1,7 dothan en 1 gb geheugen en een hitachi 60 gb 7200 toeren ben er erg tevreden over. Enigste nadeel van de laptop vind ik dat toshiba de de vidkaart langzaam heeft gelocked 391/201 maar deze valt wel goed te overclocken zit momenteel op 475/220 het geheugen kan niet hoger maar de core wel vermoed ik. Ander nadeel is dat deze irritanter geluid maakt met de fan als de travelmate 800 die ik hier voor had de fan maakt een fluitend geluid niet erg storend tijdens het spelen van een spelletje of zo maar als je een dvd aan het bekijken bent is het wel irritant want je hoort het bijna overal doorheen vanwege de toonhoogte.
als je de powermanagement tools van toshiba installeert kan je de "cooling method" ergens op "silent mode" zetten. dat scheelt aardig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik 'moest' kiezen tussen deze Toshiba en een Dell 8600C Eerst de Toshiba even opzicht gehad en bekenen. Een weekendje in huis gehad wat mee gesurft, gegamed e.d.

Laptop beviel me toch niet erg, maar dat zit hem voornamelijk in het scherm. Ik ben een 15" 1600x1200 scherm (van mn oude 8200) gewend en als je dan terug gaat naar een res. van 1280x800 is dat toch echt wel een tegenvaller.

Jammer dat ze er geen 1400x1050 (en dan 15.4" verhouding natuurlijk, ben even exacte res kwijt, of nog beter een normaal 15") scherm gebruikt hadden. Dan was het in mijn opinie een geweldige laptop geweest. Nu heb ik toch maar weer gekozen voor de 8600C

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterH75
  • Nu online
als je de powermanagement tools van toshiba installeert kan je de "cooling method" ergens op "silent mode" zetten. dat scheelt aardig
Thx zal het eens proberen en 1400 x 1050 in breedbeeld is 1650 x 1050 zo uit mijn hoofd en ik kom van 1400 x 1050 en had al moeite met de enig zins lage resolutie dus kan me daar wel wat van voorstelllen helemaal als je vanaf 1600 x 1200 komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is de laptop waar het om gaat.

Merk Toshiba
Type Satellite M30X-102
Type processor Intel Pentium M 715
Bussnelheid 400 MHz
Cache 2 MB
Processorsnelheid 1,5 GHz
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Edition
Aantal geheugenbanken 2 x
Max. geheugen 2 GB
Geheugen 512 MB
Schermgrootte 15,4 inch
Resolutie 1280 x 800 pixels
Videocontroller ATi Mobility Radeon 9700
Videogeheugen 128 MB
Harde schijf grootte 60 GB
PCMCIA 1x Type II
Geheugenkaartlezer 6-in-1, MMC, MS, MS PRO, SD, SM, XD
Infrarood 4 Mbps
Modem 57344 Bytes
LAN 100 Mbps
WLAN 802.11g
Optische drive DVD±R(W)

Problemen:

- Als je Windows XP Pro hebt geinstalleerd en je haalt je usb muis eruit en prikt hem er weer terug in werkt hij niet meer. Het zelfde is als je usb stick erin steeks wordt hij niet meer geactiveerd. Het wil alleen nog werken als je de laptop opnieuw opstart en erin laat zitten.
- Wireless valt steeds weg of je moet steeds je key invullen wat je gebruikt.
- De koeling gaat enorm snel reageren. Zodra je maar iets opstart gaat hij blazen als een gek. (review eerder werd er gezegt kan je aanpassen, kan inderdaad maar voor mij is het niet voldoende)
- Programma's laden duurt te lang voor die snelheid die ik besteld heb :)
- Videokaart hangt af en toe met gamen. (schokt)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2004 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 november 2004 @ 13:51:

Problemen:

- Als je Windows XP Pro hebt geinstalleerd en je haalt je usb muis eruit en prikt hem er weer terug in werkt hij niet meer. Het zelfde is als je usb stick erin steeks wordt hij niet meer geactiveerd. Het wil alleen nog werken als je de laptop opnieuw opstart en erin laat zitten.
- De koeling gaat enorm snel reageren. Zodra je maar iets opstart gaat hij blazen als een gek. (review eerder werd er gezegt kan je aanpassen, kan inderdaad maar voor mij is het niet voldoende)
-Het probleem van de usb had ik in begin ook, volgensmij was het voorbij toen ik de laatste chipset drivers van de intel site installde
-wlan valt idd af en toe weg, kan soms best irritant zijn
-Als je de powermanagement van toshiba installeer maakt je fan wel minder lawaai maar je cpu clockt niet meer terug naar 600 mhz als hij idle is, dus de fan slaat vaak aan. Dus naast de powermanagement van toshiba heb ik speedswitchxp draaien.
-laadtijd komt zeker door de standaart mee geleverde 4200rpm hdd, ik heb hem vervangen door een 7200 rpm model.
-ik had met mijn vorige 4200 rpm hdd ook soms dat hij een halfe seconde stil stond , dat was tijdens het swappen, nu ik 1 gb intern heb een snellere hdd heb ik het vrijwel nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterH75
  • Nu online

Wat je kunt proberen is windows zero-configuration service uitschakelen deze gaat namelijk telkens opzoek naar nieuwe draadloze netwerken in de buurt en mede daardoor kan het netwerk telkens wegvallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks gasten voor jullie replay!!

Ik heb hem gelukkig gister gelijk terug gebracht naar de winkel ;) kreeg mijn geld terug _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 17:56
Het eerste probleem hangt duidelijk samen met de 4200 rpm harddisk...
Ik was zelf al van plan deze laptop te gaan kopen dus eventjes uitgebreid met G33R7 gesproken op MSN die deze laptop zelf in bezit heeft ga ik deze als ik het geld ervoor heb dus over zo'n 4 weken hem ook bestellen... en ondertussen dit topic natuurlijk goed in de gaten houden!

Ik koop hem dan volgens de volgende configuratie:
-Intel Pentium M 735 [Dothan 1.7Ghz; 2MB L2 Cache; 400Mhz FSB]
-1024MB DDR333 (2x512)
-60GB 7200RPM HDD Hitachi Travelstar 7K60

Hoe ik tegen het nieuwe scherm aan ga kijken weet ik nog niet....
ik werk nu altijd op de resolutie 1024x768 op een 17 inch scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Een kleine review van mijn kortgeleden aangeschafte Toshiba M30x-102 :)

Specificaties:

Moederbord en processor:
• Intel® Pentium® M processor 735 (standaard 715)
• Intel® PRO/Wireless 2200BG
• Intel® 855GME chipset
• clock speed : 1.50 GHz
• front side bus : 400 MHz
• 2nd level cache : 2 MB

Geheugen:
• Werkgeheugen: 1024MB (standaard 512 MB)
• HD: 80GB Hitachi 5400rpm (standaard 60GB 4200rpm)

Video:
• ATI MOBILITY™ RADEON™ 9700
• geheugengrootte : 128 MB
• geheugentype : DDR RAM
• aangesloten bus : 8 x AGP bus

DVD:
• DVD-/+RW
Lezen: 24x CD-ROM, 16x CD-R, 8x CD-RW, 8x DVD-ROM, 4x DVD-R, 4x DVD-RW, 2.4x DVD+R, 2.4x DVD+RW, 2x DVD-RAM / Schrijven: 16x CD-R, 8x CD-RW, 4x DVD-R, 2x DVD-RW, 2.4x DVD+R, 2.4x DVD+RW, 2x DVD-RAM

Beeldscherm:
• Afmeting: 15.4 "
• Resolutie : 1280 x 800 (breedbeeld)
• Maximaal aantal kleuren : 65.536

Toetsenbord:
• Aantal toetsen : 86
• Windows toetsen : 2
• Aantal cursor toetsen : 4
• Geïntegreerd numeriek keypad
• Aantal hot keys : 11

Accu:
• Type: lithium-ion
• Maximale batterijtijd : tot 4 uur

Aansluitingen:
• 1 x DC-in
• 1 x RJ-11
• 1 x RJ-45
• 1 x parallel
• 1 x TV-out (s-video)
• 1 x i.LINK® (IEEE 1394 / Firewire)
• 1 x Fast Infrared Port (FIR)
• 1 x externe microfoon
• 1 x headphone (stereo)
• 3 (achterzijde 2, rechterzijde 1) x USB 2.0
• 1 x 6-in-1 Bridge Media Slot (ondersteunt SD™ Card, SmartMedia™, Memory Stick®, Memory Stick Pro™, MultiMedia Card™, xD-Picture Card™)
• 1 x PC Card Type II

Netwerk
• Wi-Fi™: 802.11b/g
• Ethernet LAN 10/100 Base-TX
• Internationaal V.90 modem 56 Kbps data (V.90) and 14.4 Kbps fax (V.17)

Geluid:
• Ondersteunde audio : 16-bit stereo
• Ondersteunde formaten : MIDI support
• Speakers : ingebouwde stereo speakers

Muis:
• Touch Pad

Afmetingen en gewicht:
• B x D x H : 365 x 275 x 30 (voorzijde) / 38 (achterzijde) mm
• 3.10 kg

Bijgeleverde software:
• Windows® XP Home
• Toshiba utilities en drivers
• on-line gebruikershandleiding
• Microsoft® Windows® XP Home Edition (triple language: UK,FR,NL)
• ConfigFree™
• Connectivity Doctor
• Microsoft® Office OneNote ™ 2003
• Sonic™ Record Now!
• InterVideo WinDVD™

Review:

De eerste indrukken:

Om te beginnen moet ik zeggen dat dit mijn eerste laptop is dus kan ik het niet met andere merken en types vergelijken. De Toshiba is netjes geleverd met bijbehorende voeding, software en heel veel boekjes die de meesten nooit zullen lezen. Quick start guides in 3 talen bijvoorbeeld ;)

Afijn, na de doos geopend te hebben natuurlijk als eerste de laptop zelf eruitgevist. Het zag er allemaal heel netjes uit. Omdat ik voor een andere HD dan standaard heb gekozen moest ik windows installeren d.m.v. de bijgeleverde herstel DVD. Dit duurde ongeveer een kwartiertje denk ik waarna ik ook gelijk aan de slag kon. Deze Windows versie is ook gelijk voorzien van SP2.

De rest van mijn indrukken zal ik even per categorie opsommen.

Beeldscherm:

Het eerste waar je denk ik bij wilt kwijlen als je een laptop koopt, tenminste dat vind ik ;)
Gelukkig kan dat ook, het 1280*800 scherm is gelukkig pixeldefectvrij en ziet er goed uit. Scherp (wat wil je, het is een TFT) en lekker helder. Er zijn in totaal 8 helderheidsstanden in te stellen. Door middel van Fn+F6/F7 kun je op ieder moment de helderheid aanpassen.

Voor sommigen is het belangrijk dat het scherm kleurecht is, ik heb geen idee of dit het geval is. Voor mij is het een perfect scherm, beter dan mijn Philips Brilliance 109P. Scherper en helderder. Ghosting heb ik niet kunnen constateren bij het bekijken van DVD's of het spelen van bijvoorbeeld UT2003.
Wat de kijkhoek betreft heb ik geen exacte cijfers, maar deze is naar mijn idee best goed. Om de kleuren goed te zien moet je redelijk recht voor het scherm zitten. Toch is vanuit verschillende hoeken heel goed te zien wat er op het scherm staat.

Ik heb destijds gekozen voor breedbeeld omdat ik van mening was dat het veel natuurlijker oogde dan een standaard 4:3 scherm. Ik kan ook niet zeggen dat ik er spijt van heb, een browservenster (FF met tabbed browsing 8)) met daarnaast Miranda en Winamp werkt perfect zo :Y)

Geluid:

Met Winamp geïnstalleerd begin ik met rommelen. Zonder muziek is er geen donder aan dus dat is wel een van de eerste dingen die getest moeten worden :P Het geluid komt uit 2 speakers vooraan de Toshiba en de kwaliteit is redelijk te noemen. Ik ben mijn stereotoren en een DTT3500 gewend dus dat is oneerlijk vergelijken. Ik denk dat er voor notebook standaarden een heel acceptabel geluid uitkomt. In ieder geval genoeg om met goed geluid naar een DVD of gewoon muziek te luisteren.

Wat de koptelefoonuitgang betreft, deze klinkt net zo goed als mijn SB Live! van ’n oude desktop. Prima geluid dus en geen merkbare ruis oid.

Toetsenbord en touchpad:

Ik moet wel wat wennen aan het relatief platliggende toetsenbord aangezien ik een MS Natural tobo gewend ben. Om eerlijk te zijn heb ik het gevoel dat ik heel raar aan het tikken ben, maar dat zal ik op de ontwenningsverschijnselen houden ;)
Wat me wel opviel was dat je bij het tikken precies bovenop de luidsprekers zit met je polsen. Op zich geen probleem omdat ik toch liever met een koptelefoon muziek luister, maar wanneer je naar de laptop luidsprekers zit te luisteren krijg je gelijk een dof geluid.

Het toetsenbord zelf heeft wel een klein beetje last van "indeuken". Het midden en rechterdeel van het toetsenbord veert een klein beetje in wanneer je aan het tikken bent. Overigens slechts een constatering, want ik ondervind er geen nadeel van. Wat toetsen betreft, deze voelen solide aan.

De Home, Page Up/Down en End toetsen zitten bovenelkaar helemaal rechts op het toetsenbord. Een prima plek imho, het is even wennen maar dan grijp je ook eigenlijk niet meer mis. De overige toetsen zitten allemaal op de plek waar je ze verwacht, enkel de windowstoets (rechtsboven) en de tilde (links naast toetsenbord) zitten net even anders.

Wat het touchpad betreft werkt deze prima. Eigenlijk weinig over te zeggen of op aan te merken. Door in een van de hoeken te blijven staan met je vinger activeer je software waarmee je sneller tussen programma's kunt switchen. Als je geen muis gebruikt kan dit een erg handig stukje software zijn hoewel ALT-Tab net zo snel werkt.

Behuizing:

Een combinatie van zwart en zilver plastic. Voelt verder wel stevig en solide aan, kraak geluiden heb ik nog niet gehoord behalve bij het openen en sluiten van het scherm. Net zomin heb ik onafgewerkte naden oid kunnen constateren. Sommigen zullen het zilverachtig mogelijk als goedkoop afdoen, maar dat is niet terecht imho. Het ziet er keurig uit.

Snelheid:

De Toshiba zoals ik hem heb gekocht is geconfigureerd met het maximale wat momenteel mogelijk was in Nederland bij deze laptop. Enkel de HD is een 5400rpm variant geworden omdat de 7200rpm niet op voorraad was. Deze zal later nog worden omgeruild voor de snelle Hitachi 7k60. Op zich is er niets mis met de 80GB 5k80 die er momenteel in. In de praktijk blijkt hij behoorlijk vlot te werken en is dus een goede keus wanneer je niet het snelste van het snelste moet hebben.

Onderstaande afbeelding van HDTach laat de resultaten van de 80GB 5k80 zien:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/SmartDoDo/toshiba/hdtach.png

Update:

Inmiddels ben ik in het bezit van de 7k60 en uiteraard heb ik HDTach weer even laten draaien om een vergelijk met de 5k80 te kunnen maken:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/SmartDoDo/toshiba/hdtach1.png

Omdat deze notebook is voorzien van een ATI mobility 9700 met 128MB mag je verwachten dat er ook wel wat grafisch geweld uitkomt. Let er wel op, sommige games ondersteund geen breedbeeld en kan er dus voor zorgen dat het scherm wat uitgerekt wordt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me daar niet aan heb gestoord bij bijvoorbeeld UT2003. Bij The Need for Speed: Hot Persuit 2 viel gelijk op dat het wel 1280*800 ondersteund en dat is dat ook gelijk heel relaxed gamen :~
Beide games spelen vloeiend, nergens een hapering te zien met alle grafische opties volluit. Ook niet anders verwacht eigenlijk, het zijn immers al iets oudere games. Omdat Halo niet wilde opstarten kan ik daar niets over zeggen, verder heb ik geen echt recente games om iets zinnigs over de wat zwaardere DX 9 games te zeggen. Dan maar 3DMark2003 draaien :Y)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/SmartDoDo/toshiba/3dmark2003.png

Mijn oude desktop (XP1500+ en Geforce3Ti) kwam niet verder dan iets van 97 3DMarks dus ik verwachtte toch wel een redelijke verbetering :+
Met de standaard geïnstalleerde drivers kwam ik tot 2750 3DMarks. Na het installeren van omega drivers komt 3DMark2003 tot 2690. Omdat ik geen screenshot had heb ik hem nog maar eens laten draaien waarna ik op 2721 uitkwam. Een klein negatief verschil t.o.v. de Toshibadrivers wat imho aangeeft dat er met de standaarddrivers weinig mis is. Er valt ongetwijfeld nog wat te tweaken aan de instellingen van de drivers, maar dat boeit mij niet zo. Zolang het er goed uit ziet en bovenal stabiel werkt vind ik het best.

Wifi:

Werkt perfect vanaf het moment dat ik het heb aangezet. Ik gebruik hier een SMC Wifi Router en de afstand die er hemelsbreed overbrugt moet worden zal hooguit een meter of 3 zijn. Ik heb dus ook continue een signaalsterkte van "Uitstekend" :Y)
Het aan/uitzetten werkt d.m.v. een schuifje aan de rechterkant van de laptop.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/SmartDoDo/toshiba/wifi.png

DVD:

De DVD speler die standaard bij de Nederlandse versie van de M30x zit kan vrijwel alles lezen en branden. Zelfs DVD-RAM kan hij aan, enkel Dual Layer branden kan hij niet. Bij de bijgeleverde software zit ook een zogenaamde geluiddemper om de herrie van de DVD speler te beperken. Zonder de geluidsdemper geactiveerd spint hij lekker op en maakt een niet overdreven geluid. Zit je op een plek waar je weinig herrie wilt maken, dan is dit stukje software erg handig :)

Warmte en herrie:

Tijdens het internetten heb ik Winamp draaien en er staan nog wat applicaties open zoals Word en Thunderbird. De Toshiba is dan geruisloos wat koeling betreft. Bij de ventilatoropening aan de rechterkant kun je voelen dat het iets warmer is en heel af en toe zal de fan zelf aanslaan. Deze maakt vrij weinig geluid en de warmte die hij uithoest ligt richting de 45 graden.

Wanneer 3DMark2003 gedraaid wordt gaat de ventilator continue draaien en stijgt het geluidsniveau. Niet vervelend, ik denk dat bij een game het geluid de ventilator zal overstemmen. De warme lucht uit de ventilator kan oplopen tegen de 50 graden.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/SmartDoDo/toshiba/temperatuur.png

Aan de onderkant wordt de laptop ook warm, wat goed te voelen is onder waar het toetsenbord zich bevind. Ook voelt het boven het toetsenbord warmer aan dan voorop de laptop, waar je polsen steunen. Echt heet wordt het onder de laptop wat ik zo kan voelen niet.

Warme toetsen zijn ideaal nu de winter eraan komt :+

Software:

Toshiba heeft standaard het een en ander geïnstalleerd zodat je vrijwel direct aan de slag kunt. Omdat ik zelf graag bepaal waar ik mee werk heb ik er wat afgegooid en zelf op geïnstalleerd. MS OneNote heb ik niet uitgetest omdat ik gewend ben Office te gebruiken. De overige software is vooral handig in het gebruik bij het maken van een netwerkverbinding, het gebruik van het touchpad, het branden van CD/DVD's en bekijken ervan.

Overige zaken:

Zaken zoals winterslaapstand of standbystand werken ook prima hoewel ik er niet snel gebruik van zal maken. Ik ben meer een desktopgebruiker die een beetje mobiel wil zijn, de accu heb ik bijvoorbeeld niet echt goed getest. Ik heb wel even op de accu gewerkt en wat ik er zo van zie moet je met normaal gebruik van Wifi en internet/tekstverwerken wel aan de 3 uur kunnen komen. Dat is dan inclusief energiebesparende maatregelen zoals bijvoorbeeld het dimmen van het scherm. Voor mij is de accuduur niet zo belangrijk, maar ik denk dat het redelijk te noemen is :)

Bij normaal gebruik is het gemeten verbruik van de Toshiba rond de 25 Watt, iets wat vergeleken bij een desktop nogal een verschil is. Zuinig is hij dus ook, eindelijk geen gezeur meer over energiegebruik als ik lang zit te computeren ;)

Conclusie:

Voor mij was het belangrijk dat een laptop zuinig is, weinig tot geen herrie maakt en toch voldoende zou bieden om mijn desktop te kunnen vervangen. Ik ben van mening dat de Toshiba M30x aan die voorwaarden voldoet, hij is absoluut te gebruiken als DTR.
De stilte is overweldigend, echt geweldig *D

Wat wellicht beter zou zijn geweest is een hogere resolutie in de richting van een WXGA+ (1440*900) of WSXGA (1680*1050). Meer moet het niet worden op 15,4" anders wordt het imho te klein. Aan de andere kant, ik ben er nu al aan gewend terwijl ik normaal gebruik maak van een 19" 1280*1024 CRT.

De M30x is een hele nette snelle notebook die ik iedereen durf aan te raden. Op een paar hierboven genoemde kleine dingen na heb ik geen minpunten kunnen vinden :)

Foto’s:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45019/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45018/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45017/thumb.png
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45016/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45015/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45014/thumb.png
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45013/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45012/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45011/thumb.png
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45010/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/45009/thumb.png

[ Voor 9% gewijzigd door SmartDoDo op 16-11-2004 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Nog niemand heeft het gezegd, dus ik bijt de spits af; wat een mooie review, SmartDodo. :) _o_

[ Voor 3% gewijzigd door Laurent op 13-11-2004 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterH75
  • Nu online
Mooie review ik ben zelf ook erg tevreden erover heb zelf de laptop ook met de 735 en 1 gb geheugen maar heb een hitachi 7200 60 gb Ik vind vooral het scherm heerlijk kwa helderheid kom zelf van een acer trvalmate 800cli en deze heeft echt een dof scherm vergelijken met de toshiba maar idd had de resolutie wel wat hoger gemogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
Satellite M30X-146 Pentium M 745 1.8 Ghz 2 mb L2 Cache
ATI Mobility radeon 9700 128 MB
60GB 7200RPM
1024MB DDR333 (2x512)
DVD+/-RW
De Laptopper Pixelwarranty

Afgelopen vrijdag besteld, ondertussen al 3x met de laptopper contact gehad, hij werd goedkoper en hij was niet leverbaar met het in eerste instantie bestelde 400mhz geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
waarom ddr400 als de chipset maar 333 ondersteund :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hele mooie review SmartDodo!
Krn176, wanneer krijg je hem binnen, en hoe duur was hij, en wil je dan ook een review posten? _/-\o_
Ik wil dit ding ook... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 20:24:
waarom ddr400 als de chipset maar 333 ondersteund :?
Jup dit hoorde ik ook later pas dus word er 333mhz geheugen ingedaan.. wel extra korting natuurlijk...
Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2004 @ 17:02:
Hele mooie review SmartDodo!
Krn176, wanneer krijg je hem binnen, en hoe duur was hij, en wil je dan ook een review posten? _/-\o_
Ik wil dit ding ook... :9~
Ik heb er 2034,9 Euro inclusief 19% btw voor betaald.. lijkt veel maar dit is inclusief
-1024 MB DDR 333 SDRAM (standaard is 512 MB)
-Hitachi Travelstar 7k60 7200 rpm 60 GB harddisk
-Intel Pentium Mobile (Dothan) 745 1800Mhz 2 MB Cache

Ik werd dinsdag door de-laptopper gebeld dat ze hem woensdag wilde bezorgen... ik had dode-pixelgarantie afgesloten en op het scherm bleek na uitvoerig testen wel 1!!! dode pixel te zitten... dusse ja dan hoef ik die laptop niet dus nieuwe... die garantie niet-voor-niets afgesloten...

bij de nieuwe levering laptops van hun distributeur van mijn type werd het 'nieuwe' type van dit model geleverd en deze bevatte maar een 64MB Ati MR 9700 ipv 128 dus nu moet ik nog ffies wachten tot er komende week weer wat oude modellen binnenkomen met alsnog 128 mb vid.krt.. dan moet die weer op dode pixels en fouten getest worden dus ik verwacht hem op z'n vroegst iets van thuisbezorgd te krijgen...
ja wie kwaliteit wil moet geduld hebben.. maarre dat heb ik d'r graag voor over...

nog meer mensen die een Toshiba computer-cover-All risk verzekering hebben afgesloten of van plan zijn dit te doen.. en hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wtf, blijven ze wel leverbaar?! Die met een 9700mb 128mb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MisterH75 schreef op woensdag 03 november 2004 @ 19:20:
Wil jij een review posten?

Mensen jullie hebben jullie laptop te vroeg gekocht ;) zie www.de-laptopper.nl

Toshiba Satellite M30X-146
Intel Pentium M 745 [Dothan 1.8Ghz; 2MB L2 Cache; 400Mhz FSB]
80GB Harddisk 4200RPM (Uitbreidbaar naar 5400/7200RPM)
512MB DDR333 SDRAM (2 x 256; uitbreidbaar naar 1 x 512/2 x 512)
ATI Mobility Radeon 9700 128MB!!!
15.4" WXGA TFT (1280 x 800)
DVD+/-RW Drive
Windows XP Home
Interne W-LAN 54Mbps
1 jaar carry in garantie (Uitbreidbaar naar max. 3 jaar onsite)

€ 1.499,- (€ 1.783,81 incl. btw)

En het geheugen kan 400Mhz!!!

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2004 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet waar jij die informatie vandaan haalt maar op de intel site staat toch echt :

"Intel® 855GME chipset, when paired with DDR-333 memory, contributes to higher integrated graphics performance than 855GM."

misschien dat je je vergist met:

"Supports 400 MHz system bus for single processor configurations"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:08
de configuratie is precies wat ik zoek... echter de prijs weer niet ;)

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 13:42:
Ik weet niet waar jij die informatie vandaan haalt maar op de intel site staat toch echt :

"Intel® 855GME chipset, when paired with DDR-333 memory, contributes to higher integrated graphics performance than 855GM."

misschien dat je je vergist met:

"Supports 400 MHz system bus for single processor configurations"
Bij de-laptopper.nl staat er een optie van 400mhz bij, kijk zelf maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus?.?.?

puur marketing, en geld over de balk gooien.
De chipset ondersteund het niet dus waarom zou je er dan TE snel geheugen in gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo had ik het nog niet bekeken ;) je hebt helemaal gelijk

het kan toch gewoon dat ik nu die toshiba m30x koop met 1x512, en dan later nog 512 erbij koop? (wel 333mhz tuurlijk)

damn ik wil dit ding graag
alleen al om dat scherm _/-\o_ _/-\o_ :9~ wauw, vergeleken andere laptops is dit zó zwaar ownage, alleen sony heeft het ook (dachtik) maar die zijn alweer wat buiten mijn budget |:(

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2004 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja dat kan, ik heb dat ook gedaan.

sterker nog ik had veel geluk, ik had de 102 verise gekocht. die is standaart met 2 x 256 maar toen ik het klepje van het geheugen eraf schroefde bleek er 1x512mb in te zitten. toen heb ik via mijn werk voor 85 euro 512 mb erbij gekocht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:08
Mooi laptop, maar valt net ff buiten mn budget.... :9~

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

De M30X-146 versie zoals hij wordt verkocht door bijvoorbeeld de-laptopper is in werkelijkheid gewoon een M30x-102. Ik had een andere versie besteld maar het is gewoon het basismodel wat ge-upgrade is ;)

In Duitsland worden bijvoorbeeld wel andere modellen verkocht met o.a. Trubright schermen maar deze zullen volgens Toshiba niet in Nederland worden verkocht.

Verder ben ik nog steeds heel blij met m'n flappie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:46
Ik ging bij de Staffhorst langs, maar daar hadden ze hem wel met een Truebright scherm hoor! Vet strak _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet ook bijna wel zeker dat ik een tru-bright heb. Het beeld is vele malen beter dan welk laptop lcd ik tot nu toe heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2004 @ 12:07:
[...]

En het geheugen kan 400Mhz!!!
ja dit klopt niet... ik had hem zelf ook met 400mhz geheugen besteld.. maarre dit kan niet worden geleverd op de laptop... dit vertelde de-laptopper.nl mij ook achteraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geert, ga je nog een keer een review posten? Met véél foto's? :9~ Vooral van het scherm! En het aan en uit knopje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

ik ben nieuw hier en heb met veel belangstelling de berichten gelezen.

Ik heb zelf sinds 4 weken ook deze Toshiba. Op precies te zijn gaat het om de M30X-122. Deze heb ik in Duitsland bij Mediamarkt gekocht.

Deze heeft de volgende specificaties:
- Intel Pentium M 725 Dothan 1.6Ghz met 2MB L2 Cache en 400Mhz FSB
- 512 MB geheugen (heb er zelf nog 512 MB bijgeplaatst)
- ATI Radeon 9700 grafische kaart met 128 MB geheugen
- 60 GB harddisk 7200 RPM (deze zat er standaard in terwijl op de doos 4200RPM staat)
- DVD super multi-drive (dual layer!!!)
- Tru-bright 15,4" breedbeeld scherm.

verdere specificaties zijn hetzelfde als de M30X-102 die hier in Nederland verkrijgbaar is.

Ik heb deze laptop voor € 1399,- gekocht en er bij een Toshiba service center een VS-toetsenbord in laten zetten voor € 45,-.

Als ik dit vergelijk met de prijzen hier in Nederland, dan is het wel de moeite waard om over de grens te kopen. Voor de prijs van een VS-toetsenbordje hoef je het niet te laten.

Enige minpuntje is dat alle bijgeleverde software duitstalig is. Thuisgekomen heb ik er meteen alles vanaf gegooid en er Windows XP-Pro met SP2 opgezet. Werkt perfect!!!

Ik ben al met al zeeeeeeer teverden over deze laptop. Als ik hem vergelijk met mijn Promedion met 17" breedbeeldscherm, dan valt vooral het beeldscherm van deze Toshiba positief op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1..2..3.. WAUW

Dat is wel goedkoop! Is dat incl BTW?!
Maar.. Toshiba Service Centre?
En hoelang duurde dat in totaal?
En dat bestel je gewoon? Of moet je dan naar Duitsland rijden?
En een review!!! Met footooos :D

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2004 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm... niet veel mensen...
Wij willen reviews met fotooos _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
er is trouwens special forum voor namelijk de http://m30x.de.vu/
Moet je wel een beetje duits kunnen. (wat ik dus niet kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaaaaag...
Ik heb net dat hele forum doorgekeken, MAAR GEEN ÉÉN FOTO!!! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
ik hou niet zo van Duits.. doe mij maar Engels of Nederlands... geen zin omdat allemaal door te lezen...

Ik heb ook een conceptronic cable lock gekocht en die op dit moment aangesloten.. ik vraag me af hoe stevig dit nou werkelijk is want ik heb zelf het gevoel dat als ik gewoon ffies HARD aan m'n laptop trek dat die vanzelf toch wel los gaat of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calvin&Hobbes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-01-2024
Heb wel even rondgekeken op de duitse fora, ze hebben nu ook de MX30-134, 1,7Mhz,TruBrite en 1024 ram etc. Waarbij sommige vinden dat de M30 nogal luidruchtig is t.o.v. andere laptops (als de fan aanslaat) geldt dit ook voor de 102? Daarnaast heb je in Duitsland 2 jaar pickupandreturn!!, de Nederlandse afzetmarkt is zeker weer te oninterresant/klein voor Toshiba om dat hierook aan te bieden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

De fan van de 102 wil best aanslaan als je gaat gamen bijvoorbeeld. Ik speel/werk redelijk vaak met koptelefoon op dus dan heb je er sowieso weinig last van.

Luidruchtig kan hij dus wel zijn, maar dan ook alleen wanneer je hem op z'n staart trapt. Bij normaal gebruik (tekstverwerken, internet) zal hij af en toe kort aanslaan, iets wat ik zelf niet als storend ervaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In duitsland is hij ook veel goedkoper :( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans123
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-03-2021
Weet iemand of de M30X serie in Nederland te koop is met een Dual Layer drive? Zo ja, waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calvin&Hobbes
Dual layer ben ik niet tegengekomen bij Toshiba, maar dat komt vast snel.

Heb vorige week de M30 124 in duitsland gekocht, das voor mij net over de grens,
Centrino, 1.6 Ghz, 2x256mb, 80 GB 4200rpm (retetraag, maar wel stil), ATI 9700 128 mb, 15,4'' 1280x800 WXGA (jammer geen Tru-Brite maar dat was me te duur). Afgezien van het duitse toetsenbord, de wat luide ventilator die niet frequent aanslaat trouwens, (mischien wat langer laten draaien op een lager toerental, dan kort op een hoge zou een verbetering zijn) werkt de notebook naar behoren. Pics? Nou de M30 serie hebben volgens mij allemaal dezelfde behuizing dus zie hierboven ;)

ohwja was trouwens €1199 met 2 jaar standaard garantie (alleen pickup in Duitsland)

[ Voor 16% gewijzigd door Calvin&Hobbes op 21-12-2004 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je misschien hoe duur de configuratie was met 1600Mhz, 2x512, TruBright, 60Gb 7200rpm?
En wil je een reviewtje schrijven?
En wil je wat (high-res) foto's posten?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2004 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de mensen die graag willen weten hoe de laptop er van de binnekant uit ziet

Afbeeldingslocatie: http://www.8ung.at/agaiz/m30x/abdeckungunten.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.8ung.at/agaiz/m30x/offen.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.8ung.at/agaiz/m30x/Clicks.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.8ung.at/agaiz/m30x/Cpu.jpg

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:9~ wat zijn die omcirkelde dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calvin&Hobbes
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2004 @ 16:37:
Weet je misschien hoe duur de configuratie was met 1600Mhz, 2x512, TruBright, 60Gb 7200rpm?
En wil je een reviewtje schrijven?
En wil je wat (high-res) foto's posten?
Je had ook de M30X-134 (1700,1024, Tru-Brite, 80gb 4200) rond de 1599, maar ben toch voor die december aanbieding gegaan gezien de betere prijs/"what do i get" ratio. Ik zal proberen een review te schrijven met pics.

Ziet er van de binnenkant wel netjes uit, thnx G33R, werkte ie nog na het inelkaar zetten :)
Lijkt me trouwens heel modulair opgebouwd (ook gezien de velen varianten in de M30 serie) kan ik er later mischien een TruBrite scherm op monteren (verkopen ze die los?) Opmerkelijke kleine fan, Sunon Maglev, klinkt leuk: http://www.electronicstalk.com/news/sno/sno101.html
betere levensduur en minder geluid, alhoewel ik over dat laatste niet echt mee kan praten. Maar de koelunit ziet er degelijk uit, is dat een heatpipe voor de CPU en een fan voor de GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Duitsland is het écht veel goedkoper |:(
DAT...HAAT...IK... :| :X :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar heeft niemand foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calvin&Hobbes
Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg/Top.jpg
Specificaties

Hardware
  • 1.6GHz Dothan Pentium-M 725
  • Intel 855GME chipset
  • 2 x 256MB Samsung PC2700 CL2.5
  • DVD Super Multi Drive (Matshita UJ-820S)
  • Read: 24x CD-ROM & 8x DVD-ROM
  • Write: 16x CD-R & 4x DVD-R / 2.4x DVD+R
  • 80GB Hitachi Travelstar 4200RPM Hard Drive
  • 15.4" WXGA display (native 1280 x 800)
  • ATI Mobility Radeon 9700 with 128 MB (4x AGP)
  • Intel PRO/Wireless 2200BG WLAN 802.11b/g
  • 8 cell Li-ion battery (14.8V, 4.3AH, 63,6WH)
Dimensions, Weight and Battery Life
• W x L x H : 365 x 275 x 30 (front) / 38 (back) mm
• Weight : 3.10 kg
• Up to 4 hours according to Toshiba

Interfaces
• 3 x USB 2.0
• 1 x TV out
• 1 x Firewire (IEEE1394)
• 1 x Fast Infrared Port
• 1 x Parallel
• 1 x 6 in 1 Bridge Media Slot (for SD, SM, MS, MC en xD cards)
• 1 x PC card type II

Garantie
2 jaar internationale garantie carry in, pick up alleen in Duitsland & Oostenrijk

Adviesprijs
€ 1200

Overige specificaties vind je hier

Review
Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg/box1.jpgWhat’s in the box?
• Toshiba notebook (duh!)
• LiteOn Adapter (Output 19V, 3.42A)
• Handleiding, Quickstart & Garantiefolders
• Toshiba Product Recovery DVD-ROM (met een image erop van WinXP Home)
• CD’s: Satellite M30X Tools & Utillities / Additional Software CD / Microsoft Works
Constructie & Uiterlijk

Alle notebooks uit de M30X serie van Toshiba maken tot nu toe gebruik van dezelfde behuizing. Wat meteen opvalt is de ronde vormgeving, geaccentueerd door het toepassen van ronde speakers.
Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg/laptop_fullthumb.jpg

Front
De notebook wordt geopend door een simpele geveerde schuif met een haak eraan. Bij het openen springt meteen het brede beeldscherm van 15,4” (1280x800 native) in het oog. Wat deze notebook uitermate geschikt maakt voor multimedia gebruik. Het beeldscherm zit voor ongeveer 2 mm verzonken zodat er speling zit tussen het toetsenbord en het scherm als de notebook is dichtgeklapt.

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg/laptop_frontthumb1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg/laptop_hinge_thumb1.jpg De 2 scharnieren zien er wat fragiel en klein uit voornamelijk in verhouding met de volle lengte van het breedbeeldscherm. De uiterste stand is 135 graden, het is dus niet mogelijk om het beeldscherm parallel met het toetsenbord te zetten. Bij het dichtklappen van de notebook wordt het rubberen staafje, rechtsboven het toetsenbord, ingedrukt waardoor de notebook automatisch in rusttoestand wordt gezet. Bij het openen wordt alles weer van de harde schijf in het ram geheugen geplaatst en kan je verder werken.

Right
Een handige feature is de volume regelaar aan de zijkant. Er is daarentegen geen interne microfoon in de notebook geplaatst, maar aangezien deze toch altijd van dubieuze kwaliteit zijn is dit geen gemis. Een betere oplossing is om een headset aan te schaffen en deze in te pluggen op de mic in. Voor dataoverdracht naar bijvoorbeeld je GSM ben je beperkt tot de Fast Infrared Port, want helaas is Bluetooth er niet in geïntegreerd. Je kan WiFi handmatig in en uitschakelen met de schuifknop aan de zijkant. Wifi werkt goed en is tot nu toe geen 1 keer weggevallen.

Back
Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg/laptop_back_thumb.jpg

Left
De harddisk zit aan de linkerkant van de notebook en is produceert @ 4200rpm vrij weinig dB. Door middel van het losschroeven van 1 schroef aan de onderkant, kan men de harddisk er makkelijk uitschuiven en eventueel vervangen voor een met een hoger toerental. Dit omdat volgens Tomshardware het verschil tussen 4200 & 7200 RPM in battery life vrijwel nihil is, maar wel een groot verschil in prestaties.

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg/laptop_left.jpg

Overall voelt de notebook vrij stevig aan. De zwarte gedeeltes hebben een grof oppervlakte textuur en zijn vrijwel stijf, vermoedelijk hard plastic. De grijze / metallic gedeeltes zijn vrij ´smooth´en wat flexibeler, vooral de achterkant van het scherm is buigbaar. Waarschijnlijk ook hard plastic maar wat minder dik en behandeld met een oppervlakte coating.

Met de afmetingen 365 x 275 x 38 mm (als gevolg van het 15,4” beeldscherm), is de notebook ter vergelijking 4 cm langer dan een multomap. In combinatie met het gewicht van 3.1 kg valt deze notebook tussen ultra portable (14” en kleiner) en desktop replacement (17” en groter). Dus redelijk portable zonder dat je naar een postzegelscherm moet turen. :)

Fan & Heat

Fan
Bij het ontwerpen van een notebook is het grootste probleem de warmteontwikkeling en de afvoer daarvan. Hiervoor wordt meestal een combinatie van koelvinnen, heatpipes en fans gebruikt. Om irritaties te voorkomen tijdens bijvoorbeeld het bekijken van een film, wordt de fan alleen ingeschakeld als de CPU temperatuur een bepaalde waarde overschrijdt en gelijk weer uitgeschakeld als deze weer tussen tolerabele waardes in zit. De frequentie en duur van het in en uit schakelen is afhankelijk van de hoe zwaar het systeem belast wordt (CPU en GPU belasting).
Bij internet/office/DVD gebruik slaat de fan gemiddeld om de 10 min. voor 14 sec aan. De CPU draait dan op zijn laagste stand: 599 Mhz. Deze frequentie en duur worden alleen maar hoger als je bijvoorbeeld rekenintensieve programma´s zoals 3D games gaat draaien. Het geluid dat de fan tijdens het draaien produceert bepaalt naast de frequentie het irritatiegehalte dit is echter persoonsgebonden . Klik daarom [url=kunjijhosten]hier[/url] om te horen hoe het klinkt.

Heat
De notebook en vooral het toetsenbord blijft vrij koel bij office gebruik en de enige plek waar je enige warmteontwikkeling voelt is rechtsboven op het toetsenbord. Het warmst maar niet heet, wordt de laptop op dezelfde locatie maar dan aan de onderkant. Hier zit ongetwijfeld de CPU gepositioneerd niet ver van de fan dus. De warmte is vergelijkbaar met een broodrooster die enkele minuten is afgekoeld.

Display, Keyboard & Touchpad

De belangrijkste input en outputs zijn natuurlijk het scherm,het toetsenbord en de touchpad. Dankzij het breedbeeldscherm van 15,4” zijn de toetsen van normaal formaat. Natuurlijk zijn er weer wat toetsen verwisseld zoals de windows toets die nu rechtsboven zit. Maar daar went men snel aan. Hoewel het toetsenbord vlak is, typed het lekker weg. Bij aanslag buigt het toetsenbord lichtjes door dit is echter niet hinderlijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg/laptop_keyboard.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg/laptop_directplay.jpg Links van het toetsenbord zit een handige feature waarmee je zonder de notebook op te starten audio cd’s (geen mp3) kunt afspelen. Leuk voor onderweg als je muziek wilt luisteren maar wel zuinig op je batterij wilt zijn. Deze knoppen werken ook gewoon als de notebook aan is onder elke mediaplayer. Wat ons brengt tot het geluid. Van een notebook verwacht je niet veel maar deze klinkt toch verassend goed. Alleen met het volume op hard, klinkt het schel en een echt bas zit er ook niet in. Helaas hebben ze de speakers onder het toetsenbord geplaatst waardoor deze grotendeels worden afgedekt als je werkt. 8)7

De touchpad voelt hetzelfde aan als de grijze / metallic plastic behuizing van de notebook. Hierdoor is het glij gedeelte al heel glad. Tel hierbij op dat er ook nog slijtage optreed in de loop van de tijd waardoor het waarschijnlijk steeds lastiger wordt om met de touchpad te werken. Echter tot nu toe (1 maand) werkt het nog heel precies. De 2 knoppen onderaan vereisen ongeveer dezelfde klikkracht als bij een normale muis (die net nieuw is en nog niet ingeclicked) en werken prima.

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg/laptop_mousepad.jpg

Het display, datgene waar je continu naar kijkt, is een 15,4” WXGA 1280x800. Deze is naast lekker breed ook nog eens helder en crisp. Hoewel het geen Tru-Brite (X-brite, CrystalClear, Diamondview e.a.) is kan je buurman ook nog goed zien waar je mee bezig bent. Er zijn 8 standen van helderheid wat de invloed daarvan op de battery life is nog niet bijgehouden. Daarnaast is er geen info bekend over de helderheidswaarde in cd/cm^2 en contrastratio van het beeldscherm. Dus daarom maar een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg/laptop_display.jpg

Performance

De batterij tijd is bijgehouden bij normaal office werk dus Word, Firefox, mp3 op de achtergrond etc. dus voornamelijk op 599Mhz.

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg/Performance_battery.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg/Performance_boot.jpg

Even een vergelijking met de Jewel die ongeveer dezelfde spec’s / prijsverhouding heeft, met als opmerking dat de Toshiba ondergeclocked is:
• Memory Clock = 202.5 Mhz (t.o.v. 260 Mhz)
• Core Clock = 391.5 Mhz (t.o.v. 450 Mhz)
Info van: Rojakpot
Getest met de originele notebook configuratie.

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg/Performance_3dmark031.jpg

Conclusies

Met de M30X-124 voor €1200 krijg je waar voor je geld. Hoewel wat minder portable dan de 14” en kleinere notebooks, de M30X is relatief wat “lomper” uitgevallen, kun je met de batterijduur van afgerond 4 uur en de degelijke multimediaprestaties (uitstekend scherm en videokaart) goed op weg.

Puntjes voor verbetering vatbaar:
  • • minder luidruchtige fan • speakers boven het toetsenbord geplaatst • standalone afspelen van mp3 cd’s • Hitachi 7200 i.p.v de standaard 4200 • magnesium behuizing en Tru Brite ;)
Links

Review van M30 : met Harman Kardon speakers boven het toetsenbord!
http://m30x.de.vu : Duits forum over de M30X serie met veel geklaag over de fan en USB poorten die niet werken.

• Als mensen nog data hebben over hun boottime/batteryperformance/3dmark score dan kan ik die in de tabel zetten dat vergelijkt wat makkelijker.
• Heeft iemand nog ruimte over waar ik mijn .wav file kan hosten

[ Voor 13% gewijzigd door Calvin&Hobbes op 05-01-2005 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans123
Binnenkort (ongeveer 2 weken) komt er een nieuw model uit in de M30x-serie van Toshiba, namelijk de M30x-167. Deze heeft standaard 1024 MB RAM, 15.4" WXGA Trubrite scherm, dual layer drive, 100 MB harddisk (4200 rpm) en 128 MB ATI Radeon 9700. Voorlopig zie ik hem alleen nog maar op de Duitse websites. Prijs: EUR 1699,00.

O.a te zien bij de notebook-shop.de: http://www.laptop.de/main.php?section=shop&group=222

[ Voor 8% gewijzigd door Hans123 op 06-01-2005 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Hans123 schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 20:38:
Binnenkort (ongeveer 2 weken) komt er een nieuw model uit in de M30x-serie van Toshiba, namelijk de M30x-167. Deze heeft standaard 1024 MB RAM, 15.4" WXGA Trubrite scherm, dual layer drive, 100 MB harddisk (4200 rpm) en 128 MB ATI Radeon 9700. Voorlopig zie ik hem alleen nog maar op de Duitse websites. Prijs: EUR 1699,00.
Wow dit is wel zeer interessant! Maar weet je wel zeker dat hij naar NL komt, wat is je source? Want duitsland heeft wel meerdere modellen die wij hier niet krijgen...

Plus zal de prijs wel weer omhoog gaan... |:( |:( Die 1700 kan ik net betalen, maar veel meer niet...

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans123
Ik weet niet of de M30x-167 ook in Nederland te koop zal zijn. Wat ik wel weet, is dat deze laptop binnenkort bij een aantal verschillende Duitse websites te bestellen is voor EUR 1699,00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Mir

Voor mensen met problemen met het netwerk en crashes:

Keiharde Crash Satellite m30x-102

En mijn vader heeft er een standaard HD in zitten (4200 ?).. is het raadzaam om een snellere er in te zetten? Want ik vind inderdaad dat hij soms wat langszaam is!

Hoeveel gaat dat kosten?

We hebben het over de mx30-102..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08 19:46
Zit erop deze laptop maar een scherm met 65.536 kleuren ??? :?

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

100mb hdd ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

scan schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 15:43:
Zit erop deze laptop maar een scherm met 65.536 kleuren ??? :?
tis geen telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scan
Staat toch echt in de review van smartdodo :
Beeldscherm:
• Afmeting: 15.4 "
• Resolutie : 1280 x 800 (breedbeeld)
• Maximaal aantal kleuren : 65.536 <---- lijkt me een beetje vreemd :?

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calvin&Hobbes
Inderdaad staat waarschijnlijk fout op de site van Toshiba M30X-102, is gewoon 16.7 miljoen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scan
Bedankt ik dacht al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt hem vast wel bijwerken toch? 4200rpm zit ik niet op te wachten...:) Al is 100mb wel erg veel... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Niet online

Mir

waar kan je achteraf een snellere HD kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uuhm, als hij bij bijv de-laptopper komt, kun je daar gewoon aanvinken, achteraf gewoon bij alle winkels denk ik,moet je hem wel zelf inbouwen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt hem ook gewoon op die Duitse site samenstellen, word hij bezorgd, en je kunt er een nederlands/UK/US toetsenbord in zetten.

http://www.laptop.de/main.php?section=shop&group=222

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Verwijderd schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 10:06:
Je kunt hem ook gewoon op die Duitse site samenstellen, word hij bezorgd, en je kunt er een nederlands/UK/US toetsenbord in zetten.
Ja dat klopt maar t zijn wel een beetje oplichters daar...
Wil je XP engels ipv duits moet je 100 euro extra betalen. En wil je een 80gb schijf ipv een 100gb moet je 50 euro extra betalen!! |:( |:(

en dan ook nog 90 euro extra v t toetsenbord....

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans123
Dzine schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 19:31:
[...]

Ja dat klopt maar t zijn wel een beetje oplichters daar...
Wil je XP engels ipv duits moet je 100 euro extra betalen. En wil je een 80gb schijf ipv een 100gb moet je 50 euro extra betalen!! |:( |:(

en dan ook nog 90 euro extra v t toetsenbord....
Klopt. Nog beter is de volgende site: www.lapxpress.de. Hier kun je gratis een ander toetsenbord laten installeren. U.S. internationaal is hier mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Huh, ik zie de M30X daar niet bij staan.
He, en ik vind op internet eigenlijk helemaal geen (mooie) foto's van de M30X...
Heeft iemand zin om de laptop even lekker onder de loep te nemen? (Calvin&Hobbes, SmartDoDo? Want die foto's doen het niet meer, of stuur ze naar me :D (s c v 1988@xs 4all.nl)

Oh en ja, ik kan je wav file wel hosten hoor..

Oh en MisterH7 (ofzo) kun jij ook fotos maken? :) Ik krijg hem over 3 weken binnen :P

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2005 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nobody :/ Tjeetje wat zijn er weinig mensen met interesse in deze laptop...
Terwijl het volgens mij dé laptop is... O+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Niet online

Mir

..dubbel post.. sorrie :)

[ Voor 95% gewijzigd door Mir op 22-01-2005 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Niet online

Mir

Iemand die misschien dit probleem herkend?
[rml][ Linksys WRT54g] Onregelmatige ontvangst verlies[/rml]

Het heeft te maken met het wireless gedeelte...
ik hoop het wel.. begint irritant te worden dat we nog steeds het draadloze gedeelte niet goed/stabiel werkend kunnen krijgen..

[ Voor 3% gewijzigd door Mir op 22-01-2005 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
Ik heb deze laptop in bezit, hij werkt goed maar toch heb ik nog een probleem.

Als ik de laptop aan heb staan en ik plug m'n digitale camera in (Sony Cybershot) of m'n Logitech Webcam via USB in dan schakelt de laptop direct uit.
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen, de drivers voor deze beide apparaten zijn gewoon geinstalleerd, de laptop is op het moment dat ik deze aansluit, NIET op de accu aangesloten.

Kan het iets met stroomtoevoer te maken hebben en zijn er meer mensen met dit probleem bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mir schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 22:59:
Iemand die misschien dit probleem herkend?
[rml][ Linksys WRT54g] Onregelmatige ontvangst verlies[/rml]

Het heeft te maken met het wireless gedeelte...
ik hoop het wel.. begint irritant te worden dat we nog steeds het draadloze gedeelte niet goed/stabiel werkend kunnen krijgen..
ik had laatst ook wat problemen met mijn wireless, ik gaf direct mijn cheapass accespoint de schult maar toen ik wat ouwe drivers installeerde voor de wlan nic toen was het eigelijk in eens opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-09 08:46
Ik heb 'em nu 3 weken en hij bevalt mij perfect. Ik heb wel het één en ander moeten aanpassen. Ik had hem oorspronkelijk bij de-laptopper.nl besteld met een Hitachi 60 GB 7200 toeren, maar naast dat de laptop standaard veel herrie produceert, was die hardeschijf net een straaljager. Deze heb ik nu om laten ruilen voor ene 80 GIG 5400 toeren (+ acoustic silencer van de hd aan) en nu is het aangenaam. Ik hoor hem nog amper.
De Fan van de laptop ging ook als een gek te keer. Dat komt omdat de Energie beheer softwae van Toshiba nogal dom is: het kent 2 standen, de turbo mode en dan gaat ie als een speer en de de silent mode waarbij de cpu niet vooruit te branden is. Kennelijk snapt de software niet goed hoe Intel Speed Step werkt. In beide gevallen loeit de cooler als de hel.

Ik heb nu SpeedSwitchXP erop staan en nu schakelt ie netjes terug naar 599 Mhz en hoor je de cooler nog amper.

Ik ben best wel tevreden over dit apparaatje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

jzn21 schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 10:45:
maar naast dat de laptop standaard veel herrie produceert, was die hardeschijf net een straaljager.
Dan weet ik niet wat jij gewend bent maar mijn Hitachi 7K60 maakt maar een fractie meer geluid dan de 80GB 5400rpm variant. Ik hoor hem wel, maar het is absoluut geen straaljager ;)
De Fan van de laptop ging ook als een gek te keer. Dat komt omdat de Energie beheer softwae van Toshiba nogal dom is: het kent 2 standen, de turbo mode en dan gaat ie als een speer en de de silent mode waarbij de cpu niet vooruit te branden is. Kennelijk snapt de software niet goed hoe Intel Speed Step werkt. In beide gevallen loeit de cooler als de hel.
Nee, de software kent 3 standen. Laag, gemiddeld en volledig. Bij laag werkt de CPU continue op 599MHz, bij volledig continue op de volle snelheid en bij gemiddeld wisseld het afhankelijk van de belasting. Ik zet hem dus op gemiddeld zodat de fan alleen aanslaat wanneer de CPU stevig aan de slag moet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit dus tóch nog een ietsie-pietsie beetje leven in dit topic.. :)
Het kan toch niet dat de ene meer herrie maakt dan de andere? De schijven zelf zijn toch geruisloos, alleen de fan maakt toch lawaai? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Je hoort de HD wel degelijk, maar in hoeverre iemand het storend vind is lastig te zeggen. Ik ben van een Miditower naar een laptop gegaan, dan is het verbijsterend hoe stil zo'n ding is :)

De fan wil best enthousiast blazen als het nodig is maar ook dat is iets waar ik me in het geheel niet aan stoor. Helaas is er geen cijfer aan te geven of je zou een dB meter moeten gaan gebruiken om het geluidsniveau te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krn176
Dit topic is al een tijdje dood en ik hoop dan ook dat er wat mensen in reageren die de laptop nog in bezit hebben.

M'n laptop schakelt zich soms spontaan uit. Ik heb nog niet goed kunnen analyseren waardoor dit komt en vraag me af hoe het komt. Dit probleem heb ik al eerder gehad op het moment dat ik een USB-apparaat op de laptop aansloot op het moment dat de laptop ingeschakeld was.

Nu ondervind ik het volgende:

situatie:
Laptop staat aan - stekker in het stopcontact
Externe USB - hub met daarop 4 apparaten aangesloten (bevat eigen stroomvoorziening).

Het uitschakelen gebeurt op de meest idiote momenten. Ook als ik op dat moment helemaal niets doe/laad.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Niet online

Mir

Wellicht kan je hier naar kijken:
Keiharde Crash Satellite m30x-102

Mijn probleem is, dat mijn vader nog steeds geen stabiel ontvangst heeft :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Niet online

Mir

Hoi,

ik wil in deze laptop nu een snellere HD gaan zetten en 2gig aan geheugen.

nu las ik dat velen de '60GB 7200RPM HDD Hitachi Travelstar 7K60' erin gezet hebben.. Maar ik wil zoeken naar een grotere die evensnel is. Waar moet ik op letten? Hoe weet ik welke HD er in de laptop past?

Dezelfde vraag bij het geheugen.
Ik heb op mediamarkt.nl gezien dat ik '1024MB DDR 333 MHz SODIMM ' nodig heb. Is dit goed?

Tevens ben ik ook benieuwd of het eenvoudig is om deze 2 onderdelen zelf te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 01:22

Kiswum

Gadget reviewer

@Mir

het kan zijn dat 400Mhz goedkoper is dan 333, die van mij werkt gewoon op 400Mhz en hij wordt ook zo herkend, maar ik kan niet garanderen dat ie daadwerkelijk op 400Mhz draaid, dat zal ik nog moeten uitzoeken (misschien dat het met een bios update wel op 400Mhz werkt net als bij mij)

het geheugen zit onder een klepje aan de onderkant dus dat is goed benaderbaar. de hd zit met 1 schroefje vast aan de onderzijde en bij mij zit momenteel een Hitachi/IBM in.

Welke de juiste is voor dit type notebook durf ik niet te zeggen.

*De biosversie is 1.9*

[ Voor 2% gewijzigd door Kiswum op 08-07-2007 14:57 . Reden: juiste bios versie geplaatst ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over die 400Mhz, dus een pc3200 gaat ook werken in deze laptop ? (als het maar werkt, boeit niet of hij ook echt op 400 mhz draait..). Volgens everest ondersteund hij maar tot pc2700.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2007 23:08 ]

Pagina: 1