[D7] Opbouwen layouts

Pagina: 1
Acties:

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 15:50
Beste lui

Ik ben een beginnende Delphier en weet van mijzelf dat ik het snelste leer door me in een project te storten. Ik heb al wel wat ervaring en weet er al wel wat van. Maar nu is er iets wat me dwars zit. Ik ben een tool aan het ontwikkelen waarmee je een website beheert.

Om die website te beheren log je in, en wordt alles verzonden naar de server. Maar daar gaat het niet om. In programma's als DW en Frontpage wordt met 'mooie' layouts gewerkt, vaak gelijkend op een MDI princiepe. Dock-able vensters, mooie 'tabs'.

Nu ben ik zelf gaan onderzoeken hoe ik het het beste kan aanpakken zonder het overzicht te verliezen, dit alles puur gekeken naar het theoretische aspekt, en het technische geheel een beetje genegeerd.

Ik ben eerst gaan kijken naar een applicatie bestaande uit meerdere forms, waarin elke actie uit een nieuw form bestaat. Je raakt vrij snel het overzicht kwijt, en het is moeilijk om met meerdere vensters te werken. Dat is dus een duidelijke no-go.

Dan de 2e optie, frames. In delphi kun je gemakkelijk een frame in een form zetten, zodat een applicatie kan bestaan uit 1 form, en meerdere frames. Wel aardig natuurlijk, maar je loopt vrij snel vast. Het is niet de meest makkelijke truc, het eist veel werk, en ook dan verlies je je overzicht wel. Er is niets dockable. En multi-tasken binnen het programma is er ook niet bij. Het kan wel, maar het is niet mijn lievelings optie.

Standaard mdi: ongeveer de lelijkste optie, je houdt overzicht, valt veel mee te doen. Maar het ziet er vaak niet uit, en ik weet ook niet hoe ik het mooi dockable moet maken. Het kan wel, is makkelijker dan frames. Maar om het mooi te krijgen is nog een gedoe.

Mijn droom optie: De mooie vorm van mdi. Goed voorbeeld is Dreamweaver MX, lekker overzichtelijk, elk venster dockable, en alles makkelijk te resizen. Maar hier zit mijn grootste maar, hoe pak ik het aan... Moet je dan een control kopen/downloaden? Of is de standaard MDI te themen en dockable te krijgen.

Nu heb ik wat gezocht, en het lijkt alsof er maar weinig voor delphi op dit gebied is. Van torrys delphi pages werd ik niet wijzer, en de MDI tutorials van About.com gaan puur in op de basale aspecten van MDI's.

Verder zit ik nog met een 2e kwestie, het beeld moet schaalbaar zijn. Dus elk object/form moet te vergroten zijn, en als Word of DW te gebruiken zijn. Het liefst zoek ik ook naar een layout waarin de gebruiker met 'profielen' kan werken, en dus die dockable toolbars heeft.

Nu zoek ik geen kant en klare scripts, want ik wil ook delphi leren, maar ik zoek gebruikerservaringen, tips en websites die mij er meer over kunnen vertellen...

Wie o wie helpt mij :)

|>

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-05 00:34

alienfruit

the alien you never expected

Je zou eens kunnen kijken na de controls van DevExpress of TMS Software, die hebben beide docking controls. Verder bevat Delphi zelf ook al een aardige docking omgeving (zie bijv. delphi 6,7) je kan bijv. de (I)DockManager aanpassen zodat dat je een eigen styl docking krijgt. Als je wil kan je wel iets vergelijkbaars maken zoals in Word en/of Dreamweaver. Ik denk dat je dan wel wat dingen moet aanpassen in TApplication zodat alle vensters in de taakbalk word weergegeven ipv. van alleen eentje/TApplication.