[WinXP] Opstart en systeempartitie problemen

Pagina: 1
Acties:

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:20
Op m'n laptop heb ik Windows opnieuw geïnstalleerd. Situatie voor opnieuw installeren:
C - Windows partitie van 8GB
D - Xtra partitie van 30GB

Op D had ik al m'n data staat (documenten,mail e.d.) op C staat Windows/Programma's e.d.

Goed, Ik heb C geformatteerd, en Windows erop geïnstallerd. Geen problemen. Vervolgens m'n belangrijke data van de D-schijf naar C gekopieërd. Daarna wilde ik de D-schijf gaan formatteren. Hier komen echter de problemen.
Als ik voor formatteren kiest krijg ik de melding: "Kan het formatteren niet voltooien". Het maakt niet uit of ik NTFS of FAT32 kies. Ook snelformatteren hielp niet. Als ik bij computerbeheer kijk zie ik de D-partitie als systeem aangemerkt staat. :? De C-schijf staat wel als opstartpartitie.
Dat de D-schijf al systeem staat is natuurlijk al vreemd.

Ik heb daarna geprobeerd om met een boot-cd de d-schijf te verwijderen. Als ik echter met de Windows bootcd opstart zijn de partitie's omgewisseld. :? Ik heb dan dus een C van 30GB en een D van 8. Boot ik naar Windows dan staat alles wel weer normaal.

Ik heb al lopen zoeken op Google/GoT, maar ik heb zo snel niets over dit probleem kunnen vinden. Heeft iemand een idee om Windows wijs te maken dat de systeempartitie toch écht op C staat?

\edit: specs van laptop zijn niet echt interessant denk ik :)

[ Voor 7% gewijzigd door SysRq op 03-11-2004 16:51 ]

-

Verwijderd

Je zou fdisk eens kunnen proberen, mits je daar nog over beschikt

--> d partitie verwijderen --> 1 logisch station aanmaken --> kies grootte bla bla bla.... en klaar werkte bij mij ook :)

• SysRq
Verwijderd schreef op 03 november 2004 @ 16:53:
Je zou fdisk eens kunnen proberen, mits je daar nog over beschikt
FDisk en NTFS? Gaat volgens mij niet lekker samen. Overigens kan ik de partitie natuurlijk wel verwijderen via de XP-bootcd, maar ik vraag me af of Windows dan nog normaal wil booten ivm de omwisseling van driveletters.

-

• SysRq
En een schopje om mijn topic weer onder de aandacht te brengen. :P

-

• blizt
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-09-2025

blizt

Wannabe-geek

SysRq schreef op 03 november 2004 @ 16:56:
[...]
FDisk en NTFS? Gaat volgens mij niet lekker samen.
Het kan wel....
Of het dan nog werkt betwijfel ik overigens ook wel...
Maar heb je geen andere plek (dvd-brander, andere computer in je netwerk, even bij de buren misschien?) waar je de data tijdelijk kan opslaan?
Dan kan je die D-partitie veilig verwijderen en probeer je vervolgens Windows te booten. Als het dan niet werkt moet je Windows even opnieuw installeren, maar dat lijkt me nu niet zo'n probleem omdat je dat net gedaan hebt & dus waarschijnlijk niet veel bijzondere data hebt staan.
Als XP niet meer boot na het verwijderen van je D-partitie zou je misschien ook kunnen kijken naar 'n ander (tijdelijk) OS (Win98 ofzo ... of iets Knoppix-achtigs) en daarmee de data van de C-schijf halen & dan formatteren, XP opn. installeren etc.

Laatste optie die ik zo even kan bedenken: deel je 8GB op in 2 partities, zodat je ook 'n E-schijf krijgt. Zet op de E-schijf je backupshit & verwijder dan die D etc.

United we stand, and divided we fall

• Yezz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:51
Als je Partition Magic hebt, zou je die eens kunnen gebruiken. Deze kan heel veel configuraties aan...
Pagina: 1